Magyar Fórum, 2004. január-június (16. évfolyam, 1-25. szám)

2004-01-08 / 1. szám

m www.magyarforum.hu ■■ 247 FORINT XVI. évfolyam, 1. szám KÖZÉLETI HETILAP 2004. január 8. Melocco Miklós: Sztálin a hadsereg Pomázi Zoltán: Megteremtették a I­II. János Pál pápa:­­ Jézus szülőföldje s továbbra is drámai­­ időket él át, ahol még­­ ma sem hunytak ki az erőszak tűzfészkei veszteségén fölül 140 millió fölötti létszám­ban ölt embereket valóságshow-kat, s ki abban szerepel, azt hiszi, hogy sztár, és értéket képvisel (12., 19. oldal) Csurka István értékelő elemzése 2003-ról, az elsilányosodás évéről (2-3. oldal) ^IP****­*______* "­ SL ^^__________________________ A gyűlölet védőbeszéde Minden oka megvolt ennek az írásnak, hogy ne kívánjon megszületni. Vajú­dott is hetekig. Felmértem a közléssel járó innen és túli ódiumot, legfőkép­pen megküzdöttem lelkiismeretem til­takozásával - ezért köszönettel a máso­kéból már nem kérek s a közzététel mellett döntöttem. Ha árt, ártson, nem árthat többet, mint a ránk kénysze­­rített lapítás, óvatoskodás, a „józan megfontolás”. Tovább nem bírom elvi­selni a szellemi erőszakot, az elhallgat­tatás fojtogató markát a torkomon. A gyűlöletről van szó, a gyűlölet létezéséről és jogáról, illetve kinyilvá­nításáról. A talaj több mint ingová­nyos, keresztény embernek különö­sen. Azonnal :zem飭e vágják, mit be­szélsz? Ez az a híres szeretetvallás?! Szeresd felebarátodat, mint tenmaga­­dat! És ha megütik a bal orcád, tartsd oda a jobbat is! A keresztény felebaráti szeretet mo­solya lassan a félkegyelműek arctalan vigyorává torzul. A keresztényeket már falig hátrálni kényszerítette ellen­ségeinek követelődző „szeretetigé­­nye”. Tovább nincs út, csak a pusztu­lásba, márpedig Krisztus nem halálra szánta a keresztény hitet, hanem a vi­lág megváltására. Ő maga is korbácsot ragadott, ha kellett. A félkegyelmű sze­retet tehát pusztít, mert bamba, mert nem védekezik, nem tesz különbséget jó és rossz között. A szeretet rossz gya­korlata. A magyar nyelv zseniális kép­szerűsége pontosan kifejezi a fogalmat: fél­kegyelem jár vele, nem egész. Szeretni bolondulásig. Ennek igen sok köze van felvetett témánkhoz. Lé­lektani közhely, hogy őrült nagy szere­tet - leggyakrabban szerelmi, testvéri vagy szülői-gyermeki érzésből fakadva - miként csap át gyűlöletbe. A viharos, intenzív, forró érzelmi töltés cseppet sem változik csak előjele. A mozdony ugyanazon a sínen oda és vissza egyfor­ma erővel halad. A gyűlöletet elsősorban lélektani illetőségű fogalomként kell vizsgálni, nem kikerülve morális tartalmát sem. Nem vagyok pszichológus, ezért olva­som és bámulom Carl Gustav Jungot, aki így fogalmaz: „A szeretet logikai el­lentéte a gyűlölet. ” Vagyis nem lélektani ellentéte. Jung cáfolhatatlanul legmé­lyebbre jutott a tudattalan természeté­nek feltérképezésében, és az emberi lé­lek mélyén transzcendenciára és Isten­t| 1111 | re bukkant.