Magyar Hírlap, 1970. január (3. évfolyam, 1-31. szám)

1970-01-14 / 14. szám

Magyar Hírlap KULTÚRA - MŰVÉSZET X-191.0_ ________1970. JANUÁR 14. SZERDA 9 Mintha zsilipet nyitnának meg Beszélgetés Örkény Istvánnal. A felszabadulás után a kulturális élet jelei egymás után tűntek fel. A könyvki­adás is ismét bontogatta szárnyait. A meg­jelent első irodalmi művek egyike, vagy éppen a legelső Örkény István Amíg ide­­jutottunk ... című könyve volt, amelyet a szerző egy Moszkva melletti hadifogoly­­táborból keltezett 1945-ben. — Hogyan támadt az az elhatározása, hogy a hadifogolytáborban tollat fogjon? — kérdeztük meg Örkény Istvánt. — Ma már alig lehet elképzelni azt a helyzetet, amelyben ez a könyv született. Több század magammal laktam egy ba­rakkban, sokadmagammal mentem dol­gozni, úgyszólván sohasem voltam egye­dül. A katonaságnál és a hadifogságban mindig sok idegen, egymást nem ismerő ember kerül egymással szoros emberi kapcsolatba. Ez arra ösztönzi őket, hogy életüket egymásnak elmondják. A hadi­fogság a nagy mesélések ideje. A múlt emlékei úgy törnek elő, mintha zsilipet nyitnának meg. Az emberek ilyenkor úgy érzik, hogy múltjukból meg tudják ma­gyarázni a jelent. — Ebbe a hadifogolyvilágba mint fia­tal, kezdő író csöppentem bele egy vé­kony kötettel a hátam mögött. Pályám kezdetén született írásaimat inkább a já­tékosság, a szürrealizmusra való hajlam jellemezte és az, hogy nem sokat törőd­tem a valósággal, inkább bíztam magam a képzeletemre. Ilyen írói indulás után kerültem a háború és a hadifogság való­ságába, amelynél könyörtelenebb és pa­ran­csolóbb valóságot el sem lehet kép­zelni. És mint ahogy legtöbb írónak van egy olyan meghatározó alapélménye, amely végigkíséri egész pályáján, nekem a háború lett a legnagyobb élményem. Nem az ágyúdörgés harcias lármája, ha­nem a háború teremtette emberi közös­ség, életünk és sorsunk s közelsége lett megrázó élményem. — E megrázó alapélmény hatása ho­gyan jelentkezett írói munkásságában? — A valóságnak ebben a sűrű közegé­ben tájékozódni próbáltam. Rendet úgy ssikerült teremtenem, hogy a valóságot először a maga nyers és változatlan for­májában ábrázoltam. Az Amíg ideju­tottunk ... tíz ember vallomását tartal­mazta. Mást nem tettem, mint hagytam őket beszélni, az írói munka pusztán az volt, hogy éppen ezt a tizet választottam ki. Egyébként nagyon keveset változtat­tam azon, amit mondtak. Később ebből az anyagból próbáltam meg általánosítani, még mindig a közvetlen tapasztalat tala­ján állva. Így született meg a hadifogoly­tábor szociográfiája, amelynek a Lágerek népe címet adtam. Csak amikor már min­dent elrendeztem, azaz élményeimről pon­tos térképet készítettem, akkor nyúltam íróként az anyaghoz. Ekkor született első drámám, a Voronyezs, amely magán vi­seli a próbálkozás, a drámaírói gyakor­latlanság, ügyetlenkedés nyomait. Egy csomó egyidejűleg készült novella is e témakörből merít. — Pályáján továbbra is elkísérte a há­ború élménye? — Bizony, a háborúban és hadifogság­ban töltött idő tapasztalata végigkísérte életemet. Sokat írtam természetesen más­ról is, de novelláim jó része oda kötődik, többek közt a három évvel ezelőtt először kisregényként megszületett Tóték is. — Ma hogyan tekint vissza háború utá­ni első könyvére? — Úgy, mint a sokkhatásból ébredő szer­vezet első, óvatos mozdulataira. Ez