Magyar Szó, 1993. február (50. évfolyam, 30-57. szám)

1993-02-01 / 30. szám

Közlekedés A mióta feltalálták a kereket, mtg az évezredek során sokat fejlődött a közlekedés. A négy kerék alkalmazása korszakalkotó jelentősé­gű volt, nem utolsósorban a jármű stabilitása tekintetében, nem beszél­ve arról, amikor kitalálták, hogy nem kell elébe jószágot fogni. A XX. század végén egy újabb felfedezéssel találkozhatunk, mégpedig azzal, hogy hogyan kell a kerekes járműve­ket kivonni a forgalomból. Félreértés ne essék, nem a század eleji ábrándozók álmának beteljesü­léséről van szó, akik azt jósolták, hogy ez idő tájt már a hátunkra sze­relhető repü­lőalkalmatossággal röp­ködhetünk egyik helyről a másikra. Itt most egészen más ábrándokról, és ami számunkra egyáltalán nem mel­lékes, hazai találmányról van szó, amit egyszerűen csak úgy hívnak, hogy üzemanyaghiány. Az ok ismert: nekünk kevés van, külföldről a gazdasági büntetőintéz­kedések miatt nem hozhatunk be, ha szabad lenne behozni, akkor meg nem lenne rá pénz. Ebből következik, hogy kilométeres gépkocsisorok na­pokig várakoznak a benzinkutakon. De egyre többen vannak olyan véle­ményen, hogy hamarosan lesz ele­gendő üzemanyag, mert ilyen élet­­színvonal mellett a közönséges pol­gár úgysem tudja már megvenni. Persze mindez nem vonatkozik azok­ra a (más) vidéki rendszámtáblájú nagy luxusautókra, amelyekből egy­re több száguldozik utainkon, utcá­inkon. Meg minden öntudatos pol­g­ár tudja, hogy ilyen feszült helyzet­en a politikusok gépkocsijai, a ka­tonai járművek és a tankok sem r­iadhatnak üzemanyag nélkül. A pol­gár tehát a „világ legdemokratiku­sabb országában ” is az utolsó helyre kerül; az első helyen az „érdek” áll. A n­em marad más hátra a pol- t­­­gárnak, mint hogy maga irányítsa sorsát. Ha nincs üzem­anyag az esetleg létező gépkocsija számára, akkor mással közlekedik, de akármit választ, a zsebéhez mér­ten úgyis drága. Az üzemanyaghi­ány miatt viszont korlátozták az utas- és teherszállítást is. Soha ed­dig nem tapasztalt tömegek vannak az autóbuszokon, a vonatokon. A szállítás minőségéről már senki sem beszél, örül, ha eljut egyik helyről a másikra. Megtörténik, hogy az autó­busz, amelyikkel utazni szeretett vol­na, éppen nem közlekedik, mert üzemanyag híján nem indították, vagy elromlott. A vonatok a legtöbb­ször nagy késéssel közlekednek, nem ritka eset, hogy a Szabadka-Belgrád vonalon kétórás késéssel érkeznek. Az sem ritka eset, hogy nem fűtik a szerelvényeket, a befagyott ablakon keresztül ki sem lehet látni. Nem is beszélve arról a minapi rendeletről, mely szerint az üzemanyaghiány mi­att leállították az elsősorban teher­­vontatásra szolgáló, gázolajjal mű­ködő mozdonyokat. A n­agy fokú az elégedetlenség, é­­ amit mi sem bizonyít job­ban, mint az, hogy a fővárosi közle­kedési vállalat sztrájkot jelentett be, ha nem javítanak a fizetésükön és a munkakörülményeiken. Hasonló okokból, és mert a járműveknek több mint a fele nem felel meg a műszaki előírásoknak, és egyáltalán nem biz­tonságosak, a jól ismert Lasta szállí­tóvállalat is sztrájkot helyezett