Lobogó, 1971. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

­. Egyrendbeli társadalmi tulajdont ká­rosító lopás és egyrendbeli izgatás miatt előzetes letartóztatásba helyezték a 15 éves fiút. Az ügyészi indoklás szerint azért vált szükségessé az előzetes letartózta­tás, mert fennáll a bűnismétlés veszé­lye, mert súlyos a bűncselekmény, és mert nem hagyható tovább abban a környezetben, amelyben él. Anakronizmus? Csak a látszat, hogy adott esetben — ebben az esetben — a börtön jótékonyabb hatást gyakorol, mint „a környezet, amelyben él”. A börtönőr föl­vezeti az ügyészi szo­bába. Leveszi kezéről a szíjbilincset. A fiú méltatlankodik: — Ilyen piti ügy miatt?! — Betörtetek, loptatok, horogkeresz­teket rajzoltál egy papírra... Ez ne­ked piti ügy? — kérdezem. — Ahhoz képest, hogy az Uránia Mo­zi páncélszekrényéből is kiemeltünk dohányt, ez igenis piti ügy. — Nem akarod elmondani, hogyan történt? — kérdezem. Vállat von. — Ha meg akarja írni, elmondha­tom. 2. — Hát,­­egy este, csavargás közben találkoztam Hubával. Azt mondta: — Csövezzünk egyet! — Rá­vágtam, hogy jó, mert engem úgyis körözni fognak. Megdumáltuk, hogy leugrunk megnéz­ni, milyen a téli Balaton. Nálam nyolc, Hubánál 15 forint volt. Az éjszakát egy fészerben töltöttük. Délben kimen­tünk a Déli pályaudvarra, és Kelen­földig váltottunk jegyet, gondoltuk az­zal legalább Fehérvárig elutazunk. De pechünk volt. A kalauz lerakott Nagy­tétényben. Az állomáson összetalál­koztunk Erzsivel. Régóta ismertük. — Ő is benne volt a galeriben? — Nem. Úgy tudom, neki nem volt balhéja még. Megdumáltuk őt is, hogy jöjjön velünk. Ráállt. A következő vo­natra felszálltunk mind a hárman, egy szem­jegy nélkül. Pusztasza­bolcs­­nál leszállítottak. Ott megint felszáll­tunk egy esti, Fehérvárra menő vonat­ra. Jött a kalauz. Újabb balhé, és le­szállított Seregélyes-Szőlőhegyen. Ott a padokat, Hubával, úgy szórakozásból összetörtük, majd becammogtunk a se­­regélyesi vasútállomásra. A váróterem­ben Erzsi elaludt, mi meg Hubával el­mentünk körülnézni. Az állomás mel­lett volt egy italbolt. Csak azon vitat­koztunk a sráccal, hogy az ablakot törjük be, vagy a tetőn másszunk be. A bejárati ajtótól balra egy szemét­tartó állt, arra felmásztunk, a kúpcse­repek mellett megbontottuk a tetőt, és bemásztunk a padlástérre. Be is sza­kadt alattunk a mennyezet nádpalló­ja. Igaz, hogy ott fent tusakodtunk, ki menjen előre, kié legyen a dicső­ség... — A dicsőség? — kérdezek közbe. Elcsodálkozik az együgyű kérdésen: — Hát!... Mégis, elsőnek a srác ment. Rögtön pénz után kutattunk. Sajna, csak 70 forint volt ott, de azt zsebrevágtam. Találtunk egy aktatás­kát is, abba becsomagoltuk, amit ta­láltunk: cigarettát, konzerveket, rágó­gumikat. Aztán nekiálltunk bankettez­­ni. Több tányér kocsonyába beleettünk, konzerveket nyitottunk, pezsgőt, bort. A pálinkát a demizsomból ittuk. Hu­ba be is rúgott. Aztán egymásra rak­tuk az asztalokat, hogy visszamásszunk a padlásra. Nagy röhej volt. Huba majdnem visszaesett, úgy tántorgott. — És a horogkereszteket mikor raj­zoltad? — Ja! Hát ott bent. A pénz mellett volt az italbolt bélyegzője. Tégla ala­kú. Egy szalvétára nyomkodtam ho­rogkereszt formákat. Aztán rajzoltam a golyóstollammal is. — Miért? — Csak szórakozásból ezt is. — Hol láttál horogkeresztet? — Filmeken. Szeretem a klassz, bu­nyós és kalandos filmeket. • — Tudod ennek a jelentőségét? — Persze. Hitlerék, önuralmat akar­tak. Az fekszik nekünk. — Ki az a „nekünk”? — Hát nekünk, a galerinek. A pillanatnyi csöndben megszólal az ügyész, szinte maga elé ejti a szava­kat: — Három fivérem esett el a háború­ban ... 3. Nyeglén ül a széken. 