volt az a könyv, amelyben felmértem a vilá­got, amelyben élni fogok. Abból kiindul­va, hogy megismertem azokat az embere­ket, akik között élnem kell, és akiket tár­saimnak kell tekintenem. — Egyébként ezekben az években több százezren voltak távol a hazától éppen úgy, mint én. Valahogyan sikerült ezeket az írásokat részletekben haza­juttatnom, s még az én távollétemben megjelentek, először töredékesen, részletekben a Jöven­dő című hetilap hasábjain, majd pedig a Békés István szerkesztette Jövendő könyvsorozatban. Itthon mindenki a neki szóló üzenetet próbálta belőle kiolvasni. Nem is annyira irodalmi érdekességű a könyv, inkább a fájdalmas helyzetből adódik különössége, és ez még fokozot­tabban áll a Lágerek népére, amely szám­talan nevet és adatot tartalmazott, és sok­kal tágabb képet adott arról a világról, amelyben távol a hazától éltünk. Szekrényesy Júlia M­ajdnem tíz éven keresz­tül szinte naponta talál­koztam vele, barátja voltam és tanítványa. Sokadmagam­mal, hiszen nemcsak a nevét viselő énekkar tagjai voltak barátai, hanem átvitt értelem­ben tanítványa volt jó néhány ezer munkás és értelmiségi, a munkásmozgalom megannyi tevékeny részvevője. Mind csak Venci-nek neveztük. — Vándor Sándor barátunk volt valamennyiünknek. Ma 25 esz­tendeje halt meg. Miskolcon született 1901- ben, a munkásmozgalommal kapcsolatot tartó értelmiségi családból. A Tanácsköztársa­ság idején elnöke volt a gimnázium diáktanácsának. Emiatt ki is zárták, s csak másutt tehette le az érettségi vizsgát. Zenei tehetsége már gyer­mekkorában megnyilvánult; eleinte csellózott, majd a ze­neszerzői pályát választotta. Mivel aligha számíthatott ar­ra, hogy a budapesti Zene­­akadémia felvegye növendék­e­kei sorába, 1920-ban Németor­szágba utazott; Berlinben, majd Lipcsében tanult, s itt kitűnő eredménnyel végzett. Oklevelének átvétele után gyakorlati tapasztalatok szer­zésére Olaszországban vállalt állást. Magyarországra 1932-ben tért haza. Először a soproni színháznál vállalt állást, majd a fővárosba költözött, s be­kapcsolódott a zenei életbe. Első szerzői estjét 1935-ben rendezte a Zeneakadémia ka­maratermében, jónevű fiatal művészek közreműködésével. Itt, Budapesten került ismét közvetlen kapcsolatba a ma­gyar munkásmozgalommal, munkásénekkarokat vezetett. Életének, művészi pályafutá­sának nagy fordulata azonban 1936 ősze volt, amikor annak a munkáskórusnak vezetését vállalta el, amely az ő nevét is viselte. P­olitikamentes művészetet és kultúrát hirdető szociál­demokrata-kispolgári irány jellemezte a harmincas évek­ben a munkásdalos-szövetség vezetését. A „Liedertafel” uralma alól csak elvétve tud­ták kivonni magukat a mun­kásénekkarok legjobbjai. Ván­dor Sándor rövidesen már nemcsak a nevét viselő, nép­szerűvé vált kórus vezetője, de ő oktatja az élelmezési munkások és az építőmunká­sok szakszervezetének férfi­kórusát, valamint a bőripari szakszervezet ifjúmunkás kó­rusát is. Rövid idő alatt lett ismert és elismert karvezető és zeneszerző s ezt nemcsak zenei képességének, hanem közvetlen emberi magatartá­sának, puritánságának, közös­ségi gondolkozásának is kö­szönhette. Vándor Sándor és együttese­ ekkor már — a kommunista párt iránymuta­tása nyomán — példamutató kollektívává lett. A fordulatot a munkáskört­politikai-művészi irányí­tásában az 1939 márciusában