Magyar Szó, 1970. szeptember (27. évfolyam, 240-269. szám)

1970-09-16 / 255. szám

6. oldal MAGYAR SZÓ Szerda, 1970. szept. 16. Riadalom az iskolákban Tanfelügyelők járják a tanintézményeket Hosszan tartó előkészüle­­­tek után Vajdaság-szerte­­ megalakultak a községi, il­­­letve a községközi tanfel-­­ügyelői szolgálatok. Lassan betöltötték az előirányzotti munkahelyeket, meghozták munkaprogramjaikat. Isko­láinkban mindezt éberen figyelték, és várták, mi min­dent rejt magában ez az új szolgálat. Eddig az iskolákat csak az egészségügyi fel­ügyelő látogatta, de már az is minden alkalommal némi idegességet idézett elő, mivel megjegyzések nélkül talán egyszer sem távozott. Érthető, hogy nagy izga­lommal várták az iskolák a tanfelügyelők jövetelét, hi­szen ők lesznek azok, akik ellenőrzés végett igyekeznek majd bekukkantani oda, ahol az iskolák rendelteté­sük folytán alapfeladataikat végzik. Számtalan iskolába épp mos­t az új tanév küszöbén toppantak be, és határozott fellépéssel a törvényes elő­írások eddigi tiszteletben tartását ellenőrizték. Jegyző­könyveket készítettek, pre­cízen megfogalmazott hatá­rozatokat hoztak, a végzé­sekben feltüntetett felada­tok elvégzésére határidőt jelöltek meg. És hogy mind­ezt betetézzék, az ezernyi problémával átszőtt iskolai káderkérdést vizsgálták fe­lül. Szóvá tették és elrendel­ték: az általános iskolák fel­ső tagozatain nem taníthat senki sem tanítói képesítés­sel. A középiskolákban nem szerepelhet senki előadó­ként, ha nincs középiskolai tanári oklevele. Minden ta­nár csak azokat a tantár­gyakat taníthatja, amire a főiskolán vagy az egyete­men szerzett diplomája fel­jogosítja. Senki sem tarthat a heti húsz, illetve húszon-, két órájánál többet. A két-t tannyelvű Lá­dákban, ahol­­ eddig nem találták meg a­­ módot arra, hogy rendezzék a nyelvi kérdéseket, nem­­ taníthat senki sem a nem-­ zetiségi tagozatokon, ha nem­ beszéli tökéletesen az illető­­ nemzetiségi tanulók anya-­ nyelvét! Lett is erre óriási riada­­ lom. A tantestületek vég­­ nélküli összejövetelein újra felosztották a tantárgyakat, az iskolatanácsok rendkívüli gyűléseiken új pályázatokat írtak ki, a közeli iskolák képviselői igyekeztek egy­más között a fölös órákat és tanárokat megosztani. A sajtó hasábjai egyszerre megteltek pályázatig val,­­ melyek számtalan esetben csak fél munkaidőre, heti öt-hat órára, sőt három órá­ra keresnek új tanárt. Az iskolák azokat a tanerőket, akiket nem tudnak hová el­helyezni, új munkahelyek beiktatásával igyekeznek menteni, így egyesek köryv­­tárosok, mások pedig az egész nap iskolában tartóz­kodó csoportok nevelői lesz­nek. Ott, ahol a szakképesítés-­­­ről szóló szabályzat egyes tételeit már jó néhány éve szent előtt tartották, ahol bátrabban hozzányúltak a káderkérdésekhez, most ke­vesebb a gond, kisebb, az idegesség. Viszont vannak iskolák, melyekben objektív okok hozták létre a most nem kívánt helyzetet. És ezekben az iskolákban nem is változnak egyhamar a viszonyok. Mit tegyen az az iskola, ahol minden tan­tárgyból csak egy fél mun­kaerőt foglalkoztató óraszám van a meglevő tan­terv sze­rint. Ez főleg a kisebb hely­ségek iskoláira jellemző. Egyes tantárgyak óraszáma oly kicsi, hogy a szaktaná­rok három-négy iskolában tudnak egy teljes normának megfelelő óraszámot össze­­kapargatni. A fölös óraszám betöltésére felvett új tan­erők, az új munkahelyekre beosztott emberek személyi jövedelme nem szerepel az iskolafenntartó közösségek idei pénzügyi tervében. Te­hát sok a nyílt kérdés! Idővel elül a riadalom, de