Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

érzetével erényükkel érdemlett jutalmaiknak, és úgy hagyva el e’ tökéletlen létet, mint mennyből alászállt erényhősök térnek vissza örök lakhelyükbe, az égbe. A­ harmonisticának fő, és egyedüli feladata lévén az, hogy a’ harmonia, mint világelv’ segélyével, üdvös reformot létesítsen a’ philosophia’ minden részeiben, kimutatva ennek főleg a német kor­­philosophia által hátralépéseit, bonyolulását, iskolaisággá fajulását, és annak , mit Kazinczynk olly jól mondott, igazságát. Kérdeztem bölcseinket , ők­ csevegtek , ’S bizonytalanabbá tőnek , mint valók, becses ügyeimet a’ t. Académ­iának bátor vagyok ez alkalommal föl­kérni addig, míg az isten, és halhatlanság­ egymással szoros kapcso­latban álló, és egy szilárd egészet tevő sarkelvét azon legmagasb, és igénytelen véleményem szerint, legerősb harmonisti­ai szempont­ból eléadandom , melly távol minden egyoldalú felfogástól, műsza­vak’pókhálóiba burkolt rejtelemtől, világosan eléterjesztendi a’ tiszta észvallás' ama' palladionát, és szentélyét, az isten, és lélek’ halhat­­lansága’ hitét, melly záloga emberi méltóságunknak, polgárosítója nemünknek, az emberész' dicsősége , a' társalom kapcsa , az élet’ vigasztalója , szépítője, és nagyítás nélkül a bölcseség’ tetőpontja. A’ philosophia' nagyszerű telkén fakad ezen éltető forrás, mellyből ered egy termékenyítő és amazt élénkítő folyó, melly míg a’ mivel­­tebb emberiség' nagy tartományát öntözi, míg egyaránt helyt fog a fensőbb, közép és alsóbb néposztályok’ szívében, addig nem árthat e’ kies vidéknek semmi, de mihelyt ennek forrásait kiapasztja az aljas önzés, a' hiúság , a’ baromiság, a' sophismus , a' szenvedély­nek hízelgő ál bölcselés, legott e’ mosolygó táj, kietlen pusztává vá­lik. És valóban, míg Semiramis' bámulatos csatornái öntözik a' ter­mékenységéről hajdanra híres Chaldaeát, és Babylont; míg be nem döledeztek a’ Lesostris által készített vízárkok, mik hálószeresen alkotvák, Nilus’ vizéből megöntözték Égyiptomot; addig említett két tartomány éléskamrája vala a’ világnak, de mióta a' barbárság eze­ket bedöledezni engedé, mind két ország elönteték homoktengerrel, és belőle kihalt mind a' földi jólét, mind a’ szellemi élet. Magyar Parthenonomban bővebben előadandó elveim szerint, én itt e’ következő alapelvekből indulok ki. Mértani vagy tökélyes evi­­dentiát nyújtó védvényekkel ugyan a' tiszta észvallásban, a' fölény és halhatlanság’ bebizonyítására nem élhetünk, már csak azért is, mert az eredetiek, minek az említett fenséges tárgyak : isten és lé­lek, nem hogy sajátlag vett bebizonyítást de még értelmezést sem tűrnek; áll ezen elv’ igazsága az érzéki világban is. Kisértsed meg szóval bárki előtt értelmezni, mi a' zöld, vagy fejér szín? mi a' fenső vagy mély hang ? tapasztalni fogod, hogy ez lehetetlen, annál in­­kább a’ fölény, és lélek’ fenséges eszméje érzéki fogalom alá soha de soha nem házathatik. Kérdezd a­ legnagyobb bölcstől: mi az isten.

Next