­­ Pszichológiai 9 770865 390004 közhely, hogy a lelki betegségek, neurózisok első szá­mú táptalaja az elfojtás. Az elfojtás tu­datunk machinációja, hogy az általa rossznak, helytelennek tartott tudat­­tartalmakat szőnyeg alá söpörje, le­nyomja a tudattalanba. Mint gőzt a kuktába, elzárt szeleppel, hogy ne jö­hessen ki. De kijön. Robbanva. A gyűlölet létezésének tényét nem ta­gadhatjuk, s mivel „a tények önmaguk bizonyítékai”, létezésének jogosultsá­gát is nehéz kétségbe vonni. De hon­nan van, és miért van? A gyűlölet lel­künk irracionális részében gyökerezik, bár könnyen tudatosítható. A tudato­sulás mozzanata igen fontos tényező, hiszen gyűlöletünknek csak így lehe­tünk urai. Elfojtani veszélyes és kiszá­míthatatlan, kiirtani csak az utolsó íté­let fogja, de ha kordában tartjuk, fe­gyelmezzük, felhajtó erő marad, lelki mozgató, amely nem pusztít többet a szükségesnél. Következő kötelességünk a gyűlölet morális aspektusának vizsgálata, és ide kapcsolódóan a gyűlölet kinyilvánítá­sának helyeslése vagy helytelenítése, tiltása vagy megengedése, különös te­kintettel a kodifikált gyűlölettörvény­re, amely a kinyilvánítást rendeli bün­tetni. Legvégül vessünk egy pillantást a jogi szankcionálás lehető következ­ményeire is. A gyűlölet valaminek vagy valakinek érzelemtől fűtött elutasítása. Annak, amit, vagy akit rossznak tartunk. Mo­rális cselekedet, amennyiben jó és rossz különválasztásának és a rossz el­utasításának erkölcsi képességén alap­szik. A moralitásról szintén Jung írja meg, hogy az az emberi psziché egyete­mes tulajdonsága. A professzor kü­lönbséget tesz morális és etikus lelkiis­meret közt: a lelkiismeret olyan pszichi­kus reakció, amely mindig akkor jelenik meg, amikor a tudat letér a használatos, szokások (mores) útról, vagy arra emlékez­tet. Reagálás az erkölcskódextől való elté­résre, s legnagyobbrészt a szokatlantól, nem hagyományostól, és ezért „helytelentől” va­ló primitív félelem. Ez a viselkedés ösztö­nös, legjobb esetben is csak részben átgon­dolt, ezért morális ugyan, de nem számít­hat etikusnak. Akkor válik etikussá, ha mérlegelés, tudatos tusakodás előzi meg a lelkiismeret munkába lépését. Ehhez vi­szont valamiféle alapvető kétely kell, köte­lességek ütköznek egymásnak, és választa­ni kell két morális magatartás közül. A jó kiválasztása és a rossz elutasítása tehát pszichés kényszer, erkölcsi köte­lesség. De mi jó és mi rossz? Van általá­nos és különös (saját). Az általános jó átível korokon és kultúrákon, és sok­kal több nem mondható róla, mint annyi, hogy jó, mert az élet így paran­csolja. Enni jó. Szeretni jó. Aludni jó. Gondolkodni jó (csak nehéz). A fajtám jó. Isten jó. A különös jó már elkülönül, szétválik kultúrák és korok szerint, és a fentebbi általános jók megvalósításá­hoz szükséges megtalált egyedi jó meg­oldások tárháza. Identifikációs folya­mat, a megváltás része, a bennem lévő isteni tartalom világra hozatala. A ben­nünk lévő tartalom azonos, de külső formája, megjelenése nem, forma nél­kül viszont nincs tartalom, csak káosz. Ami neked jó, nekem nem feltétlenül az, mert akkor én nem én vagyok, ha­nem te. Ezért vannak egyének és nem­zetek. A németeknek például nagyon meg­felel tercelő népdalkincsük, összeka­rolnak a sörpadokon, és ütemesen dü­löngélnek rá. Számomra primitív a ze­neisége, és a lelkem nem mozdul meg tőle. Érdekes, mint idegen, de nem kell. Nem étel számomra, nem táplál, és lehetőleg védekezem ellene, ha le akarják nyomni a torkomon. Nekem az A csitári hegyektől dobban nagyot a szívem, pedig sosem jártam ott, míg német zengerájokban eleget dülöngél­tem. A volksliedet ismerem, de nem sa­játom: amíg a helyén