Modellezés, 1964 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1964. január / 1. szám

MODELLEZÉS A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA A versenyen, elkel a tartalék gép­­ Kotormány Mihály, Batto­­nya. Valószínűleg nem olvasta 1963. évi novemberi számun­kat. Ebben részletesen beszá­moltunk a hazai rakétamo­dellezés állásáról. Örömmel közölhetjük, hogy a rakéta­modellezéssel foglalkozók vá­gya rövidesen megvalósul. A MOKI eredményes kísérlete­ket folytatott a hazai rakéta­­modellek kialakítására. 1964 elején elkészül a rakétamo­dellező szakkörök foglalko­zási terve, és valószínűleg még a tavasszal megindul a szakkörvezetők kiképzése is. * * * Veress Vilmos, Ózd. A rakétamodellezés megin­dulása után a szabályzatok valószínűleg nem engedik meg a saját hajtóanyaggal való indulást. A hajtóanyag­kísérletek ugyanis könnyen balesetet okozhatnak. A mo­dellezők a versenyeken egy­séges töltettel fognak in­dulni, amelyet valamelyik hazai üzemünk állít elő. * * * Schlichter József, Alma­mellék. A kérdezett modellmotor mérési eredményei nincsenek szerkesztőségünk birtokában. Becslésünk szerint — hasonló kivitelű modellmotorok ada­tai alapján — a motor telje­sítménye 12—15 000/perc for­dulatszám mellett kb. 0,25— 0,30 LE. Üzemanyagnak a szokásos Diesel-motorokhoz használt keveréket javasol­juk. Ajánljuk, hogy olvassa el a ,,Modellmotor üzemanya­gok” c. cikkünket. Balovics István, Kazinc­barcika: Megfelelő tengeralattjáró szakirodalom, tervrajz és fénykép nincs szerkesztősé­günk birtokában. Javasoljuk, hogy forduljon Szabó Nán­dorhoz, (Bp., VI., Mozsár u. 12.) aki a tengeralattjárókkal foglalkozó szakirodalmat jól ismeri, valószínűleg segíteni tud problémái megoldásában. * * * Horváth Sándor, Budapest A legutóbbi számunkban a gyorsnaszád leírásánál közölt Napier—Deltic-Diesel-motor megegyezik az Angliában mozdonyokba beépített Del­­tic-motorokkal. Természete­sen a mozdonymotor teljesít­ménye a tartós teljesítmény­kivétel miatt, kb. 2000 LE-re van korlátozva. A 3140 LE a gyorsnaszádban is harci teljesítménynek tekinthető, amit csak rövid ideig lehet a motorból kivenni. Dániel József, Budapest. Modell irányításához meg­felelő rádió adó-vevő beren­dezés, kereskedelmi forga­lomban nem kapható. Verse­nyeinken idáig főleg amatőr készülékekkel indultak mo­dellezőink. * * * Bodnár László, Budapest. Nem tartjuk célravezető­nek a­ levélben közölt kis át­mérőjű légcsavar alkalmazá­sát. Kétségtelen, hogy ezzel a motor fordulatszáma tovább fokozható, de a mérések sze­rint 18 000/perc fordulatnál a motor már a teljesítmény­­ű görbe leszálló ágában dolgo­zik. -­­ December 16—21. között a modelle­zési osztály megtartotta a klub- és mű­helyvezetők továbbképzését. A duna­keszi iskolán kaptak a résztvevők el­szállásolást. A többi között ott volt a továbbképzésen a modellező bizottság titkára, Honti László, és alelnöke, Ho­­monna Béla. A továbbképzésen szó esett az elmúlt év kiképzési munkájáról, a 63—64-es év feladatairól, a rakétás körök beindításá­ról. Ismertették a sportkódexet, repülő­modellezést, vonatkozásban, valamint a műrepülő figurák elemzését. Sor került a hajómodellező szabályzat konzultá­ciójára, és 22 résztvevő országos minő­sítésű sportbíró lett a lefolytatott vizs­gáztatás alapján. Ezenkívül egyeztették a versenyidő­pontokat, foglalkoztak a modellmotorok üzemeltetésével, karbantartásával, a műrepülő modellek repítésével, és pon­tozásával. A MOKI rakétabemutatót tartott, ahol a továbbképzés résztvevői megismerkedhettek a beindulásra ke- KLUBHÍREK­ pülő rakétás körök modellező anyagai­val. A továbbképzés sikeres volt, bár a résztvevők a következőkben lényege­sen több gyakorlati építési lehetőség­e­ kívántak, és annak az igényüknek adtak kifejezést, hogy tartsanak speciális, ka­tegóriák szerinti továbbképzéseket. * Szinte kivétel nélkül Valamennyi szakosztálytag megjelent a múlt év novemberében Dorogon megtartott szakosztály értekezleten. A beszámoló­ban sok szó esett az elmúlt évi ered­ményekről, hibákról. Külön foglalkoz­tak Galgóczi Sándor egyéni teljesítmé­nyével, amellyel a wienerneustadti sza­­badonrepülő világbajnokságon is érté­kes helyezést szerzett a magyar csapat­nak. A hozzászólók mondanivalóját a modellezés ügye iránti szeretet hatotta át. Köles János I. oszt. versenyző, a helyes versenyszellem kialakításáról be­szélt. Tátrai Ottó az összetett honvé­delmi verseny járási döntőjéről számolt be, Horváth elvtárs a Szénbányászati Tröszt anyagi támogatásáról biztosította a modellezőket, Galgóczi Sándor a poli­tikai nevelőmunka fontosságáról be­szélt, és arról az egyre javuló kapcso­latról, ami az MHL és a KISZ között van kialakulóban. Vámos István, szakosztályvezető * * * December 30-án az MHL Országos El­nökségén Úszta Gyula altábornagy, honvédelmi miniszterhelyettes, az MHS elnöke, péf®jutalomban részesítette azokat az MHS sportolókat, akik az el­múlt évben komoly sikereket értek el. Az ünnepségen a többi között huszon­két országos bajnokságot nyert model­lező részesült pénzjutalomban.

Next