Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

A’ barbárság’ köteleiből kiszabadult nemzetek azért szoktak maradni a’ középszer, sőt útféliség’ nem igen dicséretes mezején, mert a’ szellemi fensőbb életről mitsem tudnak, eszmékben szegé­nyek , eszöket öszhangzólag ki nem mívelik, és sem azt, miben áll az élet’ tisztasága, sem azt, minő hösiség kívántatik ennek megőr­zésére, sem végre azt, mi nagy szükség van életben, és philoso­­phiában arra, hogy a fensőbb szépnek, sőt a’ kellemeknek is áldoz­zunk , nem tudják, sőt nem is sejtik. Pedig itt rejlik az igaz bölcse­­ség’ forrása, itt a’ biocalia’ bájkertjének kulcsa, itt az észvallás’ eredete, itt az emberiség, vagy humanitás’ugrópontja. Nem mon­dom ezzel azt, hogy nincsenek az emberéletnek alsóbb rendű ide­áljai is : illyen például a’ harczkészség, a’ testi erőn alapúli vitézség, illyen az iparra épített vagyonosság, illyen a’ tudományosság, illyen az ízléssel párosúlt’ testi élvezet és kényelem — melly, mellesleg megjegyezve, korunk’ bálványa; — de az is igaz, hogy ezek egyed­­uralkodásra emelkedve, és fő erőre kapva, együl egyig hamis élet­eszmények, lidérczek, egyént úgy, mint egész társalmakat sőt nem­zeteket örvénybe és szíriekre vezetnek, s az élet’ igaz édenéböl kizárnak. A’ hódoltak­ nemzetek’ élete szép nem lehet, mert az igaz emberiesség a’ béke’ olajágai alatt fejüilt ki; a’ világ-kereskedés ál­tal meggazdagodott feniczek életét ki kívánná, hisz ezek’ bálványa, Mammon, embertelenségre , jogtalanságra vezet, és mint illyen ro­­vatik meg szent könyveikben ; a’ tudomány szép, de csak úgy, ha öszhangban áll az észszel, s élettel, és Biedermann méltán megrója tudalékba merült német­ földijeit; az élvezet és kényelem’ philoso­­phiája hova vezeté az életvidor francziákat ? jól tudjuk. Azonban itt épen nem akarnék félreértetni. Én az életszépí­­tés’ eszméjére építvén igénytelen rendszeremet, az anyagi, állati, testi életet megkülönböztetem ugyan a' szellemi fensőbb, és tisztán emberi élettől, és ennek adom a' túlsúlyt a' philosophiában, kiváló­­lag ezt kívánván szépítni az emberi általános míveltség által, melly áll a’ fensebb valóra, az erkölcsi jóra ’s a’ tisztán szépre fogékony­ságban, és ennek elmélet ’s gyakorlatbani kitüntetésében. De mind­emellett jól ismerve , és tudva azt, milly igen megsemmíti az anya­gi, és, hogy úgy szóljak, az alapi élet’ fejletlensége, szegénysége, tengése ’s aljassága a’ fensőbb élet’ szépségeit; épen­­nem vagyok ellene az anyagi élet­ szépítésének is, sőt, mint harmonistához illik, azon eszközöket is igen-igen méltánylom , mik az anyagi élet’ szé­pítésére czélszerűeknek mutatkoznak, illyenek pedig az úgynevezett reál tudományok, főleg a’ magasztos természettan, mellynek fény­oldalait igen lelkesen kiemelé nem régen Nendtvich Károly i), és el­mondd, hogy: „Ha az anyagi élet’ szükségeit a' régi eszközökkel kel­lene jelenkorunkban is előteremteni, ugyan mire jutnánk ?“ Hálátlan *) Uj Magyar Muzeum, 185­/5. t*s. füzet

Next