Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

smus, és az ál­bölcselés emberére nem talált. Ez tehát, mint egy dae­mon rombolta , iszappal elöntötte a' tudományos, erkölcsi, egyházi, és polgári míveltségünket, és a' nép’ vezetőjéül feltolva magát, en­nek hajdani szebb jellemét elferdítette, ennek eszét, szívét, lelki­ ismeretét hamis elvekkel megmérgezte. Különben is a’ philosophiai míveltség tetőpontja, koronája és díszvirága lévén az összes mívelt­­ségnek, mi, a’ kik geographiai helyezetünknél fogva is emerre el nem juthattunk, és csak önfentartási szűk körre szorítkoztunk, igen messze estünk a' hellénektől majd minden tekintetben , a' kik közt tündöklött philosophiai míveltség’ történelmének előadása, ennek ere­dete , fejleménye, földerítése, már csak azért is fóérdekü lehet előt­tünk , hogy mi is ép ott vagyunk most, a’ hol volt a' hellén, a’ So­phismus' uralkodása alatt, Socrates előtt; és, bár több mint kétezer év fekszik közöttünk, mégis viszonyunk ez részben csaknem ugyan­az , és vérmes remény nélkül hihetjük, hogy, ha az igaz életphilo­­sophiát, mellynek alapját a’ nagy Socrates veté meg, — lángészszel felfogva , Pallas’ symbolumát, mint az egyéni és polgári életharmo­­niája, és a’ szép élet’ ideálja' jelképét — közelebbről megismerjük, és ennek oltárán hevesebben, mint eddig lehete, áldozandunk , ta­­pasztalandjuk mi is, ép úgy mint a' hellenek, a' philosophiai mívelt­ség’ kiszámíthatlan áldásait, és a’ mi a’ bölcseség'vég iránya, nem­zetünk bizony most nem szép életét szebbé, sőt dicsővé tehetend­­jük. Most már térjünk kitűzött czélunkra, és szóljunk az ész­ tiszte­letéről és ennek roppant eredményéről. Alig találunk feltűnőbb és különösb jelenetet az ős­régiségben, mint azt, hogy egy élénk képzelmű, szép viseletű, eleven vérű, iparos és mélyen gondolkodni szerető nemzet’ jeleslejei, elhagyva az elemek, a‘ hősök, az érzéki gyönyörtárgyak’ imádását, az isteni örök észnek, a’ világban fénylő törvény és rend’alkotójának, és ennek kifolyásának, a" polgári legfensőbb értelemnek, a’ társaimat szépítő mindennemű iparnak, az ezt bátorságosító férfias vitézség­nek, az alsóbb 's fensőbb művészetnek, az erkölcsi tisztaságnak emel oltárt, és ennek jelképét szerencsésen eltalálva, neki Parthenon név alatt, Athénben a­ fellegvárban, még ma is fennálló főtemplo­mot épít. Mikép a’ hajnalcsillag’ föltetszése örvendetes előjele a­ nap­palnak , ép így az észtisztelet Athénben , előfutára vala az európai magasb míveltségnek, és annak, hogy közel az idő, mellyben itt a’ babonás vallások eltöröltetnek, az ezek által lenyomatott ész föleme­­lendi fejét, születendik az igaz bölcseség, és a’ világ egy szebb jö­vőnek ’s míveltebb kornak nézhet elibe. Pallas vagy az ész’ tiszteletében látjuk tehát a’ bálványozó nemzetek’ elláthatlan tömegében föltűnni az egy-istenhivés, vagy theismus’ első sugarát, melly nem téveszté össze a' természetet, mint művet ennek alkotójával, a’ teremtményt az ezt alkotó örök és végetlen és­szel, ennek teljességét nem engedő részekre szakad.

Next