Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)
E - Egy tanitóval biró iskola
Egy tanítóval bíró iskola. Mi kedni és ehhez képest alkalmazzák majd a tanítás menetét is. Társadalmi viszonyaink ez idő szerint olyanok, hogy igen sokszor szemtanúi lehetünk azon ferde eljárásnak, mely éppen a nevelési elvek különbözőségéből származik. Egy intézkedés homlokegyenest ellenkezik a másikkal és így a növendék lelki állapotára csak zavarólag hat. Az egyöntetű eljárásnak már a családi körben kell érvényesülnie, az iskolában pedig a tanítótestület működésében nyeri folytatását. A családban főleg következetes rendtartás és fegyelmezés, az iskolában pedig a tanításnál eszközlendő koncentráció által érvényesül a kérdéses elv. Egy tanítóval bíró iskola az olyan elemi tanintézet, melyben a népiskola összes tanfolyamába tartozó tanulók egy tanítótól nyernek oktatást. A hat évi tankötelezettségnek megfelelőleg minden népiskola hat osztályra osztatik, s ezen hat osztályt egy tanteremben, egy tanító, egy időben oktatja. A népoktatási törvény szerint a tanórák száma a tanulókra nézve hetenként, a testgyakorlat és kertészeten felül, legalább 20, legfelebb 25 , tehát hat osztályt hatszor ennyi tanórán kell egy héten át foglalkoztatni a tanítónak. Ez természetesen csak úgy lehető, hogy míg a tanító egy osztálylyal foglalkozik, addig a többieket hallgatólagos munkával foglalja el. A törvényben kiszabott tantárgyakból a tantervben kijelölt anyagot megközelítőleg is csak úgy lehet sikerrel elvégezni, ha az órarend ügyesen van beosztva s következetesen megtartva. A tanító heti órái száma 28—-30. Mivel pedig minden egyes tantárgyat minden osztály számára nem lehet úgy beosztani, hogy hetenként legalább csak egyszer is reá kerüljön a sor, a szükség arra kényszeríti a tanítót, hogy némely tantárgyaknál két osztályt összefoglalva tanítson, így egyik évben egyik, másik évben másik felét végezi az illető két osztály számára előírt tananyagnak. Ebből aztán az következik, hogy az egyik osztály rendszerint azt tanulja az első évben, amit a következőben kellene, a másik évben pedig azt, aminek az előző évben lett volna ideje. Az ilyen oktatás sem tárgyi, sem alaki tekintetben nem szülhet olyan eredményt, mint a több tanítóval bíró iskolánál. Az első és második osztályokat, a hittanon kívül, egy tantárgynál sem lehet öszszevonni, a harmadik osztályt a negyedikkel és az ötödiket a hatodikkal lehet összevonni, és pedig minden tantárgynál. Ha azonban a növendékek kisebb száma engedi, helyesen teszi a tanító, ha inkább rövidebb ideig foglalkozik egy-egy osztálylyal, de lehetőleg külön tanítja őket. Elengedetlen feltétel, hogy a tanító naponként délelőtt és délután minden osztálylyal foglalkozzék. E végből a tanítási órákat félórákra kell felosztania. Az órarend megállapításánál azon tanítási tárgyakra kell legtöbb időt hagyni, melyek közül a többi tantárgy csoportosítható. Ilyenek az olvasás, írás és számolás. Ehhez képest osztályonként az egyes tantárgyak óraszámát következőleg lehet megszabni. I. osztály : hittan (a II. osztálylyal együtt), beszéd és ért. gyakorlat 1, olvasás és írás 2. számolás 1, ének, valamint a testgyar