Ellenzék, 1909 (8. évfolyam, 1-148. szám)

1909-01-05 / 1. szám

Miskolc, 1909. Vil­. évfolyam 1. sz. Kedd, január 5. ELLENZÉK A MISKOLCI FÜGGETLENSÉGI ÉS NEGYVENNYOLCAS PÁRT HIVATALOS KÖZLÖNYE. Előfizetési árak: Felelős szerkesztő : Szerkesztőség és kiadóhivatal. Vidéken: Egész évre 12 . Fél évre . . 6 . SASSY CSABA Széchenyi­ utca 36. SZELÉNYI ÉS TÁRSA nyomdája Negyed évre 2*50 K Negyed évre 8 K Laptulajdonos : A lap megjelenik: ■gyes szám­ára 8 fillér. — Kapható minden hirlapelárusitónál. SZELÉNYI LAJOS minden kedden, csütörtökön és szombaton. Helyben: Egész évre . 10 K Fél évre . . 6 K Nemzeti népnevelés. Az .Ellenzék* számért, írta­ Halász Ferenc miniszteri tanácsos. Nyelvben és érzületben egységes ma­gyar nemzeti állam ! Ez a fő cél, amely felé mindannyiunknak okos tervszerűséggel, szívós kitartással törekednünk kell. Azt a természet adta csodás keretet, amely szép hazánkat a Kárpátok bérceivel és a Duna- Dráva hullámaival körülövezi, be kell töl­­tenünk testvéries érzelmű, egymást meg­érteni tudó magyar nemzettel. Ha ezt a célt elérhetjük, ezer éves fenállásunk örök időkre biztosítva van. Ha azonban bábeli nyelvzavar és ellenséges­kedés dúlná tovább is közéletünket, ment­hetetlenül szétzüllünk, más nagy nemzet­­iadboekok zsákmányaivá leszünk. Ámbár az alkotmányos korszak beállta óta letelt 40 év alatt népoktatásunk két­ségtelenül nagy arányokban fejlődött, mégis e téren bizony még nagyon sok a tenni­való. Elég, ha csak azt említem, hogy a magyar anyaországban a hat éven felül való népességnek még mindig 38’60/o-a nem tud írni, olvasni és hogy az anya­ország népességének 40°/o-a nem beszéli az állam nyelvét. Pedig az elvitathatatlan, hogy nemze­tünk jövőjét egyéb más tényezők mellett csak úgy biztosíthatjuk, ha a nép millióit a magyar hazafias irányú és a közéletre is kiható népnevelésben részesítjük. Gróf Apponyi Albert vallás- és köz­­oktatásügyi miniszter, áthatva a nemzeti irányú népoktatás nagy fontosságától, kor­szakos jelentőségű népoktatási törvényeivel biztosította, hogy bizonyos idő múlva az ifjú nemzedék nemcsak az írás-olvasásban, de az állam nyelvének ismeretében és ha­zafias szellemben is kifogástalan készségre és érzületre fog jutni. Apponyi gróf kormányzásának súly­pontját a nép művelésére fordítja, és alig három évi minisztersége alatt oly ered­ményeket ért el, amelyek a legvérmesebb reményeket is felülmúlják. Megalkotta a nem állami elemi nép­iskolák jogviszonyairól és a községi és felekezeti néptanítói járandóságról szóló 1907. évi XXVII. törvénycikket, amely minden iskolától az államellenes irányzatok kerülésén felül még azt követeli, hogy a magyar címernek és zászlónak, a magyar történeti emlékeknek és ezek révén a ha­zafias szellem pozitív ápolásának tért nyis­son ; hogy az állami nyelv tanításában el­érje azt a minimális eredményt, mely az 1879: XVIII. t.-c. szándékának megfelel és ezzel a nemzeti összeforradás ügyét szolgálja, és hogy a tanító, a magyar ki­rály, magyar haza és magyar alkotmány iránti hűséget esküvel megerősítse. A ta­nítói fizetés kiegészítésére nyújtott állami segély feltételéül pedig még azt kívánja a törvény, hogy minden államsegélyes is­kolában a magyar nyelv, számtan, a ma­gyar földrajz, magyar történelem és alkot­mánytan a miniszter által kiadott tanterv szerint és az általa jóváhagyott tankönyvek segítségével taníttassék. A törvény végre­hajtása érdekében gondoskodott Apponyi miniszter az állami felügyelet hatékony ki­­terjesztése felől és nincs kétség az iránt, hogy ezen törvény által a magyar hazafias irányú népnevelés terjesztésében néhány év múlva igen örvendetes eredményeket fogunk tapasztalni. Itt megemlítjük, hogy a köz­ségi és felekezeti néptanítók fizetésének ki­egészítésére az állam az 1909-ik évben már 8 és fél millió koronát fordít. Másik nagy alkotása Apponyi minisz­ternek az állami elemi népiskolai tanítók illetményeinek szabályozásáról és az állami népiskolák helyi felügyeletéről szóló 1907. évi XXVI. t.