Magyar Ifjúság, 1986. május-augusztus (30. évfolyam, 18-35. szám)

1986-08-29 / 35. szám

16 Geldofnak nem volt öltönye. Ezúttal azonban muszáj volt beszereznie egyet, sőt el kellett viselnie a nyakkendő szorítását is. Bob Geldof ugyanis II. Erzsébethez volt hivatalos. ■ • a popsztárt a Live Aid megszervezéséér­t'--életbéli lovaggá ütötte Bob Geldofnak a realis­ta, álmodozásra csöppet sem hajlamos nyolcvanas években sikerült a popze­nét az afrikai éhezők meg­segítésére szervezett ak­ciókkal ismét „közüggyé” tennie, ahhoz hasonlóan, mint amilyen a 60-as évek­ben volt, amikor indulato­kat kavart, érzelmeket ger­jesztett. Álmokat ígért, próféciákat, s csak úgy mellesleg szórakoztatott is. Végül is szép kis illúzió lenyomata volt a rockzene, szélhámossággá csak akkor vált, amikor utólag olyan aranykorrá avanzsáltak az egykori, eleven szobrokká előléptetett hősei, mintha valami igazi tett lett vol­na, nem pedig varázslat. Maga Geldof igazán nem az a pasas volt, aki a 60- as évek apológiáját szol­gálva lépett a színpadra. A nyurga ír a polgárpukkasz­tó Boomtown Rats (Belvá­rosi Patkányok) nevű ze­nekarával lett ismert ab­ban az időszakban, amikor az újonnan alakult ban­dák csípős-gunyoros nyel­vének célpontjai többek között éppen a sztárok voltak. Geldof nem elégedett meg azzal, hogy szórakoz­tatóipari szakmunkás le­gyen, szövegei a szociális érzékenység mellett költői­­ségükkel is kitűntek. És az is az igazsághoz tartozik, hogy hatalmas sikereket soha nem könyvelhetett el a Boomtown Rats. A leg­közismertebb még talán az I Don’t Dike Mondays (Ki nem állhatom a hétfőket) című daluk volt. Geldofot mégis meglehe­tősen sokan ismerték vi­lágszerte, ugyanis ő ját­szotta el a Pink Floyd együttes A Fal című dup­la lemezéből készült film főszerepét. Hogy miért éppen neki jutott eszébe az évtized legnagyobb rockzenei ese­ménysorozatának az ötlete, mi inspirálta, s milyen előzményei voltak a neve­zetes Live Aidnek, arra most kaphatunk igazán hi­teles forrásból választ. Megjelent ugyanis Bob Geldof önéletrajza, amely­ből a The Sunday Times Magazin közölt részleteket. Ennek alapján a Live Aid előzményéül szolgált, ná­lunk kevésbé ismert Band Aid történetét mutatjuk be. Paula elsírta magát Geldof 1984 végén a popzenészek zömének szo­kásos tevékenységével volt elfoglalva, egy Boomtown Rats slágert akart elsózni. Az egész napos telefonál­gatások után üres rezigná­­cióval ment haza és ült le fáradtan a tévé elé. A hír­adóban az etiópiai éhezés­ről tudósítottak, s a ké­pekből már az első pilla­natban nyilvánvalóvá vált, hogy a borzalmaknak mi­lyen széles skáláját rejti magában az éhezés. Mi­chael Buerk, a kommentá­tor nemzetközi tragédiáról beszélt, amellyel szemben érzéketlen volt a világ, amíg nem ért el ilyen ka­­tasztrófális méreteket. A döbbenetes hatású ké­peket látva Bob felesége, Paula sírni kezdett, s fel­szaladt az emeletre, hogy ellenőrizze, minden rend­ben van-e békésen alvó gyerekükkel, Fifivel. Buerk szavai nyomán Bobnak még mindig az járt a fe­jében, hogy efféle bibliai mértékű szenvedés csak úgy történhet meg, ha azt a külvilág eltűri. S persze neki is az volt az első reakciója, hogy hogyan se­gíthetne. ő, az éppenség­gel nem is túl népszerű popénekes. Akinek egyet­len eszköze az, hogy mondjuk lemond a követ­kező lemezük profitjáról. Ami persze szinte semmi, de mégis több, mintha a sovány bankszámlájáról próbálna adakozni. Ráadá­sul lehet, hogy akadnának, akik megvennék a lemezt csak azért, mert tudják, hogy milyen célra szánták. Másnap az ötletet óvato­san megemlítette a Pho­nogram kiadó néhány munkatársának. Maga is meglepődött, hogy nem ne­vették ki, hanem biztatták, annak ellenére, hogy ha­

Next