Magyar Közigazgatás, 1913 (31. évfolyam, 1-52. szám)

á A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS A m. kir.­­Jurtának a közigazgatást érintő határozatai. Az úrbéri egyezségben elvállalt és megváltott párbérszolgáltatási kötelezettség terjedelmének megállapítása s ebből folyólag a magánjogi alapon nyugvó kereset elbírálása a rendes bíróság hatáskörébe tartozik . Automobiltulajdonos a vele szemközt jövő kocsi lovainak meg­­vadulásából származott balesetért csak akkor felelős, ha maga is jog­ellenes magatartást tanúsított és az új rendőri szabályokat megszegte ... 23 Ha valaki kivándorlásra nem jogosított egyént abba a községbe kalauzol, hol a kivándorlási iroda van s ott annak az irodát megmutatja, az 1909. évi II. t.-cz. 41. §-ába ütköző kihágást követ el ................... 36 Vakok az állandó bírói gyakorlat értelmében magánvégrendeletet is érvényesen alkothatnak . ................................................... 37 A­ki az elzárt sorompót kinyitja és kocsival a pályatestre hajt és e közben a vasúti sorompót megrongálja, a vaspálya közveszélyű meg­rongálásának vétségét követi el. A­ki ez alkalommal a vasúti őrt fenye­geti, külön a hatóság elleni erőszakban is bűnös ... ... .................. 38 A kivándorló, a­ki másokat útlevél nélkül leendő kivándorlásra jutalomért kioktat és velük együtt útra kel, az 1909. évi II. t.-cz. 38. §-a és nem 41. §-a alapján börtös................................................ .................. 44 Ha az örökhagyó a község javára végrendelkezett, az a körül­mény, hogy a végrendelkezésnél tanukul a községi jegyző, biró és még két községi lakos szerepeltek és hogy az öröködési perben a község nevé­ben a végrendeleti tanukként szerepelt községi biró és jegyző jártak el, a v­égrendeletet nem teszi érvénytelenné, mert ezek nem a saját, hanem a község érdekében járván el, ellenük kizárási ok nem forog fenn ... 49 A gazda a cselédjének gondatlansága által okozott azért a kárért felelős, melyet a cseléd a rábízott teendők körében követett el. A gaz­dának ezen a felelősségén mit sem változtat, hogy a gazda a cseléd megválasztásában kellő gondossággal járt el ... ................................. 50 A­ki kocsijával a vasúti mozdony előtt áthajt és ennek folytán a kocsin ülő személy testi sértést szenved, a gondatlanságból okozott súlyos testi sértés vétségében bűnös akkor is, ha a vasúthoz tartozó tárgyak megrongálása nem is állapíttatott meg_ _ _ _ _ _ 51 Törvényhatósági és általános közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A főispánnak nincs joga ahhoz, hogy a törvényhatósági bizottsági közgyűlés tárgysorozatába felvett alispáni jelentés valamely pontjához előterjesztett határozati javaslat tárgyalását megtagadja... ... _ ... ] Ha veszettségre gyanús ed embert vagy állatot megmart, a meg­vizsgálás czéljából kiszállt kir. állatorvos utazási költségei az állam­kincstárt terhelik ....................................................... ... .................. 5 az ügyvéd nem vehet részt annak az ügynek közgyűlési tárgya­lásában, a­mely ügyben a felet mint meghatalmazott ügyvéd képviseli 6 Állami alkalmazott nyugdíjának megállapításánál azok a természet­beni járandóságok (tűzifa, földjárandóság stb.) is beszámítandók, melyek nem bizonyos szolgáltatások fejében, hanem a fizetés kiegészítő része­­képen adottak és melyekre nézve a kinevezési okmányban nem volt ki­mondva, hogy azok nyugdíjazás esetén be nem számíthatók. ... ... 7 Az építési tervpályázati szabályzat végrehajtása .................. 8 A törvényhatósági tiszti orvosok hivatalos pecséttel látandók el... 8 A létszámkiegészítés czéljából tényleges katonai szolgálatra behívott vármegyei tisztviselők, altisztek és szolgák által igényelhető illetmények . A főszolgabíráknak a törvényhatósági bizottsági közgyűlésen való megjelenése_______ _ ................. ... ... ... ... ... ... ... 11 A szabadjeggyel rendelkező tisztviselőknek magánfél érdekében teljesített kiszállásai alkalmával követendő eljárás............................... n A folyószabályozás folytán keletkező úgynevezett holtkanyar mindaddig hatósági rendelkezés alatt álló víznek tekintendő, a­míg az élő folyóvízzel — akár állandóan, akár csak bizonyos vízállásnál vagy az év bizonyos szakaszaiban — összefügg, illetve a míg vízbefogadó folyómederszerű jellegét mesterséges vagy természetes uton el nem veszti 16 Az állami és vármegyei dijnoknak családi pótlékra való igénye szempontjából az a nyugdíj vagy kegyelmi ellátás tekintetbe nem vehető, melyet az illető nem állami, vármegyei vagy államvasuti, hanem más, például városi vagy községi szolgálata után élvez .... ____ _ _ 18 A családi pótlékokról szóló törvény életbelépte napján, vagyis 1912. évi július hó 11-én tényleges alkalmazásban már nem állott egyén nem igényelheti azt, hogy részére 1912. évi január 1-től a szolgálattól való megválása napjáig terjedő időre családi pótlék utalványoztassák... 