Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

, hibásan, az egyoldalú eszményiséget állítá, főnöke és atyja lévén az elméleti idealismusnak. Aristoteles is, kit a’ későbbi századok, mél­tán roppant tudományáért, és rendszerező finom tapintatáért tisztel­tek, és még az arabok is „ég­ pohárnokának“ neveztek, elhagyá az életszépítés­ terét; mi abból is eléggé kitűnik, hogy erkölcstana ön­ző, ki nem elégítő , és sok kívánni valót hagy fenn. Antisthenes és Zénó hívebbek lőnek ugyan Socrates’elveihez, és az élet’ gyakorlati terén forogtak; de az is igaz, hogy túlzásaikkal hátra léptették az igaz socratismust, ép úgy mint Aristipp és Epicur, kik a’ fensőbb vagy szellemi élet’tisztább gyönyöreit nem ismerve, azon érzékiséget élénkítették , mellyet az igaz philosophia mindig tartóztat és elhatal­mazni nem enged. Ezen egyoldalú, most idealismusba, majd empiri­­smusba, most lal­igorismusba, majd túleudemonismusba sülyedt, és az élet’ egészletét át nem ölelő rendszerek aztán az életharmonia’ lé­tesitésére alkalmasoknak nem találtatván, — bár a­ philosophiai segéd tudományokat, minek , az ész- és természettan, részint feltalálták részint földerítették;— de mégis a’ főirány, az életszépság, az erre vezető eszközöknek feláldoztatván, a’ versengés’ magva eltüntetvén, a’ minden tudományokat egyesítni tartozó philosophia dialecticai alakot öltött, szőrszálhasgatássá vált, a’ kétely’ árjának áldozatul esett, és azon fénypontról, mellyre azt Socrates emelé,ol­y igen lesülyesztetett, tekintélyétől annyira megúsztatott, hogy a' kije­lentés' irói, ép­eszű és szívű híveiket ettől óvni, Lucianus pedig és mások ezt keserű, és éles gúny’ tárgyává tenni jónak látták. Ezen szomorú jelenet — mit titkoljuk? — korunkban szinte megújult Európa’ egy részében, s pedig ennek legmíveltebb, és a’ philosophia’ oltárán leghevesebben áldozó nemzetei között. Kant, ki a romlott, és kételybe sülyedni kezdő philosophia' reformátora akart lenni, eleinte viszszatért Socrates' elveihez, és átlátva azon szín­e­ket, s örvényeket, mikbe vezeti a szemlélődő philosophia az em­beriséget , és ő is mint az athéni hős bölcs a' gyakorlati és erkölcsi bölcseségtől várva üdvöt, elsőben az erkölcsi élet, és észtörvény­­szerű­, az erkölcsi élet’ szépségét tette ennek főirányáéi, erre épí­tő, ép úgy mint Socrates, a­ metaphysicát, főleg a’ vallást, mit úgy értelmezett, hogy ez nem más, mint az erkölcsi parancsoknak isten törvényesül elismerése. Sokra is ment ez ösvényen, és morálja olly fenséges, tiszta, és nemes, hogy ez itt második Socratesnek lehet nevezni. Ámde ő is nem állhatott ellent az élettudomány’ telkéről lelépni ösztönző erős Vágynak ; így tehát a’ helyett, hogy az elméjé, cselekvő, és érzelmi élet harmóniáit vizsgálta, ezek’ egységét meg­állította volna, mint jól tudjuk, az ismeret és tudat’ alaposságát vette kérdés alá, és az által olly általános alanyiságba sülyedt, m­elly az őt követőkben gyógyíthatlan korbetegséggé válván, az egész philo­­sophiának ferde irányt adott; miként ezt majd, ha a’ német philo­­sophiáról leend szó , bővebben földerítendjük.

Next