Magyar Katonai Közlöny, 1924 (12. évfolyam)

A francia katonai büntetőjavaslat. I. Írta: Gerő Gyula

86 GERŐ GYULA előrelátással, megfelelő fekvésű helyet már most kiválasztani és biztosítani. Kövessük a külföld példáját, ne maradjunk el, törődjünk az aviatikával. A nemzetközi kereskedelmi légiforgalmi állomás, minél közelebb legyen ahhoz a városhoz, amelynek közlekedését lebonyolítani hivatott. Jól épített út vezessen a városba s az üzemanyag (olaj, benzin stb.) szállítása megkönnyítése érdekében ott telepíttessék, ahol vasút és lehetőleg hajózható víz is van. Utóbbi a szárazföldi és vízi állomás egyesíthetése szempontjából is fontos. Budapest részére, nemzetközi kereskedelmi légiforgalmi repülő­állomás ezidőszerint Mátyásföldön, egy gépgyár tulajdonát képező repülő­téren, a legnagyobb bizonytalanságban, évről-évre nagy nehezen meg­hosszabbított, bármikor megszüntethető bérlet mellett áll rendelkezésünkre, tehát biztosítva nincs. Ez a repülőtér a város központjától messze van, ideiglenes létesítményeiben ember, gép tönkremegy. Mégis ahelyett, hogy az állandó repülőtér építését végre megkezdenék, még mindig Mátyásföld ideiglenes, kárbavesző, nélkülözhetetlen szükségleteire dobunk ki temérdek pénzt. Már évek óta hallom, hogy a város belterületén fekvő nemzetközi kereskedelmi légiforgalmi repülőállomás céljára, az aviatika mai követel­ményei mellett ideálisnak távolról sem nevezhető, de jobb hiányában kedvező fekvésénél fogva elfogadható Rákosnak, a lovassági gyakorlótér egy részének, ily célra leendő kiépítése terveztetik. Ez a terv azonban, az ország és a magyar aviatika mérhetetlen kárára, nyilván sohasem tud megvalósulni. Nemcsak a Rákos kiépítését kell mielőbb megvalósítani, hanem előrelátóan az aviatika rohamos technikai fejlődését figyelembe véve, már most kell gondolni arra az időre, amikor a mindinkább tökéletesedő helikopter, helyből fogja felvinni a magasba a repülőgépeket és a kezdetleges stádiumban már most is létező, pár pillanat alatt le- és felszerelhető szárnyú gépek elhelyezésére, nem lesz szükség mint ma, nagy fesztávolságú han­gárokra. Erre az időre biztosítsuk már jó előre a város szívében fekvő Vér­mezőt s ne engedjük azt­ beépíteni vagy más célra felhasználni, már azért sem, mert arra, mint a város belterületén egyetlen számbavehető kényszer­leszállóhelyre a jövendő legfontosabb nemzetközi forgalmi tényezőjének, az aviatikának mindenképen szüksége lesz. A FRANCIA KATONAI BÜNTETŐJAVASLAT. Ismerteti : Gerő Gyula ny. hadbíró-altábornagy. A világháborúban résztvett államok egyike sem dicsekedhetik azzal, hogy hadviselésének gépezete súrlódás, fennakadás és hiba nélkül működött volna. Ez a háború óriási dimenziói, hosszú tar­tama és rettenetes válságai miatt nem is lehetett máskép. A jövő gépezetének konstruktorai most már csak arra törekedhetnek, hogy

Next