Magyar Kurir, 1807. február-július (21. évfolyam, 3-52. szám)

1807-06-30 / 52. szám

„Minek utána a Királyi Magyar N­­a­j­ó­z­ó Társaság a’ végből öszveállott volna 1792-ben, hogy Magyar Ország terméseinek kivitelét kön­­nyebbittse, és e’ végből már a’ 25 esztendőre ké­­szűlt Alkuja szerént 1802-ikben a’ Bácsi csatornát úgy elkészitette volna , hogy 7 ezer mázsával ter­helt hajók is könnyen járhassanak rajta , a’ mint is az időtől fogva négy millióm mázsánál több ál­­talszállíttatott rajta; utóbb u. m.­rgoo-ikban oly új királyi engedelemért esedezett, mellynek ereje szerént innen Károlyvárról a’ Magyar Tenger - szé­lek felé nevezetesen Brodig szállíthassa a’ terh­e­­ket. Ezen második Privilégiumban különösen meg vannak nevezve Lichtenstein Aloyz Herczeg, Die­trichstein János, B­attyányi Gróf , Apolyi Antal Gróf, Battyányi Károly Gróf,­ és Werhovácz Ma­ximilian Zágrábi Püspök. Ezen Méltóságos sze­­mélyek semmi költséget nem kéméltek, hogy azon nemes czélra eljuthassanak ; de a’ Kulpa vizének több akadályai lévén azon esedeztek, hogy addig is míg azon Tsatorna Károlyvártól Brodig , vagy más alkalmatos helyig többszöri visgálódások után majd megváltozhatatlan lábra állíttathatik, Ő Fel­sége engedné meg, hogy kereskedő utat készíthes­­senek. Ezt is most üg­'isebre 1807-ben Felséges Urunk 50 esztendeig való szabad leírásra megen­gedte, mivel már az Igoo-ikban 26. Septemberben lett egyezés szerint Fiumétól Zalissináig o­ly utat készittettek, melly a’ tenger színén felül 484 ölre úgy vitetett, hogy csak 4 hüvelynyi emelkedés jut minden ölre. Ezen szép munkának igazgatója S. M. L. Yukasovits Báró Ur. Mivel ezen út által a’ Károly útjával való öszve kapcsoltatás se meg­­y­s­­­a

Next