Magyar Ipar, 1935 február (56. évfolyam, 1-2. szám)
1935-02-15 / 1. szám
LVI. kötet. Budapest, 1935. február 15. 1. szám. 1960 . H MAGYAR IPAR »IPARÜGYEK« — AZ ORSZÁGOS IPAREGYESÜLET LAPJA Szerkesztőség és kiadóhivatal: Országos Iparegyesület Budapest, VI., Gróf Zichy Jenő u. 4. Telefon: A. 226-75 és 212-75. Az Iparegyesület tagjainak tagsági dijakért jár. Felelős szerkesztő: DÁLNOKI-KOVÁTS JENŐ Főmunkatárs: NAMÉNYI ERNŐ TOLNAY KORNÉL HETVEN ÉVES. Mély tisztelettel, szeretettel és benső ragaszkodással köszöntjük Tolnay Kornélt, az Országos Iparegyesület elnökét hetvenedik születésnapja alkalmából. Közel egy évtizede vette át Matlekovitts Sándor örökét és bölcs ítéletével, nagy tudásával irányítja azóta az Országos Iparegyesület munkásságát. Személyének hódolatot parancsoló varázsa, lelkének egyenes méltósága, elveinek töretlen tisztasága, a legteljesebb harmóniában vannak nála nagy tudásával és gazdag tapasztalataival. Élete munkáját a magyar gazdasági élet részére éppen ezek a kiváló erények teszik értékessé. Az ipari termelés célirányossága mindenekelőtt tudást követel és nagyon kevesen vannak, akik tudásban felérnének Tolnay Kornéllal. És a tudás mellett az iparnak szüksége van a megállapodott elvek folytonosságára s a nézőpont változatlanságára. S ebben a tekintetben alig akad valaki aközélet szereplői között, akit Tolnay Kornélhoz lehetne hasonlítani. Ez a két nagy erény adja jellemzését Tolnay Korél pályafutásának, amelynek főbb mozzanatai a következők: 1865 január 13-án született Gödöllőn, ahol atyja, Tolnay Lajos v. k. t. t., később a Máv. vezérigazgatója, a pest-losonci vasút építkezésében vett részt. A budapesti Evangélikus Főgimnázium elvégzése után a budapesti József Műegyetemen szerzett 1886-ban mérnöki oklevelet. Mint fiatal mérnök a 2. hadmérnökkari ezredhez vonult be önkéntesi szolgálatra. 1888 elején Németországba ment, ahol a Centralverwaltung für Sekundärbahnen Hermann Bachstein cégnél nyert alkalmazást és e minőségében a zell—wiesental— todtnaui vasút építésében, majd a karlsruhe—spöcki vasút nyomjezésében és a Wiesbaden—foiebrichi közúti gőzvasút építésében — utóbbiban már mint építésvezető — vett részt. 1890-ben hazatérve, a Gregersen és Schwarz cégnél előbb két éven át a fiumei kikötő építésénél, majd az eperjes—bártfai h. é. vasút építésénél volt — ez utóbbinál mint építésvezető — alkalmazva. 1894 május havában az akkori m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőséghez neveztetett ki biztosi minőségben. A következő 1895. évben ugyanott főfelügyelővé lépett elő. MOS-ban Máv-főfelügyelői rangban az akkori Budapest ,rparti üzletvezetőséghez üzletvezető-helyettesnek, majd 1902-ben Debrecenben üzletvezetőnek neveztetett ki. 1906-ban ugyanily minőségben Budapestre került. A vasúti és hajózási főfelügyelőségnél töltött ideje alatt 1 kit f 3 $ 1