Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)

E - Egy tanitóval biró iskola

Egy tanítóval bíró iskola. Mi­­ kedni és ehhez képest alkalmazzák majd a tanítás menetét is. Társa­dalmi viszonyaink ez idő szerint olyanok, h­ogy igen sokszor szem­tanúi lehetünk azon ferde eljárásnak, mely éppen a nevelési elvek különbözőségéből származik. Egy intézkedés homlok­egyenest ellen­kezik a másikkal és így­ a növendék lelki állapotára csak zavarólag hat. Az egyöntetű eljárásnak már a családi körben kell érvényesülnie, az iskolában pedig a tanító­testület működésében nyeri folytatását. A családban főleg következetes rendtartás és fegyelmezés, az iskolában pedig a tanításnál eszközlendő koncentrác­ió által érvényesül a kér­déses elv. Egy tanítóval bíró iskola az olyan elemi tanintézet, melyben a népiskola összes tanfolyamába tartozó tanulók egy tanítótól nyernek oktatást. A hat évi tankötelezettségnek megfelelőleg minden népiskola hat osztályra osztatik, s ezen hat osztályt egy tanteremben, egy tanító, egy időben oktatja. A népoktatási törvény szerint a tan­órák száma a tanulókra nézve hetenként, a testgyakorlat és kertésze­ten felül, legalább 20, legfelebb 25 , tehát hat osztályt hatszor ennyi tanórán kell egy héten át foglalkoztatni a tanítónak. Ez természetesen csak úgy­ lehető, hogy míg a tanító egy osztálylyal foglalkozik, addig a többieket hallgatólagos munkával foglalja el. A törvényben kisza­bott tantárgyakból a tantervben kijelölt anyagot megközelítőleg is csak úgy lehet sikerrel elvégezni, ha az órarend ügyesen van beosztva s következetesen megtartva. A tanító heti órái száma 28—-30. Miv­el pedig minden egyes tantárgyat minden osztály számára nem lehet úgy beosztani, hogy hetenként legalább csak egyszer is reá kerüljön a sor, a szükség arra kényszeríti a tanítót, hogy némely tantárgyaknál két osztályt összefoglalva tanítson, így egyik évben egyik, másik évben másik felét végezi az illető két osztály számára előírt tan­anyagnak. Ebből aztán az következik, hogy az egyik osztály rendszerint azt tanulja az első évben, a­mit a következőben kellene, a másik évben pedig azt, aminek az előző évben lett volna ideje. Az ilyen oktatás sem tárgyi, sem alaki tekintetben nem szülhet olyan eredményt, mint a több tanítóval bíró iskolánál. Az első és második osztályokat, a hittanon kívül, egy tantárgynál sem lehet ösz­­szevonni, a harmadik osztályt a negyedikkel és az ötödiket a hatodik­kal lehet összevonni, és pedig minden tantárgynál. Ha azonban a növendékek kisebb száma engedi, helyesen teszi a tanító, ha inkább rövidebb ideig foglalkozik egy-egy osztálylyal, de lehetőleg külön tanítja őket. Elenged­etlen feltétel, hogy a tanító naponként délelőtt és délután minden osztálylyal foglalkozzék. E végből a tanítási órákat félórákra kell felosztania. Az órarend megállapításánál azon tanítási tárgyakra kell legtöbb időt hagyni, melyek közül a többi tantárgy csoportosítható. Ilyenek az olvasás, írás és számolás. Ehhez képest osztályonként az egyes tantárgyak óraszámát következőleg lehet meg­szabni. I. osztály : hittan (a II. osztálylyal együtt)­­, beszéd és ért. gyakorlat 1, olvasás és írás 2. számolás 1, ének, valamint a testgyar

Next