Magyar Közigazgatás, 1898 (16. évfolyam, 1-52. szám)

A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS feljelentés alapján emelnek panaszt, akkor a hatáskör megállapításánál a csendőri feljelentésben foglalt kárösszeg az irányadó ................. ... 23 Vasárnapi mezei munkával elkövetett kihágás elbírálása nem a közigazgatási hatóság, hanem a kir. biróság hatáskörébe tartozik ... 24 Posta- és távirdai alkalmazott, mint «közigazgatási hivatalnok»­­kal szemben tett sértő, de nem egyúttal meggyalázó jellegű nyilatkozat elbírálása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik.......................... 1­6 Ha a mezei kártétel czímén követelt összeg a 60 koronát meg­haladja, a feljelentett cselekmény a büntető törvények alapján, tehát a kir. járásbíróság által bírálandó el.......................... ... ... . ... ... 27 Emberi egészségre nézve ártalmatlan anyagokból összetett óvó czélokra szolgáló titkos szer árulásával elkövetett kihágás elbírálása a közigazgatási hatóságok hatáskörébe tartozik...................................... 28 Szent­ István napján mezei munka végzése — a mennyiben ez által az egyházi szertartás megzavartatott — az 1879. évi XL. t.-czikk 52. §-ában foglalt vallás elleni kihágást képez s annak elbírálása a kir. biróság hatáskörébe tartozik .................. ........................................ ... 33 Életbiztonságot és egészséget veszélyeztető kihágás iránt indított ügy elbírálása nem a közigazgatási hatóság, hanem a kir. biróság hatás­körébe tartozik ... ... ........... ......................................... ... ... ... 34 Ha 20 frtot meg nem haladó biztosítási díj iránti perben a kisebb polgári peres ügyekben eljáró községi biró az ügyet, mint hatáskörébe nem tartozót, elutasítja s az ügy a rendes kir. járásbíróság elé vitetik, akkor az 1893. évi XVIII. t.-czikk 2. §-a értelmében a kir. járásbíróság van hivatva eljárni ... ......................................... ... ... ................. 11 Ha a hatósági közeg ellen használt és a btkv. 261. §-a alá eső becsületsértés vétségének tényálladékát magukban foglalni látszó sértő kifejezések megtorlása nem a btkv. 261. §-a, hanem az 1879. évi XL. t.-cz. 46. §-a alapján kéretik, az eljárás a közigazgatási hatóság hatás­körébe tartozik....................................................... ... ... ................. 43 A községbe menekült őznek élve elfogása vadászati kihágást nem képez, s az a­miatt tett feljelentés elbírálása a kir. biróság hatáskörébe tartozik... ... ... . ... ... ... .................................. ........... ... 44 Vasárnapon üzletszerüleg folytatott lekvár­ főzés, ha az nem nyil­vánosan vagy templom közelében, sem egyházi menet alkalmával végez­tetett , csupán vasárnapi munkaszünet elleni kihágást képez s elbírálása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ......................... ........... 49 Ha a jogosulatlan mezei zálogolás miatt emelt bűnvádi panaszt a kir. biróság, mint bűnvádi eljárásra alkalmatlant félre tenni határozta s az ügyet a közigazgatási hatósághoz, a netán fenforogni látszó mező­­rendőri kihágás elbírálása végett áttette, az ügy elbírálása a közigazga­tási hatóság jogkörébe tartozik ... ....................................... ... ... 50 Csendőri hatóság közegei ellen használt sértő kifejezések elbírá­lása a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik ... ... .................. 51 A m. kir. Curiának a közigazgatást érdeklő határozatai. Ügyvédi díjnak 20 frton aluli perekben való megállapítása fegyelmi vétséget képez ... .......................... ................................ .................. 3 Ha egymáshoz nem tartozó több egyén összejön s a gyülekezeten oly beszédek tartatnak, melyek a földbirtokos osztály megvetését tar­talmazzák , izgatást követnek el. A ki lakását ily gyülekezet rendelkezé­sére bocsátja, bűnsegéd ... ... ........................ ... ... .................. 5 Az 1894. évi XII. t.-czikk 84. §-a szerint, a mezőőr csak akkor zálogolhatja meg azt, kit az őrizetére bízott területen a tárgyak rongá­lásán rajtaért, ha az előtte ismeretlen, vagy annak állandó lakhelye nincsen ; miután a községi mezőőr ismerte vádlottat, mint községi mon­dást s azt is tudta, hogy annak állandó lakhelye van és igy akkor, midőn a mezőőr vádlottat a tilosban legeltetés miatt megzálogolta s attól épen kalapját, melyet alig nélkülözhetett, vette el, nem járt el tör­vényszerűen és igy, mikor vádlott kalapját a mezőőrtől visszavette, ekkor nem a törvény végrehajtásában eljáró hatósági közeg ellen, hanem a hatáskörét túlhágó s erőszakoskodó egyén ellen használt viszont erőszakot ... .......... ............................................................. 