15 éves. Jó ar­cú, jó alakú fiú. Ruhája rendes, tisz­ta. Beszéde folyamatos, csak keresi a vagány kifejezéseket. Olykor kijavítja, ha pénzt mond dohány „helyett”. Az ügyészre nézek: nem lehet ez igazi vagány! Feleletként átadja a környe­zettanulmányt. Apja, anyja, két nővére dolgozik. Nagyon rendes család. A fiút két év­vel ezelőtt másik iskolába tanácsolták, mert telefonokat rongált, egyik tanár­ját inzultálta, iskolatársai panaszolták, hogy durva és káromkodik. Félévben három tantárgyból bukott. A család mindent elkövetett a fiú érdekében. Az apa igazságos szigorával, az anya és a két nővér szeretetével. Az osztályfőnök véleménye: „Túlko­ros, speciális osztály tanulója. Durva, rosszindulatú, trágár beszédű. Lenne esze a tanuláshoz. A szülők állandó kapcsolatot tartottak az iskolával. De az anya féltő szeretete eltusolta az apa elől a fiú cselekményeit. Az iskolata­nács tárgyalt a nagyon rendes apával, aki kétségbeesetten panaszolta, hogy már az egész család tönkrement a fiú utáni járkálásban. — Előfordult, hogy a szülők behozták nyolc órára, és a fiú az első tízperc­ szünetben megszö­kött.” 4. — Folytasd! Rám néz. A hó konokul hull az ügyészi szoba ablakára. — Visszamentünk Erzsiért. Gyalog, a sínek mellett elindultunk. Útközben megmondtuk a csajnak, hogy szerez­tünk kaját. Betörtünk. Két kiflit adtam neki, konzervet nem akart. Megérkez­tünk Börgöndre. A váróteremben el­aludtunk. Rendőrök keltettek fel, haj­nali hat órakor. Beismertük a balhét. Nem is tagadhattuk, mert mindjárt az aktatáskát nézték meg. — De ha öt perccel előbb felébre­dek, akkor most nem vagyok itt. Nem gondoltam, hogy lebukok. — És mi van Hubával? — Gyermekkorú — mondja az ügyész. — Nem vagyunk illetékesek vele szemben eljárni. — Pedig az többet betört, mint ahány kilincset fogott — dühösködik a fiú. — Nem volt célod az élettel? — Egyszer gondoltam, hogy gáz- és vízvezetékszerelő leszek, de elszúrtam. — Mi nem tetszett otthon? — Túl sokat törődtek velem. — Apád szigorú? — Gyűlölöm. Egyszer elmentem a Rómaira, késő este jöttem haza, és fel­pofozott. — Hány éves korodban? — Tízéves voltam. Aztán mindig el­csavarogtam egy-két napra vagy hétre. — És a galeri? Azok megértőbbek voltak? — Hát... Nekem csak szórakozás­ból kellett, hogy legyen egy kis izga­lom. — Mi jelentett izgalmat neked? — Hát, hogy betörtünk. De abban én még nem vagyok profi. — Zsebpénzt kaptál hazulról? GALERI bűnözés H­ogy Hazafiság és ifjúság Iskolai problémák (Hozzászólás Kárpáti Sándor cikksorozatához) Már régen túlhaladott álláspont, hogy az ifjúság neveléséért kizáróla­gosan az iskolát tegyük felelőssé. Ne­vel a rádió, a televízió, az irodalom, a filmszínház, a sajtó, a munkahely, a szórakozóhelyek, s természetesen, a családi környezet. Nem kívánok a fel­sorolt nevelési tényezők ilyen vagy olyan hatásáról, vagy annak arányai­ról szólni itt. Egy azonban vitathatat­lan: az iskolától nem kevés energiát követel e tényezők pozitív hatásainak erősítése, és még többet a negatív ha­tások tompítása. A társadalmi fejlődés átmeneti jel­lege az iskolában is érvényesül. Ha bátortalan vagy éppen rendszertelen a nevelőmunka, s ennek részeként a ha­zafias nevelés iskolánkban, ennek alapvetően „kívülről” ható okai van­nak elsősorban. A különböző szer­vektől érkező, jó szándékú segítség igen sokszor éppenséggel gátolja a ha­tékonyabb nevelőmunkát. Bizonyta­lanná teszi a tervezést, és még inkább a végrehajtást. Az iskola felsőbb — és úgymond: „társ”-irányítása gondot okoz, időt rabol. Például a honvédel­mi nevelés bevezetésekor, amelynek szükségességével igen, de módszeré­vel nem lehet egyetérteni, a tanév ele­jén az igazgatókat instruálták a sport­­hatóságok, a Nőtanács, a Hazafias Nép­front, az Úttörőszövetség, a Magyar Honvédelmi Szövetség, a vöröskereszt, a KISZ és végül az oktatási-művelő­désügyi osztály. Idevonatkozó munka­tervi pontjait az iskolán keresztül kí­vánja érvényesíteni valamennyi szerv. Véleményem szerint, célszerűbb lett volna, ha az oktatási-művelődésügyi osztályok koordinálják a mondanivaló­kat, és a tennivalókat meghatározzák. Vagy utalni szeretnék az osztályfőnöki órák tantervi témáira, amelyek meg­születésük után szinte azonnal defor­málódtak. Az ide biztosított