Magyar Ujság, 1873. december (7. évfolyam, 277-299. szám)

1873-12-02 / 277. szám

277* szám. mmmmmmmammmmmmmmmwm............■■■ n m VII. évfolyam. Kedd. Szerkesztői iroda: Barátok-tere­l­ső szám. II. emelet,. Ide Intézendő a lap szellem­i részét illető minden közle­mény. Kéziratok s levelek vissza nem adatnak. — Bérmentetlen le­velek csak ismerős kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Egyetem-utcza 4-ik szám. földszint Ide intézendő a lap anyagi részét illető minden közle­mény, u. m. az előfizetési pénz, a kiadás körüli pa­naszok és a hirdetmények. (GYORSPOSTA) POLITIKAI ÉS NEMZETGAZDÁSZATI NAPILAP, 1873. decz. 2. Előfizetési ár: Vidékre postán vagy hely­ben házhoz küldve : Egy évre . 16 frt. kr Fél évre 8 » — » . Negyed évre 4 » — v Egy hónapra 1 » 40 » Egyes szám 6 kr. Hirdetési díj: kilenc* hasábos petitsor egyszeri hirdetése 12 kr. többszöri 9 kr. Bélyegdij minden hirdetésért külön 30 kr. Nyílttér: négy hasábos petitsor 30 kr. Előfizetési fölhívás MAGYAR DJSAG czimű politikai és nemzetgazdászati napilap tárgyában. Azon t. ez. olvasóinkat, kiknek előfizetésük folyó hó végével lejár, tisztelettel felkérjük : szíveskedjenek előfizetésüket mielőbb megnyitni, hogy lapunk szétkül­dése fenakadást ne szenvedjen. Felkérjük egyszersmind t. vidéki elvbarátainkat, használják fel a jelen alkalmas időpontot arra, hogy a 48-as párt ezen közlönye körül mindinkább több pár­tolót csoportosítsanak. Előfizetési feltételek dec­ember 1-től kezdve : Három­­ hóra ...................................4 frt — kr. Két hóra...............................................2 frt 80 kr. Egy hóra ........................................1 frt 40 kr. Az előfizetések postautalvány útján legczélszerűb­­ben eszközölhetők és Budapestre egyetem utc­a 4. szám a „Franklin-Társulat“ magyar irodalmi intézet és hír­lapkiadó hivatalába (ezelőtt Heckenast G.) intézendők. A szerkesztőség: Budapest, deczember 1. Külföldi szemle. A versaillesi kamrában múlt pénteken nyújta be a Broglie-Decares minisztérium a törvényhatóságok újra­szervezésére vonatkozó javaslatot s ezzel, mint mond­ják, megkezdődött a hadjárat a rend és közbiztonság helyreállítása érdekében. A nemzetgyűlés többsége nem fog késni Broglie javaslatát elfogadni s ez által saját művét, t. i. az 1871-ben alkotott községi tör­vényt, mely reactionarius irányzatának nem felel meg, megsemmisíteni. A jelenlegi törvény, mely 1871. ápr. 14-én­­ 107-euraearttui—46 ellenében lett elfogadva, a községeknek némi autonómiát biztosit; így például minden 20,000 lakost számláló városokban a maire-ek s segédeik a községtanács által választottak. Most ez intézkedés megszűnik s a maire-ek a nagyobb helye­ken a köztársaság elnöke, a kisebbeken a prefect ál­tal fognak kineveztetni. Miután az uj törvény szerint a helyi rendőrséget a prefect és alprefectek vezetik, e szerint ama hivatalnokok nem sokára oly hatalmat fog­nak gyakorolni, mint a „préfets á poigne“ a császár­ság idejében. A szélsőjobb és a jobbközép közti szakadás napon­ként nagyobb lesz. A jobbközép a hadügyminiszterrel nincs megelégedve, mert a különböző hadcsapatok pa­rancsnokságait vonakodik oly tábornokoknak adni, kik a monarchikus törekvéseknek hódolnak. Az újonnan kinevezett államtitkárok a kabinet