megtartott Bartók—Kodály hangverseny hozta; ennek kezdeményezői a Vándor Sán­dor által vezetett kórusok vol­tak. Vándor — Vásárhelyi Zoltán támogatásával — a szövetség művészi bizottságá­ban már ezt megelőzően be­folyást gyakorolt a műsor­számok kiválogatására és a művek kiadására, ez a Bar­tók—Kodály est azonban kü­lönös erővel hirdette a fasisz­taellenes nemzeti egység po­litikájának és az igazi ma­gyar zenének a munkássággal való szoros egybeforrását. Ki­emelkedő politikai állásfogla­lás volt ez akkoriban — szé­les körben fel is figyeltek rá —, a kommunisták által kez­deményezett népfrontpolitika és a munkás-paraszt szövet­ség politikájának győzelmes állomása. Második szerzői estjét 1939-­­ ben rendezték meg, s ezen kórusalkotásai mellett kamarazene-művei is bemu­tatásra kerültek. Főként Jó­zsef Attila- és Ady-verseket zenésített meg, de a ma is megrendítő hatású kórus­sanzon, a Mondd mit érlel, s a Fiatal asszonyok éneke, a Medvetánc, a Haszon mellett már nagyobb szabású alkotá­sokra is telt erejéből. Ilyen volt a Város peremén megze­nésítése kantáta formájában, valamint Tibullus Detestatio belli-jének megkomponálása Radnóti Miklós kéziratos for­dítása alapján. Számos író és költő tartozott barátai közé, több művüket meg is zenésí­­tette, verseikre sok dalt is komponált. Zenekari kompozí­ciói közül a felszabadulás előtt csak a Magyar szerenád című művét mutatta be a rádió. Foglalkozott operakomponá­lással is és zenei vezetője­ volt a Hont Ferenc irányította Független Színpad előadásai­nak. De írt hangversenykri­tikákat is, és munkatársa volt a Rádióhallgatók Lexikoná­nak. Sokat dolgozott, a kevés jö­vedelmet hozó kórustanítás mellett fordított és nyelveket oktatott. Elvállalta a tatabá­nyai bányászkórus vezetését, innen hátizsákban hordta haza a szenet, amely része volt „honoráriumának”. 1944. március 19. után meg­szűnt a kórusok tevékenysé­ge, és Vándor Sándor maga is bevonulásra kényszerült. Sop­ron környékére szállították őket, ahol embertelen körül­mények közt tengődtek. 1945. január 14-én Vándor Sándor elkínzott teste nem bírta to­vább ezt az életet. H­azaszállított teteme a Ke­repesi temetőben díszsír­helyen fekszik, s művészi dombormű őrzi emlékét a Dózsa György úti házon, utol­só lakhelyén. Jövőre lenne hetven eszten­dős. Flórián László ^"rV^ná­ndor emlékezete" A magyar reneszánsz költészet a pódiumon A régi magyar költők nem annyira az olvasónak, a hallgatónak írtak. Verseiket hangosan élvezhetjük igazán; zene és költészet akkor még elszakíthatatlan egy­ségben élt. A lant — a „lyra”, a „lírai költő” hangszere — még nem jelkép, ha­nem eszköz volt, a költői alkotás létre­hozásának nélkülözhetetlen segítsége. Ba­lassi Bálint is zenei dallamokra szerzette verseit, lehetőleg olyanokra, melyeket a hallgatóság ismert és a társaság tagjai a költővel együtt zömmöghették-dúdol­­hatták a művet; zenét szerzett krónikái­hoz Tinódi is. Minden verset énekeltek. Ami ma már oly határozottan különvált, hogy puszta együtt emlegetésük is égbe­kiáltó: költészet és az utcán énekelt „slá­ger” még együtt élt. Balassi nem egy ver­sének dallamát az utcák népe is dúdolta, ismerte. Ezért hát igen jelentős és lelkesítő vál­lalkozás Surányi Ibolya előadóestje, me­lyen a magyar reneszánsz alkotásait tűz­te műsorára. A latinul verselő és ezért talán nem is