Magyar Közigazgatás, 1907 (25. évfolyam, 1-52. szám)
v határozatot hozó hatóság megsértése miatt indított elbírálása a királyi bíróság hatáskörébe tartozik ...____... ....... ................................ 49 A tanítói díjlevél nélkül alkalmazott hitfelekezeti tanító járandóságának megfizetése miatt indított ügy elbírálása nem a közigazgatási hatóság, hanem a kir. bíróság hatáskörébe tartozik... __ _ ... ... 50 A vásári és piaczi helypénzek szedése körüli vitás kérdések eldöntése a közigazgatási hatóságok hatáskörébe tartozik .......................... 52 A m. kir. Cariának a közigazgatást érdeklő határozatai. Aki népgyűlés alkalmával elmondott beszédében a katholikus papokat oly színben tünteti fel, mint akik a népnek ellenségei, annak hazudnak, a népet kiszipolyozzák, osztály elleni izgatást követ el. A papi osztály szervezetileg is elkülönített egységet képez s azért a btk. 172. §-a szerint védelmezett osztálynak tekintendő ... ....................................... 2 A községi képviselőtestület gyűlésén, annak valamely tagja által tett rágalmazó állítás nem részesül a B. T. K. 266. §-ában biztosított büntetlenség kedvezményében. A B. T. K. 266. §-ának alkalmazhatósága «ügyfelek» vagyis oly felek létezését tételezi fel, akik a közöttük vitás jogi igény eldöntése végett a bírósághoz vagy a hatósághoz fordulnak . Más községi illetőségű szegény tartási költségeinek megtérítésére irányuló igény elbírálása nem a rendes biróság, hanem a közigazgatási bíróság elé tartozik ... . .. ... ... ............................................... 9 Az 1883. évi XXII. t.-cz. 62. §-a szerint a községi elöljáróságnak kötelessége a képviselőtestület határozatait végrehajtani ugyan, de a képviselőtestületnek is kötelessége az elöljáróság eljárását ellenőrizni. A mulasztásokból eredő károsodásokért úgy az elöljáróság, mint a képviselőtestület egyetemlegesen felelős ............................... .................. 11 Az erdőtörvényt tartalmazó 1879. évi XXXI. t.-cz. 155., 158. és 15. §-ainak egybevetett értelme szerint erdei kihágási ügyben a másodfokú biróság ítélete ellen csak semmiségi panasz, de ez is csak a kir. ügyész részéről és csupán abban az esetben érvényesíthető, ha a vád tárgyát képező cselekmény a rendes bíróságok hatósági körébe eső büntetendő cselekményt képez, a másodfokú erdei bíróság pedig az ügyet a kir. ügyész indítványa ellenére, az erdei kihágási bíróság hatósági körébe tartozónak nyilvánította. A közigazgatási bizottságnak mint erdei kihágási ügyben másodfokban ítélő bíróságnak határozatai, az erdőtörvény 161. íjának határozott rendelkezése szerint végérvényesek, s ennek következtében vádlott a közigazgatási bizottságnak mint másodfokban ítélt bíróságnak határozata ellen felebbezést nem érvényesíthet ... . ... ... 21 A választási elnöknek az az eljárása, hogy elnézte, hogy az egyik párt tagjai a pártiborával közvetlenül közlekedhessenek, míg a másik párt ezt csak bizalmi férfiak utján tehette, az 1899. évi XV. t.-cz. 169. §-ának 1. bekezdésébe ütközik. A választási elnök a választási helyiségen kívül történt eseteknél nincs személyes közbelépésre kötelezve s ha a választási elnök ily esetben a választást felfüggeszti, az 1899. évi XV. törvényczikk 154. §-ának utolsó bekezdésébe ütköző bűncselekményt követi el. A szavazás sorrendjének megváltoztatása és a szavazók visszautasítása körüli részrehajló eljárás az 1899. évi XV. t.-cz. 75. §., illetve 158. §-nak utolsó bekezdésébe ütközik ... ....................................... ... 22 Holttestnek a halottasház udvarán történt beszentelése alkalmával okozott botrány a vallás s ennek szabad gyakorlata elleni vétséget képez 28 Előzetes összebeszélés mellett isteni tisztelet alatt a templomból való tüntető kivonulás , vallás elleni vétséget képez ... .......................... 28 Isteni tisztelet alatt fenhangon mondott becsületsértő szavak vallás elleni vétséget képeznek ... ... ... ... ......................... ................. 28 Ha a községi bíró előtt valaki a tettes megnevezésével büntető cselekményt jelent fel, akkor azzal a büntető eljárás megindítását indítványozza .................. ........................................................ ................ 36 A zugirászati kihágás miatt nem pénzbírság, hanem pénzbüntetés szabandó ki. A pénzbüntetés behajtatlanság esetén elzárásra változtatandó. A zugirászati kihágás miatt elítélt egyénnek a felek képviseletétől való eltiltása csak ismétlés esetében mondható ki ......................................... 