Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

82 melly ezeken szelíd hatalommal uralg, és trónján ülve, senkit maga mellett nem tűr. Pallas’párnélküli jelve háttérbe tolván, sőt a' gondolkodó tök­ben megsemmítvén a’ babonás világszemléletet, a’ bölcsek aprán­ként eljutottak egy, az isten’ létezését támogató hatalmas védvényre, melly a’ nagy Socratesnek köszöni létét, mikép Xenophon’ memo­­rabiliaiból — Libr. I. Gap. 4. — kitetszik. Ez az úgynevezett phy­­sicotheologiai védvény, mellyet a’ stoicusok bámulatos szépségre kifejtettek, mint ezt Cicerónál látjuk— De Natura Deorum. 1. II. c. 47—64. — Ezen isteni észfölség mellett harczoló védők ehkép hangzik : „Az ész’ sajátja sőt előjoga a' törvényes rend, a’ harmo­nia, a’ szépség' eléhozása és fentartása , mellyek a­ világban szem­mel láthatók. Ámde rend nem is képzelhető, rendező szépség szé­pítő, törvény törvényszerző nélkül; és ez a’fölény. Továbbá, az ész’ sajátja a’ czélszer, melly az élömüves testekben leginkább fény­lik, és bölcs alkatúra mutat; melly rend és czélszer megfejthetlen, ha csak az emberi értelemmel és akarattal analóg fölényt föl nem veszünk, a’ ki az isten. Erre a’kétkedők azt mondják : gyönge véd­­vény ez; mert, ha a' világban van rend, e’ mellett van elég rendet­lenség is, főleg a’ szellemvilágban, ’s a’ romlott emberiség között; ha van szépség, van elég rútság, és romlottság is, mit a' történe­lem tanúsít; ha van czélszer, van elég czélhiányra mutató vak ese­mény is; és így szerintök vagy rendező, szépítő , és bölcs czélokat feltevő isten nincs, vagy ha van, olly czélokat tűz ki, miket el nem ér, vagy elérni nem képes. Kant­ kifogásai itt ezek : „A physica­­theologiai védvény meggyőz ugyan bennünket a’ fölény’ művészi tökélyeiről, hatalmáról, de erkölcsi tökélyeiről épen nem : mellyek akkor fénylenének legszebb fényben , ha az emberiség egyetemes boldogsággal és erénynyel tü­ndöklenék; vagy, az erényes emberek legalább érdemeikhez mért jóléttel bírnának. Ámde az erény itt ér­demlett jutalmát el nem vehetvén, sőt néha üldöztetvén is, úgy lát­szik, hogy a fölény azt nem tette fel fő czélúl, mi legfőbb t. i. az erényhez mért boldogságot; és így említett védvény elégtelen; leg­alább ebből a’ szent, a’ jó, és méltányos fölényre következtetni nem lehet.“ Meg kell vallanunk, hogy fontos ellenvetés ez, és o­lyan, mire a’ hellen bölcsek felelni nem bírtak, miként Claudianusból is lát­hatni .­ Mi sem tagadhatjuk ennek elégtelenségét, sőt gyöngeségét, ha ezt olly alakban mutatjuk fel, minőben ez áll Socrates óta mai napig. Igénytelen harmonisticám tehát, másutt már nyilvánított alap­elvéhez hű, — melly egyesít, és épen nem darabol, összesít minden i) i) In Rupn. v. 13—15. Sed cum res hominum tanta caligine volui Aspice­rem , laetosque diu florere nocentes, Vc­at­ique pios : rursus labefacta cadebat Relligio.

Next