szorosan e programba tar­tozó nagy Janus Pannoniusnak szentelt pár perc — öt epigramma — és egy rö­vid Tinódi-részlet, valamint Wathay Fe­renc maga írta énekeskönyvének pár da­rabja után került sor az est felejthetet­len élményt adó részére: Eurialusnak és Ligorettának széphistóriájára és a Balassi művészi fejlődését áttekintő versekre, le­vélrészletekre, kortársi megnyilatkozá­sokra. A műsor összeállításának egyik jeles meglepetése az Eur­alus-széphistória meg­szólaltatása. Ezt az újabban Balassinak tulajdonított verses novellát most hall­hatta először a közönség. Surányi Ibolya előadását hol lant és blockflőte kísérte — (Kecskés András, Stadler Vilmos) —* hol a lanton dobpergésszerűen kivert iz­gatott ritmus — mikor a cselekmény ezt megkívánta —, hol pedig Csengery Ad­rienne szép éneke, aki Lucretiát szólal­tatta meg. Mennyire más így élvezni régi költészetünk gyöngyszemeit, mint magá­nyosan olvasva! Különösen Balassi versei adtak ilyen megújító élményt. Bár az est hallgatósá­gának zöme nyilván ismerte és szerette Balassit — (noha egyetemi hallgatók és oktatóik nemigen látszottak tolongani az Egyetemi Színpad nézőterén) —, még ezt a publikumot is megdöbbenthette annak a tudományosan rég igazolt ténynek az él­ményszerű átélése, hogy igen, ez a Ba­lassi Petőfi, Ady és az egész modern ma­gyar költészet őse. (Klaniczay Tibor ezt bevezető soraiban hangsúlyozta is.) A­miben örül, hogy megszabadult a szere­­lemtől, a Júliát hasonlítja a szerelemhez, mely hasonlatosságot a Júlia dicséretén kezd el, a Fulviához és más versek Su­rányi Ibolya előadásában száz tudós fej­tegetésénél meggyőzőbben bizonyították, hogy egy döbbenetesen modern és eleven költőt támasztott fel a nemzeti pantheon szoborrá merevített és csak iskolákban ímmel-ámmal tanított nagyjai közül igen hasznos ötlet volt, hogy a költő fejlődésének sorrendjében előadott verse­ket Balassi életét és a verseket magya­rázó levélrészletek és kortársi nyilatko­zatok tarkították. Szép gondolat, hogy a műsort —­­melynek második részében még egy Argirus széphistória-részlet is el­hangzott, Csengery Adrienne hol ének­szóval, hol prózában recitált figyelemre méltó előadásában) — Balassi tanítvá­nyának, Rimay Jánosnak verse zárta, Az idő nevel magas fokat: valóban Balassi epitáfiumának hatott ez az alig ismert,­ szép költemény. A figyelmet nem lankasztó műsor — (mellyel kapcsolatosan egyetlen bíráló megjegyzésünk, hogy Balassi sodró indu­lata három-négy esetben férfihangot kí­vánt volna) — azt a reményt kelti, hogy Surányi Ibolya és munkatársai folytatni fogják kezdeményezésüket és a magyar barokk és kora rokokó költészetét is be­mutatják majd. Nemeskürty István Az Országos Oktatási Tanács idei programjából — Az Országos Oktatási Tanács eb­ben az évben elsősorban a szakmai-mű­szaki oktatás néhány fontos kérdését vi­tatja meg — közölte az MTI munkatár­sával dr. Bencédy József, a tanács tit­kára. — A testület elé kerül például a Művelődésügyi Minisztérium átfogó elő­terjesztése a műszaki tanárképzéssel kapcsolatban, amely a szakközép-, illetve a szakmunkásképző iskolákban szüksé­ges elméleti és gyakorlati oktatást végző műszaki tanárok képzését tárgyalja.