Szablya-Frischauf Ferenc szerk.: Magyar Iparművészet 45. évfolyam 1942

Krónika

•KRÓNIKAI "­I"INEVEZÉSEK. Nagy örömet okozott a magyar művészi körökben a most kijött két kinevezés. Dr. S­i­ó G­é­z­á­nak, az Országos Irodalmi és Művészeti Tanács főtitkárának a miniszteri taná­csosi címet, vitéz Spolarich László­nak, a „Muskátli" szerkesztőjének pedig a m. kir. tanügyi főtanácsos, ipari középiskolai igazgatói címet adományozta a Kormányzó Űr­­ Főméltósága. A magyar művészeti kultúrának mindketten régi, kiváló harcosai, akiknek munkássága rendkívül sokat jelent hazánk művészetének fejlődésében. Társulatunk e helyütt is a legnagyobb szeretettel fejezi ki nekik legjobb kívánságait. IpANÜGYI KINEVEZÉSEK. Az új esztendő a művészeti tanintézetekben is érdekes változá­sokat hozott. D­­­ó­s­a Antal, az ismert festő­művész és grafikus megkapta kinevezését az E. M. Kir. Iparművészeti Iskola rendes tanárává. Tancsik Mihály grafikus iparművész, az Iskola tanára és Batta György ötvös ipar­művész, az Iskola szakoktatója pedig magasabb fizetési osztályba kerültek. Dr. Molnár Ernő püspöki tanácsos, az Egyházművészeti Hivatal igazgatója, az M. M. Kir. Képzőművészeti Főiskola tanára magasabb fizetési osztályba került, Kon­tuly Béla és Fáy Aladár festőművészek pedig a Főiskola tanári karába kapták meg kinevezésü­ket. A magyar művésztársadalom örömmel üdvözli őket s társulatunk legjobb szerencsekivonatát e helyütt is kifejezi nekik. INTARZIAMŰVÉSZET. Az intarzia, mint tudjuk, faberakás. Különböző fanemekből kiválogatva, vékony lemezekből vágják ki a formákat, amelyek pontosan egymásba illenek. Bátran mondhatjuk, hogy az intarzia több, mint egyszerű kézműipari munka. Már maga a különböző fa­fajták össze­válogatása is szakértelmet és művészi ízlést igényel. A világ múzeumai igen sok szép régi intarziás bútort őriznek, amelyek valóságos iparművészeti mű­remekek. Az intarziaművészet igen régi. Már a régi egyiptomiak ismerték és alkalmazták és a legrégibb intarziás lelet három és félezer éves. Európában a XV. században kezdték alkalmazni az intarziát először az olaszok, majd a franciák, végül a németek. Németországban még ma is virágzik az intarzia­vágás művészete. Mikor még a kézimunka nem volt olyan drága, mint manapság, gazdagon alkalmazták az intarziát a bútorokon. De nemcsak a bútorokon, hanem templomi berendezéseknél, faborítású meny­nyezeteknél és falborításoknál is gyakran láthatunk intarziát. Nagyobb figurális kompozíciót csak napjainkban készített egy német művész intarzia­munkával. •STERMANN GRETSCH: Akik a tavalyi milánói Triennalén személyesen vettek részt, örömmel emlékeznek erre a kitűnő német iparművészre, aki Milanóban a német kiállítást organizálta. Műveiből a „Kunstdienst" Berlinben most kollektív kiállítást rendezett, amelynek igen nagy sikere volt. Öröm­mel ragadjuk meg az alkalmat, hogy szeretettel emlékezzünk meg erről a kiváló művészről, aki a tavalyi Triennale alkalmával olyan elismerőleg nyilatkozott társulatunk törekvéseiről. F­AL- ÉS TÉRDÍSZÍTÉS A KISLAKÁSBAN, AZ utolsó években sok történt abban az irányban, hogy a kispolgár lakása célszerű, olcsó és művészi formájú bútorral elláttassék. Nálunk ez nagy­részben az Iparművészeti Társulat érdeme. Azonban kevés szó esett még a falak díszítéséről, a képek és egyéb lakásdíszek elhelyezéséről. A­ 19. század végén és a 20. század elején még dívott a kastélyok termeinek utánzása a polgári lakásokban. De mert anyagilag nem volt rá mód eredeti műtárgyakkal díszíteni a lakást, hát ezek­nek az utánzataival tömték tele a szobákat. Nagy szerephez jutott az úgynevezett „olajnyomat", amely pótolni volt hivatva az eredeti drága olaj­festményt, persze széles és minél díszesebb arany­rámában. S tele tömték a lakást mindenféle egyéb „műtárgyakkal" abban a hiszemben, hogy minél több „műtárgy" van a szobában, annál szebb lesz az. Mondani sem kell, hogy ezek a „műtárgyak" a mindenféle utazási emléktárgyak, fából, fémből, porcellánból, gipszből azonkívül faégetésű tárgyak, festett tálak és mindenféle egyéb „nippek", nem szólva a sok dívánpárnáról és festményt imitáló hímzésekből kerülnek ki. Ma tudjuk, hogy a kislakásban az egyszerűség és nem a hivalkodás a cél. Kevés dísz jól elhelyezve és térbe állítva jobban hat, mint a sok értéktelen „műtárgy". Ha nem telik eredeti olajfestményre, akkor talán megtenné egy kisebb vízfestmény is, esetleg egy eredeti kézirajz, vagy jó rézkarc, fa­metszet, vagy litográfia, keskeny, finom profilú rámában. Ezek a sima falon artisztikusan hatnak. A szekrényre, asztalra egy-egy jóformájú kerámia, egy váza pár szál virággal, egy szép tál nagyon emeli a művészi hatást. A földre kéziszövésű, egyszerű mintájú, színes szőnyeg is hozzájárul az összhatáshoz. Úgy, hogy kevés eszközzel is széppé lehet tenni az otthont. SVÉD NYOMTATOTT SZÖVETEK. A chemnitzi városi textil- és iparművészeti gyűjteményben nemrégen svéd nyomtatott szövetekből egy sorozat került kiállításra. A mintákat M. H. Schmidt, a Göteborgban élő német születésű iparművész tervezte. A világhírű hagyományok, amelyekkel a svéd iparművészet rendelkezik, kiindulva a tér kitöltéséből és színezéséből, amely a svéd textil­művészet alapja, inspirálta a művészt a szövetek tervezésénél. A svéd nép életöröme, ereje és művészi érzéke jut kifejezésre ezekben a ragyogó színekben tartott tervezésekben és ezek a színek hangulatosan illeszkednek bele a térbe, amelyben mint bútor­huzatok, függönyök, falikárpitok stb. kerülnek fel­használásra. Ezek a szövetek ott nagy népszerűségnek örven­denek, aminek talán az az oka, hogy a nyomtatott szöveteken sokkal szabadabban érvényesül a művész fantáziája, mint a technikailag kötöttebb szövött munkáknál. A kiállított szövetek úgy színben, rajzban művésziek és kiváló formaérzékről tesznek tanúságot, kezdve a legegyszerűbb mintáktól a leg­díszesebb kivitelig. 2

Next