15 Ha templomban a lelkész, egyházi beszéd alkalmával, valamely politikai pártról oly módon nyilatkozik, hogy a miatt a hívek meg­­botránkoznak, vallás elleni vétséget követ el ... ... ... .. __ ... 22 A­ki azon czélból fenyeget, hogy a sztrájkoló munkások mun­kába ne álljanak : a büntetőtörvény 177. §-a 1. pontja alá eső, magá­nosok elleni erőszak vétségét követi el ... ... ... ... 25 Az a körülmény, hogy a községi költségvetésben elő nem for­duló terhes szerződés megkötésére vonatkozó határozat az 1886. évi XXII. t.­czikk 24. §. c) pontja szerinti törvényhatósági jóváhagyással ellátva nem lett, a­mennyiben a szerződés érvényessége a törvényható­sági jóváhagyástól függővé nem tétetett, a jóhiszemű szerződő jogaira hátránynyal nem bírhat, mert a jelzett kikötés elmaradása a mellett bizo­nyít, hogy a község közönsége maga is úgy találta, hogy a törvényható­sági jóváhagyás kieszközlése nem szükséges, midőn a szerződés tárgyát képező munka költségei ezen czélra előzőleg rendelt bevételből fede­zendők ... .................. .......................... ... ... ... ... .................. 26 Ha a szülő a koránál fogva tehetetlen gyermekét felügyelet nélkül oly helyre teszi, a­hol a bekövetkezhető veszély előrelátható, a bekövet­kezett szerencsétlenségért felelős ... ... ................. ................. ... 33 A­ki másféléves nagy csikót szabadon hagy járni oly helyen, hol több ember jár, s az ily csikó valakit megrúg vagy elgázol, a büntető törvénybe ütköző gondatlanságot követ el... ................................ ... 38 A magánosok birtokában levő vadászterületen található vad mind­addig, míg azon a területen van, eme terület birtokosának tulajdonát képezi. Ebből következik, hogy vádlottnak az a cselekménye, miszerint idegen vadászterületen talált nyulat eltulajdonítási szándékkal birtokba vett, nem a btkv 367., hanem a kbtk 126. §-ába ütköző cselekményt képez ... ... ... ... .............................................................. ... ... 39 A hivatali főnöknek hivatalos eljárása közben, hivatali alárendeltje hivatalos eljárására tett megjegyzése mint rágalmazás vagy becsület­­sértés nem büntethető .......... ... ........................................ ... 40 A gyakorló orvos, a­ki veszély esetében az első orvosi segély­nyújtást megtagadja, a khbt. 93. §-ába ütköző kihágást követ el... . 41 A­ki a tárlat kiállításánál az állat korára nézve valótlan adatokat­­ mond be, közokirathamisítást követ el....................... .......................... 42 Minden hatóságilag engedélyezett zárt kör a házijog védelme­­ alatt áll. E védelem azonban háttérbe jut, ha a közrend érdeke lép­­ előtérbe, vagyis ha a lakás szentélye törvényellenes tüntetések men­­helyéül szenteltetik ki .......................... ... ... ... ... ... ........... 45 Törvényhatósági és általános közigazgatási ügyekben hozott határozatok. Vitás úthasználati kérdések elbírálása csak akkor utasítható a bírósághoz, ha a tényállás teljes kiderítésére szolgáló adatokat a köz­igazgatási hatóság saját hatáskörében meg nem állapíthatja .................. 2 Az izraelita felekezeti iskolát azon tagjai tartoznak fentartani, melynek kebelében az iskola fennáll. A hitközségi iskola terheinek hor­dozásához csak azon hitközség tagjai vonhatók be. Ha a kultuszadó­­kötelezett több hitközség területén bir rendes lakással, akkor szabadon választhatja, hogy melyik hitközséghez akar tartozni. Az ily adó kiveté­sénél nem tesz különbséget, ha egységesen kultusz-, vagy elkülönítve a kultusz- és iskolai adó czímen történik annak meghatározása ... ... 4 A nagyközségek a teherkocsik keréktalp szélességének megálla­­­­pítására vonatkozólag szabályrendeletet alkotni nem jogosultak. A­mennyi­ben e szabályrendelet megalkotásának szüksége fenforog, azt a törvény­­hatóság..alkothatja meg, de csakis egész területére kiterjedőleg ... ... 4 Őrlőmalom üzemben tartásához szükséges vízhasználati engedély malom-regále jog gyakorlatára nem jogosít, viszont malomregále jog alapján vízhasználatot sem lehet gyakorolni ... ... ... .......... ... 5 Nagykorúvá vált egyén által fel nem vett, de tovább is gyám­­pénztárilag kezelt tőke után a gyámpénztárba beutalványozástól kezdve járó összes kamatok kifizetendők ... ... ... ........................ ... 