Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

a’ spinosismust, és bár, hogy az isten’ létét tagadni ne láttassanak, ennek eszméjére építék egész philosophiájokat, állítva, hogy : csu­pán egyetlen való létezik, úgymint : az absolut ész, m­elly egy és minden, min kiiid semmi sincs, és az egész természet nem más, mint ideák’ öszszege, és az istenen kívül nem is létezik, maga a’ fölény is nem más, mint ideák’ ideája; ,,a’ gondolat, így szól Schel­­ling­­, nem az én gondolatom, a’ lét nem az én létem , hanem az istené, vagy a’ világegyetemé; istenben a’ lét egy a’ lénynyel, és így neki létet tulajdonítni nem lehet;“ stb-------és még is ezen istenes , isten’ nevével majd minden sorban viszhangzó philosophiá­­ról elmondhatni azt, mit Bayle, Mendelssohn és Wolf állítottak a’ spinosismusról, hogy : ennek istene nem igazi isten lévén, ezt egy rangba tehetni az istentagadással. Bátran elvethetjük tehát amaz alkalmatlan szemüvegeket, mi­ket nekünk, még hála­ természeti ép szemű magyaroknak, akár Kant' tapasztalásfeletti idealismusa , akár Fichte’’ általános énje, akár Schelling' általános azonsága , akár Hegel’ dialecticai szemlélődése nyújtanak. Mi még a’ többi nemzetekkel hiszszük, hogy az emberi­ség nincs általános alanyiságra kárhoztatva, és a' törvényszeres észjárás tárgyilagossággal is bír; a' majdnem mértani bizonyosság nem hagy el bennünket a’ természetfölöttiekben is, csakhogy aztán mi is előzményeinket helyes alapra fektessük , és a’ következtetés’ mesterségét jól értsük. Van, kell lenni harmóniának az értelem és ész’ országaiban, és miként amott a’ jó logica mathematicai eviden­tial létesít, úgy itt ugyanaz a’ lehető valószínűséget állítja elő. Valamint Columbus megtekintve földtekéjét, bizonyos követ­keztetéssel hivé, sőt állítá, hogy a’ földnek eddig ismert, és az em­berek által lakott fele föltételezi ennek még ugyan nem ismert, de bizonynyal létező másik felét is: így áll a' fensőbb élettudomány' tár­gyairól is a­ dolog. Léteznek ezek, bár érzéki szemeink által nem láthatók; mert az oki kapcsolat által lélek szükségeltetik. Ezen har­monia legbiztosb vezére, kalauza, lelkesítője a' kétely' tömkelegé­ből kibontakozott bölcselőnek; a’ ki úgy tesz, mint a' bátor csilla­gász, ki algebrája’segélyével papíron kiszámítja a'legexcentricusabb ellipsisekben forgó üstökösök’körútja'idejét is. És ím! egyszer csak feltűnik az ezelőtt évszázaddal kihirdetett üstökös az égen, a' várt bujdosó megjelen a' nap’ tányérjánál. A’ világ’ harmoniájábani hit még senkit meg nem csalt, söt a' lelkes Pythagorást, már az égtan’ csecsemői korában is, váratlan fölfedezésekre segéltette , a’ ki, mint egy második Columbus, a’ bujdosók’ naptóli távolságuk’ arányából indúlva ki, előre megmondotta, hogy Saturnuson túl kell lenni még bujdosóknak; és íme’ jóslata teljesült is, mert a’ múlt század' végén ugyan, Uranus, nem rég pedig Neptun fölfedeztetett. J) Metlicin. Jahrbücher : 1. 1. 13.

Next