megmarad a kérdés, rende­ződik-e minden. A közeljö­vőben minden iskola egyik fő feladata kell hogy legyen a szakképesítés, a szakkáder és a megfelelő munkahely biztosítása. A tanfelügyelők­nek nem kellene visszakoz­niuk, viszont egy ideig bizo­A Hajdukovói Napok lá­togatottsága impozáns szá­mot ért el már tavaly, mint­egy tizenötezer érdeklődő te­kintette meg a különféle rendezvényeket egyre eleve­nebb lüktetésű bácskai fa­lunkban. A szokásos színvonalas tér­örténykiállításon túl az idén a sokszínű szórakozásról sem feledkeztek meg a szer­vezők. A figyelmem elsősorban is a sajátos jelleg érlelődésé­nek lehetőségeire irányult. A sajátos ízű kulturális parádé lehetőségeire, mert nézetem szerint, ezzel nyer, vagy en­nek hiányában válhat sab­lonossá, m­ottá ez az észak­bácskai bor- és almaillatú rendezvény. ... Kis pálinkafőző pöfög a művelődési ház árnyéká­ban. Nem szeretem annyira a kis masinériából szivárgó nedűt, hogy beszeszeljek tő­le, inkább az egzotikumot keresem a környezetben, a kis főző mögötti improvizált parasztházban, az egykori pusztai fészek apró tartozé­kaiban, a lócában, a vájt famozsárban stb. E kis alkal­mi szabadtéri múzeum igyek­szik visszavarázsolni a múl­tat, hogy akár az itteniek is emlékezzenek rá. Persze, a részletekben észre kell ven­nem a hamis beállítottságot is, az itt sürgő-forgó, nép­viseletbe öltöztetett leány­kák, legénykék kalapján, hajában a mit tudom én mi­lyen magyaros pántlikát, mert ez, ugyebár, egyáltalán nem népviseleti kellék, leg­alábbis nem olyan, amilyen­re kíváncsiak vagyunk. A táj hamisítatlan hagyomá­nyainak megmutatását vá­rom el, amit az egyik tava­lyi kiállítás anyagában, a Ludasi-tó és környéke ré­gészeti leleteinek alkalmi ki­állításában láttam meg. Ugyanakkor az idén is er­nyős fokig megértőknek kell lenniük. Az illetékeseknek alaposan fel kellene mérni­ük a jelenlegi helyzetet. Esetleg a törvényhozó tes­tületek bizonyos korrekció­kat is tervbe vehetnének. Az év elején ugyancsak ideges légkör alakult ki, de azért remélhető, hogy mind­ez nem lesz rossz hatással az idei tanév végi ered­ményre. KASZÁS Károly nemes volt megtekinteni a képzőművészeti rendez­vényt, amelynek keretében a tavankuti naiv festők és a környék gobelinkészítői val­lottak tudásukról, kézügyes­ségükről, képzeletgazdagsá­gukról. Na és az esti rendezvé­nyek. A profikról nem szól­nék, bár az ő eredetiesség­re való törekvésükben is van éppen elég szépséghiba. Úgy vélem, hogy egy olyan ismert művelődési egyesü­let, mint a szabadkai Mla­­dost, nem engedheti meg ma­gának a hamisítványok, a gyenge és avatatlan koreo­gráfia felvonultatását, ha már a magyar táncok bemu­tatását is vállalja. Sérti a fülem, ha egy különben is műdal-csárdás bácskai kóló hangszerelésében hangzik fel, és bántja a szemem, ha bunyevác népviseletben tán­colnak erre a kóló-csárdásra. A magyar nótákat sem igen kedvelem, ez azonban egyéni ízlés dolga. Mégis, éppen a Hajdukovói Napok alkalmával el kellett töp­rengnem azon, nem lehet­ne-e az itt évről évre fellépő amatőr énekesek közremű­ködésével kimondottan nép­dalénekesek versenyét meg­rendezni. A Keressük Észak- Bácska legszebb hangját cí­mű műsorban ennek meg­­csillanását láttam. Károly Klára zentai népdalénekes­nő sokunk számára felfede­zésszámba ment. Most is csak azt mondom, fütyülök­­ én arra az állítólagos szak­zsűrire, amelyik csak a har­madik díjat ítélte oda ennek a versenyzőnek a magyar nótákat éneklők javára, mert nyilván egy ilyen bírá­ló bizottság nemigen viseli szívén azt, ami Hajdukovón