Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

érezzük, hogy nagyobbak vagyunk a’ gépszetes természetnél, és fenségesebbek, semhogy a’ szorosan vett természettan’ tárgyai le­hetnénk. Úgy van; az anyagi természetet — bár ezt a’korphilosophia’ monismusa elpárologtatja, és üres ideába, vagy semmibe sülyeszti, — a’ szellemi fensőbb természettel, a’ szabadság, és erkölcsiség, a’ fensöbb tudat, és ismeret, a’ fensöbb szép és fenséges­ tündérho­nával, szóval a’ természetfölötti világgal sohasem lehet egy catego­ria alá venni, és bármi szín, képzetmód alatt egybe olvasztani, mint előbb korunkban Schelling, Spinosa tőnek; mert ezek égtávolilag különböznek egymástól, mint ellenkező elemek : mit ha ki még is tenni elég merész, az vagy utat nyit a legszembeszökőbb képtelen­ségek’ állítására , pl. vagy a’szellem-vagy pedig az anyagtagadásra, vagy előidézi a’ kételyt, melly a’ különben szilárd alapon álló ész­vallást ’s metaphysicát párvonalba állítja a’ kisértethivéssel , mit az­tán a­ felvilágultság mint erőre kelt nap eloszlat és megsemmít. Nagy szükség van tehát arra, hogy az emberiség­ legfensőbb érdekei felett őrködő philosophia itt vigyázó és éber legyen, és az istentagadást semmi szín alatt, — legyen az, spinosai állomány­tani, vagy Schelling-féle ugijanazonsági, vagy Hegel-féle általános ide­­alismusi alakban — becsúszni ne engedje. És itt már a’ tárgy’fontosságától indíttatva, az ügynek az em­beriség’legmagasb érdekeibe vágó szentségitől hevítve, magamat kissé részletesebben is kifejezni tartozom. Elismerem én azt, hogy a" német philosophia napjainkban nem kevés haladást tön, és fej­leményeiben ugyan hitelt felülmúló változatosságot, elágazásaiban roppant gazdagságot, eredményeiben minden tudományokra majd­nem csodával határos hatást fejtett ki. Ámde azt sem kell felednünk, hogy, mivel tisztán emberi érdekeink’ legfőbb, s legfensőbb tető­pontját a’ vallás és erkölcsiség teszik, ezek’ alapjait pedig amaz ha­talmasan meggyöngitette, el lehet róla mondani azt, mit Vorátz egy római művész’ műveiről mondott : in felix operis summa. Ezen, még a’ múlt században ajánlatos, szerényen haladó, alapos philosophia, korunkban elpártolva az élettől, a'józan észjá­rástól, a’ lélektan’ soha nem nélkülözhető vezérletétől, el a’ tiszta, világos, igazán tanítni és építni akaró előadástól, napjainkban ellen­kező ösvényre tért; mert pusztán előleges fogalmakból indúlt ki, üres formákba — mik reál ismeretet, ha csak a’ tapasztalást meg nem lopják, nyújtani sohasem képesek — bonyolódva, elsőben az igazat, a’ valót kereső észt lealázta, és ha ezt teszi, magával meg­hasonlásba jöni állította; aztán mégis csakugyan, magát a' lealázott ész’vezérletére bízni kénytelen lévén, iszonyú alanyitás-állitásba sülyedt, és el akará velünk hitetni, hogy a’ természet-fölöttiekben semmi tárgylagos ismeretnek birtokába nem juthatunk. Ennyit ugyan el kell ismernünk , hogy a’ legfölségesb emberész is azt, miben áll­jon a’fölény, az emberlélek, a'világ' lénye, és belvalósága, soha ki-

Next