19 Örökbefogadási szerződés felbontása iránt kötött szerződés gyám­­hatósági jóváhagyásának jogi akadálya nincs, de a kérdés elbírálásánál a kiskorú érdekeire figyelemmel kell lenni... _ ... _ ... ... ... 20 A tb. t. ügyészek részéről felmerülő összeférhetetlenségi esetekben követendő eljárás ... .................. ................................................. 22 Az állami állatorvosok írásbeli teendőinek miként való ellátása 24 Gyámok és gondnokok gyámhatósági megerősítése belü­gyminiszeri jóváhagyást nem igényel............................................................................ 26 Annak a megbírálása, hogy a kiskorút az árvaszók közvetlenül vagy pedig végrehajtó közege útján hallgassa-e ki, az árvaszók kizáróla­gos hatáskörébe tartozik_ _ ... ... .......... ... ................. ... 27 Törvényhatósági szolgálatba lépő állami nyugdíjast a törvény­­hatósági nyugdíjalapnak járó törzsjárulék tekintetében ugyanaz a ked­vezmény illeti meg, mint a tényleges szolgálatból átlépőt ... .......... 28 «Rendeletre» utalványozási joga az árvaszéknek .................. 28 Az árvaszéknek törvényszerű kötelessége annak a ténykérdésnek megállapítása: várjon a gyermekmenhelyben gondozott, azonban időközben elhalt gyermek menhelyi gondozása alatt elhagyott volt-e vagy sem ? 29 A pénzügyigazgatóságok mellé rendelt számvevőségek (kirendelt­ségek) tisztviselőinek a járási főszolgabírák és r. t. városi rendőrkapi­tányok kihágási pénzkezelésének, nemkülönben a vármegyei, r. t. városi és községi köz- és nyilvános jellegű kórházak vagyon- és pénzkezelésé­nek megvizsgálása tárgyában való kiküldet­se................................ ... 29 Az árvaszéki kiküldetések szabályozása tárgyában 133.300/902. B. M. sz. alatt kiadott körrendelet értelmezése ... ................. ........... 31­­. A miniszer a bemutatási záradékkal való ellátást csupán czél­­szerűségi okokból az oly törvényhatósági szabályrendelettől végleg meg nem tagadhatja, mellyel a törvényhatóság önkormányzati hatáskörében valamely saját belügyét rendezi s melynek megalkotását törvény nem teszi kötelességévé. II. Abból a körülményből, hogy az ilyen szabály­rendelet kihágásokat is állapít meg, nem következik az, hogy a szabály­­rendeletnek a kihágásokkal belső összefüggésben nem álló részei is a miniszer részéről nem csak záradékolást, hanem megerősítést is igényel­nének, hanem a szabályrendeletnek minden egyes részét az arra vonat­kozó jogszabályok szerint kell elbírálni _ _ ........................... 32 Annak a kérdésnek elbírálása, hogy az állami altisztet vagy szolgát kifogástalan szolgálatban töltött bizonyos számú év után a magasabb illet­mény megilleti-e, a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik. A bíróság azonban az illetményre való igény elbírálásakor a ministernek azt a megállapítását, hogy az illető szolgálat kifogástalan volt-e vagy sem, — mint a ténykedésre tartozó mozzanatot — érdemi vizsgálat tárgyává már nem teheti _ _ ... ........................ ........................................ 34 Törvényhatósági szolgálatból állami tisztviselővé ugyanabba a fizetési osztályba kinevezett egyén nem igényelheti az illető fizetési osztállyal egybekötött azt a magasabb illetményt, melyet a törvényható­ságnál töltött hosszabb szolgálati ideje alapján már élvezett .... . ... 35 A hagyatékok leltározásánál közreműködő közgyámok napidíjának megállapítása ........................ .................................. ................. ... 40 A hagyatéki tárgyalás során a kiskorúakat és gondnokoltakat érdeklően tett nyilatkozatok gyámhatósági elbírálása ... ... ... ... 41 Általános szabály, hogy a törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál az augusztus 31-én, illetve az igazoló választmány ülése idején fennálló adózási állapot tekintendő irányadóul; oly esetben tehát, midőn az adótárgy vagy jövedelem már augusztus 31-ike előtt is az illetőé volt és csak az adónak tényleges előírása szen­vedett egy vagy más okból késedelmet, a jelzett időn túl előírt adó is számbaveendő ........................ ... ........................................ ... — 42 Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A község nem követelheti az államtól annak a többletnek meg­térítését, melyet a karhatalomként kirendelt katonaság elszállásolására a díj­­szabályszerű összegen felül költött ____ ... _ _ _ ...­­ A hivatalvesztésre ítélt községi elöljáró vagy a segéd- és kezelő­­személyzet tagja a legközelebbi rendes tisztújításig sem elöljáróvá, sem a segéd- és kezelőszemélyzet tagjává meg nem választható ..................