Bölcseleti Közlemények 2. (1936)

Jánosi József: A bölcseleti megismerés határainak kérdése

A BÖLCSELETI MEGISMERÉS HATÁRAINAK KÉRDÉSE. Annak a kérdésnek, hogy meddig terjed a megismerésünk határa, a szaktudományokban nincs sok értelme. A filozófiában azonban azt találjuk, hogy a bölcselők ezt a kérdést valamilyen formában mindig felvetették és arra megfelelni is igyekeztek. E problémának magyarázatát a filozófia sajátos mivolta adja meg. A filozófia tudvalevőleg az a tudomány, amely az egész valóság megismerésére törekszik és pedig azáltal, hogy az egész valóság leg­végső okait és magyarázatát keresi. Tehát már belső célkitűzésénél fogva a megismerhetőség határaira irányul, a legvégsőre, amelyen túl már nincs további ok és magyarázat. Természetes tehát, hogy a filo­zófus szeme mindig e határokon csüng és érdeklődése középpontjában épp az a kérdés áll: mennyire valósítható meg a filozófiának az a cél­kitűzése, hogy a lét kérdéseire valóban a legutolsó, a legvégső felele­teket találja meg. Azért a folytonos kritikai­­ellenőrzés szüksége, hogy váljon a legvégsőknek vélt feleletek a valóságban is azok-e, vagy még tovább folytatható-e a kérdezés; ha pedig nem folytatható, akkor mi annak az oka? Azonkívül a filozófia azzal az igénnyel lép fel, hogy abszolút értékű megismerés legyen. Ez annyit jelent, hogy a filozófia nem elé­gedhetik meg olyan feleletekkel, amelyek esetleg csak az emberre érvényesek. Soha sem elégítette ki a realisztikus irányú bölcselkedést Kantnak az a megoldása, hogy az emberi elme által soha sem ismer­hető meg a «Ding an sich», hanem csak a «Gegenstand», vagyis a Ding an sich-nek csakis az emberre érvényes kategóriák által elrendezett jelenségei. A filozófia igenis arra törekszik, hogy a «Ding an sich» tudo­mánya legyen és erről állapítson meg olyan igazságokat, amelyek min­den létmegismerésre képes létező, vagyis minden szellem számára egy­formán érvényesek. Természetesen az emberi bölcselkedésnek mindig magán kell viselnie az emberi jegyet; ez a jegy azonban csak negatív lehet (vagyis a megismerés módjában szabad csak érvényesülnie), de nem lehet pozitív, azaz csakis az emberi elmére érvényes, más létfokú elmére pedig nem. Amint látható, a filozófiának ez a jellege a bölcselő számára egészen sajátságos kérdéseket vet fel és követel azokra feleletet. De van a filozófiai megismerés határai kérdésének mély lélek­­■ ,"" ■ " , Bölcseleti közlemények. 1

Next