Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

a' hamis philosophismus’ bajaiban szenved.“ Ancillon is, nem rég porosz külügyminiszter, panaszt em­el, hogy jelenkori ifjainknál a’ jellemképzés nem tart egyenlépést a’ tudománynyal; és bár amaz a födolog, mégis az oktatással fölcseréltetik, ennek alárendeltetik, és elhanyagoltatik, így tehát az emberiség’ fő iránya elvesz, és a’ társaság többé nem találja fel saját tagjai’ jellemiben fenmaradásá­­nak, és jólétének szükséges biztositékát. Emlékezzünk itt arról, mit fennebb Schiller’ philosophtiai leveleiből idéztem. Gyanúsítják az óvat­­lanok a’ philosophiát; de nem gondolják meg, hogy Voltaire, és az encyclopaedisták óta nem amaz Uranida, a’ józan és alapos élettu­domány, melly, mint Széchenyi mondá, még parlagon hever, hanem a’ felületes, erkölcstelen, békétlen, felhőkbe járó sophismus ül a' trónon , melly iszappal elöntve az igaz philosophia virányait, meg­mérgezi a’ népek’ elméjét és szívét, ezeket elégületlenséggel, és forrongási elemmel tölti el, a’ hibát nem magában , hanem mindig magán kívül, a kormányokban keresvén, m­ellyek Ancillon szerint is, ma jóval szelidebbek, humánabbak , mint ezelőtt. Mellőzi ez a’ jó oldal’ kiemelését és mindig a’ vélt hibák’ orvoslásán töri fejét, így aztán hamis eszmények lidérczei után futkosva, mindig javít­gatva, sőt átalakítva, az eső elöl a’ csepegő alá jut, és úgy jár, mint azon okoskodó, de balga önkuruzsoló, ki magát halálra orvosol­­gatta, és illyen sírkö­íratot nyert : „Mivel egészségemet jobb karba helyezni akartam, e’ hantok alá helyheztettem.“ A’ kor’ lázas természetű nyavalyájáról levén szó , meg nem állhatom, hogy a' derék Wieland' e’ tárgyra vonatkozó szavait ne idézzem. ,,A’ világ­ reformálok , úgymond , panaszt emelnek az em­berek tétlensége , és tunyasága ellen ép úgy, mint a’ gabnával ke­reskedő uzsorások panaszkodnak a’ termő időkben. Természetes, hogy ama nyugtalan lelkek , idétlen eszméiket, és terveiket ép olly erős vágygyal akarják életbe léptetni, mint az, ki színművet írván, alig várja , hogy ez színpadra kerüljön. Amaz igényli, hogy minden fej, az ő feje felé forduljon, minden kar az ő parancsa szerint evez­zen. Ha aztán ezt emberei nem teszik, tunyasággal vádolja őket, pedig ép ezen vonakodás menti meg ezeket attól, hogy minden pil­lanatban az idétlen tervező’ ábrándjainak áldozatul ne essenek.“ Mi tehát a’ harmóniára építve philosophiánkat, és a világ­ e’ nagy tör­vényét úgy fogva fel, hogy a’ természet, e’ nagyszerű anya, tör ugyan az állandó egységre, és egyetemesre is, de szintúgy delejt a sokféle, a változatos felé is; úgy hiszszük, hogy igaz bölcselőnek itt félszegségbe esni nem szabad, hanem neki mindkettőt figyelembe kell venni ha túlságba esni, és tetemesen botlani nem akar. Mi nem tartozhatunk az illy fellegi bölcselőkhöz, kik az eszményiség és ál­talány’fellegvárába vonúlva, ízetlennek, útfélinek találnak minden valót, fennállót, anyagi és alapi élet ’s jólétre tartozót, hanem mél­tányoljuk ugyan az emberiséget is, és az egyetemes élet’ törvényeit.

Next