Miskolczi Estilap, 1914. május (23. évfolyam, 99-123. szám)

1914-05-01 / 99. szám

XXIII. évfolyam 99-ik (343.) szám. Péntek, május 1. MISKOLCZI ESTILAP Egyes szán ára 2 fillér. § Magjelenik vasárnap és 1 lnnepnap kivételével min- 5 innap délben 12 órakor. % POLITIKAI NAPILAP Felelet szerkesztő: SASSY CSABA., ■ Kiadó lad­ulejconok: SZELÉNYI LAJOS. m Szerkesztőség és kiadó*­ j­­ hivatal: Széchenyi­ u. 36.­­ | Szelényi és Társa nyom­­­dája. Telefon 62. szám. Agyonrcsomált a munkapárti uralom már min­dent ebben az országban. Saj­tót, esküdtszéket, parlamentet, képviselőválasztást, munkakerülő­ket, csak még a becsületkerü­­lőkre nem jutott a sor. Tudtunk­­kal még törvénytervezet sincsen ellenük. Ettől a sok reformtól várta ez a rendszer, hogy véka alá csukhatják a múltat, a párt szü­letését, a törvénytelen szülők perverzitásait, a furcsa politikai házasságból született gyermekek­nek erkölcstelen kijárásait. Reform kellett nekik, mert et­től várták az igazság szája be­tömését, az igazságszolgáltatás új csapásait. A Lukács—Desz­­per különösen sürgette a külön­féle reformokat. Meg is jöttek. Esküdtszéki, sajtóreform. Úgy látszik azon­ban, mindegyik felesleges munka volt. Az igazságot még ezekkel sem lehet a torkokra forrasztani. Barát uramékat az új esküdt­széki módszer zúzta pozdorjává. Az újság pedig, a reform dacára, továbbra is kihámozza a Lukács Barátokat és társait a munka­párti óra fekete árnyékából. Mi nem tudjuk megakadályozni, hogy a Lukács Lászlóék és a Barát Árminók a Pallós Igná­­cokkal és rokonságával jóbarát­ságban ne l°gyenek, de viszont ők sem akadályozhatják meg semmiféle Balogh-törvénynyel, hogy a sajtó napfényre ne hozza az ilyen komiszságokat s hogy az esküdtszék rájuk ne nyomja azt a bélyeget, amelynek kör­irata a politikai erkölcstelenség. Igen tisztelt Tiszarendszer­­imádók ! Kérdezzük magukat, mi­ként tudják összeegyeztetni ké­nyes becsületükkel, társadalmi állásukkal, de különösen a ré­gebbi politikai elveikkel, hogy ezt a rendszert támogatják, ma­gasztalják, szolgálatába szegőd­nek. Mivel tudják megvédeni Barát elvtársuk eljárását, hogy ne is beszéljünk most az első Barátról, Lukács Lászlóról és társairól? Erre igazán kiváncsiak volnánk. Mikor kezdik a Sajó­­szabályozás munkálatait. — Saját tudósítónktól. — Miskolcz, április 30. A Sajó hajózhatóvá tételének elő­munkálatait két-három hónap múlva fogják elkezdeni. A késedelem on­nan származik, hogy a földmivelés­ügyi kormány a munkálatokat nem adta vállalkozónak, hanem házilag fogja végeztetni. A versenytárgyalás alkalmával ugyanis valamennyi vállalkozó jóval túllépte az előirányzott költségvetés kereteit és még a legolcsóbb aján­lattevő is félmillióval többet kért a munkálatokért a megállapított ösz­szegnél. A földmivelésügyi kormány — amely a pályázatot kiírta és az egy­ségárakat elég magasakra vette fel — a versenytárgyalás sikertelensége után elhatározta, hogy házilag fogja a munkákat végeztetni. Már most idő kell rá, amíg a kü­lönböző felszereléseket — melyeket itt ott, egyéb folyamszabályozási munkálatoknál már használtak — Miskolcbra szállítják, kijavítják és az új gépeket felszerelik. Azután megfelelő szakmunkásra, gépészre kell szert tenni a Sajó szabályozási kirendeltségnek. Két-három hónap múlva azután a gépeknek egész garmadája, a munkásoknak egész légiója kezdi meg a Sajó szabályo­zási munkálatait a borsodmegyei Tisza Szederkényben, ahol a Sajó a Tiszába ömlik. Egész sereg külön­böző kotrógépet, cölöpverő gépet, be­tonkeverő gépet fog itt mozgásba