38 Azért, hogy a «Canonica visitatio» a párbért minden ház vagy telek után állapította meg, nem képez alapot arra, hogy a párbér az ingatlanokon nyugvó dologi tehernek tekintessék. Ha tehát ha oly ingatlan, mely után a tulajdonos párbért teljesített, oly egyénnek jut tulajdonába, ki a parohiális köteléken kívül áll, (más vallású) — kikötés hiányában — a párbér teljesítésének kötelezettsége az uj tulajdonosra nem megy át. A kikötés hiányát nem pótolja az a körülmény, hogy az uj tulajdonos tudta, mikép jogelődje az ingatlan után párbért fizetett................. ... 44 Az 1886. évi XXII. t.-cz. 88. §-a az elöljáróság tagjai elleni kártérítési keresetek megbirálását minden megszorítás nélkül utalván a bíróságok hatáskörébe, a bróság az ily perekben a kártérítési kötelezettséget és annak mérvét az összes bizonyítékok mérlegelésével állapítja meg ................ ... — — — — -.......................... — 51 A körorvos az 1886. évi XXII. t.-czikk 63. §-a szerint a községi elöljáróság tagja, ennélfogva közhivatalnok _ _______ _ _ 52 Törvényhatósági és általános közigazgatási Ügyekben hozott határozatok. A mezőgazdasági termények, illetőleg hamisított anyagok forgalomba hozatala által elkövetett kihágások elbírálásánál az 1895. évi XLVI. törvényczikk is figyelembe veendő ... ... ........................ ... Az illetmények minden újabb szabályozásánál a szerzett jogok biztosítása az illetmény összegére vonatkozóan csak azt jelenti, hogy az összilletmény kevesebb nem lehet s hogy a fizetés jellegével biró s igy a nyugdíj megállapításánál számításba jövő illetmény nem csorbulhat. A szabályszerűen kiutalt s jóhiszeműen felvett illetmény az alkalmazott tulajdonává lesz s annak visszakövetelésére a jogczim hiányzik ... ._ 2 A közigazgatási tisztviselőnek a magánfelektől sem ajándékot, sem bármi czímű anyagi előnyt vagy kedvezményt elfogadni nem szabad . A magyar alkotmány szerint büntetendő cselekmény csak törvényes hatósága útján torolható meg. A törvényhatósági bizottság a széksértési eseteken kívül, más büntető hatalommal és hatáskörrel nem bír. A törvényhatóság épületére becsületbüntetést tartalmazó tábla fel nem állítható................................................................................................... ... 5 Törvényhatósági tisztviselőválasztásnál a főispánt az alispán vagy polgármester az elnöklésben és kijelölésben csak akkor helyettesítheti, ha erre külön ministeri felhatalmazása van............................................... 6 A ministernek a főispán által történt kinevezések tekintetében tett felügyeleti intézkedései ellen a közigazgatási biróság előtt panasznak csak abban a vonatkozásban lehet helye, amely vonatkozásban a minister intézkedése a kinevezettnek törvényszerű minősítése kérdését, tehát az 1896. évi XXVI. t.-cz. 43. §-ában a biróság elé utalt kérdést érintené ................................................................................................. ... . A vármegyei pótadó a fizetett állami adók arányában közvetlenül az egyes adózókat, nem pedig a község egyetemét terheli, és a község kötelezettsége törvény szerint csak abban állhat, hogy a megállapított pótadót az egyes adózókra a meghatározott százalék szerint kivesse és a vármegyének beszolgáltassa, tehát, hogy a pótadónak beszedését és kivetését a vármegye és az egyes adókötelesek között csupán közvetítse 7 A közigazgatási hatóságok részéről a felek útbaigazítása a felebbvitel előterjesztésére nézve . ... .......................... . _ ... _ 7 Törvényhatósági tisztviselőválasztás rendkívüli közgyűlésen is történhet, ha a rendes közgyűlés annak idején megtartható nem volt s a rendkívüli közgyűlés az elmaradt rendes közgyűlés pótlására lett egybehiva ... .............................................................. ... .................. 8 Hiányzik arra nézve minden törvényes alap, hogy a királyi biztos által kinevezettek a vármegyével szemben e kinevezésből eredően alkalmazás iránt és az ezzel járó illetmény iránt igényt támaszthassanak ... " A szén zsákokban csakis oly ólomzárral lezárva hozható forgalomba, mely ólomzáron a zsák tartalmát képező mennyiség is olvashatóan van bepréselve. A szén mennyisége a zsákok oldalán olvasható betűkkel is feltüntetendő s a zsákoknak belülről kell varrottaknak lenniök. E rendelet ellen vétők az 1893. évi XXXIV. t.-cz. 4. §-ába ütköző kihágást követnek el....................................................................... ................... ... 10 Az újrafelvétel megengedhetősége kérdésében rendszerint az a hatóság dönt, mely a főügyben a jogerős (érdemleges) véghatározatot hozta ............................................................................................. ... ... 