van, nem is zavar, hisz addig nem hely­telen. Csak akkor utasítom el, ha azt akarja, hogy szebb­nek, jobbnak tartsam a magaménál, hogy azzal dicsőítsem Istent, és ne a sa­ját lelkemből fakadt énekkel. Ezt már elutasítom, ez már rossz. A gyűlölet indulatteli elutasítás. Lel­ki kuruc-labanc háború, 48-as szabad­ságharc. Érdekes, hogy a mi korunk ér­zékenyebb rá, mint az elutasítás hide­gebb, de sokszor kegyetlenebb formái­ra. Ennek az az oka, hogy a szellem hát­térbe szorításával a közélet szinte kizá­rólag érzelemkielégítővé vált. Az érzel­mi motivációt ismeri fel, azt igyekszik szabályozni, bár éppen jogilag képte­len a szándék: az érzelemkeltés, legyen pozitív vagy negatív, nem büntethető, mert elkerülhetetlen velejárója min­den megnyilvánulásnak. Az irodalom­nak, közírásnak vagy szónoklásnak pe­dig egyenesen törekednie kell rá. A ha­tástalan írás és beszéd felesleges. A gyűlölet elfojtásával együtt növek­szik veszélyessége, a lélek ugyanis ki­egyensúlyozáson alapuló rendszer, minden szélsőséges folyamatra ellen­súlyokat vet be. „A kompenzáció nem csupán valami illuzórikus vágybeteljesü­lés, hanem tényszerűség, amely annál va­lósabb, minél jobban elfojtják. A szomjú­ság, mint tudjuk, nem szűnik attól, hogy elfojtják. ” Mármost: mi a teendő a gyűlölettel? Nem elfojtása, sőt éppen szembenézés kell ahhoz, hogy kiolthassuk. Ha tu­dom, mi a rossz, amit elutasítok, és miért nem felel meg nekem, akkor úgy tudom kiküszöbölni, hogy közben gyűlöletem is csillapodik iránta. A rosszat teljes tudatos akarattal kell ki­penderíteni, s akkor többé nincs szük­ségem a gyűlölet erejére az ellenállás­hoz. A magyar törvénykezés a hazai jog-­ rend nagyobb dicsőségére, liberális nyomásra törvényt hozott a gyűlölet nyilvános kifejezése ellen. Azt állítja, hogy a gyűlölet publikálása másokban is gyűlöletet kelt, izgat, s ezért büntet­ni kell. Mostantól tilos érzelmektől fűtött és érzelmeket keltő hangot emelni a zsidó befolyás, az idegen kul­túra, a globalizációs kifosztás, Ameri­ka vagy a cigány közönségesség kultúrterrorja ellen. Ugyanakkor, ha elfogadjuk Jung tudományos megál­lapításait, minél eredményesebben működik majd a kiváló jogszabály, an­nál inkább az elfojtás társadalmi mé­retű fokozódását fogja előidézni. Amint látjuk, már a paragrafus is érzelemtől indíttatva, és nem a jogtu­domány szellemi elvárásaira figye­lemmel született, azért lett abszurd, mert már iskolázott megalkotói sem tudnak gondolkodni. A végén még megérjük, hogy sorra betiltják a hara­got, féltékenységet, utálatot vagy akár a szerelmet, hisz az is elég galibát okoz. Kicsit csúnya érzés közzététele két év, nagyon csúnyán három év bör­tönt ér. Reszkess, alanyi költő! A gyűlölettörvény megvonja a jogot a gyűlölet kinyilvánításától, szavakba öntésétől, társadalmi elfojtást szorgal­maz. A módszer szülőatyja az a liberá­lis utópia, amely az embert kívánja át­formálni. - Sikerülhet, Jung professzor úr? - „Beteg állattá átalakítható ugyan az ember, kiagyalt eszményi lénnyé viszont soha. ” Ehhez csak annyit fűzünk hoz­zá: a gyűlölettörvény kifundálói abban bíznak, hogy a magyarság már túl be­teg reagálni, és ha nem? Láttak már sebzett oroszlánt támadni? Dixi et salvavi animam meam. A kö­vetkezmény és a felelősség őket terheli. Vasvári Erika |

Next