ta­nácskozásában nem fognak részt venni. A „Jour, de Paris“ jelentése szerint az olaszor­szági franczia követ Fournier lemondása elfogad­ta ott, helyébe Noailles marquis fog kineveztetni. Har­­court mint követ Londonba fogna áttétetni s Chau­­dordy gróf a bécsi vagy berni képviseletet venné át. A washingtoni követséggel Fourniert kínálták meg; Saint-Vallier szintén ki van egy helyre jelölve. Az ostromállapot legközelebb meg fog szüntet­­tetni, e helyett azonban a sajtó az 1852-iki bonapar­ T­ist­a törvényeknek lesz alárendelve. A prefectek ön­kénye ellenében a lapok ezután csak az államtanácshoz folyamodhatnak. Leteiller és Saussier tábornokok miniszteri re­n­­delettel felmentettek parancsnokságuktól, s azt állít­ják, hogy több más tábornok is felszólíttatott, hogy válaszszanak a katonai állás vagy a politika között. Ducrot képviselői állásáról lemondott, mert azon né­zetben van, hogy a képviselőség a parancsnokság veze­tésével nem fér össze. A porosz parlamenti bizottság, mely a vasúti bot­rányok megvizsgálására volt kiküldve, sok botrányos dolgot kiderített. Lakker ismeretes vádjai egytől­­egyig igazolva vannak. Államhivatalnokoknak 62,000 tallér ajánltatott fel, hogy ezek neveik átengedésével fedezzék a szédelgést és ezek nagyobb részben el is fo­gadták az ily ajánlatokat. Az északi vasút létrejövetele érdekében Puthus­ág, 300,000, Bírón és Handjéry her­­czegek pedig egyenként 200,000 tellért fizettettek ma­guknak. Ez urak igen közel állanak a porosz trónhoz és most is vezérei a conservativ pártnak, a csapás pe­dig, mely őket e bizottsági jelentés közzététele által sújtja, sújtja egyszersmind a pártot is. A nancyi püspök által okozott nemzetközi sérelmet alig hogy eligazította a franczia kormány, már­is gon­doskodott a franczia episcopátus, hogy a német kormánynak ismét legyen miről panaszkodnia. „Bour­­ges tartomány conciliumba gyűlt érsekei és püs­pökei“ egy levelet intéztek a német püspökökhöz, mely­ben köszönetet mondanak ezeknek az állam elleni har­­czukban mutatott jó példaadásukért, e harczban további kitartásra bátorítják és ösztökélik s „e nemes ellenál­lásiért, „az ég jutalmát“ helyezik számukra kilá­tásba. E levél, mely a német püspököket, tehát német alattvalókat nyílt lázadásra hívja fel az államhatalom ellen, valószínűleg reeriminatiókra fog alkalmul szol­gálni a porosz kormány részéről. Versaillesban pedig aligha fognak határozottan fellépni akarni a „harcz kor­mánya“ e támaszai ellen. — Az említett levelet a kö­­v­etkezők írták alá: de la Tour d‘ Auvergne bourgesi érsek, Leonard júliéi püspök, P. le Breton puy-i püs­pök, Pompignac saint-fleuri püspök és Duquesnay li­­mogesi püspök. Az angolokat nagyon meglepte az Oroszország és Khiva között kötött békeszerződés, melynek teljes és hiteles szövege most lett nyilvánossá, s mely Khi­­vát forma szerint orosz fenhatóság alá helyezi. Az angol sajtó kijátszásról beszél s szemére lobbantja az orosz ír­­ kormánynak, hogy a czár ünnepélyesen lekötött szavát, ígéretét be nem váltotta és megkerülte az angol kor­mánynak adott biztosítások értelmét. A khivai hadjárat­­ megindult­akor, Anglia igen gyanús szemmel nézte a­­ vállalatot, s a közvélemény már ingerült, a kormány már merev kezdett lenni az orosz politika irányában