10 Orvosi oklevéllel bíró gyógyszertártulajdonos egyszersmind orvosi gyakorlatot nem folytathat ................. ................................................ 10 Ha a betegsegélyzőpénztár valamely tagjának kórházi ápolásába beleegyezett, az erre vonatkozó utalvány a törvény által előírt 20 heti időtartamnál rövidebb időre csak abban az esetben korlátozható, ha a pénztár a kórházilag ápolt beteget megelőzőleg segélyezte, vagy gyógykezelte s ezen segélyezését avagy gyógykezelését kívánja törvényes beszámíttatni kötelezettségébe ... ................. ......................................... 11 Az a törvényes rendelkezés, hogy a betegsegélyzőpénztári tagok tagsági jogaikat az utolsó befizetéstől számítva még 6 hétig élvezik, csupán a pénztárba való belépésre köteles tagokra, tehát kizárólag ipari alkalmazottakra vonatkozik és a cselédi minőségben önkéntes tagokat belépettekre ki nem terjeszthető ............................................................... 11 A kórházi gyógyköltségek megtérítésének megállapításánál a kötelezettség jogalapját a betegsegélyzőpénztárakkal szemben nem a pénztári utalványban minősített betegség, hanem azon betegség képezi, mely a gyógykezelő kórházi orvos által megállapított s amely miatt a fövett beteg tényleg gyógykezelve lett ........................ .................................. 11 Törvényhatósági tisztviselő nyugdíjazásánál a boszniai és herczegovinnai országos kormányzatnál töltött szolgálati idő beszámítandó ... 12 Állatoknak munkaszüneti napokon déli 12 óráig, illetve június és július hónapokban délelőtti 10 óráig való levágása, illetőleg leszúrása, történjék az bárhol, tehát vágóhídon is, a vasárnapi munkaszünet szempontjából a szabályokba nem ütközik ........................................................ 12 A vasárnapi munkaszüneti rendelkezések hatálya a házalók árusítására is kiterjed............................................................................................ 12 Újrafelvétellel csak a pervesztes fél élhet................................. 13 A fiumei községi cselekvő választóképességnek kelléke az ottani községi illetőség s e nélkül nem lehet választó az, a kinek egyébként megvan az a minősítése, melyet Fiume szabad város és kerületének Statútuma 28. §-a a választói joghoz megkíván......................................... 14 Az 1886. évi XXII. t.-cz. 110. §-ában előirt alakiságoknak némely ügyekben mellőzése........................................ ........................ ... . 14 A szomszéd házának falához közel ültetett fák eltávolittatása közigazgatási útra nem tartozik_ ... ... ... ................. ................. 15 Az eladandó vagy elszállítandó vádak jogos szerzését igazoló bizonylatok előmutatása kötelező. E rendelet megszegése kihágást képez s az ellene vétő 100 írtig terjedhető elzárásra átváltoztatható pénzbüntetéssel büntetendő ................................. ......................... ........... .... 16 A vármegyei ügyviteli szabályzat 25. §-a a kiküldetések alkalmával igényelhető napidíjak és utazási költségek szabályozásánál csakis a közérdekben és magánérdekben teljesített kiküldetéseket különbözteti meg, ellenben a közérdekben teljesített kiküldetések között már nem tesz különbséget a szerint, hogy a közérdek állami, avagy csak törvényhatósági önkormányzati közérdek-e ....................................................... ... 17 Betéti társaság adója virilista névjegyzék összeállításánál csupán a beltagok javára vehető számításba, kültagok javára ellenben be nem számítható.............................................................................................. ... 18 A kiskorú kivándorlókkal szemben követendő eljárás és a kivándorlóknak Amerikából küldött hatójegyek záradékolása............................... 18 Hatóságilag kórházba szállított hevenyfertőző beteg ápolási költségeit fele részben a betegápolási alap, fele részben az illetőségi község viseli, ez utóbbi azonban csupán akkor, ha az ápolt és hozzátartozói szegények és az említett fele rész a törvényesen terhelhetők ellen nem érvényesíthető .............................................................................................. 19 A nyugdíj 1000 K-t meg nem haladó részéből csupán a nyugdíjazott beleegyezésével lehet levonásnak helye és a további levonás azonnal megszüntetendő, ha a nyugdíjazott a levonástól beleegyezését megvonja ... ................................................................. ...................... 20 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS