Majovszky Pál szerk.: Magyar Művészet 6. évfolyam 1930

TANULMÁNYOK - Bártfai Szabó László: Gróf Széchenyi István művészkortársai és barátai.

alkalmat felhasználva, figyelmezteti Endert, hogy a neki négy éven át ígért 200 arany évi segélyért nem írt neki, s egyben arra kéri, hogy körülbelül 200 aranyért vegye meg részére Canova valamelyik mell­szobrát. Ender válasza e levélre hiányzik, így nem tudjuk megállapítani, mennyiért vette meg a gróf részére a Beatricet, melynek első példányát 1818-ban mintázta Cicognara Leopoldo részére, s amely Széchenyinek igen megtetszett.­ Valószínűleg ugyanakkor szerezte meg ré­szére Ender a cenki kastély másik Canova­szobrát is, az Aspasiát. Ebben a művész a Firenzében levő híres Venust ismétli meg némi változtatással. A szobrot Széchenyi 1833 április 27-i végrendeletében az Aka­démiának szánta, később nejére hagyta.­ Ugyanezen alkalommal megbízta Széchenyi Endert azzal is, hogy atyjának, mint a Nem­zeti Múzeum alapítójának életnagyságú ké­pét a Múzeum számára fesse meg. A meg­állapodás 200 aranyról szólott, s a művész a képhez felhasználta Széchenyi Ferencnek ma is meglevő, általa festett arcképét. Mi­után a bemutatott vázlatot Széchenyi elfo­gadta, hozzáfogott a kivitelezéshez. 1823 no­vember 22-én jelzi, hogy a kép majd teljesen elkészült, csupán néhány részlet (az alapító oklevél kezdő sorainak, a Múzeumról szóló törvény szövegének, a családi címer színei­nek tisztázása) van még hátra. A levélből kitűnik, hogy az eredeti terv szerint a könyv­tár bejárata fölé a magyar címer került volna, a családé a könyvszekrényre, hogy I. Ferenc király szobrát a magyar törvénykönyvvel a kezében tervezték, végül, hogy a képen balról látható kőasztal Sphinxei a tudás symbolumait jelképezik. Hogy az uralkodó szobrát­ ki és hol készítette, a levélből nem tűnik ki. Széchenyi valakivel lerajzol­tatta, s így került a képre. A következő év (1824) elején a művész ar­ról értesíti megbízóját, hogy Széchenyi Ferenc képe teljesen készen van, rajta a gróf által kívánt módosításokat elvégezte, s némi száradási idő eltelte után a képet elküldi Bécsbe. A néhány hétből több hónap lett. Szeptem­ber 15-én a gróf sürgetésére indítja útnak a művész a képet a mintául szolgáló kisebb arcképpel együtt. Kísérőleveléből az is kitű­nik, hogy Ender az idő szerint két nagyobb képen dolgozik: Bacchus és Ariadné talál- CANOVA, ANTONIO (1757-1822), ASPASIA­ ­ Ferrazzi I. Manuale dantesco, Bessano 1865, II.­k. A szobornak meglehetősen hibás képét közli az Amorie ruine di Dante, Mantova 1823. c. mű Beatrice Portinari kör­irattal.­­ A Canova hazánkban levő műveiről szóló egykorú iro­dalomban becsesek: Harsányi Pál - Canova búslakodó Ge­niusa Gyömrőn, Sas, 1832. X. 43. 1.; Canova művei Magyar­országon, Új magyar múzeum 1850, 1. 699. I. 3 Megvan a Múzeum könyvtárának Széchenyi-termében.

Next