Magyar Hirlap, 1928. július (38. évfolyam, 147-172. szám)

1928-07-01 / 147. szám

24 FILLÉR 24 FILLÉR Ilyen 25 egymásután következő lSE mWT ~ ““’«ss“«““" ftET Talf mW .mmmm' sSS- tolvajok 90 PILLÉR /ll HETI. 91 11 IE Ilii lg varosa lefizeti« elleniben^ ^azonnal U IS a fii ga gjj SS |gj ||| |ffi ^ Kann Michaelis Barbel Cd százon 35 mn SM ’'l Hf Sw SI |B |B­EL JgJP .. . . , _ , _____ WA &rtm­8M..‘£ || ifi II | PEST mm MAGYAR HÍRLAP Probark Wallace Az ellopott «zelTéni­­»& Kg HS ge iS sWO» jjE gpl MB W «3 £fSl milliók című regényköltetének ggffSfeSfc, JSSiSSS JUNIUS. .tEULNY KLDV bármelyikét me* ,I& “-MBfflSW ............. BUDAPESL '■..H l- lim..I ■ ■ ...... .............-nil - mi............. ....... 11 ..............mini..........am MÉG EGYSZER A HATVANY-PER írta: POLLÁK ILLÉS Valami van a J­ogban, ami nem fér az emberek lelkébe s ami mindig úgy hat, mint valami Totem, melyet a vadember saját kezével megfaragott, befestett, em­beri alakra, a saját maga képére, kiala­ki­olt és mikor vele elkészült, meg nem érti, de retteg tőle, mint valami szörny­től! Valami van a Jogban, ami nem fér az emberek lelkébe, mert a Jog is Totem. Az ember megérezte, hogy a világban rend és erkölcs uralkodik és igyekezett is ezekhez a titkos hatalmakhoz hozzá­­férkőzni, de nem tudott és mert nem érti, retteg tőlük, minthogy az értelme nem tud érzéseivel lépést tartani és ha már az ösztönei is elég megbízhatatla­nok és hozzáférhetetlenek, értelme, az a gőgös emberi intellektus meg éppen teljesen megbízhatatlan eszköz. Az a két atom Hydrogén és az az egy atom Oxy­­gén minden alkalommal és adott eset­ben meg fogja adni azt a csöpp vizet, melyet tőle várnak, az emberi értelem azonban soha nem talál magára és f­unkcióiban nincsen, amire csak vala­melyes bizonyossággal is számítani le­­hetne. Minden erkölcsi rendszernek útbaiga­zítás és kitanítás a feladata. A jogról és a jogszolgáltatásról is így mondjuk. De várjon mit tanuljunk tőle, mikor felkent papjai éppen a legfontosabb kérdések körül is ellentétes véleményen vannak, mikor az egyik fórum rácáfol a másikra és a harmadik mind a kettőre, és ha száz instancia volna, százféle felfogást szülne még a tudásban, ítéletben és logi­kában edzett bírák megértése is. Sokszor megemlékeztem már annak a juhász­­fiúnak az esetéről, kit a törvényszék há­rom, majd a tábla öt bírája felmentett s végül a kúria szótöbbséggel gyilkosság miatt elítélt. Akkor minden érző lélek megkérdezte magától, hogy miképpen tudhatta az a tudatlan parasztfiú azt, hogy amit ő tett, az büntetendő cselek­mény, mikor tizenegy higgadt és tudós jogász nem tartotta annak? A most befe­jezett Hatvany-perben is látunk efféle hatalmas lengéseket. Nem szólva a bün­tetések közt tátongó „megdöbbentő“ kü­lönbségekről, de az csak joggal kelthet aggodalmat, hogy még az anyagi és alaki halmazat körül is, vagyis akörül, hogy az inkriminált cikkek egy vagy több elhatározásnak szüleményei-e, lehetsé­ges legyen a felfogásoknak ez az eltérése. És bár Hatvany Lajos nem valami tanu­latlan parasztlegény, de azért ő sem tud­hatta, mikor cikkeit megírta, azt, amire annyi hosszú tárgyalás és kínlódás után csak a harmadik fórum tudott ráesz­mélni. Ha, mikor a joghoz nem értő köz­vélemény az ilyen világraszóló eseten elgondolkozva, kérdőre vonja