Magyar Közigazgatás, 1913 (31. évfolyam, 1-52. szám)
á A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS A m. kir.Jurtának a közigazgatást érintő határozatai. Az úrbéri egyezségben elvállalt és megváltott párbérszolgáltatási kötelezettség terjedelmének megállapítása s ebből folyólag a magánjogi alapon nyugvó kereset elbírálása a rendes bíróság hatáskörébe tartozik . Automobiltulajdonos a vele szemközt jövő kocsi lovainak megvadulásából származott balesetért csak akkor felelős, ha maga is jogellenes magatartást tanúsított és az új rendőri szabályokat megszegte ... 23 Ha valaki kivándorlásra nem jogosított egyént abba a községbe kalauzol, hol a kivándorlási iroda van s ott annak az irodát megmutatja, az 1909. évi II. t.-cz. 41. §-ába ütköző kihágást követ el ................... 36 Vakok az állandó bírói gyakorlat értelmében magánvégrendeletet is érvényesen alkothatnak . ................................................... 37 Aki az elzárt sorompót kinyitja és kocsival a pályatestre hajt és e közben a vasúti sorompót megrongálja, a vaspálya közveszélyű megrongálásának vétségét követi el. Aki ez alkalommal a vasúti őrt fenyegeti, külön a hatóság elleni erőszakban is bűnös ... ... .................. 38 A kivándorló, aki másokat útlevél nélkül leendő kivándorlásra jutalomért kioktat és velük együtt útra kel, az 1909. évi II. t.-cz. 38. §-a és nem 41. §-a alapján börtös................................................ .................. 44 Ha az örökhagyó a község javára végrendelkezett, az a körülmény, hogy a végrendelkezésnél tanukul a községi jegyző, biró és még két községi lakos szerepeltek és hogy az öröködési perben a község nevében a végrendeleti tanukként szerepelt községi biró és jegyző jártak el, a végrendeletet nem teszi érvénytelenné, mert ezek nem a saját, hanem a község érdekében járván el, ellenük kizárási ok nem forog fenn ... 49 A gazda a cselédjének gondatlansága által okozott azért a kárért felelős, melyet a cseléd a rábízott teendők körében követett el. A gazdának ezen a felelősségén mit sem változtat, hogy a gazda a cseléd megválasztásában kellő gondossággal járt el ... ................................. 50 Aki kocsijával a vasúti mozdony előtt áthajt és ennek folytán a kocsin ülő személy testi sértést szenved, a gondatlanságból okozott súlyos testi sértés vétségében bűnös akkor is, ha a vasúthoz tartozó tárgyak megrongálása nem is állapíttatott meg_ _ _ _ _ _ 51 Törvényhatósági és általános közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A főispánnak nincs joga ahhoz, hogy a törvényhatósági bizottsági közgyűlés tárgysorozatába felvett alispáni jelentés valamely pontjához előterjesztett határozati javaslat tárgyalását megtagadja... ... _ ... ] Ha veszettségre gyanús ed embert vagy állatot megmart, a megvizsgálás czéljából kiszállt kir. állatorvos utazási költségei az államkincstárt terhelik ....................................................... ... .................. 5 az ügyvéd nem vehet részt annak az ügynek közgyűlési tárgyalásában, amely ügyben a felet mint meghatalmazott ügyvéd képviseli 6 Állami alkalmazott nyugdíjának megállapításánál azok a természetbeni járandóságok (tűzifa, földjárandóság stb.) is beszámítandók, melyek nem bizonyos szolgáltatások fejében, hanem a fizetés kiegészítő részeképen adottak és melyekre nézve a kinevezési okmányban nem volt kimondva, hogy azok nyugdíjazás esetén be nem számíthatók. ... ... 7 Az építési tervpályázati szabályzat végrehajtása .................. 8 A törvényhatósági tiszti orvosok hivatalos pecséttel látandók el... 8 A létszámkiegészítés czéljából tényleges katonai szolgálatra behívott vármegyei tisztviselők, altisztek és szolgák által igényelhető illetmények . A főszolgabíráknak a törvényhatósági bizottsági közgyűlésen való megjelenése_______ _ ................. ... ... ... ... ... ... ... 11 A szabadjeggyel rendelkező tisztviselőknek magánfél érdekében teljesített kiszállásai alkalmával követendő eljárás............................... n A folyószabályozás folytán keletkező úgynevezett holtkanyar mindaddig hatósági rendelkezés alatt álló víznek tekintendő, amíg az élő folyóvízzel — akár állandóan, akár csak bizonyos vízállásnál vagy az év bizonyos szakaszaiban — összefügg, illetve a míg vízbefogadó folyómederszerű jellegét mesterséges vagy természetes uton el nem veszti 16 Az állami és vármegyei dijnoknak családi pótlékra való igénye szempontjából az a nyugdíj vagy kegyelmi ellátás tekintetbe nem vehető, melyet az illető nem állami, vármegyei vagy államvasuti, hanem más, például városi vagy községi szolgálata után élvez .... ____ _ _ 18 A családi pótlékokról szóló törvény életbelépte napján, vagyis 1912. évi július hó 11-én tényleges alkalmazásban már nem állott egyén nem igényelheti azt, hogy részére 1912. évi január 1-től a szolgálattól való megválása napjáig terjedő időre családi pótlék utalványoztassák... 