t­elannyira, hogy az orosz kormány szükségét látta spe- I ciális megbízottat küldeni Londonba az angolok meg­­­­nyugtatására. Suwaloff herczeg, a megbízott, aztán biz­tosította az angol kormányt, hogy az egész expeditió­­ czélja nem egyéb, mint megbüntetni a khánt orosz­­ alattvalókon elkövetett erőszakoskodásért, s békés­­ szomszéddá puhítani a paczkázó apró despotát. Szavát­­ adta egyszersmind, hogy a büntetés végrehajtása után­­ az orosz hadak azonnal kivonulnak Khivából. Ez meg­történt; igen, de az orosz kormány vazallusává tette a­­ khánt s így tettlegesen kiterjeszté s fentarja uralmát a khanatus felett. F.z érinti kellemetlenül az angol köz­­­­véleményt s alkalmasint az angol kormány sem fogja­­ annyiban hagyni a „büntetés“ fogalmának ilyetén ma-­­ gyalázatát. — Heverfordwertben csatavesztett lett. a­­ tory párt. Kensington lord 609 szóval Peel ezredes 558 I szavazata ellen újból megválasztatott képviselőnek. ülést - A 48-as tart. párt ma, hétfőn, d. u. 5 órakor A kényszerhelyzet uralma Magyar­­országon. ii. Mondottuk, hogy könnyelműbb játék még nem űzetett ország érdekeivel, mint most ha­zánkéval a kényszerkölcsön megkötésénél. Hi­szen a kölcsön szükséglete sok hónappal ezelőtt már tudva volt; az üzérkedés a kölcsönre sok hónappal ezelőtt indult meg, s a képviselőház csak november végén állitatott azon alternatíva elébe, hogy decz. 1-én vagy fizetésképtelenség jelentessék ki, vagy a kölcsön minden feltételei­vel fogadtassák el. Hát nem annyi ez, mint a nemzet szívére szögezni a pisztolyt, a kényszer­­helyzet gyilkát, pénzt vagy éb­edet?! A képviselőház, a nemzet, lehet hogy most is — mint már annyiszor — elég nagylelkű lesz, határtalan kegyével a feledés fátyolét vetni azokra, kik az iszonyú kényszerhelyzet megte­remtői, a nemzet érdekeinek könnyelmű kezelői; de a történelem ítélőszéke kérlelhetlen ítéletével fogja sújtani a bűnt, mely a szigorú parlamen­táris eljárás követelménye szerint, már most is a méltó megtorlás tárgya sorába tartozik. Nem mentség ama komédiaszerű érzelgés, hogy Kerkápoly három éven át éjjel-nappal fá­radott a haza ügyében. Ily mentséggel Bazaine is feloldható az árulás vádja alól, hiszen ő is fá­radott éjjel-nappal hazája ügyében saját fo­galma szerint. Midőn valaki az ország érdekei szolgálatára vállalkozik, fontolja meg jól ere­jét, tehetségét, s a körülményeket, ha eleget tehet-e a feladatnak, melyre vállalkozik. Egy ország érdeke nem magánvagyon, a­me­lyet szeszélye szerint dobhat koczkára gazdája,­­ átvezetheti a bátor kísérlet minden nemén. Csak tessék Kerkápoly úrnak, vagy bárkinek, ki kormányra vállalkozik, próba-szerencse játékot űzni saját birtokán, mert egy ország népének, milliók és milliók érdekének sorsa, nem Csáky szalmája, melyben szabadon turkálhat a könnyel­műség úgy, mint az avatatlan kéz és szájhős kontár. De úgy látszik a felelősség azon egyszerű fo­galma, melyet Simonyi Ernő képviselő oly mesterileg vázolt a többség m­egtanítására — nem is volt, s most sem tulajdona a többségnek, mely különben a kényszerkölcsön tárgyalásánál, tehetetlenségének s imparlamentismusának adta ki bizonyítványát. Felvetettük már azt a kérdést, a most ismé­teljük, hogy van-e vagy lehet-e parlament, mely­ben az alkotmányosság fogalma minden krité­­riumával