Magyar Hírlap, 1970. január (3. évfolyam, 1-31. szám)

1970-01-14 / 14. szám

a­­b 101970. JANUÁR 14. SZERDA TECHNIKA HIRDETÉS Magyar Hírlap ­ így repültek ötven évvel ezelőtt Látogatás az első légikisasszonynál A január 12-én 361 utassal és 19 főnyi személyzettel Londonba érkezett Boeing 747 új fejezetet nyitott a polgári repülés történetében. Ez a történet még fél évszá­zados sincsen, hiszen csak május 17-én lesz ötven éve, hogy megindult az első menetrendszerű légi járat, az 1919. októ­ber 7-én megalakult első légiforgalmi társaság, a holland KLM két utast szál­lított Londonból Amszterdamba. Amikor Hollandiában jártam — Leo­nard de Vries repüléstörténész archívu­mában —, belelapoztam ennek az izgal­masan érdekes ötven évnek a történe­tébe. Lábzsák a téli utasnak Az első menetrendszerűen közlekedő De Haviland DH 16 típusú gépet H. Jerry Shaw pilóta vezette, a két utason, E. O’Brien és H. Rhodes angol újságírókon kívül néhány csomag londoni reggeli új­ságot szállított és magával vitte a lon­doni lordmayor üdvözletét az amszterda­mi polgármesternek. A gép 135 perces repülés után ért célba és másnap indult vissza Londonba. Erre az útra a két angol utashoz egy harmadik is csatlakozott: M. J. van den Biggelaar holland újságíró. Az ő szűk­szavú visszaemlékezését is megtaláltam a dokumentumok között: „Az idő nagyon nedves, szeles volt. Olyan alacsonyan re­pültünk, hogy láttuk a gránáttölcséreket a csatamezőkön. A motorzajról lehetetlen volt beszélgetni, papírra írt üzenetekkel társalogtam utastársaimmal és a pilótá­val.” (Ötven évvel ezelőtt a pilóta minél kevesebbet akart víz felett tartózkodni, ezért Dover és Calais között repülte át a csatornát, s onnan francia és belga föld fölött repült Amszterdamba. Ezért látta az utas a gránáttölcséreket.) A sikeres premier után a gép naponta rendszeresen közlekedett. Az utasok a repülőtársaságtól a következő felszere­lést kapták: bőrkabát, bőrsapka védő­­szemüveggel, meleg kesztyű, ejtőernyő, úszómellény. Október 31-én leállt a rend­szeres járat és a téli szünet márciusig tartott. (A 12 hónapos szolgálat csak 1922-ben kezdődött, a téli idényben az utasok lábzsákat és muffot is kaptak.) Az első repülési évadban — május 17-től ok­tóber 31-ig — a KLM összesen 345 utast szállított, tehát kb. annyit, mint ameny­­nyit az észak-atlanti útvonalon a február 22-től rendszeresen közlekedő Boeing 747 egyetlen úton szállítani fog, egyikkel kezet fogott és jó utat kívánt. (Az 1953-ban meghalt Plesman ma Hol­landia nagy emberei közé tartozik.) Az utas ne lássa a vonatot Még egy hír egy korabeli újságból: „Ha a pilóta túljutott a La Manche-csa­tornán, már könnyű a dolga: követi a Dover—London vasútvonalat. Egy alka­lommal azonban az egyik utas észrevette, hogy az alattuk haladó vonat elhagyja a repülőgépet. Emiatt panaszos levelet írt a társaságnak. Ez, a válaszlevélben, az