Darkó Jenő: Jelentés az Athénben tartott III. nemzetközi bizantinologiai kongresszusról (1931)

4 Jelentés az Athénben tartott III. nemzetközi görög főváros gazdag kulturális életével és vezető társa­dalmi tényezőivel való közvetlen megismerkedésre. A kongresszus tudományos munkájáról, tekintve az ott elhangzott előadások felette nagy számát, teljes képet adni alig volna­­ kétséges. Meg kell elégednünk tehát a néhány fontosabb, a byzantinologia mai irányára nézve jellegzetesebb és bennünket közelebbről érdeklő előadás ismertetésével.­­ ■ A philologiai szakosztályban Salaville, a Kadíköiben székelő francia assomptionisták intézetének tanára, mind­járt olyan hangokat üt meg, melyek minden oldalról élénk visszhangra találva s számos változatban ismétlődve végre is az egész kongresszus vezérmotívumává emelkednek.­­ Szemben azzal a régebbi felfogással, mely a byzantiniz­­must szembeállította a hellenizmussal s az előbbiben az utóbbi megsemmisülését látta, kimutatja, hogy a byzanti­­nizmus nem egyéb, mint keresztény hellenizmus, azaz folytatása a pogány hellenizmusnak azon az alapon, me-­­­lyet a K. u. IV. század görög egyház­atyái teremtenek­­ meg az antik görög kultúra legbecsesebb elemeinek a ke­­e­reszténységhez való szerencsés idomításával. Ebben a nevezetes vegyülési folyamatban a kiegyenlítő szerepet­­ maga a főváros, Bizánc tölti be, mely a Keletről, különö­sen Szíriából jövő erős kulturális hatásokat mérsékeli és hozzáidomítja az antik hagyományokhoz s minden politi­kai változás ellenére is ébren tartja a görög nyelv és iro­dalom kultuszát nemcsak a tudósok, hanem a nép köré­ben is, s ezt a klasszikus kultúra természetes közvetítőjévé teszi. A byzantinizmus tehát nem ellentéte, illetve taga­dása a hellenizmusnak, hanem annak ügyes fenntartója és ápolója a kereszténység mellett és azzal együtt s ezen jótékony munka nélkül sem az antik görög kultúra kincsei­nek az utókorra való átmentése, sem annak a nyugateuró­pai renaissance-ban való újjászületése nem képzelhető el s nem is jöhetett volna létre. Ennek a termékeny alapelvnek csattanós igazolását adta speciális területen Pernot, a Sorbonne tanára, aki a régi görög metrika számos elemének továbbélésére muta­tott rá az újgörögben s különösen a bizánciaknál az új rit­mikai principium dacára is. Hasonló eredménnyel járt Mirambei (Paris) vizsgálódása is az igenciták szerepéről az újgörögben, aki azt fejtette ki, hogy az újgörög conju­­gationak az a sajátsága, mely szerint a praesens a tartós.

Next