megállapodva van, hol ily kényszer­­helyzet uralja a többség szavazatát, egy kölcsön felvételénél, ily békés időben, s minden nagyobb­­szerű s rohamos katasztrófa nélkül ? Mondtuk, hogy egy szigorúan alkotmányos parlamentben,hol a felelősség nemes érzetétől úgy a kormány, mint igazgató többsége áthatva van, ilyesmi nem tör­ténhetik meg. Ezt kétségbe nem vonhatja senki, csak úgy, ha példával igazolja. Ez a mi meg­d­ö­b­b­en­he­t­i e h­a­za min­den l­ak­ój­át, nem az kizárólag, hogy ily felté­tellel szavazták meg a kölcsönt, hanem az, hogy egyátalában a többség által beismert s indokul használt kényszerhelyzet parancsolhatta a többségnek a kölcsön megszavazását az ismert feltételek mellett. Ha a többség elfogadja a kölcsönt, mert leg­jobb meggyőződésével ezt az országra üdvösnek véli , salválva van a parlament becsülete az al­kotmányos felelősség fogalma, a Parlamentaris­mus eszméje; a többség legjobb meggyőződése szerint cselekszik, s futuris temporis exitum, cal­­liginosa nocte premit Deus. De mit tett a többség? megszavazta a nemzet életét a legutolsó koczka kőre tevő köl­csönt iszonyú feltételeivel; talán azért, mert az ország érdekeire üdvösnek és he­lyesnek vélte és véli, és ezért kész erkölcsi és anyagi felelősségének egész tekintélyeivel kezeskedni? nem! Megszavazta a kölcsönt, mert csak a golyó vagy kötél általi halál között lehetett választani, sze­rinte, é­s választotta a kötél általi halált. Meg­szavazta a kölcsönt. A saját kebléből alakult mi­nisztériuma által teremtett kényszer­­helyzet súlya alatt. A kölcsön meggya­lázó s a nemzetre nézve veszélyes feltételeit elismerve szavazta meg. Megszavazta, minden erkölcsi felelősséget elutasítva magától. Nem a többség, ügyes, körültekintő, gondos, a haza ér­dekeit mindenek felett szívén viselő többség sza­vazata volt ez; m­ilyen többség képviselő há­zunkban nincs; megszavazta a kényszer­­helyzet többsége, milyet csak oly választási eljárás hozhatott össze, mely meghamisítá a nem­zet közvéleményét, s mely ellen tiltakozott a 48-as párt felirati javaslata, s a priori látván, hogy ily módon alkotott többség nem lehet képes hí­ven szolgálni a haza érdekeit, az alkotmányosság szigorú elvei szerint: már akkoron kérte és sürgette e parlament feloszlatá­sát s új választás elrendelését. A­mely parlament többsége megengedi ma­gának azt, hogy az ország jövendőjére oly vég­­zetszerűleg kihatható intézkedést tegyen, mint a kérdésben forgó kölcsön megszavazása, s mind­ezt tegye úgy, hogy önmaga elis­­meri az intézkedés káros, sőt veszé­lyes voltát, argumentálj­o­n a kény­szerhelyzettel, mely a kétségbeesés­nek vég menedéke, az a többség valamint a múltban nem volt, úgy a jövendőben nincs hi­vatva szolgálni s képviselni az ország érdekeit. A múlt évben végbe ment választási vissza­élés, ma megboszulta magát következményeiben — a nemzet, e szerencsétlen nemzet kárára s méltó okulására. Nem megmondotta a 48-as párt felirati javas­lata, hogy az ily választási visszaélések folytán alakult többség nem lesz képes a haza érdekeit szolgálni? Meri valaki tagadni, hogy e jóslat, melyet a haza jól megfontolt érdekei­nek lelkiismeretes átgondolása s­u­­gall — nem teljesült? Mit igazol a kényszerkölcsön megsza­vazása, nem azt, hogy a többség nem képes to­vább vezetni felelősséggel a haza ügyét? Mit igazol Sennyey báró, ki eddig hanyatt-homlok ment a többséggel, a jobboldallal, s most, mint Irányi Dániel oly találólag mondja : „midőn a kormánynak és többségnek hajója sülyed, külön ladikra száll és egy külön zászlót kitűzni jónak látja.