Köznevelés - Minisztériumi rendeletek, közlemények, 1950 (6. évfolyam, 1-24. szám)
1950-01-15 / 1-2. szám - 1021–K–8/1949. eln. r. - 1200–M–15/1949. V. K. M.
VI. ÉVFOLYAM 1-2. SZÁM 1950. JANUÁR 15 TARTALOM: 1021—K—8/1949. evi. ez. rendelet a minisztérium ügy- és 1200—M—15/1949. IV. fő. V. K. M. számú rendelet a gimnaszemélyi beosztásának módosítása (Kollégiumi Központiumi Érettségi Vizsgálati Utasítás írásbeli vizsgálatokra elnevezésű új főosztály felállítása) tárgyában ..................... 1 vonatkozó rendelkezéseinek kiegészítése tárgyában ............ 1 Közlemények — Személyi hírek — Pályázatok — Hirdetések KÖZNEVELÉS RENDELETEK A vallás- és közoktatásügyi miniszter 1021—K —8 1949. evi. számú rendelete a minisztérium ügy- és személyi beosztásának módosítása (Kollégiumi Központ elnevezésű új főosztály felállítása) tárgyában A Magyar Népköztársaság minisztertanácsának 4289/1949. (220) M. T. számú rendelete a 9990/1948. (215) Korm. számú rendelettel létesített Országos Diákjóléti és Kollégiumi Hivatalt megszüntette és elrendelte, hogy a tanulóotthonok, kollégiumok, valamint a diákjóléttel kapcsolatos egyéb ügyek egységes intézésére a vezetésem alatt álló tárca keretében Kollégiumi Központ elnevezésű önálló főosztályt kell létesíteni. A fenti rendelet végrehajtásaként a minisztérium ügy- és személyi beosztására vonatkozó 3541/1949. évi. számú körrendeletemet akként módosítom, hogy a vezetésem alatt álló tárca keretében a Kollégiumi Központot V. főosztály elnevezés alatt megszervezem. A felsőoktatási és tudományos ügyek intézését és irányítását az eddig V. főosztály elnevezés alatt működő főosztály a jövőben VI. főosztály elnevezés alatt végzi. A vallás- és közoktatásügyi miniszter 1200—M—15 1949. IV. fő. V. K. M. számú rendelete a gimnáziumi Érettségi Vizsgálati Utasítás írásbeli vizsgálatokra vonatkozó rendelkezéseinek kiegészítése tárgyában (Közigazgatási rendszám: 1281.) A vallás- és közoktatásügyi miniszter a következőket rendeli: 1 §• A matematika az általános gimnázium mindkét (reális és humánus) tagozatában az írásbeli érettségi vizsgálat tárgya. 2. §. A matematikai írásbeli érettségi vizsgálat az általános gimnázium mindkét tagozatában két feladat kidolgozásából áll. A feladatokat a) az algebra vagy geometria és b) a fizika tárgyköréből kell venni. 3. §. (1) Az írásbeli vizsgálat előtt a tankerületi főigazgatóhoz az algebra vagy a geometria és külön a fizika tárgyköréből háromhárom javaslatba hozott feladatot kell — a többi tárgyak javasolt írásbeli feladataival egyidőben — felterjeszteni. (2) A javaslatba hozott feladatokat oly módon kell kiválasztani, hogy a két feladat együttesen öt órai idő alatt megoldható legyen. (3) A matematikai írásbeli érettségi vizsgálaton a jelölt logaritmustáblán, körzőn és két háromszögvonalzón kívül egyéb segédeszközt nem használhat. KÖZLEMÉNYEK Filmelőadások a tanulóifjúság számára A vallás- és közoktatásügyi miniszter újólag felhívja az iskolák igazgatóinak, tanárainak és tanítóinak figyelmét a szovjet filmek felbecsülhetetlen nevelőértékére. Meg kell ragadni minden alkalmát és lehetőséget, hogy a Köznevelés Közlemények rovatában folyamatosan ismertetett és megekintésre ajánlott filmeket minél több tanuló nézze meg a tanítási időn