Modellezés, 1970 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1970. január / 1. szám
2 A SPORTÁGAK LEGJOBBJAI Az MTI sportrovata, a szakszövetségek véleménye alapján, 1964 óta immár hatodik alkalommal készítette el a sportágak legjobbjainak listáját. A különböző sportágakban 1969. évi teljesítménye alapján összesen 41 versenyző került élre. A modellező sportágakban 1969 legjobb sportolói: Repülőmodellezés: Tóth Imre; Autómodellezés: Örkényi Viktor; Hajómodellezés: Werderits János. Töröcsik József, Budapest Örömmel olvastuk kedves sorait. Rádióirányítással foglalkozó cikkeket a jövőben is fogunk közölni lapunkban. A jól bevált készülékek ismertetésének az a legnagyobb akadálya, hogy ezekhez rendszerint nem lehet beszerezni megfelelő alkatrészeket a hazai kereskedelmi forgalomban. A szervóberendezéssel kapcsolatban sem tudunk egyelőre kedvező választ adni. Sem az Ezermester-boltban, sem pedig a Hobby-boltban nem lehet beszerezni a kívánt alkatrészeket. Halmosi Péter, Szeged A TU-154 típusú repülőgépről leírást és rajzokat lapunk 1967. évi 8. számában találhat. Kiskőrösi László, Budapest Kétségtelen, hogy a jelenlegi magyar gyártmányú „Lactron” gumi minősége nem éri el a korábbi években gyártott minőséget. Ezt elsősorban ugyanis különböző ipari felhasználásra gyártják, ahol mások a megkívánt műszaki jellemzők, mint a modellguminál. Véleményünk szerint modellezőink túlságosan lebecsülik a magyar gumit. A Koreában járt magyar modellező delegáció tapasztalatai szerint, a koreai modellezők jelenleg is magyar gumit használnak, és jobb eredményeket érnek el vele, mint modellezőink a Pirelli-gumival. Több gondot kell fordítani arra, hogy a légcsavar jellemzőit a gumi-jellemzőkhöz igazítsák. Fekete István, Miskolc A tv híradóban látott rádióirányítású autót Szűcs Sándor készítette, aki a Ganz-MÁVAG modellezőkub tagja. A Klub címe: Bp., VIII., Somogyi Béla út 18. Dénes Gábor, Győr A modellek felületén kialakított díszítő csíkozásokat úgy készítik modellezőink, hogy celluxszalag segítségével azokat a felületeket befedik, ahol a modell alapszíne megmarad, és festékszóróval a szabadon hagyott csík felületére fújják a kívánt díszítő színt. Bene Ferenc, Budapest A Pirelli-gumi mérete elsősorban a szabadon repülő modellek igényéhez igazodik. Bár tudomásunk szerint külföldön árusítanak zárttéri modellekhez kisebb keresztmetszetű gumikat is, de a versenyzők többsége a 4X1 és 6X1 mm-es szalagokból maga vágja a szükséges méretet. Ehhez az elmúlt években nagyon jól használható gumivágó készüléket készítettek. Hazánkban Öcsödy Zoltán vágóberendezése bizonyult a legjobbnak. Zsitvai László, Budapest Az acélhuzalból készített rezonancia-elven működő modellmotor fordulatszámmérők mérési határa 2— 20 000 között van. A felső fordulatszám közelében azonban a pontosság már nem kielégítő. OSTÁOA ************************************************ *********** Werderits János Tóth Imre Örkényi Viktor NÉZZÜNK ELŐRE Minden sportág erejét kétféleképpen lehet lemérni. Egyszer a jelenkori eredményeken, amelyen belül a sikereket a befutott versenyzők érik el. A másik tényező az ifjú utánpótlás kérdése, akik hivatva vannak a jövő eredményeinek az elérésére,, akik zálogai minden sportág jövőjének. A Magyar Modellező Szövetség nagyon helyesen a legtöbb versenyen már külön értékeli a serdülő és ifjúsági versenyzők eredményeit, s ennek ellenére egyre kevesebb fiatallal találkozunk a versenyeken. A legszemléletesebben az ifjúsági szabadonrepülő Bp-bajnokság igazolta ezt a tényt, hiszen az indulók száma rég volt olyan alacsony, mint az idén! Vannak kategóriák, ahol szinte nem is lehet fiatalabbakkal találkozni, s ha az átlagos életkorról statisztikát készítenénk a modellezők körében, nem valószínű, hogy megnyugtató eredményt kapnánk — például a gumisoknál. Gondolatébresztőnek szánjuk sorainkat, felhívni figyelmét a szakkörvezetőknek, s mindenkinek, aki a fiatalok nevelésével, tanításával közvetlenül, vagy közvetve foglalkozik. Nem vészharangkongatásról van szó, hisz a jelenlegi eredmények alapján erre nincs ok, de a magyar modellezés több évtizedes tradícióját tudva, ismerve, a jövőre is gondolni kell. Aktuális beszélni erről a kérdésről azért is, mert a múlt esztendőben is több élvonalbeli, sok világsikert aratott versenyzőnk már nem állt be a csatasorba. S pontosan ezekben a kategóriákban van komoly űr az utánpótlás és az éllovasok között! Ez a megállapítás vonatkozik ifjúsági szinten a szabadonrepülő kategóriára, valamint a körrepülőkre. A tét nagy, a tanulságot mindenkinek le kell vonnia, akit illet, de tudomásul kell venni, az utánpótlás nevelése elsősorban a szakköröktől, kluboktól függ, s csakis azon a szinten oldható meg. Az említett kérdések vitájánál pro és kontra lehet érveket felhozni, s magyarázat is van szép számmal, de mindez nem változtat a lényegen: a fiatalok körében nagyobb propagandát kell kifejteni a modellezés érdekében, s minden szakkör, valamint klubvezetőnek fokozottabb intenzitással kell a kérdéssel foglalkoznia, mert mindnyájunk szívügyéről , a magyar modellező sport jövőjéről van szó!