kilá­tásba. De ez az ország továbbra is fit­­­tyet hány a világ felhívására, hogy állítsa le a háborút, sőt még fenye­getőzik is, mint annak az öt hajó egyikének a kapitánya, amelyek a ti­lalom ellenére csaknem 50 000 ton­na kőolajszármazékkal vágtak neki az ukrajnaitól a belgrádi kikötőbe vezető útnak. A kapitány, mint isme­retes, a felszólításra, hogy álljon le, azzal fenyegetőzött, hogy a Dunába engedi az uszályok rakományát, vagy felgyújtja, és ökológiai kataszt­rófát idéz elő. Reszkess, világ! A vi­lág meg tehetetlenül szemléli a volt Jugoszláviában zajló eseményeket, úgy, mint a román és a bolgár ható­ságok a Kis-Jugoszlávia felé haladó üzemanyag-szállítmányokat. A polgár meg közlekedjen, ahogy tud, illetve mit közlekedjen! Örüljön a puszta létének. T. KOVÁCS János GENF VISSZHANGJA AMERIKÁBAN „Rossz terv nem lehet sikeres” Warren Christopher külügyminiszter ma az ENSZ-ben (Washingtoni tudósítónktól) A Clinton-kormány megle­pődött Cyrus Vance és Lord Owen lépésén, hogy a genfi tárgyalásokat a Biztonsági Tanácsban kívánják befejez­ni, állították szombaton Was­hingtonban az amerikai dip­lomácia magas rangú képvi­selői. A genfi folyamat „átjátszá­sa” New Yorkba azért is érin­ti kellemetlenül az Egyesült Államokat, mert döntéskény­szerbe kerülhet egy olyan tervvel kapcsolatban, amelyet kezdettől fogva elhibázottnak tartott. George Bushnak és csapa­tának még sikerült tartózko­dó magatartással elkerülni, hogy határozott véleményt mondjon az ENSZ, illetve az Európai Közösség nevében közvetíteni igyekvő személyi­ségek elképzeléséről. A janu­ár 20-án belépő Clinton-kor­mány azonban az első naptól nem titkolta kételyeit a Van­­ce-Owen-terv kilátásaival kapcsolatban. Az egyik alapvető amerikai kifogás arra vonatkozott, hogy a felkínált megoldás megszüntetné egy nemzetkö­zileg elismert állam legitim, választott kormányát. A má­sik elfogadhatatlan elv ame­rikai fülek számára az, hogy az új „államforma szentesíte­né az etnikai határok meghú­zását, éppen azt, amit a szerb agresszorok kezdettől fogva követeltek”. (Folytatása a 3. oldalon) „Az első áldozat az igazság” Visszaterelni az eseményeket politikai-diplomáciai vágányra­­ Thornberry Kninben Cedrick Thornberry, az UNPRO­­FOR polgárügyi igazgatóságának fő­nöke tegnap Kninben kijelentette: „Horvátországnak a Krajinai Szerb Köztársaság elleni agressziója nem­csak hogy meglepett bennünket, ha­nem meg is döbbentett, jóllehet tud­tuk, hogy csapatösszevonásokat végez Krajina irányában”. Thornberry, miután tárgyalt a kra­jinai hatóságok képviselőivel, a sajtó­­értekezleten elmondta, hogy éppen az agresszió előtt a szemben álló felek egy magas szintű közös tárgyalásra készültek Latish Nambiar elnökleté­vel. A tárgyalásokon, mint hangsú­lyozta, szó lett volna Maslenicáról, a Peruca vízi erőműről, valamint a szemben álló feleket érintő egyéb gaz­dasági jellegű kérdésekről. „Most azért vagyok itt, hogy megkí­séreljük megakadályozni az események esetleges kedvezőtlen alakulását, és az eseményeket visszatereljük a politikai­diplomáciai vágányra, illetve a zöld