Magyar Nemzet, 1989. november (52. évfolyam, 257-282. szám)

1989-11-04 / 260. szám

8 . SZIGETHY GÁBOR 1­848. IN­OVIMOR S. Alig virradt, már újra alko­nyul ... Vasárnap volt, köddel, dérrel beköszöntő novemberi reggel. Az Életképek e napi számában je­lent meg Petőfi Sándor Búcsú cí­mű verse s a pest-budai polgár reggeli kávéját hörpölgetve, mi­közben megfontolt mozdulattal törte le kiflije csücskét, s azon merengett, mézzel vagy lekvárral ízesítse az első falatot, a vers kezdősorát olvasva elgondolkod­hatott. Alig virradt, már újra alko­nyat ... Való igaz, novemberben egyre rövidebbek a napok, a budai dombok pereme mögött korán bújik el a nap, ősz van. Az ünnepre terített reggeliző asztalon tekintetével a vajtartót kereste, megkavarta a kávét — máskor majd szól, szűrjék meg , gondosabban! —, a tányérok, csé­szék között helyet keresett az új­ságnak, de miközben a csordogá­ló mézzel bajlódott, szeme to­vább siklott Petőfi verssorain: ... már búcsúzni, már elválni kell, Isten veled, szép ifjú hitvesem, Szivem, szerelmem, lelkem, életem/ Oh, a poétát Megkönnyebbül­ten sóhajtott magában a békésen reggeliző pest-budai polgár. Is­tenkém, Petőfi szomorú, mert szerelmétől búcsúzik, ilyenkor szokás költőies képekben fogal­mazni: alig virradt, már újra al­konyat .,, Finom ez a méz, télire nagy­­ csuporral kell rendelni, kitartson a tavaszig! Szóval a költő szomorú, mert búcsúznia kell szerelmétől! Most bizony ilyen időket élünk, felfor­dult a világ, minden másképpen van, mint volt tegnap. Lám, Pe­tőfi Sándorra is új feladatok várnak: Kardot fogok kezembe lant helyett Költő valék is katona vagyok. Arany csillag vezérelt eleddig, s most Utamra piros éjszakfény ragyog. Feltehetően sokan azt gondol­ták: izgága fiú ez a Petőfi Sán­dor, soha semmi nem volt elég jó neki, ha kellett, ha nem, ma­gának kereste a bajt s bár már­ciusban — igaz, ami igaz! — a Talpra magyar!, a Most vagy so­ha!, a Rabok legyünk vagy sza­badok? megdobogtatta minden szabadságra vágyó magyar szí­vét, de amikor karcos hangon az Országgyűlés ellen emelt szót, amikor gorombán támadta az új kormányt, amikor Széchenyi Ist­ván nagyságát fitymálta s leki­csinylően nyilatkozott Kossuth Lajosról, akárhogy magyarázzuk, elvetette a sulykot ez a forradal­márgyerek, aki azt hiszi, né­hány nagyhangú fiatal teremtet­te ezt a mostani világot , nem akarja észrevenni, sokan voltak, akik az elmúlt évtizedekben csendben, eltökélten dolgoztak­­ azért, hogy új Magyarország szü­lessen itt a Kárpát-medencében. Ha most Petőfi Sándor katonának áll, bebizonyíthatja: nem csak beszélni, szónokolni tud, de cse­lekedni, harcolni is. Szép vers a Búcsú, szép és megható; minden magyar férfiember, aki most e nehéz időkben katonának áll, el­mondhatja, elsuttoghatja hátra­hagyott szerelmesének. Ha 1848. november 5-én Szend­­rey Júlia kézbevette az Életképek friss példányát, minden bizony­nyal az ő szeme sem maradt szá­razon. Csatatér a nagyvilág — írta né­hány nappal korábban Petőfi Sándor, s aki csatába megy, nem biztos, hogy visszatér. S ha élet­ben maradunk, vajon a véres dia­dal után megmaradunk-e annak, akik ma vagyunk? Aki igazságá­ban bízva, emberséges eszmékért lelkesedve kivont karddal csatá­ba indul, megtérve a háborúból, mit őriz még magában korábbi emberséges eszméiből, őszintén hitt igazságaiból? Túléljük, ha túléljük a háborút? Tán megcsonkítva térek vissza majd, De akkor is szeretsz te enyemet. Mert istenemre, amint elviszem, Épen hozom meg hű szerelmemet. Lélekben, érzelmeinkben sér­tetlenül térünk meg majd a min­dent eldöntő nagy küzdelemből. 1848. november 5-én ez a viga­szunk, ez a reményünk? A már­ciusban lángoló Petőfi Sándor most, a mindent elhatározó nagy pillanatban csak reményt, vi­gaszt keres? Sírva búcsúzik sze­relmesétől a forradalmár? Nincs két éve, poros békeidő­ben még így harsogott: Ha férfi vagy, légy férfi, hegyen elved, hited, és ezt kimondd, ha mindjárt Véreddel fizeted. Költő-ember békeidőben száj­­jártatása? S most, amikor való­ban határozott, eltökélt férfiak­ra lenne szüksége a hazának, Pe­tőfi Sándor azon kesereg: el kell menni katonának,­­ itthon kell hagynia kedvesét, szerelmes ifjú feleségét? Mélán töpreng a pest-budai polgár. A kávé már langyos, mor­zsahegyek között árválkodik tá­nyérja mellett a maradék kifli­vég. Majd ha őt hívják, ő is elmegy. Ő is szomorúan fog búcsúzni me­legszívű asszonyától. Megérti Pe­tőfit: nehéz a katonaélet, nehéz elválni kedveseinktől. S hogy nem ő megy most elsőként a had­ba, hanem a költő, ezen nincs mit csodálkozni. Petőfi már két évvel ezelőtt harcra trombitált (ha fér­fi vagy légy férfi!), most itt az idő — az ilyen nagyszerű embe­reknek az első sorban a helyük! Még belelapoz a Nép Barátja aznapi számába, pipáját szíva fe­leségének is elmeséli: Arany Já­nos szép cikket írt s ő nagyon egyetért a Toldi írójával. Fellá­zadtunk-e mi magyarok? Szó sincs róla, a forradalom a népek jussát vija ki a hatalmasság kör­me közül, így igaz, nagyon igaz. Feleségbe karol, indulnak a templomba. A bejáratnál per­sely, a honvédzászlóaljak felru­házására gyűjtenek filléreket, fo­rintokat. Zöldhasú bankót hajít a rézgarasok, ezüstpénzek közé. Petőfi Sándor honvédszázados 1848. november 5-én, vasárnap reggel a debreceni kaszárnyában nem ült ünnepre terített reggeli­ző asztalhoz s az Életképek az­nap megjelent számához sem si­került hozzájutnia. Erdődön ha­gyott mindenórás feleségére gon­dolt, méregette magán a katona­zubbonyt, s szomorúan mosoly­gott magában, amikor eszébe ju­tott, vajon két nappal korábban Orlay Petrich Somának írott le­velét barátja miképpen olvassa és érti, jól érti-e a kétélű monda­tot: Egészségem tökéletesen jó, de mennyi a dolgom? arról csak annak lehet fogalma, aki tudja mit tesz az: kétszáz parasztból kétszáz katonát csinálni. Mi minden változott s alakult át fél év alatt ebben az ország­ban! Márciusban zengett-zúgott a Talpra, magyar! mindenki lel­kesedett, reménykedett s a köl­tő, a tollából, szelleméből élő Pe­tőfi Sándor percig nem mérle­gelte, mi történik vele, ha az történik az országban, amit ő és barátai szeretnének. Petőfi Sándor verset írt, szóno­kolt, tagja lett a Közcsendi Bi­zottmánynak, petíciókat fogalma­zott, tárgyalt, értelmiségi ember­ként vett részt a forradalmi át­alakulásban. S ma, november 3-én, e ködös, deres vasárnap reggelen trombi­taszóra ébred a debreceni kaszár­nyában, szobája ablakából bá­mulja a gyakorlóteret, ahol ma délelőtt is gyakoroltatni fogja a keze alá adott kétszáz paraszt­­embert, akikből mihamarabb két­száz katonát kellene faragnia. Petőfi Sándor magyar költő most éppen kiképzőtisztként szol­gálja a forradalmi átalakulást Valaha volt néhány hónapig katona, majd megette az Isten hidege az örágyon s élete szívszo­rítóan boldog pillanata volt, ami­kor egy emberséges katonaorvos jóvoltából sikerült végleg a kato­nasorstól megmenekülnie. Költő lett, magyar értelmiségi. S most egy rideg kaszárnyaud­­varon egrecsroztatja a forrada­lomért lelkesedő, de a fegyverfor­gatásban járatlan falusi fiatalo­kat.Amikor október 22-én Erdődön Búcsú című versét írta s felol­vasta feleségének, Júlia tudta, ér­tette: nem csupán tőle búcsúzik a férje. Petőfi Sándor akarta az új vi­lágot, akarta a forradalmat, akar­ta az átalakulást, lázas szavával sürgette a polgári Magyarország megszületését. Most itt van, ala­kul az új rend s meg kell védeni a még törékeny új világot. 1848. november 5-én költők helyett na­gyobb szüksége van a hazának kiképzőtisztre, s mert Petőfi Sán­dor becsületes ember, hátrahagy­ja eddigi életét s katonazubbonyt ölt Ha kell, kiképzőtisztként szol­gálja a hazát S ha majd el kell sütni a fegy­vert, nem fog remegni a keze. De ha újra béke lesz, képes lesz-e újra verset írni, értelmi­ségi magyarként szellemével szol­gálni a hazát? Költőből kiképző­tiszt lett. Kiképzőtisztből lehet újra költő? Túléli ha túléli a háborút? Harsog a trombita, a gyakor­lótéren izzószemű, életüket a for­radalomért, hazáért áldozni kész fiatalok sorakoznak, feszülten le­sik szigorú-szomorú kiképző­­tisztjük minden szavát A Don­ partján egy kozák barát­ságosan megpaskolja ágaskodó, horkantó lova nyakát Hunyadi László Felújítás az Erkel Színházban ERKEL OPERÁJÁNAK első jelenetében, amikor Hunyadi László hívei kizárják Nándorfe­hérvárból a király és Cilléi kí­séretét, az október 13-i, méghoz­zá pénteki premieren a várka­put elreteszelő rács sehogy sem akart leereszkedni. Nem va­gyok babonás, sőt, ezt a malőrt jelképesnek tekintem, mert ezen az előadáson tulajdonképpen semmi sem működött rendesen: sikertelen volt a rendezés, a színpadkép, a szereposztás, el­kedvetlenítő volt az egész pro­dukció. Kezdjük mindjárt a rendezés­sel. Maár Gyula időnként furcsa ötletekkel lepd meg a gyanútlan nézőt. Én személy szerint csep­pet sem vagyok ellene a mo­dern operajátszásnak, de egyva­lamit nélkülözhetetlennek tar­tok: az átfogó, végiggondolt ren­dezői koncepciót. Abszurd pél­dát mondok: képzeljük el az operának egy olyan felfogását, amely szerint Cilici és Gara vol­nának a­ pozitív figurák, és be kellene­­bizonyítani, hogy abban a­­harcban, amelyet nagyhatal­mú oligarchák vívnak egymás­sal, Hunyadi László méltán nye­ri el büntetését. Biztos vagyok abban, hogy olyan rendező, mint például Harry Kupfer, elhitető módon meg tudná valósítani ezt a vad elképzelést is. Persze az ilyen koncepcióval vitatkoznék, de elismerném, mint modern színjátszást. Ezzel szemben Maár Gyula öt­letei