ellenszelet okolta a lassú repülésért, de bizalmas utasításban elrendelte, hogy a pilóták a jövőben ne a vasútvonal men­tén, hanem szorosan a sínek fölött repül­jenek, hogy az utasok ne láthassák a vo­natot.” Három feljegyzés 1924-ből: Bikát szál­lítottak Amszterdamól Párizsba. Az új Fokker gépen rádiótelefon és toalett van. Az első Amszterdam—Batavia (ma: Dja­karta) 15 373 km-es próbarepülés 55 na­pig tartott, mert a bulgáriai Plovdivban 29 napot vártak az elromlott motor pót­lására. A tényleges repülési idő 127 óra 16 perc volt. Sok kísérletezés után 1931-ben indult meg a rendszeres heti járat Holland- Indiába. A gép Budapesten, Szófiában, Isztambulban, Bagdadban, Karachiban, Calcuttában és Bangkokban éjjelezett és 10 nap alatt ért célhoz. Az utasoknak út­közben a pilóta adott enni, de — mint az egyik utas megírta — a kenyér olaj­sza­gú volt, mert a pilóta kenyérszegés előtt nem tudott kezet mosni. Ugyanis stewardot csak 1932-ben al­kalmaztak először, aki kosárban vitte magával az ennivalót és alumínium ku­lacsokban az italt. A gépből kihajolni tilos 1920-ban az utasok a következő „ma­gatartási utasítást” kapták: „Indulás előtt ne tartózkodjon a légcsavar közelében. Ne zavarja kérdéseivel az útra készülő piló­tát. Ne nyújtsa ki kezét vagy a fejét a gépből — könnyen elvszítheti a kalapját. Semmit se dobjon ki a gépből. Már több órával az indulás előtt ne fogyasszon al­koholt, ne egyen hüvelyeseket, barna ke­nyeret vagy más olyan élelmiszert, amely fokozza a belekben a gáztermelést. Be­szállás előtt keresse fel az indulási épü­letben a mosdót.” A Nieuw Rotterdamse Courant 1921- ben bátor embereknek nevezte a repülő­útra vállalkozókat és azt is megemlíti, hogy esős időben a sáros Schipol repülő­téren markos ember viszi a négy utast egyenként a géphez. A repülőutast ebben az időben annyira megbecsülték, hogy Albert Plesman, a KLM alapítója, mind­ A légikisasszony magyar párnája Stewardessek csak 1935-ben léptek szolgálatba. Amikor megtudtam, hogy az első légikisasszonyok közül az egyik, Riet Kramer Hágában él, felkerestem. Lakásának egyik karosszékéből magyar motívumú hímzett párna köszöntött. Per­sze, rögtön erre került a szó. — A harmincas évek második felében sokat jártam Budapesten, a párnát onnan hoztam — magyarázza Riet Kramer.­ — Nagyon szerettük a budapesti járatot, mert akkor mindig Budapesten tölthet­tünk egy estét, persze cigányzene mellett. — Régen is úgy tülekedtek a lányok a légikisasszonyi pályára? — érdeklődöm. — Egyáltalában nem. Szinte lasszóval fogták őket erre a nehéz szolgálatra. Az Amszterdam—Batávia út még 1935-ben is hat napig tartott, de ne is menjünk vissza ilyen messzire: 1949-ben 19 és fél óra volt az Amszterdam—Montreal járat menetideje. Ma 7—8 óra, 1935-ben bo­káig érő, ormótlan szoknyát kellett hor­danunk, rémes volt így dolgozni. Ma a leghíresebb