asz­talhoz” - mondta Thornberry. (Folytatása a 4. oldalon) A kisebbségi jogokért Beszélgetés Smaranda Enachéval, a marosvásárhelyi Pro Europa Liga társelnökével - 2. oldal Mónika, a világelső Azt mondják... Dehogy is mond­ják. Meggyőződéssel hiszik és vallják az „úri”, fehér sport sok milliósra kiterjedt hatalmas tábo­rában, hogy a kislány, Mónika, Szeleséké, a legkisebbik, ma­napság legyőzhetetlen. Mond­jam most, hogy tévednek? Hogy legyőzhetetlen, sebezhetetlen, „Übermensch” (vagy „Mäd­chen”) a sportban mint olyan­ban nincsen? Tulajdonképpen mondhatnám is, de minek? Minek mellébeszélni, amikor Szeles Mónikáról direktben ki kell mondani: ha tornát nyer, serleget vesz át, ha ünnepük és tapsolják, az nem ezért vagy azért történik, hanem csak egyért - a világ legjobbjával más nem is történhetik! G.M. NEMZETKÖZI BOSZNIA-ÉRTEKEZLET Kudarc vagy folytatás Lord Owen és Cyrus Vance tájékozódó jellegű megbeszélései - A görög vezérkari főnök figyelmeztetése - A spanyolok is kimentik katonáikat A genfi Jugoszlávia-értekezlet har­madik fordulója sikertelenül fejező­dött be. A Bosznia-Hercegovina­­dosszié így New Yorkba került. Ebből azt a következtetést is le lehet vonni, hogy a tárgyalások lehetősége még nem hiúsult meg. Cyrus Vance és­­ lord Owen, a békeértekezlet társei-Genfben csupán Mate Boban, a boszniai horvátok vezetője fogadta el a Vance- és lord Owen-féle béke­tervet, Radovan Karadžić boszniai szerb vezető visszautasította a tér­képeket, Izetbegovic bosnyák el­nök pedig a békemegállapodást és a köztársaság területi felosztását is. nöklői a hét elején New Yorkba utaz­nak, s ott a Biztonsági Tanácstól utasí­tásokat kapnak további munkájukra vonatkozóan. Radovan Karadžić, Alija Izetbegovic és Mate Boban úgyszin­tén elutaznak New Yorkba, hogy ott próbálják meg egyeztetni nézeteiket. Lord Owen szerint ezek a politikusok még áthidalhatják az egymás közötti nézetkülönbségeket, hogy azután a BT előtt elfogadják a tervet. (Folytatása a 3. oldalon) Izett­­govic és Kr.Jarižić Mától drágább a tej A vajdasági tejgyárak többsége má­tól mintegy 50 százalékkal felemeli a tej és a tejtermékek árát. A tejgyárak azért kényszerültek erre, mert mintegy 50 százalékkal emelkedett a tej felvásárlási ára, de nagy arányban megdrágult a göngyöleg és az energia is. A tejfeldolgozók mától a tej zsírtar­talma szerint az eddigi 120 dinár he­lyett 180 dinárt kapnak, ilyen arány­ban fizetnek majd többet a vásárlók a tejért és a tejtermékekért. Az újvidéki Tejgyár, Szerbia máso­dik tejgyára, arról tájékoztatott, hogy mától egy liter tartósított tej 3290 di­nárba kerül, egy liter pasztőrözött tej pedig 1450 dinárba. Az újvidéki Tejgyár egyébként na­ponta mintegy 40 000 liter tejet szállít le. (Tanjug) Az új lottó nyerőszámai: 9, 11, 21,24, 30, 40 * A DEMOKRATIKUS KÖZVÉLEMÉNY NAPILAPJA L. évf., 30. (16405.) szám Újvidék, 1993. február 1., hétfő Ára 1500 dinár Duna Televízió Az első magyar műholdas csatorna megkezdte rendszeres adását - 9. oldal ■ Reggel ködös, nagyon hideg, a nap folyamán napos idő várható Időjárás-jelentésünk a 10. oldalon

Next