A Petőfi Társaság Lapja, 1877. január-június (1. kötet, 1-26. szám)

1877-02-21 / 9. szám

A P­E­T­Ő­F­I-TÁ­R­S­A­S­Á­G LAPJA 137 Hogy-hogy, urambátyám ? kérdem tőle, mert olyan kihívó arccal nézett reám, mely úgyszólva rákényszerített e kérdésre. Tele volt a szive, ki kellett ürítenie. August, vagy hogy is kereszteltek, egy üveg visontait, meg egy virginézert­ mondó bevezetés­kép egy körülötte ólálkodó Ganymednek, azután elővonta zsebfüsüjét, kifésülte torzonborz bajuszát és azt mondta, hogy üsse meg a tüzes menkü ! Még a példabeszéd is hazudik, a legjobb bornak is cégér kell. Kutya egy világ ! Tudod-e mi járatban va­gyok ? Hát sleppjáratban! Azért kellett Y.­falvá­­ról lóhalálába berándulnom, hogy sleppet vigyek a feleségemnek, meg a leányomnak a bagosi bálra. Tudod-e, mit kostáll? Százötven pengőt a leányé, százat meg az anyjáé. Ugy­e öcsém, szép egy summa ?­­Sok, urambátyám ! Nem lenne az sok, öcsém, ha már négy esz­tendő óta nem tartana az Ínség. De most sok, ki­vált százhúsz percentre, sok! S még magamnak kellett lóhalálában befutnom. De hát mért jött maga? Hisz most távirat jár mindenfelé, meg a postán is lehet nachnahméra szállíttatni ? Hm! de könnyen beszélsz! Hisz a nachnahmét is ki kell váltani, nekem pedig a Silbergold csak délután 3 órakor fizette le az ipoo forintot, azaz­­csak a hétszázat, mert háromszázat mindjárt ka­matra húzott le a kutyabőr! De hát muszáj olyan drága ruhában menni a bagosi bálra, urambátyám ? Ne izélj hát, azt mondom. Már hogy ne volna muszáj ? Hát ki vagyok én, mi vagyok én, hogy valakinek különb sleppje legyen, mint az én leá­nyomnak ? Az is igaz, de mégis azt gondolnám . . . Csitt, kezdik már az izék. Ez az én nótám . Jaj de . . . Urambátyám hallgatta a nótáját, én pedig el­gondolkodtam. Hát csakugyan muszáj-e? ! . . . Hát a gazdasszonyok mit csinálnak ? Hát a védegylet, meg a magyar ipar, meg a ta­karékos egyszerűség, meg az a sok-sok szép phrasis ? Hát csakugyan nincs más tűz Magyarországon, csak szalmatűz ? Na de ezek nagybőjti gondolatok! Húzd rá cigány, a­ki angyalod van ! BALÁZS SÁNDOR: T­A­R­C A. ÚJABB IRÁNY A BÖLCSÉSZET TERÉN.*) (Felolvastatott a philosophiai társaskör januári gyűlésén.) Műveit társadalmunkban két osztályt külön­böztethetünk meg, az egyikben a tett emberei, a másikban a gondolat emberei foglalnak helyet. Az előbbi gazdag­ és hatalmasnak látszik, befolyásos próféták és ernyedetlen munkások állanak az élén, nagy hangjukból következtetve azt gondolhatnék, hogy ők adnak irányt az árnak, pedig csak ragad­tatnak és csupán azért ütnek zajt, hogy a süketítő lármában meghallhassák egymást. Jámbor minis­zerek és szerencsétlen politikusok, pénzes bankárok és milliós gyárosok, ügyes lapszerkesztők és meg­vásárlott írók e számos osztály jelöltjei és kortesei. Csodálatos benyomást tesznek a nyugodt szemlélőre, a pokol középkori rajzai juthatnának eszébe, me­lyeken elmés változatosságban és szeszélyes talá­lékonysággal minden a szenvedésre mint végcélra tör. A tett emberei is a legnagyobb tarkaságban és zilált rendetlenségben, a nemesebb szívek kivé­telével, egy cél felé törekesznek, egy „szükséges“ után csengnek, s ez a kincs és befolyás. Valóban kevés lélekemelőt nyújtanak, inkább sivár köznapi­­ságba döntenek, mert a legszentebbet is, az embe­riség boldogitását, nem egyszer piszkos kézzel vagy piszkos módon akarják előmozdítani. Nem egyszer mélyen elfajult szellemek tartják kezökben a zászlót s a bárgyú tömeg föltétlenül adorálja őket. Pirulás nélkül lépnek föl a csőcselék vállaira s vitetik magukat az éretlenek hosannái között. Úgynevezett tudósok is állanak közéjök, s szelle­­mek gyér kincsével szolgálják e mindig éhes né­pet, mely „panem et cirsenses“-t kiált. Ezek volná­nak a tett osztályának gyármunkásai, kik a szel­lemi szükséglet napi kielégítésére vannak hivatva. Majd részvét, majd megvetés támad keblünkben irántok s szívesen fordulunk a gondolat emberei­nek kisebb osztályához és itt keressük azt az édes refocillatiót, melyet a tett emberei annyi kitartás­sal zárnak el tőlünk. A férfiú, kiről szólani s tanait ismertetni szán­dékozunk, e kis osztályba tartozik. Ő egy bonni theologusnak gyermeke, 1828-ban született, iskolái végeztével a bonni egyetemen rövid ideig docens­kedvén, a duisburgi gymnasiumban sokáig tanár­­kodott, majd a zürichi egyetemre hivatott meg a philosophia tanárának, honnét 1872-ben Marburgba távozott. Nagy, tudományos munkája 1865-ben je­lent meg „Geschichte des Materialismus“ cím alatt, s bár ennek köszönhette zürichi professorságát, szé­ *) Geschichte des Materialismus und Kri­tik seiner Bedeutung in der Gegenwart von Friedrich Albert Lange. Zweite verbesserte und vermehrte Auflage. Leipzig und Iserlohn. Verlag von J. Baedeker. I. köt. XIV és 434; II. köt. 573 1. Hartmann, Dühring und Lange. Zur Geschichte der deutschen Philosophie im XIX. Jahrhundert. Ein kritischer Essay von Hans Veichinger. Iserlohn. Baedeker 1876. XII és 235 1. 18

Next