divatkreátorok tervezik az elegáns stewardessruhákat. Ma sokkal könnyebb és mutatósabb ez a pálya, nem csodálom, hogy az egész világon ezrével jelentkeznek a lányok stewardessnek. De egyre szeretném figyelmeztetni őket: én 50 éves koromig lehettem utaskísérő. Ma a KLM-nél 31, más társaságoknál még alacsonyabb a korhatár. Tehát a légi pünkösdi királyság nem tart sokáig. Jó, ha a stewardess máshoz is ért, más szak­mát is kitanul. Hevesi Endre MARADÉK MARADÉK Qnt 1 MARADÉK-MARADÉK g^/ MARADÉK MARADÉK on/.-os MARADÉK-MARADÉK itl)eéét MARADÉK-MARADÉK MARADÉK MARADÉK-MARADÉK-MARADÉK mill és import MARAD­ÉK-MARADÉK­ - MARADÉK -MARADÉK GYAPJÚ- SELYEM­­-£s MARADÉK-MARADÉK-MARADÉK-MARADlt PA MN­T SZÖ­VETEK ^^MARADÉK IX. Ferenc körút 1£ 1 ! N­­ ÉRETTSÉGIZETT ----------------------------- FdvétClrC Ax Irodagépipari is | FELVÉTELRE | FIATALOKAT. Szerszám és * , Finommechanikai | KERESÜNK | GYAKORLOTT Gépelem Gyárak ktTCSIl Il­k Vállalat ! AZONNALIRA, ! GYO RS' Budapesti | * | I _ Forgácsoló | GYÓGYSZER- XIII., Jász u. 33. | MAG­AS I °* J MÓNOKEI Szerszámgyára, i GYÁRTÓ ! ° FEI VESZÜNK Budapest, XIII., j MUNKÁRA LTIVUSÍ KERESETI ; IMS*ÍRT ' LEHETŐSÉGGEL I ’ | MÉLYÉPÍTŐ Jó KERESETI GYÓGYSZER- MŰSZERÉSZ, j FESTŐ-MAZOLÓ VÁLLALAT, LEHETŐSÉGGEL GYÁRTÓ­­ ESZTERGÁLYOS, SZAK- Budapest, V., FELVÉTELRE MUNKASOKAT, '¡ MARÓS, MUNKÁSOKAT. i Rosenleri házaspár KERESÜNK SZERSZÁM- utca 16. | SEGÉD­­KÉSZÍTŐ, valamint 1 Szasmélyreti Osztály. M­TA, ' mNKASOKAT- FÉM-­I BETANÍTOTT | OW« MIKN­ÉN továbbá i CSISZOLÓ, j MUNKÁSOKAT, j-----------------------------—­MÁSODIK | LAKATOSOKAT, j FÉNYEZŐ, j —----------------------------­SZOMBAT ! Budapesti munka- Kéthetenként uzAROn KŐMŰVESEKET, I KŐMŰVES, topineiengen­t SZABAD, j | hely, kedvező mun- szabad szombattal ESZTERGÁLYOS, HŰTŐGÉP- I GÉPLAKATOS, kakörülmény sza- tplvóáriint MAROS, I és VILLANY- bád szombat — | lülVWÍZINIK GÉPLAKATOS | KOMPRESSZOR- | SZERELŐ | műszak BETANULÓ SZAK- | KEZELŐKET. | SZAK eST műszak. | NŐ, MUNKÁSOKAT. | I MUNKASOKAT. .................. | DOLGOZÓKAT. FÉRFI és Női | valamint ! Jelentben«.: BETANÍTOTT | | FŐVÁROSI | “““**■ munkásokat MIőketRA | munkaerőket vegyesipari ImdvezményéB * REVOLVER- JAVÍTÓ , vegytisztítást MUNKÁSOKAT.­­ ötnapos ESZTERGA, VÁLLALAT, és vidéken lakók munkahét. ! PRÉSGÉPRE, Budapest, IX., részére utazási 10. ÉVÜKET . ÖNTVÉNY- ! Lenhossék u. 18. ^Idzinsitunlf1 BETÖLTÖTT jelentkezés: : KÖSZÖRÜST, ! ! FIÚKAT ! a RUHATISZTÍTÓ és : : Kőbányai KAZÁNFŰTŐT, ---------------------------------- Ktsz. LÁNYOKAT Gyógyszerárugyár, tut. A Távközlési Kutató 5. sz. VASIPARI­­ munkaügyi Intézet felvételre keres üzemegysége, SZAKMÁRA főosztály, SEGÉD- elektrotechnikus, — Budapest, II., BETANÍTUNK. Budapest, X„ MUNKÁSOKAT, elektroműszerész, ál- Csalogány u. 55. Gyakorlati évek Gyömrői út’ 19—21. TAKARÍTÓ- talános műszerész,­­ ______________________ «tan , a, vfiKFT általános Lakatos, — ~ szakmunkásvizsgát Telefon: 149 027. ’ elektromosságban jár­tehetnek,­­ FIATALKORÚ tao szerkesztőket (gyen- FŐKÖNYVELŐ de addig is I__■ 6 ÓRÁS ge áram), masnaki MELLÉ jó kereseti ! " MUNKÁRA rajzolókat, gyors- és TITKÁRNŐT lehetőség. J LÁNYOKAT, gépírónőket, anyag- és . ns/n­ímAn­ Pénzügyi könyvelőket, HÁlózati Valamint­­ EL ZAMOLOT s$ teregeti férfi segédmunkásokat. Fi­leNoRHKft MŰSZAKI , kéthetenként A havidíjas bérezésen EL­EMWLT MUNKAKÖRBE ! Beabíi szombattal etfisés. túl­­­intézet biztosit FELVESZÜNK FIATAL ! .. ... „ torpótlékot és 50 saá-Gépész- t FELVESZÜNK. munkahét, ttalékos kedvezményes »Jól képzett TECHNIKUSOKAT,­­ . . ... !mAV vasúti igazol- In 336« Jeligére a BÉR- ; Időszakonként minden második vAnytj Családtagok ré- kiadóba. ELSZÁMOLÓ- I kedvezményes ! szombat szabad. [saére la Jelentkezés KÖNYVELÉSI vegyttat­tás. j intézet memélyzeti ——————— BEOSZTÁSBA RU­HATISZTÍTÓ _____________ osztályán, Bp. II., Kis, VBKM Ganz Kapcso- Villan,„ereset, bér-munkaügyi lók és Készülékek " tért­ Főosztályvezető osztálya, Gyára, Bp. X. ter., ALTALÁNOS segédmunkást Főosztályvezető Budapest, VII., Kőbányai út 41/c. — *• titkárnőé i| Kttrt *■' (Népliget mellett) be- “ takarítónőt is rés: kisfeszültségű vil- GÉPLAKATOS. 1 ....... PERFEKT 1 lámon készülékek ezer- ,­­ kéthetenként GYORS- é, keltésében gyator- valamint szabad szombattal GÉPÍRÓT. ’.abfcal rendelkező vil- KÉSES- FELVESZÜNK, CSEPELi lamos mérnököt szer­. szerszám késztől osztályvezetői köszörűs Munkaruhát, j- munkakörbe, továbbá SZAK- időszakonként étkeztetést, Gépgyár legalább 3 éves gya-i MUNKÁSOKAT, kedvezményes­­ korlattal bíró gyors- vegytisztítást munkaruhát. tfilv&tfilip ^ Képírónőt munka-' KÖNNYŰ fe vidéken lakók ív­enci­a ügyi osztályunkra, k­i sízakított’ részére utalási vidékről bejáró Lat««#» egy orsós automata hozzájárulást dolgozóknak XG16S esztergagép-beállítórc és­­ MUNKÁRA biztosítunk. V38Úti műszerészeket, beta- ! NŐI priiTinTiTA A j esztergályos. J; dolgozókat, J ““., I MAROS' és T*Um,nt K*rétleg,r'* nem rendelkezünk. KÖSZÖRŰS, fiúkat napi k­oral ! FÉRFI Budapest. VH.. ’ munkaidőre. Jelentke- BETANÍTOTT ! Kürt u. 8. GÉPLAKATOS zés a **** munka- j : Takarítónőket 4 és 8 ügyi osztályán. Tel.: 09 ._____________________ órára felveszünk. Fsze- SZAK- 130—547.­­ SEGÉD- IHATSTUTlflH tés: 1400 Ft, kéthe- MUNKÁSOKAT ————— ! MUNKÁSOKAT ! teaként szabad szem- Magasan [Veszek! Hagyatékot, bat. Jelentkezés: Bp. éa * , & 1 I típusbútorokat, hálót, V., Akadémia utca 1. r .DA kvalifikált | lClVGSZUHfe 1 kombináltat, rekamié-ERDÉRT Váll. gond- fORoS GYORS- ma­r­kát, konyhabútort, ru­odn*”- GÉP- ríMRóNfiT «órás munkahét,­­ hanem üt, szőnyeget, Autóvillanyszerelö, - MUNKASOKAT ' s téthetenként könyvetet' s 36-966-autószerelő és lakatos adminisztratív szakmunkásokat lelve- teljesítménybérezés gyakorlattal szabad szombat. j ;(«J j­MUj S!hét.'