Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

nyeit követve, a’ világegyetemben fénylő rend, törvény, és ezekből folyó harmónia’ megfejtését különben nem tehetjük, ha csak a’ dur­va anyag­ rendezőjéül egy szellemi fensőbb valóságot, törvényadót, szóval istent fel nem veszünk és postulálunk, úgy az emberélet örök rejtelem marad előttünk, ha csak a’ test, mint anyag mellé egy et­től különböző, ezt éltető, rendező ágenst, vagy lelket nem statuá­lunk. Mert bár a’lélek’ lényét, mint már említők, kimutatni nem lehet; de a' test és lélek’ törvényei, működései egymással teljes ellentétben állanak; és bár az ép test és lélek, mint a’ teremtő’ föl­­séges remekei, egymással harmóniában vannak, egymásra hatnak, de az is bizonyos, hogy egymással folytonos küzdelemben is élnek, és így ezeket egy categoriára vinni épen nem lehet. Mert mindenki látja, hogy más a’ test, más a’ lélek. A' test csak gépe, eszköze, szolgája , hüvelye, járuléka, öltönye a' benne rejlő, öt éltető, igaz­gató észnek, és mintegy parancsnoknak; a’ ki ha valamelly baleset által elsötétül, és a­ testre befolyását elveszti , ah­a mi szertelensé­gek állnak elé, miként ezt a­ tébolyodottaknál tapasztaljuk. Ellenben az épeszű­ és testű bölcsekben mi fölséges harmóniája, szépsége látszik az életnek! mi szép elmederű, nyugalmas nagyság, elégült­­ség, szenvedélytelenség fénylik arczukon, kiket a’ törvény’ ösvé­nyéről sem taps, sem gyalázat, és gúny el nem tántorít, mi erősen áll kezökben az ész’ kormánya, és mi méltóságban ülnek az életböl­­cseség­ koronája alatt! Ki volna azon vakmerő anyagoséi, a­­ki La­­mettbre nem sikerült próbatételei után, még elég szemtelen volna, a’ lélek dicső működéseit a’ test' durva anyagából, és ennek sajá­téiból megfejteni igyekezni ? és ezt mondani Spinosával, hogy­­ kétféle tulajdona van az állománynak : kiterjedés, és gondolkodás. Bizony ezekre azt kell mondanunk, hogy a’ ki a’ testet a’ lélekkel összetéveszti, — bár, mint mondám, ezek ép állapotban , harmóniá­ban vannak, és ebben fénylik az isteni főmüvész’ legnagyobb töké­lye, — a’ lélek’ sajátjait, működéseit, a’ durva anyag’ sajátai, és tulajdonaiból lehozni elég merész : az illyen sohasem gondolkodott a’ lélek’ természetéről, és ennek a’ test’ tehetségeit túlszárnyaló tö­kélyeiről. Seneca elragadtatva lévén a’ fejlett emberlélek’ dicső sa­játjai­ meggondolása által, ekkép szól : „Vesd meg, sőt kerüld a’ nép’aljas tömegét, és szemléld tenmagadat ; magadban a’legnagyobb színházra találsz. A' lélek ha nagy, magánál nagyobbra nem talál.“ Ha mi is ezt teszszük, soha lelkünk’ természetéről nagy föl­lelkesedés nélkül nem gondolkodhatunk. Ez a’ csodás valami az ő számlálhatlan fogalmaival, eszméivel s eszményeivel, mik a’mi gyönyörűségeink; emlékezőtehetségünkkel, mellynek kincsei el nem töröltetnek, zavarba nem jönek, és szüntelen öregbülnek. Ítéleteivel, mellyek fejtik a’ világ’ rejtelmeit, fölemelkednek a’ fölényig, és ezt még a’ fényfelhők’ csillagai napjain túl is fölkeresik, ’s utól érik ; képzel­mével, melly egyik égsarktól a’ másikig, — a’ világosság*

Next