Magyarország, 1984. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1984-07-01 / 27. szám

Franciaország Kényes egyensúly Mitterrand otthon és Moszkvában • Változások választás után Újra felvették a legmagasabb szintű párbeszéd fonalát a Szov­jetunió és Franciaország között — ebben látják Mitterrand elnök Szovjetunióban tett látogatásának legfőbb jelentőségét Párizsban. A francia értékelések általában rá­mutatnak: bár a moszkvai megbe­széléseken nem csökkentek az ed­digi nézeteltérések a feszültség okait illetően, mindkét fél aggasz­tónak tartja a jelenlegi nemzetkö­zi helyzetet, s egyetért annak szükségességében, hogy azt nem szabad súlyosbítani, hanem keres­ni kell a kibontakozás lehetőségeit. Ugyanakkor megerősítették a két­oldalú­­ kapcsolatok fejlesztésére irányuló közös akaratot, s mind Konsztantyin Csernyenko, mind Francois Mitterrand hangsúlyozot­tan szólt a két nép közötti törté­nelmi barátságról. Felújított párbeszéd A látogatás reális értékelésénél figyelembe kell venni, hogy a szovjet—francia csúcstalálkozók 1980 óta szüneteltek. (1980 máju­sában folytatott utoljára eszmecse­rét Valéry Giscard d’Instaing Leo­­nyid Brezsnyevvel.) A 70-es évek­ben rendszeressé vált csúcstalálko­zók s­züntetését francia részről azzal magyarázták,­­hogy miután Franciaország az eurorakétákról folyó vitában határozottan elköte­lezte magát az amerikai rakétate­lepítés támogatására, Mitterrand elnök úgy vélte: Moszkvában csak ugyanezt az álláspontot tudná ki­fejteni s a tárgyalások negatív kimenetele még jobban megterhel­né az amúgy i­s hűvössé vált szov­jet—francia kapcsolatokat. Közben azonban egyre nyilván­valóbbá vált, hogy a csúcstalálko­zók szüneteltetésével Párizs saját diplomáciai mozgásterét is szűkí­tette. Ugyanakkor a gazdasági vál­ság nyomasztó következményeivel küzdő francia gazdaságnak szük­sége lenne a Szovjetunióval való kapcsolatok erőteljesebb fejleszté­sére. Mitterrand elnök már a télen célzott egy nyilatkozatában arra, hogy ismét fel szeretné újítani Moszkvával a legmagasabb szintű párbeszédet. Tavasszal — norvé­giai látogatásakor tartott sajtóér­tekezletén — azt fejtegette, hogy az amerikai rakétatelepítés meg­kezdésével egy olyan, általa „át­menetinek” nevezett időszak kez­dődött, amikor feltétlen szükség van a Szovjetunióval folytatandó párbeszédre, hogy keressék a ki­vezető utat a jelenlegi helyzetből. A moszkvai látogatás bejelentése után Franciaországban egyes jobb­oldali körök a Szaharov-ügy kap­csán indított kampány jelszavai­nak átvételével igyekeztek hangu­latot kelteni a látogatás ellen azzal a nyilvánvaló céllal, hogy meg­hiúsítsák azt, vagy legalábbis meg­mérgezzék annak légkörét. (Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy több felelős francia ellenzéki politi­kus viszont állást foglalt a Szov­jetunióval való párbeszéd folyta­tása mellett.) Egyes jobboldali or­gánumok még néhány nappal a látogatás előtt is annak lehető­ségét hangoztatták, hogy Moszkvá­ban „kínos incidensekre” kerülhet sor. Ezek a jóslatok azonban nem váltak valóra, s a látogatás után még a jobboldali Le Figaro Moszkvába küldött tudósítói is megállapították: a látogatás mér­lege pozitív s mind szovjet, mind francia részről hangsúlyozták a csúcsszinten lefolyt megbeszélések „konstruktív, komoly és megfon­tolt jellegét”, noha konkrét előre­lépésről nem lehet beszámolni. Párizsi illetékes körökben ki­emelik: a látogatás annyiban hasznos volt, hogy eredményekép­pen ismét létrejött a legmagasabb szintű személyes kapcsolat a fran­cia és szovjet vezetők között. Mit­terrand elnök meghívta Konsztan­tyin Csernyenkót Párizsba s az el­nök helyeselte a két kormány kö­zötti rendszeres politikai konzul­tációk gyakorlatának felújítását. Hasznos volt e találkozó — hang­súlyozzák a francia fővárosban — azért is, mert a Moszkvában le­folyt eszmecsere módot nyújtott arra, hogy mindkét fél részletesen és nyíltan megvilágítsa a másik előtt álláspontjának belső rugóit azokban a kérdésekben is, ame­lyekben továbbra is eltérnek a vé­lemények, így az eurorakéták kér­désében. Ugyanakkor megmutatkozott, hogy a világpolitika több más kérdésében , így a közel-keleti és közép-amerikai helyzet megítélé­sében sok közös vonás van az ál­láspontok között. Mindkét fél egyetértett annak szükségességé­ben, hogy a fegyverkezési ver­senyt nem szabad a világűrre ki­terjeszteni. Az egyetértés legfonto­sabb közös pontja abban nyilvá­nult meg, hogy mindkét fél aggo­dalmát fejezte ki a nemzetközi helyzet romlása miatt, s azt a kö­zös akaratot juttatta kifejezésre, hogy keresni kell az utakat és módokat e veszélyes irányzat visz­­szafordítására. Párizsban figyelmet keltett, hogy az elnök moszkvai sajtóérte­kezletén határozott különbséget tett a szovjet—amerikai viszony és a szovjet—francia kapcsolatok között. Az