Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

ha nem engedi — nem az eszmények és ideák­ tündérhona; nem az állomány, mint Spinosa vélé, nem Schelling’ általánya, nem Hegel’ tan­ja, és tiszta létje; hanem, mint mondók, az életszépség, nem lévén az észnek és szívnek ennél szebb ’s nagyobb ideálja, mellyre vágyunk mindnyájan , mivel ez az emberiség’ axiómája, mellyben mindenki egyetért, és mindenikünknek, kik élünk, köz óhajtása. Itt kell lenni és nem másutt az egyedül üdvös philosophia’ gönczö­­lének; a’ világ’ nagy törvényében, a­ harmóniában rejlik annak élet­elve, itt fakad annak jótékony forrása , és roppant épületének e’ fö­­alapra kell építtetni. Minden tudomány tehát, melly az életharmoniát átláttatja, minden gyakorlat és művészet, melly vég elemzésben életszépséget eszközöl, fö rangú üdvös, sőt isteni. A’ testharmoniát helyreállító orvos, a’ lélek- és szívbékét eszközlö, a' szépélet’ elveit és törvé­nyeit földerítő bölcs, a’ nemzeti jólétet eszközlö államférfi’, a’ ke­dély’ zordonságait lecsillapító művész, az emberiség’ háláját és tisz­teletét érdemlik; és bár külön irányban látszanak működni, és mint a’ sugarak más-másfelé tartanak, mindazáltal bizonyos, hogy mind­annyian az életharmoniának szolgálnak, ennek központjából indúl­nak ki, és utóbb is itt sereglenek össze. Méltán csodálkozhatunk azon, hogy, bár a’ finom tapintatú hellenek elött nem vala egészen ismeretlen az említett világtörvény, a’ harmonia; mi megtetszik abból, hogy ők a’ világegyetemet har­móniának nevezék, vagy zenének, sőt Pythagoras szellemi nagy gyönyört élvezett a’sphaerák’ zengésiben, Claudianus pedig vilá­gok’ frigyéről szól — foedera mundi — és ezekre épiti a’ fölény’ létezését , és mégis philosophiájokat e’ világtörvényre nem építet­ték , mit ha tesznek, el van kerülve azon eltérés , szakadás, vagy divergentia, mely Plató és Aristoteles óta tart a’ philosophiai rend­szerek között, és szüli azon egyoldalúságot, melly ellenkező irányt követve, vagy az eszményiségnek és szellemiségnek, vagy az anya­­giságnak és érzékiségnek, vagy az elméletnek vagy a’ gyakorlatnak adja a’ túlsúlyt,­ekkép válaszfalat von a’ bölcselők között, és őket ellentáborba gyüjtvén össze, a’ tudományok ama’ királynőjét, a’ phi­­losophiát, Erissé aljasítja; ennek életharmoniát teremteni kellő térét küzdtérré silányítja, az által rést nyitva a’kételkedésnek. Miből az lesz, hogy ezen Uranida, melly életvezérlőül rendeltetett, három ezer év eltelte után is még szilárd önállásra nem juthatott, sőt, óh szégyen! magát még csak értelmezni sem bírja. Úgy van, a’ philosophia’ történetei mutatják, hogy az említett tudomány értelmezésében eddigelé igen nagy véleménytarkaság uralkodik. Pluto szépkedvelésnek — philocalia — Aristoteles theo­­riának, istenlátásnak, vagy az általa istenített természet’ alapos is­meretének — Epicurus, minél több élvezetet nyújtó eszélynek — Cicero isteniek és embernek' ismeretének, az újabb bölcselők közöl

Next