a maga okos kisujját, vájjon mit válaszoljon ez arra a keresztrejtvényre, hogy mi volna, ha megfordított sorrendben ítélkeznének a fórumok és a „megdöbbentő“ első íté­let zárja be a sort? Úgy áll ilyenkor még a művelt ember is a nagy Titok előtt, mint az orrgy­­rtós vadember a maga Toteme előtt, mert hiszen a tábla elnöke, mint büntetőjogunk egyik nagymestere, ugyancsak ért a büntetőjoghoz. Bizony­­bizony mondom nektek, valami nincsen remiben a Jobban. Nem akar ez panasz lenni, csak meg­állapítás. Az ember és intézményei olya­nok, amilyenek, és mi ezen nem segít­hetünk. A tények megállapítása, a belő­lük levonható okszerű következtetések körüli hozzáértés, a jogszabályoknak a cselekményekre alkalmazása a legtöbb esetben annyira nehéz lemérő és csopor­tosító készséget követel, hogy a gondol­kozó ember, látva a hullámzásokat és az ezek nyomában járó tévedéseket, meg fog egyszer állni a nagy fal előtt és vala­hogy megérteni, hogy a rendszerben ba­jok vannak. És el fog csodálkozni azon, hogy minden haladása közben az ember az együttélés legnehezebb eszközével nem tudott mit csinálni, mintha még mindig ókori időket élnénk. Hogy mi­képpen fog egy későbbi kor a morbus juris-on segíteni, ha nem fogja az emberi judiciumot is géppel, valami cerebrofon­­nal kezelni, azt nem sejthetjük, de a lé­tező állapotból le kellene már a mi ko­runknak is venni a tanulságokat. Az utat, melyen az ember az ő ho­mályos igazságérzéseinek és értelmi za­varainak labirintusából a szabadba ki­találjon, megmutatta nekünk korona ügyészünk, Vargha Ferenc. Ez a férfiú egyike azoknak a ritka embereknek, akik darabos ősi igazságérzéseken, majd a­'Jog­­festett­ Totemjén át ismét haza­találtak, jobban mondva: egy magasabb igazság fenségesen tiszta magaslatára emelkedtek. Mintha azt mondanák: Kedves felebarátaim, értsük már meg, hogy mi nem tudjuk szabályokból meg­érteni az embert. Értsük meg, hogy nincsen az a szabály, amellyel az élet rengetegeiben el tudnánk igazodni, még ha azok a szabályok tökéletesek volná­nak is, amint hogy nem azok, és ha nem volna a törvény csak keret, melybe a festő a maga saját egyéniségét bele­festi. És értsük meg, mi magyarok, akik különben sem vagyunk bosszúálló nép, hogy a törvény csak ruha, melyet az emberhez, nem pedig prokruszteszágy, melyhez az embert kell hozzászabni. Az a hajszálfinom elmeszövet, melyet ez a nagyszerű lélek a Kúrián összeszo­­rult hallgatóság előtt kiteregetett, emlé­kezetes fog maradni országunk jogi életében és a nagyvilág lelkeiben na­gyobb hódítást fog tenni akármiféle megtorló ítéletnél. Mintha kristálypoha­rakból csendült volna fel a tárgyilagos­ságnak és boncoló művészetnek ez a szinte elvont, anyagtalan szimfóniája. De ami annak a beszédnek megadta a maga különös csengését, az a tudásnak és elmének remek együtthangzása mel­lett az a régen nem hallott vox humana volt, mely mintha Luzern világhírű orgo­nájából megszólalt volna, hogy itt is áhí­­tatsal megtöltse az emberek lelkét... A mi legfelsőbb bíróságunk, mint mindig, most is igyekezett nagy tudás­sal párosult tárgyilagosságát és igazsá­gosságra törekvését kimutatni. Helyze­tét azonban egyfelől a szempontok sok­szerűsége, másfelől a felhívott törvény­nek kardinális mű- és gondolati mn­ha­­rzámba menő tévedései megnehezítet-­ ték, mikor arról kellett ítélkeznie, hogy vezette-e Hatvany Lajost cik­keiben az a célzat, hogy valamelyik kül­földi állam ellenséges cselekményre indít­tassák. Erről a vádpontról meg lehet in­dítani akármilyen hosszútáratú vitakört, melyben bizonyára sokféle vélemény jutna kifejezésre arról, hogy lehet-e váljon megállapítani valamely nem ér­zékelhető lelki gondolatot általában és al­­kiumos eszköze lehet e­­gy újságcikk egy külföldi ellenséges mozgalom meg­indításának. Erészben el lehet képzelni embereket, akik elfogadják, de bizo­nyára sokan lesznek, akik az eszköz al­kalmatossága nélkül éppúgy nem kép­zelhetnek büntethető célzatot, amint nem lehet gyilkosság célzata miatt el­ítélni valakit, aki ellenségére vaktöltés­sel rálőtt, ha még annyira meg akarta is volna ölni. Erről sok vita lehetséges, de eldönteni a problémát ismét csak a Kú­ria fogja, amely, nem tehet arról, hogy a törvény egy újságcikket „cselek­ményének mond és a léleknek egy ép olyan intim, mint tehetetlen várakozá­sát inkriminálta. A Kúriának arról kel­lett ítélkeznie, hogy volt-e és mely célja Hatvany Lajosnak, mikor azokat a bizonyos cikkeket megírta és ha a célzatot megállapítandónak találta, ez épúgy volt az ő szabad joga, mint amiképpen nekem és sok másnak sza­bad más véleményen lennünk. Embe­rek vagyunk valamennyien. A törvény 7. §-ában van azonban még egy múzeális példánya a jogi műhibák­nak, mely­­a magyar büntető könyvnek úgy szavával, nont szellemével ellenke­zik és kerékkötője lett annak, hogy a Kúria ne kövesse a koronaügyész leple­zetlen felfogását a kiszabandó büntetést illetőleg. A 7. első bekezdése ugyanis így szól: „aki olyan valótlan tényt állít, vagy terjeszt, mely alkalmas arra, hogy a magyar állam vagy a magyar, nemzet becsületét csorbítsa vagy hitelét sértse, vétséget követ el és öt évig terjedhető fogházzal büntetendő. A verbum regens itt tehát a vétség. A második bekezdés, mely folytatása az előbbinek, pedig így szól: „a büntetés tíz évig terjedhető fegyház, ha a cselekményt abból a cél­ból követték el“ stb. Ez a szöveg szöges ellentétben áll a magyar büntetőtörvény­­könyvnek oszlopos tételeivel. A Btk. ugyanis első, tehát generális szakaszá­ban úgy határoz, hogy bűntettet vagy vétséget csak azán­cselekmény képez, melyet a törvény annak minősít­. Ebből a szövegből kiderül a törvénynek az a meghatározása, hogy valamely cselek­ménynek bűntetti vagy vétségi minősége önálló fogalom. Rögtön utána úgy szól tovább a szakasz, hogy bűntett vagy vét­ség miatt senki sem büntethető más bün­tetéssel, mint melyet arra a törvény meg­állapított. A 20. § a büntetéseket felso­rolva mondja végül, hogy fegyház és börtön kizárólag bűntettekre, fogház ki­zárólag vétségekre alkalmazandó. Kifeje­zetten úgy áll tehát a mi büntető rend­szerünk, hogy nem a büntetés fegyház volta minősíti a cselekményt bűntetté vagy fogház válta vétséggé, hanem meg­fordítva, előbb van sorban a cselekmény minősítése. Aminthogy történésileg is előbb áll sorrendben a tett, mint követ­kezménye, a büntetés. Ezzel szemben a 7. §-al az történt, hogy első bekezdése megállapítja a nem­­zetgyalázást vétségnek, de mikor ugyan­abban a szakaszban ezt a „cselekményt“ ama bizonyos célzathoz köti, tehát mikor egyéb nem történt, mint a tettes lelké­ben valami rosszindulatú, de