Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

84 Létezik említett harmonia a' földünkön élő életműves testek­ben , mellyek, bár ezerféle változatosságban a’ gépi és mértani tör­vényeknél jóval följebb álló physiologiai törvényeknek hódolnak, és egy csodálandó plastica által, főleg az emberek olly elragadó szép­ségre fejlenek, melly bámulatos. Létezik a harmonia az emberi ész­ben , melly az észjárás’ változatossága’ daczára eleitől fogva egy volt, és örök, az észtani törvények sohasem változván , az axiómák rendületlenül állván, és csak az alkalmazások’ színezetében külön­bözvén; miknek létezését semmi sophismus és paralogismus leron­tani nem képes. Létezik a' harmonia az erkölcsi világban, minek tanúja az erkölcsi törvény, melly a szívekbe íratott , és bármint iparkodjék Montaigne és Mandeville ezt a' szokásnak , nevelésnek tulajdonítni, ez elvitázhatlanu­l él a' polgári törvényekben, a vallá­sokban , a' társalmakban. Végül létezik a’ harmonia e’ széptani vi­lágban, mellyet ferdén, és egyoldalúig fog fel az, ki minden szép­séget csupán a’külalakban vél rejteni: ez is figyelmet érdemlő ugyan, de még szebb és fenségesb a’belszépség, az erény, és a’ való, ezek kölcsönöznek bájt az alakszépségnek is, és ezt megdicsőítik; voltak tehát eleitől fogva nem csak szépformájú, de szép lelkű emberek is, bár nem olly nagy számmal, mint a’ köz természetek. Mind ezeket egybe foglalva létezik cosmical, physical, észtani, erkölcsi és szép­tani harmonia, mint eredménye, és gyümölcse az ég-, természet-, ész-, erkölcs- és széptani törvényeknek , miknek érvényét meg nem semmíthetik a’ török gyakori eltérések; mert nincs szabály kivétel nélkül. Kérdjük már most, hol vették magokat ezen törvények ?­tán a’ vaksors, a’ fatum, a’ kényszer’ müvei? Erre már följebb feleltünk ; és míg eszünk­ sarktörvényeit meg nem tagadjuk, mindig kell állani annak, hogy az okozat és mívelet okot s mívelet, 's pedig elégsé­gest tesz fel,’s postulák melly világek­et semmi tévelmélet meg­­gyöngítni, és, mint Kant akará, csupán a’ tapasztalás alá eső dol­gokra szorítni, nem képes; áll ez rendületlenül örökké minden ép, ’s józan eszű emberlény fejében. A’ törvény tehát, — melly rendet, harmóniát, szépséget, külsőt úgy, mint bensőt eredményez, — törvényhozót föltételez, és minőtt ollyat, ki teljhatalommal uralkodjék az általa teremtett és rendezett világon, a‘ porszemtől fogva a’ napországokig, a’ féregtől az arkangyalig , annál inkább, mivel az ő törvényei egyetemesek, öröklők, egyedül bölcsek, és jók, nem úgy mint az emberekéi, mik csak akkor érdemlenek törvénynevet, ha amazok’ tiszta kifolyásai, harmónia’ remekműve, a’ ki előre látva , minden lehető és felmerülhető baleseteket, úgy mérte, úgy czirkalmazta ki az égi testek’ járását, és úgy illesztette bámulatos világgépébe az egyes égi testek’ kerekeit, hogy azok ennyi évezred óta , bár összeütközhetők , de mégis köz­romlást előidézők nem voltak.

Next