“ De mit igazol a jelen helyzet, melynek eddigi uralkodó többsége maholnap minisztériumot, kormányt alkotni nem képes, s az ellenzék tábo­rában tobort a hite hagyottak között jóféle fel­pénzért ? Ama választási visszaélésekkel alakult par­lament, valamint nem lehetett, úgy valóban nem is hű képviselője a nemzet közvéleményének, s innen van a zavar, mely a parlamentből átszivá­rogva a közélet tűzhelyére, részint csökönös és káros apathiába sülyeszté a tetterőt, részint csüg­­gedésre kárhoztatá a nemzeti szellemet, mely ma­holnap reményvesztetten hajtja le fejét fátuma előtt. Hallottuk most az országgyűlési többség szavát, melylyel képtelenségét fejezi ki az ország ■ érdekeinek vitelére. Ily eclatáns nyilatkozat hallatára joga van szavát hallatni a választó közönségnek is, mely­nek többségét, úgy sem hiven képviseli a jobb­oldal. Szerintünk az ország, a választó közönség érdeke az, de a parlamentarismus józan logikája is azt követeli, hogy a 48-as párt által előre is megjósolt eset bekövetkezvén, hogy a képvi­selőház többsége nem képes híven szolgálni az ország érdekeit, a par­lament f­eloszla­tt­assé­k és új válasz­tás eszközöltessék. Merésznek látszik e javaslat? Majd indokol­juk bővebben: Szederkényi Nándor. Mi részünkről nem tartjuk illő dolognak, hogy a képviselőház elnöke valamely párt dolgainak intézésébe avatkozzék, annál kevésbé, hogy ilyen pártértekezle­­tek nála tartassanak. A ház elnökének még a Deákkör tagjának se kellene lennie, és Somssich, ámbár külön­ben ő sem volt pártatlan elnök, legalább azt a decoru­­mot megőrizte, hogy nem vett a Deákkör tanácskozá­saiban részt, sőt — ha jól tudjuk — nem is volt tagja. Bittó úr azonban, a­ki még a Franco-magyar bank el­nökségét sem tartotta magas méltóságával ellenkezőnek, ilyen apróságon fen nem akad. A­mi már a vasárnapi értekezletet illeti, a­mely a Deákkörben tartatott, abban Csenge­ry A. indítvá­nyára, melyet Horváth Boldizsár támogatott, egyhangúlag azt határozta a párt, hogy Szlávyt a kormányelnökség megtartására fölszólítsa, bizodalmá­ról biztosítván őt. (A miniszterek mind távol voltak s távol volt b. Sernyei Pál is.) Igen szép dolog az a bizodalom, de csak úgy, ha igazi, nem szintett. A jelen esetben pedig, ha megen­gedjük is, hogy Szlávy személye iránt valódi rokon­­szenvet és becsülést érez a jobboldal többsége, de bizo­dalmát, mint a minisztérium feje iránt, bizony aligha. Nem is más a tegnapi „miniszter malasztás“, mint azon kényszerűség eredménye, melyben a Deákpárt mostan­ság van, nem tudván, kit ültessen Szlávy helyére, ha az visszalép.­­ A többi miniszterekről azonban nem volt szó. — Alább közöljük a „Reform“ után azon érte­kezlet leírását, mely Bittó István elnöknél szombaton a végett tartatott a Deákpárt különféle árnyalatainak többjei között, hogy a másnap tartandó általános Deák­köri értekezleten,ha lehet egyhangúlag maraszszák meg Szlávy miniszterelnököt. — Mező-Túrról, a következő sorokat vettük Tur­­gon­yi Lajos úrtól: Kivonata a mező-turi felsőrészi polgári olvasó kör 1873-ik évi november 23 án tartatott közgyűlése jegyzőköny­vének. 