és máshol is a gyöngyszem hamisítatlanabb csillogása. Még közérthetőbben: mért ne lehetne éppen a Hajdu­kovói Napok a színhelye és időpontja egy vajdasági Rö­pülj, páva népdalverseny­nek? VLAOVICS J. Szórakozás és művészet a Hajdukovói Napokon Anatómiai tanulmány, öniróniával A művészetek közül, mint ismeretes, a színjátszás a leg­összetettebb, az áll a legtöbb alkotóelemből: a hang, moz­dulat, fény, zene stb. együt­tes felhasználása révén szü­letik meg a színházi előadás. Mármint a hagyományos elő­adás. A különféle kísérlete­zések jellegzetessége éppen az, hogy legtöbb esetben a hagyományoktól eltérőre, a különlegesre törekszenek. Ez a színházban kifejezésre jut­hat úgy, hogy a színpadi hatások legteljesebb összes­ségét sűrítik egyetlen elő­adásba, de jelentkezhet re­dukciós törekvés formájában is, amikor szándékosan csök­kentik az összetevő elemek számát, vagy legalábbis meg­kísérlik tényezőire bontani a színjátszást. Az utóbbi lehetőség egyik sajátos kísérletét mutatta be az argentin Grupo TSE a BITEF-en. Előadásmódjának sajátossága, hogy nem iktat­ja ki a színjátszás egyes al­kotóelemeit, hanem az egyi­ket kiemeli, hangsúlyossá te­szi, a többit viszont igyek­szik egymástól teljesen kü­lönválasztani, mintha emlé­keztetni szeretné a közönsé­get: ez a színház, de ebből mi most csak a mozdulatot — a következő percben — csak a hangot, a zenét, a fényt, a színeket, emeljük ki. Az argentin művészek a színjátszás anatómiai tanul­mányát nyújtják azzal, hogy az első jelenetben — a Dra­­kulá­ban — a színeké, a másodikban — Az istennő cí­műben — pedig a hangé a „főszerep”. Azzal, hogy ab­szolutizálják egy-egy elem szerepét, jelentőségét, egy­ben karikírozzák magát a színjátszást is, gúnyt űznek belőle. Lehet, hogy ez is a szándékuk. Annál is inkább, mert a parodizáló szándék félreérthetetlenül állandóan jelen volt előadásukban. Annak ellenére, hogy szö­­vegileg mindkét egyfelvoná­­sos jelentéktelen, s hogy a Drakula című jelenet mon­danivalója kevésbé egyértel­mű, mint Az istennőé, eb­ben is felfedezhető olykor egy üres szólamokat szajkó­zó életmód igen sikeres pa­ródiája. Sőt, a legelképesz­­tőbb színpadi öltözékek, amelyekben az argentin tár­sulat tagjai játszanak, meg­lepő véletlen folytán a BITEF legszélsőségesebb kü­löncködő viseletektől sem idegenkedő közönségének ka­rikatúráját is jelentették. Mi több, az öltözékeken túl egy­fajta sznobizmus görbe tük­rét tartották a belgrádi fesz­tivál közönsége elé, amely azonban úgy nevetett a szín­padi megoldásokon, képtelen­ségeken, hogy észre sem vet­te, valójában önmagát ne­veti ki. Az istennő című je­lenet hangsúlyos eleme a hang, elsősorban hanghatá­sokkal űztek gúnyt a sztá­rokból és az őket bálvány­ként imádó tömegből, de az amerikai szórakoztató filmek is megkapták a számukra ki­járó, megérdemelt fricskát. Ez a jelenet szellemesebb, tartalmilag következetesebb és hatásosabb is volt az el­sőnél, amely időnként az ab­szurd drámát idézte emléke­zetünkbe, hogy később szok­ványos és nagyon naiv rém­történetté váljék. Amit az Alfredo Rodrigez Arias vezetése alatt álló Grupo TSE bemutatott, az nyilván nem mérhető a ko­moly színház mércéjével. Kí­sérlet csupán, amely sokszor szélsőségekbe torkollik. Az azonban vitathatatlan, hogy parodizáló szándékuk sok­szor célba talált. Csak úgy tetszett, hogy közben a szín­házból is sikerült gúnyt űz­niük, és ezzel annak a mű­vészetnek a létjogosultságát tették vitathatóvá, amelyet ilyen vagy olyan formában ők maguk is művelnek, amelynek részei­ önmaguk létét is