kívül, -iskolai munka zavarása nélkül. A Mozgóképüzemi Nemzeti Vállalat 25—30 tanulóból álló csoport mozilátogatása esetén 1 Ft-os kedvezményes helyárak mellett teszi lehetővé a filmek megtekintését. A beérkező jelentésekből kitűnik, hogy a legtöbb iskolában a nevelők megértik, milyen rendkívül hatásos segítséget kapnak nevelőmunkájukhoz a szovjet filmekben, és osztályok, tanulókörök csoportos mozi látogatását az ifjúsági szervezetek segítségével úgy szervezik meg, hogy az a tanulók iskolai elfoglaltságának szem előtt tartásával az iskolai munkába tervszerűen kapcsolódik. Igen fontos, hogy minden iskola felismerje a szovjet filmek nevelői jelentőségét Az alábbi jegyzék tartalmazza azokat az újabb filmek nevelési szempontból tájékoztató ismertetéseit, amelyek a tanulási időn kívüli egyéni vagy csoportokban történő megtekintésre ajánlhatók. A sztálingrádi csata Megtekinthetik az Alit isk. V—Vil. és a gimn. I—IV. oszt. tanulói. 1. A film központi alakja Sztálin. Személyét a film különböző oldalakról mutatja meg , így a szovjet művészet alakítása nyomán egészen közel kerülünk a szovjet nép nagy vezéréhez Szinte úgy érezzük, hogy közvetenül vele beszélgetünk, megismerjük mozdulatait, járását, hangját, odaadó munkáját a győzelem megszervezésében és előrelátását a jövőre. 2. Megmutatja a film a hazánkat felszabadító Vörös Hadsereget, amelyben az az elv, hogy kímélni kell az embert és mégis, amikor sokszoros túlerővel szemben védik Sztálingrádot, a nagy cél érdekében mindnyájan készek életüket feláldozni. Ebben a hadsheregben a parancsnokok az élvonalon harcolnak és a katonák mindig újabb és újabb harcászati életekkel védik a város minden egyes házát. A polgári lakosság a veszély órájában gondolkodás nélkül áll a harcoló katonák sorai közé. 3. Rávilágít a film az angol, amerikai „szövetégesi" hadvezetés kétszínű álláspontjára is. A második front halogatása mögött a Szovjetnió gyengítésének szándéka húzódik meg. 4. A film világosan megmutatja a sztálingrádi győzelem történelmi jelentőségét, amelynek eredményeképpen nemcsak a Szovjetunió, hanem sok más nemzet, így hazánk is felszabadult az elnyomók igája alól. A film a közelmúlt világháború történetének megértéséhez a legszemléletesebb forrásanyag. MELLÉKLET az 1200—F.—1./1950. számú leirathoz. Orlai csomópont Megtekinthetik az ált. iskola V—VIII. és a gimn. I—IV. osztályának tanulói. A film központi alakja Konstantin Zaszlanov mérnök, a bjelaruz nép hős partizánja, aki a németek fontos utánpótlási csomópontjának, az orsai vasúti csomópontnak felrobbantásával segít a szovjet hadsereget honvédő háborújában A film igazi hazaszeretetre és hősiességre, a fasizmus elleni gyűlöletre nevelés az ifjúság számára, amely a II. világháború politikai jelentőségét saját élménye alapján nem láthatja eléggé tisztán, ezt a filmet fokozott mértékben lehet ajánlani. A kormány tagjai A gimnázium I—IV. osztályú tanulói számára ajánlható. A film az első szovjet kolhozok megalakulásának küzdelmes napjait eleveníti meg A régi gazdasági rendszerről az új szocialista termelésre való áttérés belső forradalmait robbant ki az egyének lelkivilágában is: megváltozik a munkához való viszony, az egzénás közérdekről alkotott felfogás és széttépi a nő is sok évezredet