Modellezés, 1964 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1964. január / 1. szám
MODELLEZÉS A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA A versenyen, elkel a tartalék gép Kotormány Mihály, Battonya. Valószínűleg nem olvasta 1963. évi novemberi számunkat. Ebben részletesen beszámoltunk a hazai rakétamodellezés állásáról. Örömmel közölhetjük, hogy a rakétamodellezéssel foglalkozók vágya rövidesen megvalósul. A MOKI eredményes kísérleteket folytatott a hazai rakétamodellek kialakítására. 1964 elején elkészül a rakétamodellező szakkörök foglalkozási terve, és valószínűleg még a tavasszal megindul a szakkörvezetők kiképzése is. * * * Veress Vilmos, Ózd. A rakétamodellezés megindulása után a szabályzatok valószínűleg nem engedik meg a saját hajtóanyaggal való indulást. A hajtóanyagkísérletek ugyanis könnyen balesetet okozhatnak. A modellezők a versenyeken egységes töltettel fognak indulni, amelyet valamelyik hazai üzemünk állít elő. * * * Schlichter József, Almamellék. A kérdezett modellmotor mérési eredményei nincsenek szerkesztőségünk birtokában. Becslésünk szerint — hasonló kivitelű modellmotorok adatai alapján — a motor teljesítménye 12—15 000/perc fordulatszám mellett kb. 0,25— 0,30 LE. Üzemanyagnak a szokásos Diesel-motorokhoz használt keveréket javasoljuk. Ajánljuk, hogy olvassa el a ,,Modellmotor üzemanyagok” c. cikkünket. Balovics István, Kazincbarcika: Megfelelő tengeralattjáró szakirodalom, tervrajz és fénykép nincs szerkesztőségünk birtokában. Javasoljuk, hogy forduljon Szabó Nándorhoz, (Bp., VI., Mozsár u. 12.) aki a tengeralattjárókkal foglalkozó szakirodalmat jól ismeri, valószínűleg segíteni tud problémái megoldásában. * * * Horváth Sándor, Budapest A legutóbbi számunkban a gyorsnaszád leírásánál közölt Napier—Deltic-Diesel-motor megegyezik az Angliában mozdonyokba beépített Deltic-motorokkal. Természetesen a mozdonymotor teljesítménye a tartós teljesítménykivétel miatt, kb. 2000 LE-re van korlátozva. A 3140 LE a gyorsnaszádban is harci teljesítménynek tekinthető, amit csak rövid ideig lehet a motorból kivenni. Dániel József, Budapest. Modell irányításához megfelelő rádió adó-vevő berendezés, kereskedelmi forgalomban nem kapható. Versenyeinken idáig főleg amatőr készülékekkel indultak modellezőink. * * * Bodnár László, Budapest. Nem tartjuk célravezetőnek a levélben közölt kis átmérőjű légcsavar alkalmazását. Kétségtelen, hogy ezzel a motor fordulatszáma tovább fokozható, de a mérések szerint 18 000/perc fordulatnál a motor már a teljesítményű görbe leszálló ágában dolgozik. - December 16—21. között a modellezési osztály megtartotta a klub- és műhelyvezetők továbbképzését. A dunakeszi iskolán kaptak a résztvevők elszállásolást. A többi között ott volt a továbbképzésen a modellező bizottság titkára, Honti László, és alelnöke, Homonna Béla. A továbbképzésen szó esett az elmúlt év kiképzési munkájáról, a 63—64-es év feladatairól, a rakétás körök beindításáról. Ismertették a sportkódexet, repülőmodellezést, vonatkozásban, valamint a műrepülő figurák elemzését. Sor került a hajómodellező szabályzat konzultációjára, és 22 résztvevő országos minősítésű sportbíró lett a lefolytatott vizsgáztatás alapján. Ezenkívül egyeztették a versenyidőpontokat, foglalkoztak a modellmotorok üzemeltetésével, karbantartásával, a műrepülő modellek repítésével, és pontozásával. A MOKI rakétabemutatót tartott, ahol a továbbképzés résztvevői megismerkedhettek a beindulásra ke- KLUBHÍREK pülő rakétás körök modellező anyagaival. A továbbképzés sikeres volt, bár a résztvevők a következőkben lényegesen több gyakorlati építési lehetősége kívántak, és annak az igényüknek adtak kifejezést, hogy tartsanak speciális, kategóriák szerinti továbbképzéseket. * Szinte kivétel nélkül Valamennyi szakosztálytag megjelent a múlt év novemberében Dorogon megtartott szakosztály értekezleten. A beszámolóban sok szó esett az elmúlt évi eredményekről, hibákról. Külön foglalkoztak Galgóczi Sándor egyéni teljesítményével, amellyel a wienerneustadti szabadonrepülő világbajnokságon is értékes helyezést szerzett a magyar csapatnak. A hozzászólók mondanivalóját a modellezés ügye iránti szeretet hatotta át. Köles János I. oszt. versenyző, a helyes versenyszellem kialakításáról beszélt. Tátrai Ottó az összetett honvédelmi verseny járási döntőjéről számolt be, Horváth elvtárs a Szénbányászati Tröszt anyagi támogatásáról biztosította a modellezőket, Galgóczi Sándor a politikai nevelőmunka fontosságáról beszélt, és arról az egyre javuló kapcsolatról, ami az MHL és a KISZ között van kialakulóban. Vámos István, szakosztályvezető * * * December 30-án az MHL Országos Elnökségén Úszta Gyula altábornagy, honvédelmi miniszterhelyettes, az MHS elnöke, péf®jutalomban részesítette azokat az MHS sportolókat, akik az elmúlt évben komoly sikereket értek el. Az ünnepségen a többi között huszonkét országos bajnokságot nyert modellező részesült pénzjutalomban.