Uránia - Népszerű tudományos folyóirat 24-25. (1923-1924)

Lukács György: Jókai emlékezete

egyetemes emberi magaslatra emelkedik, minél­fogva nemcsak a magyar irodalomban foglal el vezetőhelyet, hanem mint abszolút értéket a világirodalomban is tisztelet övezi. Jókainak világirodalmi elterjedtsége nemcsak azért fontos reánk, mert magyar író elhelyezkedéséről van szó, hanem különösen azért, mert írásai, amelyek­ből a magyar faj lelke beszél az olvasóhoz, a magyarság dícséretét és nagyrahivatottságát hir­detik. Igaz, hogy fordításban nem érvényesülhet Jókai nyelvének hasonlíthatatlan bája és párat­lan zamatja, mégis, még idegenbe átültetve is oly nagy az ő képzeletének ragyogása és oly lebilincselő előadásának modora, hogy annak hatása alól az idegen sem menekedhetik, úgy, hogy Jókai még fordításban is mindenfelé dicső­séget szerez nemzetének. Jótékonyan összekötő­kapocs az ő regényeinek kincsesháza a magyar­ság és a külföld között és kitörölhetetlenül férkőzik be a magyarság iránt való rokonszenv annak az idegennek lelkébe, aki Jókait olvasta. Ha ekképen az igazsághoz híven megállapít­juk is Jókai nemzetközi jelentőségét, Jókai ér­tékének megítélésénél mégis csak az a hatás esik elsősorban és döntőleg a mérlegbe, amelyet írásai itthon, a hazában váltottak ki és váltanak ki szüntelenül. Ha nemzetére gyakorolt hatását vizsgáljuk, áldásba kell foglalnunk nevét, mert hiszen Jókai az, aki olvasóinak, ezek között elsősorban a magyar ifjúság egymásután követ­kező sorozatos nemzedékeinek lelkébe a haza­fias gondolkozás melegét, a nemes és tiszta érzéseknek fenköltségét hinti el. Jókai mint ol­vasmány nemcsak páratlanul gyönyörködtető, hanem egyszersmind nemesítő hatást is gyako­rol minden olvasójának, különösen az ifjúság­nak lelkére és mintegy jótékony ellensúly azok­kal az irodalmi művekkel szemben, amelyek az alacsony ösztönök felgerjesztésére vannak ala­pítva s azok ébrentartására törekszenek. Erkölcsi tisztaság, becsületre kényesség, ízlés és szemér­­metesség árad felénk Jókai regényeiből, ugyanaz a nemes szemérmetesség, amely költőink között Arany Jánost, államférfiaink között Tisza Isvánt oly jellemzően ékesíti. Ami a hazaszeretetet és a magyarság bál­ványozását illeti, Jókai regényeit bátran mond­hatjuk ez érzések kincsesházának. Regényeinek hátterét részben Széchenyi István fellépésének korából, részben 1848/49-iki dicsőséges szabad­ságharcunk idejéből, részben az erre követke­zett elnyomás szomorú korszakából választja. Majd a fejlődő kortól elmaradt, de kultúrálatlan­­ságában, könnyelműségében, sőt kötelességmu­lasztásában is rokonszenves régi Magyarország képét festi meg művészi ecsettel, majd az ébre­dés korszakának nagyszerű lendületeit örökíti meg lebilincselő módon. Ragyogó fantáziájával olyan vonzó és meggyőző leírását adja nemzete képességeinek és nagyrahivatottságának, amely a magyar öntudatnak jóleső elégtételül szolgál, a magyar önérzetet pedig lánggal hevíti és nemes tettekre serkenti. Nem kevésbbé emelő hatásúak Jókainak azok a regényei, amelyeknek hátteréül a dicsőséges 1848/49-iki szabadságharcunkat követő elnyomás kora szolgál. Anélkül, hogy olvasója az író ten­denciáját észrevenné, ezeknek a regényeknek szinte minden sora a legegyszerűbb és legter­mészetesebb módon vezeti rá az olvasót annak a belátására, hogy mennyire a józan emberi ész és a természetszerűség ellen való a kul­­túrailag és politikailag fejlett magyarságot más népek rabigájába hajtani és szinte észrevétlenül érteti meg az olvasóval, hogy ilyen természet­­ellenesség, a józan értelem ilyetén megcsúfolása csak ideig-óráig tartó lehet, csak szomorú epi­zód a nemzet életében, amely eltűnik és újból helyet ad a szabadságnak és önállóságnak. Az önkényuralom korszakában Jókai regé­nyei — megannyi a magyarság egy-egy apo­­teozisa — jótékonyan csillapították a nemzet epekedő szomjúságát sorsának jobbrafordulása után, gyógyító íz gyanánt hatottak a hazafiak­nak fájdalmaktól hasogatott lelkére, megaka­dályozták az elcsüggedést, ébrentartották az önbizalmat, reményt és tetterőt öntöttek az elernyedt izmokba. Ezernyolcszáznegyvennyolcban Jókai, az alig 23 éves ifjú, a kor lánglelkű fiatalságának élén, aktív tényező volt elalélt nemzetének márciusi újjáébresztésében. Hiszen ő egyik megfogalmazója és varázsszavú hirdetője a „Mit kíván a magyar nemzet“ tizenöt pontjának s ő az és vele együtt Petőfi, Irányi és Vasvári, akik a sajtószabadsá­got tettleg kivívták és a szabad sajtó első köz­leményével hazájukat megajándékozták. Ezt az aktivitást, amellyel nagy események megindítója lett, másnemű aktivitással váltotta fel az önkényuralom sötét korszakában. Lelket öntött írásaival a magyarságba, reménnyel és bizakodással töltötte el az elnyomottakat és így másodízben is tényezője lett feltámadásunknak. S íme, a centenárium újból életre hívja és elő­szólítja örök álmából a költőt, akire nemzetének megalázottságában, igazságtalan és erőszakos megcsúfoltatásában, szomorú csonkaságában új­ból szüksége van. És újból elő fognak kerülni a könyvespolcokról, az elzárt szekrényekből a Jókai írásai és újból ki fogják nyomatni ezeket az életet hirdető írásokat millió példányban és a nagy költő varázsszózata harmadízben is át fogja hatni nemzetének lelkét, harmadízben is reményt, bizalmat, tetterőt fog önteni fásult tagjainkba. Ha valakinek van felsőbb küldetése nemze­téhez , Jókainak van ! Akinek írásai ilyen küldetést töltenek be, annak alkotásaival szemben a kritikának meg­állapításai nem döntőek. Értékes lehet a Jókai művei fölött való kritika, de Jókai nagyságát eldönti egymagában az a tény, hogy írásai elemi erővel hatottak és hogy ez a hatás nemzedék­ről nemzedékre állandóan átszálló. Jókainak ezt az ellenállhatatlan hatását Mikszáth Kálmán következőleg fejezte ki: „Úgy viszi Jókait saját fantáziája, ahogy aztán az ő írása minket olva­sókat ragad ellenállhatatlanul ungon-berken­ke­ 2

Next