a felszínen mozognak, azt érzem mögöttük, hogy nincs egyéni véleménye a darabról, és amiket kitalált, azok csak arra jók, hogy valamennyire külön­bözzenek a szöveghez kapcsolódó realistább jellegű stílustól. Né­hány példa: „Mily boldogság, hogy mellettem vagy végre, édes Máriám" — énekli Hunya­di László, és közben a partnere legalább tíz méterrel arrébb je­lenik meg, a színpad másik ol­dalán. Vagy: Szilágyi Erzsébet fia kivégzésekor közvetíti az eseményeket, ahogy a hóhér pallosa háromszor lesújt az el­­ítéletre — igen ám, de közben há­tat fordít a vérpadnak. Vagy: Hunyadi László börtönének van szemben egy ajtaja, de a szerep­lők úgy járnak kétoldalt ki és be, mintha e tömlöcnek nem volná­nak falai. És közben a többi ese­mények nagyjából a realista színjátszás szabályai szerint folynak! Ha Madarász Viktor Hunyadi László »Íratása című festményét fordítva akasztanák fel a falra, attól még nem lenne belőle Picasso/ A NYITÁNY ALATT megje­lenik egy bohóc, akinek a ren­dező valami olyan szerepet szán, hogy ellenpontozza a cselek­ményt. Később is gyakran fel­tűnik, szinte már családtag — el is neveztem az alliteráció ked­véért Hunyadi Harlekinnek —, de végül is tisztázatlan marad, hogy hogyan kerül ebbe a da­rabba. A rendező koreográfiát is készített vagy készíttetett bi­zonyos kórusrészletekhez. A „Ha él a földön bosszulás, a bosszú karja én leszek" kezdetű kart a táncosok bősz ugrabugrálása és dárdarázása (lásd: shake­speare) kíséri. Ez olyan groteszkre si­került, hogy a második premi­erből már ki is hagyták. Ugyan­akkor a Palotásra a kórus is táncolni kényszerül (körülbelül olyan színvonalon, ahogy a ba­­lettosok énekelnének), emiatt az igazi tánckar szűk helyre szorul be, és a közönség csak az első két párt láthatja belőlük. A nyi­tány alatt a táncos lányok egy kivájt, belülről kivilágított tök­fejjel játszanak. Mi jut erről az ember eszébe: Az istenért, mit bolondoznak ezek a szerencsét­len Hunyadi László levágott fe­jével? Maár Gyulának vannak jó öt­letei is, de ezeket túlhajtja, és ezért modorossá válnak. Ilyen például a világítási effektusok gyors váltása. Ez jó, amikor Hu­nyadi híveinek körében megszó­lal a király, aki egészen más­képpen érez, mint a tömeg: a színpad elsötétül, csak V. Lász­ló marad egy reflektor fényké­réjében. Később azonban ezek a színpad tetején elhelyezett, rögzített és fényüket lefelé vetí­tő fényszórók nagy szerephez jutnak, a szereplők színpadi mozgása időnként szinte arra korlátozódik, hogy elérjenek az egyik fényköréből a másikéba. A szólisták gyakran kerülgetik egymást éneklés közben, a film­vásznon ez bizonyára jól hat, de az operaszínpadon — különösen, ha többször ismétlődik — kevés­bé. A kórus felvonulásai is több­nyire funkciótlan cirkulálásnak hatottak. Szép volt viszont a második felvonás fináléjának, a király esküjének színpadra állí­­tása. Ebben valamennyi sze­replő igen keveset mozgott. Kézdy Lóránt a proszcénium­páholyokat is magába foglaló, egységes színpadképet tervezett, amelynek csak egy apró eleme volt cserélhető. A színváltozá­sok gyorsan zajlottak le, de az ilyen mindenre megfelelő szín­padképek tulajdonképpen