­­ A községi képviselőtestület legtöbb adót fizető tagjai névjegyzéké­nek összeállításánál a kereskedelmi és iparkamarai póttagok adóját két­szeresen számítani nem lehet........................ ... ... ........................ 3 Oly egyén illetőségének megállapításánál, a­kinek valamely oly községben volt akár eredeti, akár szerzett illetősége, mely időközben ketté vált, de az illető az új község alakulása idejében ott már nem lakott, az a szempont az irányadó, hogy a régi egységes községnek mely részében volt vagyona vagy keresete ......................... ... _ 3 Az a községi alkalmazott, a­ki az ellene folyamatban levő fegyelmi eljárás tartama alatt állásáról lemond, nem igényelheti a felfüggesztése tartama alatt visszatartott illetményeinek, utólagos kiszolgáltatását ... " A fegyelmi után felfüggesztett jegyző helyettesítésénél a helyettes javadalmazásának megállapítása szempontjából a 62.300/910. B. M. számú körrendelettel közölt szabályrendeletmintában megállapított alapelvek tekinthetők irányadóknak..._... ... _ ... ............................... 6 Ha törvényszerű minősítéssel nem bíró egyént választanak meg községi elöljáróvá, az ily választás ellen beadott jogorvoslatot a válasz­tás elbírálására hivatott hatóságnak akkor is el kell fogadni és tárgyalni, ha az a választás napjától számítva a törvényes határidőn túl adatott be 10 A házadókataszter előkészítése czímén felmerülő költségeket, mint a község minden tagját egyenlően érdeklő kiadást, az 1886. évi XXII. törvényczikk 130. §-ának második bekezdésében felsorolt állami adókra kivetendő községi adóval kell fedezni ................. ... ... ... . ... 12 A község, az 1908. évi XXXVIII. t.-cz. életbelépte napján, vagyis az 1908 november 1-én hivatalban lévő községi és körorvosokat az e törvény értelmében megállapított lakpénzt nem a lakpénz mérvét meg­állapító törvényhatósági bizottsági határozat jogerőre emelkedése napjá­tól, hanem már az 1908 november 1-től kezdve köteles viselni ... ... 12 A községnek (városnak) joga van ahhoz, hogy szabályrendelettel községi adómentességet állapíthasson meg ................. ... . ... 14 A nyugalmazott lelkészt a községi adómentess­ég nem illeti meg. 16 A községi és közjegyzőknek az ingatlan-feldarabolásoknál való közreműködése ................................................................................... ... 16 Az orvosi kör székhelyéül szolgáló község a körorvos lakáspénzé­nek felét feltétlenül viselni tartozik és nem igényelheti azt, hogy ezt a felerészt egy vele összeépült községgel együttesen viselhesse.................. 20 Községi képviselővé nem választható, a­ki a községben saját vagyonától vagy jövedelmétől két év óta állami adót nem fizet s a választás napján fenforgott ezt a hiányt nem szüntetheti meg az a körülmény sem, hogy az illető a választás után több évre visszamenő­leg bizonyos adóval megróvatik _ ... ................. _ .................. 20 Az állami fizetéskiegészítésre való igény megállapításánál a községi jegyzőnek azt a fizetését is számba kell venni, melyet az 1888. évi XXII. t.-cz. 161. §-a alapján a saját nagyközségéhez csatolt valamely kis­községtől húz ................................................................................... ... 22­­A létszámkiegészítés czéljából tényleges katonai szolgálatra be­hívott községi kör- és segéd­jegyzők által igényelhető illetmények... . 22 Két egybehangzó fegyelmi határozattal hivatalvesztésre ítélt alkal­mazott illetménye azonnal megszüntethető s e tekintetben a beadott felülvizsgálati kérelemnek hatálya nincs ... .. .......................... 25 Községi képviselőtestületi tag csak magyar állampolgár lehet 23 A községi alkalmazottaknak betegség esetére való biztosítása 23 A felfüggesztett községi alkalmazott helyettesítése iránt azonnal lehet intézkedni és nem kell addig várni, a­míg a felfüggesztés jogerőssé válik . ... ................................ ................. ......................... ... 25 A községi alkalmazottaknak az 1907. évi XIX. t.-cz. 10. §-a alap­ján a biztosítás alól való mentessége csak a vonatkozó szabályrendeletnek törvényhatósági jóváhagyása után kezdődik............................................... 26 Férjes nő a községi választók névjegyzékébe fel nem vehető 32 Az a kérdés, hogy valaki a község részéről részesíttessék-e köz­segélyben, a bíróság hatáskörébe tartozik ... ......... ................. ... 32 Felekezeti középiskolához a vallás- és közoktatásügyi miniszer által kinevezett tanár az állami alkalmazottakat megillető községi adó­mentességre igényt nem tarthat ................. ... ................. ... 33 Állami hivatalnokok a saját személyükben vagy hivatalaik után járó fizetésükre előírt állami adó alapján sem tűzoltói kötelezettség telje­sítésére nem kötelezhetők, sem az e czímen kiróható váltságösszeggel

Next