Magyar Ipar, 1935 február (56. évfolyam, 1-2. szám)

1935-02-15 / 1. szám

LVI. kötet. Budapest, 1935. február 15. 1. szám. 1960 . H MAGYAR IPAR »IPARÜGYEK« — AZ ORSZÁGOS IPAREGYESÜLET LAPJA Szerkesztőség és kiadóhivatal: Országos Iparegyesület Budapest, VI., Gróf Zichy Jenő­ u. 4. Telefon: A. 226-75 és 212-75. Az Iparegyesület tagjainak tagsági dijakért jár. Felelős szerkesztő: DÁLNOKI-KOVÁTS JENŐ Főmunkatárs: NAMÉNYI ERNŐ TOLNA­Y KORNÉL HETVEN ÉVES. Mély tisztelettel, szeretettel és benső­­ ragaszko­dással köszöntjük Tolnay Kornélt, az Országos Ipar­­egyesület elnökét hetvenedik születésnapja alkalmából. Közel egy évtizede vette át Matlekovitts Sándor örökét és bölcs ítéletével, nagy tudásával irányítja azóta az Országos Iparegyesület munkásságát. Személyének hó­dolatot parancsoló varázsa, lelkének egyenes méltósága, elveinek töretlen tisztasága, a legteljesebb harmóniá­ban vannak nála nagy tudásával és gazdag tapasztala­taival. Élete munkáját a magyar gazdasági élet részére éppen ezek a kiváló erények teszik értékessé. Az ipari termelés célirányossága mindenekelőtt tudást követel és nagyon kevesen vannak, akik tudásban felérnének Tolnay Kornéllal. És a tudás mellett az iparnak szüksége van a megállapodott elvek folytonosságára s a néző­pont változatlanságára. S ebben a tekintetben alig akad valaki a­­közélet szereplői között, akit Tolnay Kornélhoz lehetne hasonlítani. Ez a két nagy erény adja jellem­zését Tolnay Korél pályafutásának, amelynek főbb moz­zanatai a következők: 1865 január 13-án született Gö­döllőn, ahol atyja, Tolnay Lajos v. k. t. t., később a Máv. vezérigazgatója, a pest-losonci vasút építkezésében vett részt. A budapesti Evangélikus Főgimnázium el­végzése után a budapesti József Műegyetemen szerzett 1886-ban mérnöki oklevelet. Mint fiatal mérnök a 2. had­mérnökkari ezredhez vonult be önkéntesi szolgálatra. 1888 elején Németországba ment, ahol a Centralverwal­­tung für Sekundärbahnen Hermann Bachstein cégnél nyert alkalmazást és e minőségében a zell—wiesental— todtnaui vasút építésében, majd a karlsruhe—spöcki vasút nyomjezésében és a Wiesbaden—foiebrichi közúti gőzvasút építésében — utóbbiban már mint építésvezető — vett részt. 1890-ben hazatérve, a Gregersen és Schwarz cégnél előbb két éven át a fiumei kikötő épí­tésénél, majd az eperjes—bártfai h. é. vasút építésénél volt — ez utóbbinál mint építésvezető — alkalmazva. 1894 május havában az akkori m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőséghez neveztetett ki biztosi minőségben. A következő 1895. évben ugyanott főfelügyelővé lépett elő. MOS-ban Máv-főfelügyelői rangban az akkori Budapest ,­rparti üzletvezetőséghez üzletvezető-helyettesnek, majd 1902-ben Debrecenben üzletvezetőnek neveztetett ki. 1906-ban ugyanily minőségben Budapestre került. A vasúti és hajózási főfelügyelőségnél töltött ideje alatt 1 k­it f 3 $ 1

Next