sem­mire sem igazán jók. Különösen alkalmatlan volt ez a díszlet börtönnek. Schäffer Judit kosz­tümjei inkább korhűek voltak, mint mutatósak. A közönség bi­zonyára jobban örült volna va­lamilyen nem annyira stílusos, de a reformkor világát felidéző, látványosabb és magyarosabb jelmezkollekciónak. A BEMUTATÓ SZÓLISTÁI között elsősorban az énekesnők okoztak csalódást. Pelle Erzsébet kitűnően indította Szilágyi Er­zsébet szerepét, a La Grange­­ária gyors részét azonban sajnos nem tudta megoldani. Kertesi Ingrid az együttes egyik legjobb kólóra­túrszopránja, most mégis problémát okoztak neki a Caba­­letta legfelső hangjai. Ardó Má­ria számára túl magas volt Má­tyás szólama; az első képbeli ária, amelyet most visszakapott, felmegy a háromvonalas cégig, és ez a fekvés észrevehetően fá­rasztotta a fiatal énekesnőt. Az előadás legjobb művészi teljesítményét kétségtelenül Molnár András nyújtotta a cím­szerepben, ő okolható a legke­vésbé a produkció kudarcáért. Az opera sok angyalian jó és ör­dögien gonosz szereplője között egyedül V. László király az esendő, emberi figura. Rozsos István hangilag jó formában, de színészileg kissé mereven eleve­nítette meg a gyengekezű, kéj­vágyó uralkodó alakját. Sólyom Nagy Sándor nagyon igyekezett, de érzésem szerint a kitűnő mű­vész alkatától igen távol áll az agresszív, intrikus Gara nádor karaktere. Dárday Gábor meg­felelő Cil­éi volt, három kisebb szerepben Gyapjas Tibor muta­tott jó hangi kvalitásokat. Az énekkar (karigazgató: Ka­tona Anikó) ezúttal nem tetszett annyira, mint a tavalyi premie­reken; különösen az első kép férfikarainak hangzását találtam kiegyenlítetlennek. Az előadást Lukács Ervin vezényelte. Észre­vehetően sok gondot fordított a zenekar szólamainak kidolgozá­sára, időnként kamarazeneszerű­­en finom hangzásokat lehetett hallani a zenekari árokból, de Erkel zenéjének drámai kitöré­seit, a tüzes ritmusú verbunkos témákat el lehet képzelni lénye­gesen temperamentumosabban is. A MÁSODIK SZEREPOSZ­TÁS szereplőgárdájának művé­szi nívóját jóval kiegyensúlyo­zottabbnak éreztem, mint az el­sőét. Fekete Veronikának, az est Szilágyi Erzsébetének az elő­adásmódja talán nem olyan szí­nes, mint a Pelle Erzsébeté, de végig jól győzi erővel és techni­kával a szólamot, és szép, vivő­erős, egészséges szopránhang birtokosa. Pointi Annát, Gara Mária megszemélyesítőjét most hallottam először. Vékonyka hangja van, de ügyesen bánik vele és muzikális is. Bazsinka Zsuzsanna, mint Mátyás, fölé­nyes biztonsággal énekelt, nem ijedt meg a magas hangoktól sem. Daróczy Tamás nagy nye­resége az együttesnek, Hunyadi Lászlóként szép sikerrel mutat­kozott be a második premieren, hajlékony lírai tenorja jól érvé­nyesült a szerepben. Berczelly István a szorított legfelső han­goktól eltekintve meggyőző, szuggesztiv Gara nádor volt. Korcsmáros Péternek, az elő­adás V. Lászlójának arra kellett törekednie, hogy kiegyenlítetteb­bé tegye tenorját, tömör, mag­vas alsó és középregiszteréhez erőtlen magas hangok járulnak. Sárkány Kázmér lírai baritonjá­hoz nemigen illik a gonosz csel­szövő, ClUel szólama. A második premieren Egri Sándor énekelte a három kis