­­ Ugyancsak a Művelődésügyi Mi­nisztérium terjeszti a tanács elé a felső­fokú technikumokból és szakiskolákból kialakítandó műszaki főiskolák működési elveit. A műszaki főiskolák létrehozását az üzemmérnökök iránti népgazdasági igények indokolják, s az a felismerés, hogy a tervező, kutató mérnökök mellett a népgazdaságnak szüksége van az üze­mi, munkahelyi termelést szervező és közvetlenül irányító okleveles mérnökök­re is. Ebből adódóan tűzi napirendre az Országos Oktatási Tanács újabb műszaki főiskolák és főiskolai szakok kialakításá­nak tervét.­­ Több illetékes tárca együttes javas­lata alapján tárgyaljuk majd, hogy a szakközépiskolát végzett fiatalok — meg­határozott ideig tartó üzemi szakmai gya­korlat után — miként szerezhetik meg a technikusi képesítést, illetőleg címet. 1968-ban kezdődött a szakközépiskolai és a szakmunkásképző iskolai hálózat fej­lesztési terveinek kidolgozása és össze­hangolása. Ez a munka lényegében be­fejeződött. A tervek lezárásáról jelentés készül a tanács részére. Egy másik be­számoló a szakközépiskolai munkálatok befejezéséről ad tájékoztatást. Az illeté­kes tárcák és a Művelődésügyi Miniszté­rium összegezése alapján megvitatjuk a negyedik ötéves terv oktatásügyi fejlesz­tési javaslatait.­­ Az érdekelt szakminisztériumok ja­vaslatai alapján szintén az idén kerül az Országos Oktatási Tanács elé az 1971/72- es és az 1972/73-as tanévben külföldön képzendő egyetemi és főiskolai hallgatók létszámterve. I SZERDA A TV-BEN Ma délelőtt ismét­li meg a televízió Örkény István Vo­ronyezs című szín­művét. Szívesen ajánljuk azoknak, akik még nem látták. Este új műsorsorozat indul, a közönség­kapcsolatok jegyében. A címe: Mit tenne ön az én helyemben? Kérjen tőlünk taná­csot! A szerkesztőket nyilván a népszerű Fórum-műsorok sikere inspirálta, mert ebben a műsorban is a közönség aktuális kérdéseire és gondjaira akarnak választ adni. Csak itt humoros, szatirikus formá­ban. A műsor gazdái, vagyis ahogy itt nevezik őket, tanácsadói­k Abody Béla, Komlós János, Révész György és a „fő tanácsadó” Kállai István — abból indul­tak ki, hogy nem tudhatják pontosan, mi­lyen témák érdeklik a publikumot, ezért belevonják a nézőket magukat is a műsor készítésébe: telefonálja meg ki-ki, hogy milyen kérdésről vagy problémáról akar­ja a tanácsadók véleményét hallani. A ma esti első műsorban az alapproblémára, a „kérdések kérdésére” igyekeznek majd választ adni, vagyis arra, hogy megmond­ják-e valóban a véleményüket az érdek­lődőknek? A válaszadásban, amely betét­számok és jelenetek segítségével történik, minden tanácsadó a saját műfaján belül marad, legfeljebb persziflálja azt kissé. A műsorsorozat elé — aminthogy min­den televíziós kezdeményezés elé, amely a tömegkapcsolatok jegyében születik — nagy érdeklődéssel tekintünk. L. A. Népi műemlékek Somogyban A somogyi múzeumok az idén számos kiállítás rendezését tervezik. A néprajzi munka középpontjában Csököly és kör­nyékének népi építészete, lakáskultúrája és népi táplálkozása áll. Az Országos Műemléki Felügyelőség felhívására öt somogyi községben: Somogybabodon, Bonnyán, Szorosadon, Gamáson és So­­mogydöröcskén számba veszik a népi műemlékeket. Tervezik, hogy a legszebb somogyi népviseleteket és népi műemlé­keket diafelvételeken örökítik meg. Foly­tatják a leletmentő feltárást a Sántos kö­zelében levő 40-es vasúti őrháznál talált avar kori temetőben. A munkában részt vesznek a szegedi József Attila Tudo­mányegyetem hallgatói is.

Next