hozni száz meg száz dolgos munkás kar és megindul a nagy mű, mely közel tíz évre van tervezve. Az első évben — 1914 julius hó elsejétől 1915. év június hó­­ 30-ig — 700,000 korona van elő- s irányozva a munkálatokra. A követ-­­­kező években már sokkal magasabb ez az előirányzott összeg. A tiz év alatt tiz millióba kerül a munka, mely tiz év alatt Tiszaszederkóny­­tól Miskolcz­ig hajózhatóvá teszi a Sajót. Az 1908. évi és a vízi bombázá­sokról szóló törvénycikk hatálya, illetve programja ja 1926-ban jár le. Akkorra új építési programmot kell majd adni az akkori kormánynak. Valószínű, hogy abban az új pro­gramaiban benne lesz a Sijónak Miskolcztól Bánrévéig tervezett ki­építése is. Eredetileg is így volt tervezve a dolog, hogy Tiszaszederkénytől Bánrévéig, 115 kilométer távolság­ban teszik hajózhatóvá a Sajót. A költségekre előirányzott tíz millió­ból meg is lehetett volna építeni az utat,­­ de rosszul, úgy, hogy a víz itt is, ott is beszivárgott volna a partmenti földekre és azo­kat elvizesítette volna. Ebből pedig temérdek kártérítési pert akasztot­tak volna a földmivelésügyi kincs­tár nyakába. Ha jó munkát akar teljesíteni a kirendeltség, akkor a tíz­millióból csak Miskolczig építheti ki a szabályozott Sajót. Itt említjük meg, hogy a Sajó sza­bályozási kirendeltség kétemeletes­­ székházát még az idén elkezdik építeni a Zsolczai kapuban. A szék­­­­házat a város építteti fel és hosz­­szabb időre bérbeadja a földmive­­lésügyi kincstárnak. Meghívó. A miskolczi függetlenségi és 48-as párt nagyválasztmánya má­jus hó 3-án, vasárnap délelőtt 11 órakor a Korona-szálló eme­leti nagytermében nagyválaszt­­mányi ülést tart, melyre ezúton hívja meg a nagyválasztmány tagjait. MOZGÓKÉPSZÍNHÁZ. |­­ TELEFONSZÁM 63 8 307 | Ma színre kerül: Jack Hilton titka. Dráma 3 felvonásban. Előadások kezdete fél 7 és fél 9 órakor A kárpáti turaut. A verseny programmja. — Saját tudósítónktól. — Miskolcs, április 30, Május 24-én reggel öt órakor kez­dődik a kárpáti turaut. A Királyi Magyar Automobil Club­ban lázas munka folyik. A rendezés nagy munkáját személyesen vezeti gróf Zichy Béla Rezső, a klub al­­elnöke és dr. Szelnár Aladár, vezér­titkár. Az elmúlt héten gróf Zichy Béla Rezső, Baruch Jenő sportbizottsági tag és Szelnár Aladár vezértitkár társaságában végigjárta a verseny három étape-ját s az egyes étape­­végi városokban és a déli pihenő­helyeken beszélték meg a fogadtatás részleteit a helyi funkcionáriusokkal. A verseny programmja e pillanat­ban már véglegesen meg van álla­pítva. Íme: Május huszonnegyedikén reggel 5 órakor start Budapesten a Kígyó­­térről. A gépek a Kossuth Lajos­­utcán, Rákóczi­ úton, Külső Kerepesi­­úton hagyják el a fővárost. A ver­senyzők 9 és 10 óra között fognak Miskolczon keresztül menni. A Csabai­ig­aputól kezdve végig a Szemere­­n­cán, Zsolczai kapun és a Vay utón át. Ebédállomás Kassán a Schalk­­ház éttermében. Munkácson, Mun­kácsy Mihály szülőháza előtt lesz a cél s azután a gépek az Árpád­­utcában levő honvédlaktanya udva­rára mennek. Május 25-én reggel, hat órakor startolnak el a kocsik a honvéd­laktanya elől Jánosi irányában Mára­­marossziget felé, Máramarossziget lesz második napi ebédállomás. A veingzők a Korona-szálló étter­mében frissítik fel magukat. Dorna­ Vatrán, a bukovinai Automobil Club testületileg fogadja a versenyzőket. Garageul az elkerített vásártér szol­gál. A fürdőket aznapra megnyitja az igazgatóság a versenyzők számára. Az autókaraván utasai a Bahn-hotel­­ben és a két fürdőszállodában kap­nak szállást.

Next