szerepet. Nagy Fe­renc talán nem olyan precízen, de jó tempóban vezényelte az előadást Kertész Iván Elhunyt Ronyecz Mária (MTI) 1989. november 2-án, hosszan tartó betegség után, 45 éves korában elhunyt Ronyecz Mária Jászai-díjas színművésznő. Pályafutását Pécsett kezdte majd a Nemzeti Színházhoz ke­rült. Sikereit főként drámai, tra­gikai szerepkörben aratta — em­lékezetes alakításokat nyújtott Brecht- és Shakespeare-darabok­­ban. 1982­ óta a Katona József Színház tagja. A filmmel korán eljegyezte ma­gát, közvetlen, hiteles játékstílu­sával sajátos színt vitt a magyar filmek világába. A Változó fel­hőzet, a Szemüvegesek, a Sze­ressétek ador Emíliát, és például még A legszebb férfikor című filmekben láthatták a nézők. A honi klasszikus művészet tol­mácsolójaként a Bánk bán és Az ember tragédiája című tv-filmek­­ben is bizonyította tehetségét. A legszűkebb családi körben helyezik örök nyugalomra. KEDVES MAPEQBUR, a Reform című hetilap múlt­kori számában egy olvasói levél úgy véli, „a sorozatos áremelke­dések elkerülhetők lettek volna, ha az egy év alatt a gyűlésezé­­sek helyett a résztvevők szemé­lyenként 4 órát dolgoztak volna a gazdaságban”. A javaslatnak, elnézve a mos­tani állapotokat, kétségtelenül van esélye a népszerűségre, bár kétséges persze, hogy az így nyert négymillió munkaóra (ennyivel számol Molnár László Zalaeger­szegről) javítana-e valamit orszá­gunk állapotán? Valamicskét bi­zonyára. Mindenesetre, ha visz­­szagondolok az elmúlt negyven esztendő szócsépléseire, a meg­annyi kongresszusra, ünnepi ösz­­szejövetelre, röpgyűlésre, díszfel­vonulásra, tagcsoportok munka­idő alatti üléseire, bizottságok kétbalkezes tanácskozásaira, elő­re megírt szövegüket úgy-ahogy felolvasó szónokok mérhetetlenül gondolatszegény fejtegetéseire, az unott hallgatósághoz ragaszkodó közhely-sorolásokra, talán vala­mikor a kezdet kezdetén kellett volna elhatározni, hogy okosabb mindenképpen, ha a népes elnök­ség szerszámot fog inkább, s az odakésztetett publikum is kapál, vagy kukoricát tör. Ahhoz képest egyébként, amennyi szöveg most elhangzik, e korábbiakhoz mér­ve nem is látszik olyan elvisel­hetetlenül soknak, főleg mert va­lami értelem felsejlik végre ben­nük, az embert jobban lekötik, sőt alkalmanként együttérzését is bír­ják, hiszen — meglehet, bőbeszé­­dűen — tulajdonképpen azt ku­tatják, hogyan lehetne kijutni egy­szer már a sok mellébeszéléssel összehozott csődből, így (mert ez mutatja a csődöt igazán) az ár­emelések kínkeserves spiráljából is. Ha tehát történelmi aspektus­ból nézzük a levélnek ezt az egy (summázó) mondatát s javasla­tát, először is azt állapíthatjuk meg belőle, hogy a türelem igen­csak fogytán van a népben, ked­ves Mapkobur. S nyomban azt is: némi ellenséges érzület viszont növekvőben a jelen megélénkült közéletével szemben. Hogy miért nem formálja a helyzetértékelést a múlt, melyre az előbb utaltam, s miért ez az intolerancia éppen most, a reform-érában, már ne­hezebb megmondani. Hacsak nem vesszük tekintetbe azt, hogy a Kádár-korszak szemre oly tetsze­tős stabilitása után, amikor min­den el volt rendezve és minden meg volt magyarázva, napjaink­ban