belső érzés, a szakasz erre rácsapja a fegyházat, de elmulasztja ezt a minősített cselekményt előbb bűnettnek kimondani, jóllehet az első bekezdés vezérszava, a vétség, a gramatikai és logikai magyarázat sza­bályai szerint az egész szakaszra kiter­jed, mit elég jól illusztrál az, hogy már a következő 8. §-ban a nemzetgyalázó kifejezés újabban vétségnek van meg­állapítva, három évig terjedő fogházzal. így történt, hogy a nemzet megbecsü­lését csorbító vétség 10 évig terjedő fegy­­házzal lett büntetendő, ha az a bizonyos célzat is fénforog. így történhetik, hogy a büntető alaptörvény ellenére vétséget fegyházzal büntetnek. Hiszen nem vitás, hogy a törvényhozónak hatalma van, csak többség kell hozzá, vétséget fegy­­házzal, sőt akár halállal büntetni, miért ne! De valameddig az ilyen meghatáro­zást alaptörvény nem engedi, az ilyen törvény hibás törvény. Az sem vitás, hogy hatalmában áll akár családi állás elleni bűntettnek minősíteni, ha a fiú el­lopja az apja ezüst óráját, (ilyen ítélet­ről tudunk Oroszországból). Sőt végül az is lehetséges, hogy egy ellenőrizhetetlen belső gondolat bűntetté formáljon egy vétséget. Minden lehetséges. De ezek a lehetőségek kívül maradnak a jogrenden és a büntető jogtudományon. Ezek a műhibák pedig éppenséggel nem csak teoretikus jellegűek, de súlyo­san húsba vágók, amiképpen azt a Hat­­vany-per bizonyítja. Mert, ha az idézett törvénytechnikai műhiba csak a jogászit bántja is, de azt már senkinek a lelke be nem fogja venni, hogy valami ami ugyan-­­ abban a szakaszban mint vétség 5 évig terjedhető fogházzal büntettetik, az csak azért, mert a valótlan tényt állító belül, magában, még valamit hozzágondolt, ami külsőleg észrevehető s érzékelhető sem volt, 10 évi fogházat kaphasson, mikor a „cselekmény“ maga, mely pedig begu­rult az ország ellenségei közé, csak vét­ség és 5 évi fogházzal sújtandó. Ezek azok az érthetetlenségek, melyeket az emberek, mikor a jog szaiszi templomá­ban dolguk akad, bevenni nem tudnak. De ezek egyben azok, melyekbe a vox humana orgonaszavának bele kell csen­dülnie és melyeken a bírónak segítenie kell. A most letárgyalt esetben a bíróság kezét megkötötte a törvény, mikor a vétséget 10 évi fegyházzal rendelte bün­tetni. Érezni érezhettük, hogy a Kúriá­ban megvolt a törvény és az igazság ki­­egyenlítésére való hajlam és a 92. § al­kalmazásával korrekcionalizálta is a fegyházat börtönre, de nem alkalmazta annak legkisebb mértékét, hat hónapot, pedig még ez sem állna arányban azzal a 150-ed résszel, amelyre a koronaügyész célzott s amely a 10 évvel szemben 24 napi büntetést jelentett. Az egész ország mélyen meghajol a mi Kúriánk kitapasz­talt igazlatása előtt, de ebben az ügyben meg kellett volna keresnie a törvény vas­tag gondolati és technikai tévedései és az igazság kiáltó szava közt a kiegyenlítő utat. Ezért Kúria a Kúria, mert az 5 szu­verén hatalma megteheti azt, mit az alsó fokok vagy nem mertek, vagy nem tudtak megtenni. Pedig az út, mely a teljes igaz­ság felé vezethetett, tisztán áll előttünk: egyszerűen nem kellett volna beleolvasni is a „célzatot“, melyet amúgy sem lehet dia­lektikával kihozni. Ha Hatvany megér­demelte a büntetést, azt nem a 7. § má­sodik pontja alapján érdemelte meg. Az ember így soha nem fogja megérteni a­­jogot.

Next