-cikk. Az állami népoktatás hazánkban elsőrangú kultúrpolitikai jelen­tőséggel bír, mert az eddigi tapasztalatok fényesen igazolták, hogy az egységes ma­gyar nemzeti állam megteremtésében az állami népoktatás egyike a leghathatósabb eszközöknek. A közoktatási kormányzatnál tradicionális elv, hogy sehol nem erősza­kolja az állami népoktatást, amely önma­gától is oly népszerű és vonzó erővel bír, hogy községeink vetélkedve kérelmezik nép­oktatásuknak állami kezelésbe való vételét. Az állami népoktatásnak nagyarányú fej­lődését mi sem igazolja nyomatékosabban, mint az az adat, hogy ezelőtt 13 évvel, 1895. évben csupán 1500 állami tanítónk volt és akkor az állami oktatásra csupán 4 millió korona költség fordíttatott, míg az 1909. évi állami költségvetésben, az ez év őszén megnyíló új állami iskolákkal együtt 7 ezer állami tanító illetménye van felvéve és az állami oktatás összes költségei 15.834.515 koronára rúgnak. Meg kell említenem, hogy ezen rendkívül nagy emel­kedés legnagyobb aránya éppen Apponyi gróf kultuszminiszter kormányzásának ide­jére esik. Ez az egy körülmény is fénye­sen igazolja, mennyire szívén viseli Apponyi gróf az állami népoktatást azon egyedül helyes értelemben, hogy mindenütt, ahol a községi vagy más felekezeti iskolafen­­tartók összerejükből nem képesek vagy más okokból nem akarnak a magyar állam érdekeinek megfelelő népoktatást létesíteni és fentartani, oly helyeken az állam vonul be, mint iskolafentartó és az állam nagy erkölcsi és anyagi erejével biztosítja a valláserkölcsi alapon nyugvó magyar nem­zeti népnevelést. Megemlítem, hogy az állami elemi népiskolákban immár félmil­lió tanköteles részesül oktatásban. Azt csak futólag említem, hogy az 1907 : XXVI. t.-c. az állami tanítókat állami tiszt­viselőknek minősítette és számukra a mi anyagi viszonyainkhoz mérten olyan java­dalmazást biztosított, amely a művelt nyu­gat nem egy nemzetével kiállja a ver­senyt. Szociális szempontból nagy fontosság­gal bír Apponyi miniszter harmadik nép­oktatási törvénye az elemi népiskolai oktatás ingyenességéről. Ennek a törvénynek, amely 1909. év szeptember hó 1-én lép életbe, az a célja, hogy az elemi népiskolákban a tanítás teljesen ingyenes legyen, vagyis hogy a tankötelesek semmiféle címen tanítási díjat ne fizessenek. Az általános tankötelezettséget népoktatási alaptörvé­nyünk már 40 év előtt kimondta, mégis sajnálattal kell megállapítanunk, hogy tan­köteleseinknek csak 79,5 százaléka jár iskolába, és így hatszázezernél több tan­köteles oktatás nélkül nő fel. Ezen tűrhe­tetlen állapot egyik okát a tandíjszedésben is kell keresnünk. Apponyi miniszter tehát azon elvből kiindulva, hogy az általános tankötelezettséggel egyátalán nem fér össze, hogy az ezt teljesítő szülőtől az az iskola tanítási díjat szedjen, megalkotta az elemi népoktatás ingyenességéről szóló törvényt. A tandíjból eddig befolyt évi jövedelmet, amely összesen 3.400.000 koronát tesz, ezentúl bizonyos feltételek mellett az állam fogja az is­olafenntartók­­nak kárpótolni. Reméljük, hogy az ingye­nes népoktatás jelentékenyen fokozni fogja az általános tankötelezettség érvényesítését. Ugyanezen törvényben gondoskodott a miniszter az elemi népiskolákban szerve­zendő ifjúsági könyvtárak felől, és e tekin­tetben a külföldi államok népoktatási tan­kötelezettség érvényesítéséről. Mindezen törvényeknek szerves kiegé­szítőjéül szolgál az a törvényjavaslat, melyet Apponyi miniszter a múlt nyáron a gazdasági népoktatás rendezéséről a képviselőház elé terjesztett. Ezen javaslat szerint a gazdasági népiskolának az a célja, hogy a 13—15 éves, mindkét nembeli tanulókat eddigi ismereteikben megerősítse és továbbképzésük mellett a gazdaság egyes ágaiban oly mértékben begyakorolja, hogy a fiuk, mint leendő földmívesek, okszerűleg kezelhessék birtokukat vagy

Next