semmi nem látszik biztos­nak azon kívül, hogy baj van, és noha a baj eredője éppen ab­ban a nagy „rendezettségben” ke­resendő, mindig az húzza a rövi­­debbet, aki arra rávilágít Aki a bajt kimondja. Ezért rettegtek hajdan a követek, hogy rossz hírt mondjanak a török szultánnak, nem is mertek beljebb menni az ajtónál. Fejüket ennek ellenére levágták. Ebből következik, hogy az el­lenszenv, mely tulajdonképpen jó szándékú, pontosan a köz ér­dekében munkálkodókat éri? Ma­ga a levél is jelzi, hogy a türel­metlenség változásokat akar, de kevés a cérnája, s ezt meg lehet érteni. „Hasznos elgondolások­­kal igenis jöjjünk össze — olvas­ható a levél végén —, de hatá­sa ne várasson évekig!” Ne vessük Molnár László sze­mére ezt a logikai bukfencet. Hi­szen szemlátomásra egy helyben topogással van igazából gondja, mégpedig egy határozottan mun­kacentrikus világnézet alapján. Hogy az idő megy, s mi bele­öregszünk vagy belerokkanunk a tempóvesztésbe. Annak méltány­lása ezek szerint a közhangulat­tól alig várható, hogy hazánk egyetlen év alatt többet tett meg a „hasznos elgondolások” és azok kodifikációja terén, mint koráb­ban bármikor, s a tetejébe még jó irányba is mozdult; de, lám, ez mégis lassúnak tűnik, pazar­lóan tétovának, ama ábránd je­gyében, hogy megtakaríthatjuk az átmenet nehézségeit. Kis túlzás­sal élve, meglehet cirkusznak látszik ez az egész nagy igyeke­zet a hétköznapok robotjából, sem­mittevők huzavonájának­ (és fa­­lán­ városon senkit nem néznek le annyira, mint a semmittevő­ket), miközben az árcédula-ra­gasztó gépek kattognak. XX. szá­zadi históriánk ismeretében nincs mit meglepődni azon, ha a poli­tikacsinálást legtöbben úri hun­cutságnak tartják, érdekszövet­ségek főnemesi ügyének, a jogi változásokat (melyek pedig a jö­vő kereteit adják) amolyan ügy­védi praktikának, a pártok meg... talán jobb ki se ejteni azt, hogy párt. Hogy rögtön bezár­kózzék, ha hallja, milliók tanul­ták meg. Nem irigylem azokat, akik most például aláírásgyűjtő útra indulnak, a parlamenti de­mokrácia jelszavával. Boross Im­re emlékezése, Vitézy László Ko­mor ég alatt című filmjében mindenféle magyarázkodásnál jobban megvilágítja, miért lesz­nek a „párt" említésekor egész nemzedékek lúdbőrösek. „Az ak­kori parlamentben a Pfeiffer­­pártra, a Függetlenségi Pártra irányították a fő tüzet — emlé­kezik a koalíciós idők végére a kisgazdapárti politikus, és ta­lán nem kell megjelölni, kik irá­nyították ezt a tüzet —. Mit ta­láltak ki? Megnézték az ajánlá­si íveket Azután behívták az ajánlókat a rendőrségre. És ott a rendőrségen megkérdezték: Já­nos bácsi, aláírta maga ezt az ívet? Alá bizony. Akkor kapott egy pofont Aláírta? Kapta a má­sodik pofont. Az ötödik pofonnál már azt mondta, dehogy írtam én ezt alá. Végigment ez az egész dolog valamennyi kerületnél.. . és itt szakítsuk meg a szöve­get, a többit már mindenki tud­ja.A pofon meg, ha már itt tar­tunk, semmiben nem különbözik attól, amelyről Illyés Gyulánál olvashat az ember, a puszták né­péről szólva. Ilyen körülmények között ter­mészetes, hogy jó időre érvényben maradt nálunk Móricz Zsigmond­inak az a józan ésszel (s még egy másik