­­ SntA “eUe“' BIZALMI MEKOFÉM Készpénzért visérolunk fel T T^rla?aui SzatOrlatt61 JÜKGen MUNKAKÖRBE KTSZ. ““kot, bS­­’g_ * a bér Budapest, Vm„ Azonnal kimegyünk. — ’ megegyezés lICfCS |­K8rto “• 31 ■ 131—553. szerint, : MBKgf’HWWCSPCIW Nagyvállalat váltóműszakos SÜRGŐS , I FELVÉTELRE állapotban levő S azonnali »Itételek­­ A FŐVÁROSI I személyes személygép­­mellett, JÁRMŰ ÉS ^ ' PATYOLAT ! kocsit venne Textil­» . a VÁLLALAT ,­ipari Kutató Intézet felvételre továbbá ALKATRÉSZ , Tel. 472-300 Vargán. I KTSZ. I FELVÉTELRE keres BETANÍTOTT Budapest, XIII., KERES GÉP~ s*a bölcs n. s. f V,' ^ V fll* ! Szabad rendelkezésű GÉPKOCSI- MUNKASNŐKET, ______________________| VALLALÓNŐI toDyhds VEZETŐKET, begyakorlási idő Férfi és női betanl-! TAKARÍTÓNŐI SZÁLLÍTÓ- , biztosításával, ^“““n^tö “Tár“^ SLtTTti-fÜ!,­­RAKODÓKAT, ! n. műszakos üzemünkbe, valamint munkaidővel Postaf­ ok J) \ feltétellel, 1 16, Portás‘ dolgozókat. | —IWIW— valamint azonnal felveszünk. — ^HH9L5aLZí£«fiHR _ o 8,50 forintig Munkaidő heti 42 óra. Jelentkezés: A. . . RAKTÁRI­­ HAFÉM Ktez. Bpest, naponta 8-10 óráig Jab!"df. MUNKÁRA teljesít még- Pozsonyi Út 50. - VII. ker.. levő fűtő-házfelügyen:­NŐI és FÉRFI S­erenés mellett- Üzemgazdasági part. Csenger, a II. SEGÉD­­I TMK vezetői munkai Fiókosztály. ponti fűtés) 3450 Ft­­ ,TM1 körbe sürgősen tore- ----------------------------------- havi jövedelemmel, — MUNKASOKAT, | DARUKÖTÖZŐKET síink gyakorlott gé- _______________________elcserélném főbérlet! Heti ka Ars 1 pészmérnöfcöt jelent­. Kéthetenként lakásért. »Lehetőleg Heti 44 órás kezes »Kisüzem 589e|­zzabad Mometta, Óbudán 10S405e jelig, munkaidő,­­jeligére a Felszabadul a Felzabadulás téri I MUNKÁSOKAT fás téri hirdetőbe. | FELVESZÜNK hirdetőbe, kéthetenként 1 ■ FÉRFI ’ szabad szombat. I 8­8150 forinti|! + . _ CENTRIFUGA-mozgóbér | Epületgepesneti KEZELŐT. VIDÉKI Naponta egyszer ! biztosításával, végzettséggel BETANULÓ MUNKA-m­eg ételt, és gyakorlattal amintáv.T .VÁLLALÓINK valamint “IDEN rendelkező | DOLGOZÓKAT. | RÉSZÉRE ___. . .. .. ,­­ MÁSODIK HET | ÜGYINTÉZŐT ! Munkaruhát, napi bejárókosak ! Időszakonként BUDAPESTI utazási költséget SZABAD | FELVESZÜNK. kedvezményes ALBÉRLETET ; vegytisztítást. i terítünk. | SZOMBAT. | A2 étetrabbap tér- . ..;héten lakók KERESÜNK | ! Jók megjelölni az \ részére ! T . Jelentkezés: • Telefonérdeklődés:­­ eddigi működési te- I utazási Leveleim:­­Villanyszerelő. j 278—600 rületet és a fizetési­­ hozzájárulást KŐBÁNYAI ipari Vállalat, 20—53 mellék­igényt i s biztosítunk. TEXTILMŰVEK, Budapest, VHK Jelentkezés:­­ RUHATISZTÍTÓ Budapest X. ker., Síp utca 23. Ügyintéző: »Nagyvállalat 5184« 1­3.­­ Grömríti 44­90­Walternénél. Sólyom­ jeligére a Felszaba- 1 üzemegysége,­­ Munkaerő­dulás téri hirdetőbe,­­ Budapest, Xvi., I­gazítóasodás.­­ I Szekszárdi út 151.

Next