Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

57 sitve, a‘ hit' karjai közt szunyadni hagyni, mint öt édes álmából felriasztva, a' kétkedés’ félelmes örvényébe taszítni , mert dicsére­tére legyen mondva embernemünknek , ezek és egyszerüségökben hagyva, és ál bölcselés által el nem rontva , elégültek , életvidorak, a’ föhatalomnak engedők, és boldogak. Ifjúi, virágkort élnek ők ek­kor; az el nem romlott ifjúság pedig mi kellemes, mi életvidor, az ifjúság’ baráti jól tudják. Csakhogy az itt a’ baj, hogy mi európaiak a tudományok’ föl­éledése, a’ műveltségnek — melly lehet ál, és felületes, de lehet teljes, és igaz is, bár ez utolsó a’ föld’ lakói között felette ritka — elterjedése óta, már nem lehetünk illy egyszerűen boldogak. Miután a’ vizsgálódás’ szelleme megindúlt, az emberész ezer éves álmából felriasztatott, már hátra nem mehetünk , de úgy véljük, tanácsosa is, és jobb az erős folyóval lefelé, mint ennek ellenébe úszni. Csak­hogy ezen folyó is veszélyes lehet, ha nem vigyázunk, mivel ennek egyik partján Scylla meredez, úgymint : tudatlanságon épült durva­ság, haladni nem akaró konokság, értetlenség; másik partján pedig tátong a’ már említett felbölcselés, ál­műveltség, a’ sophismus’ ör­vénye, mellyben az ész némileg felvilágúlt ugyan, de a’ szív dur­ván maradt, az ember- és polgárjogok tudvák, de a’ kötelességekről szó sincs; igazgató van elég, de engedelmeskedő kevés; bíráló tö­mérdek, művész parányi számú. Ily helyzetben bölcs Palinurusra van szükség, vagy józan, túl­­ságokat, félszeg idealismust úgy mint félszeg realismust egyaránt kerülő, és kerültető bölcselésre, vagyis harmonismusra, m­elly Ica­­rusként nem siet ugyan a’ szárnyak'viaszát könnyen elolvasztó nap’ közelébe, de az anyagiság­ fertőjétől is tőle telhetőleg óvakodik; melly az életharmonia’ egyik tényezőjét sem feledi ki számításából, és az alapi élet’ szépítését is szívén hordozza ugyan, de a’ fensőbb és szellemi életről sem feledkezik el; szép súlyegyénbe hozva eze­ket egymással, és mindkettőt ügyesen kibékítve. Ezen életbölcseséget, egyénnek úgy mint társalomnak, sőt nemzetnek szükséges élettudományi, és mérséket egyes egyedül az eszményiség, egyetemiség és általányon alapult, hibásan úgyneve­zett világphilosophia segélyével elemi, és megszerezni akarni, igen szerencsétlen vállalat. Mert az olly philosoph , ki egyes egyedül az egyetemest, eszményit, általánost, végtelent vizsgálja , — a’ rész­letest, valót, földit, változatost, egyénit és nemzetit, figyelme’ tár­­gyáúl fölvenni vagy feledi vagy átallja, — nem csoda, ha Thales’ sorsára jut, ki az eget vizsgálva és lába alá nem tekintve, verembe esett. Hogy tehát félre ne értessünk , valljuk, mikép az eszményi és egyetemes elem igen szükséges tényezője a’ philosophiának : mert eszünknek legfenségesb tehetsége lévén az eszményképzés, ez nem hiába adatott belénk, mert eszmények, és eszmék nélkül az élet nem egyéb mint egy nagy temető: ezek teszik tűrhetővé ez életet, ezek

Next