rendszerben) megfogalma­zott tanácsa, miszerint „hagyd a politikát, építkezz !" De hát ez a tanács se lehet örök törvényű. A túléléshez jó — elég megnézni az új falusi háza­kat —, de hosszú távon mégis­csak akkor lehet emberségesen berendezni az életünket, ha a po­litikát csak azért se hagyjuk vala­milyen elitre, csoportosulásra, ilyen-olyan kamarillára, legke­vésbé pedig gyanús érdekek szol­gáira. Nincs más fölkent politi­kus tulajdonképpen, mint az ál­lampolgár, akárhol is küszködjön a munkában, nem lehet megke­rülni a népfelség elvét. Jó, elis­merem, hogy országos hírre a szorgos­­munkával ma sem le­het eljutni, kedves Mapkobur, ha az ideológiai diverzió iskolapél­dájaként (hogyan nem jöttek rá erre rögtön?) valaki nyilas röp­cédulákat ír, annak nevét viszont harsogják per longum et latum. Ha betörsz, ha gyilkolsz, tiéd a nyilvánosság, de alig-alig tudjuk (a szavazásig?), ki mit gondol és mit szeretne teszem azt Zalaeger­szegen, hacsak véletlenül tollat nem ragad. Ismeretek, teljes körű és oda­­visz a kommunikáció hiányában a közeljövőnk csakugyan talányos, éppen ezért. Félek, egy ideig még a szabad választások után is az marad, mégha ezúttal nem is beszélik rá néhány pofonnal az ajánlólisták aláíróit, akaratuk megváltoztatására. Más kérdés, lesznek-e most még ajánlók egy­általán, véleményüket nyíltan vállalók abból a mérhetetlen­­nagy többségből, melyet nemcsak a közelmúlt fenyeget, de a lassan letűnő régi rendszer harcosai kö­zül is jó néhány. Kidugja majd a fejét a történelem korántsem kép­telen csigaházából az, aki szép csöndben a kertjét műveli, fóliá­zik, villamost vezet, fizeti a bú­torrészletet? És nemcsak politi­kai fenyegetettséget érez, de min­­denekfölött egzisztenciálisat? Magam se vagyok valami bátor, tudod jól, kedves Mapkobur, most mégis azt mondom, ki a vissza­húzódásból, magyarok, minél többen vagyunk a színen, annál nehezebb lesz visszaterelni min­ket a „ne szólj szám, nem fáj fe­jem” vegetációjába. Ügyünket, a veszteglésből eloldottuk, bárki­ből lehessen szónok, ha valami­lyen ötlete van, hogyan állítsuk meg életföltételeink további rom­lását. Ehhez szólít koalícióra szere­tettel Szabó György Szombat, 1989. november 4. Kihirdették az 1956-os emlékműpályázat eredményét A Történelmi Igazságtétel Bi­zottsága által az 1956-os forra­dalom vértanúinak tiszteletére kiírt emlékműpályázat­­zsűrije tegnap, november 3-án a Buda­pest Galériában eredményt hir­detett A pályázatot feltételesen Jo­­vánovics György nyerte meg. A zsűri felkéri Jovánovics Györ­gyöt, hogy benyújtott pályamun­kája alapján bizonyos módosítá­sokkal készítse el az emlékmű részletesebb makettjét A bírá­lóbizottság ugyanis úgy látja, hogy Jovánovics György terve, gondolati gazdagságával és for­mai újdonságával a pályázat leg­ígéretesebb alkotása. A két má­sik legsikeresebb mű, Deim Pál és Pirk Ambrus, valamint Lu­­gossy Mária, Hámori Béla és Szász Péter munkája, befejezett­ségével és kiérleltségével vonta magára a figyelmet. A zsűri mél­tányosnak tartja, hogy a máso­dik helyre — további rangsoro­lás nélkül — kijelölt két pálya­munka újabb elbírálására adan­dó esetben visszatérjen.

Next