Köznevelés, 1997 (53. évfolyam, 1-41. szám)
1997-01-10 / 1. szám
53. ÉVFOLYAM ÁRA: 68 FT OKTATÁSI HETILAP , 1997. január 10. A modernizáció története Az iskolarendszer modernizációja ma talán fontosabb kérdés, mint valaha. Elemi érdekünk, hogy korszerű műveltséget sajátíthassanak el a gyerekek az iskolában, illetve, hogy olyan pedagógiai rendszerek közvetítsék a tudásanyagot, melyek a polgári, független létre készítenek föl. Évtizedeken át kifogásolták a pedagógusok - és a kutatók -, hogy a magyar oktatási rendszer nem kimondott, de kikövetkeztethető eszménye az önálló, független polgár helyett a fegyelmezett alattvaló. Demokrácia azonban nem épülhet alattvalókra. Új sorozatunkban azt a folyamatot érzékeltetjük, melynek során a magyar iskola kiemelkedett középkori kötöttségeiből, és megindult a polgárivá fejlődés útján. (3. oldal.) Magyar Bálint művelődési és közoktatási miniszter kitüntetéseket adott át a nemzetközi diákolimpiákon és a „Jó tanuló - jó sportoló” versenyen kitűnő helyezést elért tanulóknak. (Tudósításunk a 12. oldalon.) Lehet-e tanítani a pedagógiát? „A pedagógia gyakorlati művészet” - írta nemrégen a Budapesti Közgazdasági Egyetem professzora egyik tanulmányában. Lehet-e gyakorlati művészetet tanítani? Kerekasztal-beszélgetésünk ezúttal oktatáskutató és iskolaigazgató, valamint az idézett gondolatot megfogalmazó egyetemi tanár véleményét ütközteti. (16. oldal.) Képünkön a diákok a felvételi tájékoztatót nézegetik. Kérdés, hogy maga a középiskolai rendszer miként fejlődjék tovább? Erről rendeztek vitát és tanácskozást nemrég. (Tudósításunk a 4. oldalon.) IjjPfh._________________________ A TARTALOMBÓL: Tájékoztató az érettségiről 4 A KOMA-pályázat szempontjai 6 A szorongásról - pszichológiai szempontból 9 Munkajogi tájékoztató 22 Tanönyvkínálat 7, 8,10-11,19, 24. o.