előbbit úgy jellemezte, hogy az „jeges” és „közelebb van a Sarkokhoz, mint az Egyenlítő­höz”. Ezzel szemben nem indo­kolt a szovjet—francia kapcsola­tok „befagyásáról” beszélni­­— mondotta —, azokat ma inkább a „felmelegedés” jellemzi. Mitterrand elnököt kétségtelenül elsősorban külpolitikai megfonto­lás — a francia külpolitikai moz­gástér kiszélesítése — vezette ak­kor, amikor elhatározta e látoga­tását, s e döntés mellett kitartott a jobboldal ellenséges kampánya ellenére is. A látogatáskor elhang­zott egyes kijelentéseiben, így a Szaharov-ügy megítélésében, már belpolitikai megfontolások domináltak. Egyes francia kom­mentátorok szerint Moszkvában felismerték, hogy milyen belpoli­tikai nyomás nehezedik az elnök­re. Határozottan visszautasították ugyan egy olyan ügy megvitatá­sát, amelyet a Szovjetunió belső ügyének tekintenek, de e hatá­rozottság olyan tapintattal páro­sult, ami lehetővé tette a tárgya­lások nyugodt légkörének bizto­sítását s nem került sor olyan „incidensekre”, amelyeket a fran­cia jobboldali sajtó elsietve jósol­gatott. Viharos hazatérés A Moszkvából hazatérő elnököt komoly belpolitikai gondok vár­ták. Ezt szemléltetően jelezte az a nagyszabású demonstráció, amely közvetlen hazatérése után, vasárnap zajlott le a francia fő­városban. Az ellenzék százezreket vonultatott fel az utcán. (Előzete­sen másfél millió ember részvéte­léről beszéltek ...) Az ürügy erre az iskolatörvény elleni tiltakozás volt, de a gondosan és nagy anya­gi költségekkel megszervezett tün­tetések (amelyre a szülönvonatok százai és az autóbuszok ezrei szál­lították az ország minden részéről a résztvevőket) igazi célja annak demonstrálása volt, hogy milyen tömegeket tud mozgósítani az el­lenzék a kormány politikája ellen. Az ellenzéknek ez az erőde­monstrációja még inkább aláhúzta az előző vasárnapi közös piaci vá­lasztások kimenetelének figyel­meztetését. A baloldal — pillanat­nyilag — csak a szavazók kisebb­ségét tudja felsorakoztatni maga mögé, s ha most tartanának par­lamenti választásokat, kisebbség­be kerülne a törvényhozásban. (A szocialista párt és az EKP együtt­véve a szavazatoknak csak egy­­harmadát szerezte meg, igaz vi­szont, hogy a választók 43 száza­léka tartózkodott a szavazástól.) Konzekvenciák levonása Persze most csak a közös piaci parlament megválasztásáról volt szó, az igazi belpolitikai tétet je­lentő nemzetgyűlési választásokra majd csak 1986-ban kerül sor. De a baloldali pártok is elismerik, hogy e szavazási eredményt nem szabad félvállról venniök s mind a szocialista párt, mind az FKP vezető szervei éppen e napokban tanácskoznak, hogy levonják e szavazás tanulságait. Az FKP po­litikai bizottsága már rögtön a szavazást követően elhatározta, hogy széles körű és nyílt­­vitát in­dít az egész párton belül arról, milyen tanulságokat kell levonni a június 17-i szavazásból, és mi kell tenni azért, hogy visszasze­rezzék a választók megingott bi­zalmát. Az Elysée-palotához közel álló körök véleménye szerint Mitter­rand elnök szintén gondosan ta­nulmányozza a most kialakult helyzetet, de az elök nem fog „el­sietett döntéseket” hozni, mert nem akar „nyomás alatt cseleked­ni”. A politikai megfigyelők többsé­ge szerint valószínűleg csak né­hány hét vagy néhány hónap múl­ve kerül sor arra, amit Párizs­ban már régóta várnak; arra tud­niillik, hogy az elnök — az V. Köztársaság szokásainak megfe­lelően — búcsút vesz miniszterel­nökétől és egy másik politikust bíz meg új kormány megalakítá­sával, hogy így „új gárdával” ké­szíthesse elő az 1986-ban esedé­kes parlamenti választásokat. Ezzel kapcsolatban rengeteg a találgatás. Legalább féltucat szo­cialista politikus neve szerepel a miniszterelnöki szék várományo­sai között. A két legvalószínűbb jelöltként elsősorban Jacques De­­lors gazdasági és pénzügyminisz­tert és Luis Mermazt, a nemzet­­gyűlés elnökét emlegetik. Sőt már az a kombináció is szóba került, hogy az elnök Michel Rocard me­zőgazdasági minisztert bízná meg az új kormány megalakításával, aki pedig a szocialista párton be­lül épp az ő ellenlábasa volt 1980-ban az elnökjelöltségért fo­lyó küzdelemben. Az őrségváltás időpontjáról azonban megoszlanak politikai kö­rökben a vélemények. Egyesek szerint az már júliusban vagy augusztusban várható, mások sze­rint viszont az elnök el akarja kerülni azt, hogy az új miniszter­­elnök túl korán „elhasználódjék” az 1986-os választások előtt, s így a nehéznek ígérkező őszi költség­­vetési vitában még Mauroy mi­niszterelnökre várna az a feladat, hogy vállalja az ódiumot a szigorú takarékoskodás jegyében összeál­lítandó költségvetésre. Így utóda később majd „tiszta lappal” in­dulhat. DOBSA JÁNOS FRANCOIS MITTERRAND ÉS KONSZTANTYIN CSERNYENKO Hangsúlyozottan szóltak a két nép közötti történelmi barátságról MAGYARORSZÁG 1984/27

Next