6 Vármegyei tisztviselők költözködési költségek megtérítésére igényt nem tarthatnak. Ha áthelyezésük a közsz­lgálat érdekében történt, köl­­tözködési kiadásaik fedezésére méltányosságból kivételképen némi kár­pótlásban részesíthetők .............. ... ................. ......................... fj Az útrendőri kihágás tényálladékának megállapítása érdekében, az eljárt műszaki szakértő részletes és kimerítő nyilatkozatot köteles jegyzőkönyvre adni .............. ... ... ... ........................ ... ... 6 Az erdei területen való legeltetésnek az­ 1894. évi XII. t.-czikk alapján való szabályozása tárgyában hozott birtokossági határozatok fölött a közigazgatási bizottság, nem pedig annak erdészeti albizottsága illetékes határoznt ............................................................... ... ... ... 7 A hegyközségi rendtartásokban kimondandó, hogy a hegybírák esküt tenni kötelesek .......................... ... ... ... .................. ... 7 Cselédügyekben eskü általi bizonyításnak helye nincsen ........... 7 A népgyűlések az illetékes elsőfokú hatóságnak legalább 24 órá­val előbb bejelentendők s csak ezen bejelentés folytán nyert engedély mellett tarthatók meg. A szabályszerű bejelentés és engedély nélkül rendezett népgyűlés vagy azon való részvétel kihágást képez s elkövetői 15 napig terjedő elzárással és 100 frtig terjedhető pénzbüntetéssel bün­tetendők ... ... ....................................... ... ......................... ... 8 Földmunkások, kubikosok stb. rendszerint a napszámosok fogalma alá esvén, a köztük és munkaadóik között támadható viták elintézése közigazgatási útra tartozik ................. ... ... ... ... ... ... ... 8 Az 1886. évi XX. t.-cz. 23. §. e) pontja által a törvényhatósági bizottsági tagsághoz vagylagosan megkívánt 2 évi birtoklás feltételének elég van téve akkor is, ha valaki a törvényhatóság területén általában két év óta ingatlant bir, és nem szükséges, hogy az illető egy­­ ugyan­azon ingatlant 2 évig bírja ............................................... ... ... ... 8 Körorvosi székhely áthelyezése kérdésében elsőfokúlag az alispán, másodfokúlag a közigazgatási bizottság illetékes határozat ... ... ... 1) Két nő után felmerült kórházi ápolási költség megfizetésének köte­lezettsége az illető bordélyosra, a munkaadó és munkás közötti jog­viszony hasonlatossága alapján, ki nem terjeszthető, illetve meg nem állapítható .......................... .................................................................... 9 Ha valamely egylet az 1875. évi 1508. számú belügy­minist­eri kör­rendelet ellenére alakul, vagy ha a szabályszerűen alakult egylet jog­érvényes határozattal feloszlattatott vagy felfüggesztetett, annak sem vezetésében, sem gyűléseiben vagy bármiféle működésében részt venni nem szabad. A­ki részt vesz, kihágást követ el és 15 napig terjedhető elzárással és 100 frtig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő .......... 10 Fegyelmi eljárás során rendbírság alkalmazásának helye nincs. Rendbírság csakis tiszti kötelékben álló egyénnel szemben szabható ki 10 A mezőőrtartási költségek kivetése ellen való fölszólamlás fölött elsőfokon a közigazgatási bizottság, másodfokon pedig a kir. közigaz­gatási bíróság dönt ... ... ... ... ................................. ... ... ... 10 Halászati jogosítvány önállóan (elkülönítetten) csakis az esetre gyakorolható, ha annak ily gyakorlása által a szomszéd birtokosok érdekei nem sértetnek, s a közérdek szempontjából kifogás alá nem esik. Halá­szati társulatok keretében s a társulati üzemterv alapul vételével a halászati jog önálló gyakorlása szintén lehetséges, ehhez azonban a tár­sulat hozzájárulása is szükséges .......... ... ... ... ... ... ... ... 10 A törvényhatóság rendes közgyűlésén nemcsak az üresedésben volt állások, hanem az ezen állások betöltése folytán esetleg megüresedő állások­ is azonnal betölthetők ... ... ... ... ... ... ... ... ... 10 Árvapénzek pénzintézeti elhelyezésére vonatkozó közgyűlési hatá­rozat hozatalánál szavazott képviselőtestületi tagok érdekeltsége kérdé­sében —­ a főügygyel kapcsolatosan — a belügyminiszer dönt ... ... 11 A helyettes alispán ezen minőségében a megyei közgyűlésen sza­vazati joggal nem bír. Az árvaszéki jegyző a törvényhatósági közgyűlé­sen szavazati joggal bir ........................................................................ ... 11 Az adóhivatalok által a legtöbb adót fizetők névjegyzékének össze­­állíthatása czéljából szolgáltatott adókimutatások téves vagy hiányos adatai az érdekelt fél felebbezése folytán helyesbíthetők akkor is, ha az illető fél az adókimutatások korábbi közszemlére tételének vagy az iga­zoló választmány üléseinek tartama alatt nem szólalt fel.......................... 11

Next