Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

elavulnak, régi és avas eszméik szellemi múmiákká válnak. Úgy, hogy elmondhatjuk, miként e’ két elemnek, egyetemesnek és rész­letesnek , eszményinek és valónak , igaz philosophiában át kell hal­niok egymást, hogy általuk életharmónia, élő és boldogító életve­zérlet keletkezzék , mivel azok ketten pótolják ki egymás’ hiányait. Az életharmonián sarkalló philosophia’ jelentősége abból föl­vehető, hogy az életnek, mint egészletnek érdeke felette áll minden érdeknek , ép úgy, mint az egészlet nagyobb minden részénél. Ve­gyük fel az egyéni élet’ harmóniáját. Az eddigi philosophiák bár is­merők a’ föjét, és ennek eszméjét, főleg a’ szok­usok megközelítni látszottak , de mégis, mivel nem az egészletböl, az élet’ fő harmó­niájából indultak ki, pártharczokba elegyedtek , és így az életesz­ményre , az élettörvényre , életcanonra — lex vitae Cicerónál — fölemelkedni nem bírtak , mellyben rejlik az életüdv, vagy a­ fő jó. Látjuk ebből már most, mit nyom Epicurus’ gyönyöreivé, Zeno­ erényküzdelme, Plato­ idealismusa, Aristotelesnek tapasztalati isme­ret felé delejtése. — szép dolgok együlegyig ! — de életcanont csak ezek’ együttléte alkothat, így áll a' dolog a nemzeti élet' harmóniájával is. Szép, ha a’ nemzet iparos és gazdag, mint az angol; szép, ha tudományos és mabarát, mint egykor Hellas ; szép, ha világbíró, mint az ős Róma; szabad mint Éjszakab­erilla; hősies mint Sparta : de mégis a’ nem­zeti életüdv és szépség mind ezeknek harmóniájában rejlik. Az egyéni, és társalmi fensőbb élet’ harmóniájának két fő té­nyezője van, úgy mint észderű és elvhűség : ezek nélkül egyik is szép , és dicső nem lehet. Az ember normális állapotban ugyan ma­gával öszhangzó, de észború, elvhűtlenség és akarat- ingatagság ál­tal magával gyakori ellenmondásba jöhet. Ész, és ez által kormány­zott szilárd akarat lévén éltünk’ harmóniájának kellős gönczösei, ezeket kell főleg kiművelnünk, hogy éltünk szépségét biztosíthas­suk. Mi fenséges kincset bírunk a’ fejlett és teljes érésre jutott ész­ben, ezt méltó a­ harmónia világánál megtekinteni. Az ész bizony­nyal nem más, mint fő műszere bennünk az életszépségnek, és a’ fő harmóniától eredő teremtett istene énünknek. Öszhangot létesít ez gondolkodásunkban, érzelmeinkben és törekvéseinkben. Élő műszere tehát ez a' harmóniának, melly fokozatos, és a’ fensőbb tájakban szépség, igazság, és erény nevek alatt ismeretes. Az ész, ezen fel­­lengés nemzö, egy ugyan, de háromféle irányban működik. Első irányban az igazsággal foglalkodik , mihez hogy közelebb juthas­son, bírálat alá veti a fogalmakat, eszméket, és azt tekinti, hogy vájjon nem csalképek-e, nem a'képzelet’játékai-e; nem hibás-e az észlel, nincs-e benne paralogism­us? Ott hol a’ vizsgálat elhagy, az ismeret’ hiányait a hittel pótolja , és mintegy betölti, de hiányt sehol sem enged, mert itt a’ kétely könnyen betör, és sok kárt tesz. A’ hiszékenységnek tehát, melly a’ gyermekek ’s a’ kiskorúságban

Next