megkérdőjelezték, s a színjátszás szempontjából ez már inkább veszélyes, mint figyelemre méltó. GEROLD László míg Szakonyi Károly: Adáshiba Mai magyar vígjáték a Szabadkai Népszínház műsorán A magyarországi színházi élet egyik legérdekesebb, legtöbbet vitatott bemutatója az elmúlt évadban Sza­konyi Károly Adáshiba című víg­játéka volt. A kri­tika véleménye megoszlo­tt a darab értékét illetően, a közönség azonban lelkesen fogadta Szakonyi mű­vét. A Szabadkai Népszínház magyar együttese alig néhány hónappal a pesti bemutató után, évadnyitó premierként tűzi műsorára az Adáshibát. Az előadás rendezője VERSENYI Ida Budapestről. Vele beszél­gettünk el a bemutató kapcsán, amelyet csütörtökön tartanak a Népszínházba­n. — Szakonyi darabja tulaj­donképpen tragikomédia — mondta a rendező —, mon­danivalója: bármi történjék is a nyárspolgár körül, nem veszi észre, csak a maga kis ügyei foglalkoztatják. Azt sem veszi észre, ha Krisztus leszáll a földre, és csodát művel, ő csak nézi a maga mindennapi tévéjét. A da­rabban a tévé is, a Krisztus is természetesen szimbólum. Szakonyi darabjának mon­danivalóját Vanda, az egyik szereplő fogalmazza meg legjobban: „Akváriumban élünk, melynek falát belep­te az alga, csak egy-egy bu­borék száll fel néha...” A darabban tragikus és ko­mikus részek váltják egy­mást, mondhatnám, maga az élet elevenedik meg a színen legkülönbözőbb típusaival. Amikor az író nevettet és komédiát játszat a színpa­don, akkor fel akarja rázni a nézőt, hogy ne úgy éljen, mint a Bódog család, amely nem is veszi észre a mel­lette elfutó életet. A rende­zés szándéka, hogy a darab­nak mind a tragikus, mind a komikus jellegét egyaránt hangsúlyozza, hogy életessé tegye az előadást. — Kik a munkatársai? — A díszleteket Mihajlo Dejanovic, a jelmezeket Rad­mila Radojević tervezte, a színészek: Szabó Cseh Má­ria, Szabó István, Dóró Em­ma, Apró Ernő, Pásti Má­tyás (a zombori színházból szerződött Szabadkára), Ba­­ráczius Zoltán és Czeke Gusz­táv. .. Kiállítás a Fórum-klubban A szabadkai Magyar Zol­tán rajzai már nem isme­retlenek, többször szerepel­tek a Bosch + Bosch kiállítá­sain. Ez az újabb önálló kis tárlata nagy változást mu­tat előbbi rajzaihoz viszo­nyítva. Finom vonal és filig­rán formák jellemezték az­előtt, témái óramű finomsá­gi­ tárgyak voltak, melyek mintha csak az űrrepülésről távolodó pályákon mozog­nának. Kissé illusztratívak, mintha csak az űrrepülésről szóló tudomány­os-fantasz­tikus regény illusztrációi let­tek volna. Mostani rajzain a tárgyakat valami befedte, a magnetikus mezőkre rára­kódott vasporra emlékeztet­nek, vagy talán pesszimisz­­tikusabb asszociáció szerint az anyag betegségének a je­lei mutatkoznak: vegyi bom­lás, mikrotelepek, melyek alapján feltételezzük az anyag átalakulását. Magyar Zoltán informetes, anyag­struktúrás rajzokká alakítot­ta át előbbi finom formájú műszerekre emlékeztető tár­gyait. Struktúrája vékony vonalkákból áll, és pontso­ros tömeghatású, szétszakadó tömegek foszlányai keringe­nek az űrben. Ezek a rajzai művészi traszponálásukban többek, mint az előbbiek voltak. Az volt várható, hogy konstruktivista irány­ban fejlődik, ehelyett azon­ban strukturális-asszociatív anyagot alakított ki, melyet szürrealisztikus informernek lehet nevezni. Érzelmi vilá­ga gondolatokkal van össze­szőve, az anyag létezésének eléggé pesszimisztikus ana­lógiáit ismerhetjük fel ezek­ben a rajzokban. Magyar Zoltán tovább fejlődött, ki­fejezési eszközökben gazda­godott, de mondanivalója még pontosabb definíciót kí­ván. A.

Next