3-ik szám. Inditványoztatott, hogy Csárofszky Lajos országgyűlési képviselő úr , kit ismert s előadott politikai elveiért a mező­túri választó kerület ellenzéke közfelkiáltás utján oly lelkesedéssel választott el kép­viselőjéül, a ki fellépése óta — vallott elvéhez hiven oly erősen s erélyesen küzd Magyarország vérrel szer­zett szent jogainak épségben tartása, s ezredéves alkot­mánya csonkíthatlanságáért, ki­tántoríthatlan haza­­fiságáért választói bizalmát teljes mértékben megér­demli, és valóban bírja, választassák meg a felsőrészi polgári olvasó kör tiszteletbeli tagjául. Az indítvány szűnni nem akaró ,,éljennel“ fogad­tatván: a közgyűlés Csávolszky Lajos képviselő urat, a­kit az ellenzék elveihez hiven ragaszkodásáért becsülni, s az ország jogainak és ezredéves alkotmá­­mányának erélyesen védéséért becsülve tisztelni meg­tanult, kinek nevét az olvasó kör tagjainak névsora közt szemlélhetni büszkeségének tekint, — nemcsak mint elválasztott képviselőjét, hanem mint hazánk lel­kes fiát a mező­túri felsőrészi polgári olvasó kör tisz­teletbeli tagjául egyhangúlag megválasztó, s ezen meg­választásáról szóló jegyzőkönyvi kivonatot számára megküldeni elhatározta. Kiadta: Mező-Taron 1873. nov. 24. Jegyzetté Mózes János Ifj. Turgonyi Lajos olv. köri jegyző­ egyleti elnök. Francziaország mai helyzete. Francziaország átesett az egyik válságon, hogy egy újabb válságos helyzetbe bonyolittassék, mely azon naptól fog számíttatni, midőn Mac Mahon el­nöki hatalma a nemzetgyűlés többségének szava­zatával hét évre meghosszabbittatott. A fondorlatok és cselszövények minden esz­köze mozgásba hozatott, hogy a nemzet akarata ellen a ledöntött trónt ismét fölállítsák. Ez ese­mények nagyon tanulságosak. De vájjon fog e ez okulására szolgálni a népeknek ? Hisz nemsokára száz éve lesz, midőn Francziaország a monarchia százados jármát lerázta, önurává tévé magát s a szabadelvűség eszméinek kihirdetésével az uj kor­szak alapkövét létévé. S most, midőn ez örökké emlékezetes századik év­forduló napja közeledik, azon áramlattal kell a franczia nemzetnek ismét küzdeni, mely azokat tolja előtérbe, kiknek őseit száz év előtt elűzte. Csaknem­régiben már bizonyosnak tartatott, hogy Chambord lesz Francziaország királya. A szerepek ki voltak osztva s minden oly jól ment, hogy még csak egy kis formalitás volt hátra, t. i. a király kikiáltás. A nemzet többsége, mely a nemzetgyűlést nem királycsinálásra választá, minden alkalommal, midőn a pótválasztások ese­teiben tehető, a határozott republikánus képvise­lők megválasztásával tiltakozott a monarchisták fondorlatai ellenében. S kétséget nem szenved, ha a nemzetnek alkalom adatik, hogy új képvise­lőket válaszszon a nemzetgyűlésbe, a republiká­nusok határozott többségben lesznek, s nem lett volna szükség az orleansisták és bonapartisták duzzogó ellenszegülésére, kik nem a monarchikus intézmény, hanem csakis Chambord gróf szemé­lye ellen irányozták haragukat. Chambord gr. a kudarcz élét oly módon igyeke­zett eltompítani, hogy Chesnelonghoz intézett le­velében visszavonta előbbi nyilatkozatában foglalt óhajtásának magyarázatával. Hogy ezt csak kény-

Next