Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

Ámde a’ fensöbb élettudomány, melly szellemünk’ alsóbb ér­zéki tehetségeinél ismer még fensöbbeket is, mint pl. a' tárgyla­­gosra, valóra , erkölcsire, fensöbb szépre törő ész, látja ezek’ tör­vényszerét és harmóniáját, érzi, hogy e' törvényszernek, melly egyetemes és így tárgyisággal bír, kell lenni e’ világtól különböző főokának, ha törvény van , kell lenni erkölcsi szabadságnak , kell lenni erkölcsi törvény’ végrehajtójának, ha itt nem, a’ más életben, és tudja, hogy ezen világnézet nem ma sem tegnap született , hanem egyidős az emberiséggel, és bár millió színváltozatban tűnik elő, de azért lényében egy és azon, melly világnézet aztán harmóniát visz be elméletünkbe úgy, mint cselekvényeinkbe, egyéni életünkbe úgy, mint társalmainkba : mit az alanyiság’ hagymázába még nem merült Socrates, Plátó, Ciceró tanítottak ’s vallottak : ezen fensőbb élet­tudomány, mellynek szilárd alapra állítása igénytelen harmonisti­­cámnak is fő feladata, melly érzi, és látja, hová vezetendi az embe­riséget a’ hitlenség, hová sülyesztendi azt az élő, nem csak ideában létező, hanem a’világban, ennek tükrében valósággal is működő istennek , az emberi szabadságnak , és a’ személyes öröklétnek ha­r­­ind óvatos, sőt álarezos, de érték előtt igen is föltűnő tagadása; ezen élettudomány, mondom, azt meg nem engedheti, hogy a’ ferde észjáráson alapuló, sőt a köz logicát elayitni akaró term­észetphilo­­sophia az emberi nem és ész’ ama' dicsőségét, a’ philosophia’ tető­pontját, a melaphysicát letapossa, és ennélfogva tőlünk emberektől annak büszke, de nemes érzetét elragadja, hogy mi eszünkkel, amaz istenszikrával, csakugyan a’ többi természeti dolgoknál jóval följebb emelkedett lények vagyunk. Ész, élet, harmóniai A' ki hiszi, hogy az emberiség észszel, amna’ bennünket a' barmoktól megkülönböztető palladionnal bír — és erről ki kétkednék ? a ki szemeit fölnyitja, és az emberiség’ hala­dásait megtekinti — annak hinni kell, hogy van fensőbb, és szel­lemi élet, melly szinte lényegesen különbözik az alsóbb vagy állati élettől; vannak ennek törvényei, van törvényszere , van normali­­smusa ép úgy, mint az anyagi és testi természetnek, van életműsze­­re, van canonja, min­t alkota testét illetőleg a’ hellen Poly élet, ha van i­lyen szellemi élettörvényszer, és van bennünk ezen eszmét életbe léptetni törő vágy, lehető és elérhető,valósítható az életszép­­ség, vagy harmónia is, csak hogy aztán ezt igazán akarjuk. Miért hat emberi fensőbb hivatásunkról gyáván lemondani, és emberisé­get gyalázó alanyiságba sülyedni. Mi érezzük emberi méltóságunkat, eszünk’ isteni erejét, keb­lünk’ nemességét, melly, ha akarja, erőt vesz a’ mindenhatósággal határos életvágyon, és saját alsóbb érdekeit háttérbe tolva, elin­dulni képes azon rögös ösvényen, mellyre kötelesség, hűség, szóval az, mit mi a’ fensőbb élet’ törvényszerének nevezünk, és harmoni­­sticánk­ szegletkövéül állítunk, hív sőt ragad. Mi nemes öntudattal

Next