19 Örökbefogadási szerződés felbontása iránt kötött szerződés gyámhatósági jóváhagyásának jogi akadálya nincs, de a kérdés elbírálásánál a kiskorú érdekeire figyelemmel kell lenni... _ ... _ ... ... ... 20 A tb. t. ügyészek részéről felmerülő összeférhetetlenségi esetekben követendő eljárás ... .................. ................................................. 22 Az állami állatorvosok írásbeli teendőinek miként való ellátása 24 Gyámok és gondnokok gyámhatósági megerősítése belügyminiszeri jóváhagyást nem igényel............................................................................ 26 Annak a megbírálása, hogy a kiskorút az árvaszók közvetlenül vagy pedig végrehajtó közege útján hallgassa-e ki, az árvaszók kizárólagos hatáskörébe tartozik_ _ ... ... .......... ... ................. ... 27 Törvényhatósági szolgálatba lépő állami nyugdíjast a törvényhatósági nyugdíjalapnak járó törzsjárulék tekintetében ugyanaz a kedvezmény illeti meg, mint a tényleges szolgálatból átlépőt ... .......... 28 «Rendeletre» utalványozási joga az árvaszéknek .................. 28 Az árvaszéknek törvényszerű kötelessége annak a ténykérdésnek megállapítása: várjon a gyermekmenhelyben gondozott, azonban időközben elhalt gyermek menhelyi gondozása alatt elhagyott volt-e vagy sem ? 29 A pénzügyigazgatóságok mellé rendelt számvevőségek (kirendeltségek) tisztviselőinek a járási főszolgabírák és r. t. városi rendőrkapitányok kihágási pénzkezelésének, nemkülönben a vármegyei, r. t. városi és községi köz- és nyilvános jellegű kórházak vagyon- és pénzkezelésének megvizsgálása tárgyában való kiküldetse................................ ... 29 Az árvaszéki kiküldetések szabályozása tárgyában 133.300/902. B. M. sz. alatt kiadott körrendelet értelmezése ... ................. ........... 31. A miniszer a bemutatási záradékkal való ellátást csupán czélszerűségi okokból az oly törvényhatósági szabályrendelettől végleg meg nem tagadhatja, mellyel a törvényhatóság önkormányzati hatáskörében valamely saját belügyét rendezi s melynek megalkotását törvény nem teszi kötelességévé. II. Abból a körülményből, hogy az ilyen szabályrendelet kihágásokat is állapít meg, nem következik az, hogy a szabályrendeletnek a kihágásokkal belső összefüggésben nem álló részei is a miniszer részéről nem csak záradékolást, hanem megerősítést is igényelnének, hanem a szabályrendeletnek minden egyes részét az arra vonatkozó jogszabályok szerint kell elbírálni _ _ ........................... 32 Annak a kérdésnek elbírálása, hogy az állami altisztet vagy szolgát kifogástalan szolgálatban töltött bizonyos számú év után a magasabb illetmény megilleti-e, a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik. A bíróság azonban az illetményre való igény elbírálásakor a ministernek azt a megállapítását, hogy az illető szolgálat kifogástalan volt-e vagy sem, — mint a ténykedésre tartozó mozzanatot — érdemi vizsgálat tárgyává már nem teheti _ _ ... ........................ ........................................ 34 Törvényhatósági szolgálatból állami tisztviselővé ugyanabba a fizetési osztályba kinevezett egyén nem igényelheti az illető fizetési osztállyal egybekötött azt a magasabb illetményt, melyet a törvényhatóságnál töltött hosszabb szolgálati ideje alapján már élvezett .... . ... 35 A hagyatékok leltározásánál közreműködő közgyámok napidíjának megállapítása ........................ .................................. ................. ... 40 A hagyatéki tárgyalás során a kiskorúakat és gondnokoltakat érdeklően tett nyilatkozatok gyámhatósági elbírálása ... ... ... ... 41 Általános szabály, hogy a törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál az augusztus 31-én, illetve az igazoló választmány ülése idején fennálló adózási állapot tekintendő irányadóul; oly esetben tehát, midőn az adótárgy vagy jövedelem már augusztus 31-ike előtt is az illetőé volt és csak az adónak tényleges előírása szenvedett egy vagy más okból késedelmet, a jelzett időn túl előírt adó is számbaveendő ........................ ... ........................................ ... — 42 Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A község nem követelheti az államtól annak a többletnek megtérítését, melyet a karhatalomként kirendelt katonaság elszállásolására a díjszabályszerű összegen felül költött ____ ... _ _ _ ... A hivatalvesztésre ítélt községi elöljáró vagy a segéd- és kezelőszemélyzet tagja a legközelebbi rendes tisztújításig sem elöljáróvá, sem a segéd- és kezelőszemélyzet tagjává meg nem választható .................. A községi képviselőtestület legtöbb adót fizető tagjai névjegyzékének összeállításánál a kereskedelmi és iparkamarai póttagok adóját kétszeresen számítani nem lehet........................ ... ... ........................ 3 Oly egyén illetőségének megállapításánál, akinek valamely oly községben volt akár eredeti, akár szerzett illetősége, mely időközben ketté vált, de az illető az új község alakulása idejében ott már nem lakott, az a szempont az irányadó, hogy a régi egységes községnek mely részében volt vagyona vagy keresete ......................... ... _ 3 Az a községi alkalmazott, aki az ellene folyamatban levő fegyelmi eljárás tartama alatt állásáról lemond, nem igényelheti a felfüggesztése tartama alatt visszatartott illetményeinek, utólagos kiszolgáltatását ... " A fegyelmi után felfüggesztett jegyző helyettesítésénél a helyettes javadalmazásának megállapítása szempontjából a 62.300/910. B. M. számú körrendelettel közölt szabályrendeletmintában megállapított alapelvek tekinthetők irányadóknak..._... ... _ ... ............................... 6 Ha törvényszerű minősítéssel nem bíró egyént választanak meg községi elöljáróvá, az ily választás ellen beadott jogorvoslatot a választás elbírálására hivatott hatóságnak akkor is el kell fogadni és tárgyalni, ha az a választás napjától számítva a törvényes határidőn túl adatott be 10 A házadókataszter előkészítése czímén felmerülő költségeket, mint a község minden tagját egyenlően érdeklő kiadást, az 1886. évi XXII. törvényczikk 130. §-ának második bekezdésében felsorolt állami adókra kivetendő községi adóval kell fedezni ................. ... ... ... . ... 12 A község, az 1908. évi XXXVIII. t.-cz. életbelépte napján, vagyis az 1908 november 1-én hivatalban lévő községi és körorvosokat az e törvény értelmében megállapított lakpénzt nem a lakpénz mérvét megállapító törvényhatósági bizottsági határozat jogerőre emelkedése napjától, hanem már az 1908 november 1-től kezdve köteles viselni ... ... 12 A községnek (városnak) joga van ahhoz, hogy szabályrendelettel községi adómentességet állapíthasson meg ................. ... . ... 14 A nyugalmazott lelkészt a községi adómentesség nem illeti meg. 16 A községi és közjegyzőknek az ingatlan-feldarabolásoknál való közreműködése ................................................................................... ... 16 Az orvosi kör székhelyéül szolgáló község a körorvos lakáspénzének felét feltétlenül viselni tartozik és nem igényelheti azt, hogy ezt a felerészt egy vele összeépült községgel együttesen viselhesse.................. 20 Községi képviselővé nem választható, aki a községben saját vagyonától vagy jövedelmétől két év óta állami adót nem fizet s a választás napján fenforgott ezt a hiányt nem szüntetheti meg az a körülmény sem, hogy az illető a választás után több évre visszamenőleg bizonyos adóval megróvatik _ ... ................. _ .................. 20 Az állami fizetéskiegészítésre való igény megállapításánál a községi jegyzőnek azt a fizetését is számba kell venni, melyet az 1888. évi XXII. t.-cz. 161. §-a alapján a saját nagyközségéhez csatolt valamely kisközségtől húz ................................................................................... ... 22A létszámkiegészítés czéljából tényleges katonai szolgálatra behívott községi kör- és segédjegyzők által igényelhető illetmények... . 22 Két egybehangzó fegyelmi határozattal hivatalvesztésre ítélt alkalmazott illetménye azonnal megszüntethető s e tekintetben a beadott felülvizsgálati kérelemnek hatálya nincs ... .. .......................... 25 Községi képviselőtestületi tag csak magyar állampolgár lehet 23 A községi alkalmazottaknak betegség esetére való biztosítása 23 A felfüggesztett községi alkalmazott helyettesítése iránt azonnal lehet intézkedni és nem kell addig várni, amíg a felfüggesztés jogerőssé válik . ... ................................ ................. ......................... ... 25 A községi alkalmazottaknak az 1907. évi XIX. t.-cz. 10. §-a alapján a biztosítás alól való mentessége csak a vonatkozó szabályrendeletnek törvényhatósági jóváhagyása után kezdődik............................................... 26 Férjes nő a községi választók névjegyzékébe fel nem vehető 32 Az a kérdés, hogy valaki a község részéről részesíttessék-e közsegélyben, a bíróság hatáskörébe tartozik ... ......... ................. ... 32 Felekezeti középiskolához a vallás- és közoktatásügyi miniszer által kinevezett tanár az állami alkalmazottakat megillető községi adómentességre igényt nem tarthat ................. ... ................. ... 33 Állami hivatalnokok a saját személyükben vagy hivatalaik után járó fizetésükre előírt állami adó alapján sem tűzoltói kötelezettség teljesítésére nem kötelezhetők, sem az e czímen kiróható váltságösszeggel