aktuális órák terhére be kellett iktatni külön­böző felvilágosító előadásokat, meg a végzős orvostanhallgatók részére is négy egészségügyi előadást, a honvé­delmi nevelés bizonyos témaköreit. Ezenkívül a tanév közben jelentkező különböző problémák, tájékoztatók is az osztályfőnöki órákat terhelik. Pedig az osztályfői órák feladata egyebek között hetenként egyszer szintetizálni a közösséget ért nevelőhatásokat, fele­letet adni a felmerült problémákra, így mélyíteni a hazaszeretetet. Hosszú évek óta beszélünk, cikkezünk a ne­velésközpontú iskoláról. A gyakorlat­ban azonban oktatásközpontúak va­gyunk. Hajt a tantervi anyag színvo­nalas elvégzésének kötelessége, az is­meretek átadásának fontossága. A ta­nulók és szülők versenyt futnak a jó osztályzatokért. Ott meredezik előttük a veszély, hogy nem kerülhet be a ta­nuló a középiskolába, az egyetemre. Szomorú és irracionális, hogy az isko­lában és a társadalomban a „szürke kitűnőség” lett az ideál, elhanyagoljuk az egyéni képességek fejlesztését. Hol­ott a pedagógus tudja, a felettes ható­ság tudja, hogy a hajlamoknak meg­felelő irányú feljesztése hasznos a tár­sadalomnak, és boldogabbá teszi az egyént is. Azonban bármennyire is sokirányú az ifjúságot érő hatás, mégis az is­kolai nevelés meghatározó jellegének biztosítása lenne fontos. Ehhez szük­séges a tanulóifjúság megterhelésének csökkentése, gondos kerülése annak, hogy a tanórákon kívüli foglalkozáso­kon játsszuk az iskolásdit. Mindehhez szükség lenne a pedagógusokat is idő­höz juttatni. Az utolsó két és fél évtized alatt nemzedékeket neveltem, munkámat, mint valamennyi pedagógus társamét, sikerek és kudarcok kísérték. Nyugod­tan mondhatom azonban, hogy ifjúsá­gunk tekintélyes részének vannak esz­ményei, s ezek az eszmények — amennyiben konkrét történelmi hősök­höz kapcsolódnak —, Periklésztől Le­ninig, I. Istvántól Rózsa Richárdig, a haladás, nem pedig a stagnálás vagy a visszahúzó erők eszményei. Saját felméréseim azt igazolták, hogy ezek az eszmények évről évre mindinkább a szocialista hazafiság, a szocialista embereszmény harcosainak választott ideáljaiban jutnak kifejezésre. Figye­lemre méltó, hogy igen sok tanuló a közösségért fáradhatatlanul, szorgal­masan, becsületesen és szerényen dol­gozó kommunista meggyőződésű embe­reket tekinti példaképének. Úgy ér­zem, hogy a tanulók ilyen gondolko­dása elsősorban az iskola nevelőmun­káját dicséri, Összegezve: iskolai nevelőmunkánk hiányosságai javarészt a tanulói és ne­velői túlterhelésből fakadnak. Az in­tellektuális nevelés háttérbe szorítja az érzelmi nevelést... Nagyon veszélyes lenne túlértékel­nünk az ifjúság nevelésében a felsza­badulás után elért eredményeinket. Az éleződő osztályharc, a hatalom meg­szerzése közbeni időben, egy-egy fázi­sában e harcnak — ennek hatásait az iskolai nevelőtestületek sem kerülték el — a hovaállás ifjúságunknak sem volt könnyű. De ugyanolyan veszélyes — s szerintem igazságtalan is — a he­lyenként elhangzott teljes elmaraszta­lás. Tény, hogy mai ifjúságunk hazafi­­ságának tartalmi jegyei társadalmi át­alakulásunkat tükrözik, sokkal pozití­vabbak, mint felszabadulásunk előtt voltak. Ez a hazafiság humanista vonású, mert népünk sorsát összeköti a szocia­lizmust építő népek sorsával, és nem­zetibb, mert a hazát az ifjúság döntő többsége a magáénak vallja. Seneca, amikor büszkén jelentette ki, hogy ha­záját nem azért szereti mert nagy, hanem mert az övé, akkor az impé­­rium kevés számú teljes jogú polgárá­ra gondolt. Ha ifjúságunk hazáját büszkén tekinti magáén­ak, ezt joggal teheti az egész ifjúság nevében. Ta­nulóifjúságunk zöme ragaszkodik a hazához, becsüli elért eredményeinket, büszke fejlődésünkre. További fejlődé­sünk zálogát a Szovjetunióval és a töb­bi szocialista országgal való együttmű­ködés­ben látja. Ez az ifjúság nem na­cionalista, elmarasztalható értelemben. Veszélyesebb jelenség a kozmopolita fertőzés lehetősége. A­z mindenhol jó.

Next