Modellezés, 1973 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1973. január / 1. szám

Halász Sándor, Vásárosnamény Tekintettel arra, hogy fel­nőttekről van szó, szakkört nem alapíthatnak, csak mo­dellező klubot. A klubalakí­tás feltételei: legalább 15 fő tag, a patronáló vállalat ál­tal biztosított helyiség és a megyei MHSZ vezetőségé­nek hozzájárulása a klub­­alakításhoz. Ha e feltételek megvannak, akkor a klub­alakítási kérelmet fel kell terjeszteni az MHSZ OK Modellezési Osztályához, ahol jóváhagyják és megad­ják az engedélyt. Kucsera­ Béla, Mezőtúr Légcsavarorrkúp kereske­delmi forgalomban nem kap­ható. A klubokban általában a modellezők maguk készí­tik el, ha nem rendelkeznek gyári orrkúppal. A MOKI 7 cm­l-es motorjához porlasz­tót csak az illetékes model­lező klubon keresztül tud beszerezni. Balogh András, Monor kérésére közöljük a leg­általánosabban használt üzemanyag-keverékek re­ceptjét: 33% ricinus, 33% m éter, 33% petróleum, vagy: 45% petróleum, 20% ricinusolaj, 35% éter. Az összetevők beszerezhe­tők: gyógyszertárban, Ház­tartási boltban, illetve a fő­városi vegyszerboltban, cí­me: Budapest VIII., József körút 65. * * * Közlemény Köszönetet mondunk a budapesti és vidéki sport­társaknak, barátoknak és azok családtagjaiknak, akik felejthetetlen férjem és édes­apánk elhunyta alkalmával részvétüket nyilvánították és elkísérték utolsó útjára. Romhalmi Gyuláné és családja Cserebere rovat Keresem a Modellezés azon számait, amelyekben mel­lékletként történelmi hajó­­modellek tervrajza található. Egész évfolyamokat is haj­landó vagyok megvenni, az 1969-es évfolyammal bezá­róan. Cím: Szarka Gyula, Celldömölk, Deák J. u. 3. * Simprop 2+1 originál ve­vőkészüléket cserélnénk 2 db Simprop szervóra. Horváth István, Szombathely, Savaria út 4. MHSZ Modellező Klub * * * 1 fő fiatal modellezőt repü­­lőmodell-építésre felveszünk. MHSZ, MOKI Budaörs, Re­pülőtér, Budapest XI., Kő­­érberki u. 36. Az MTI sportrovata és a szövetségek véleménye alapján összeállították az 1972. év legjobb versenyzői­nek névsorát. Modellezésben ez a következőképpen ala­kult: Kalmár Sándor (Sop­ron MHSZ), Vönöczky And­rás (MHSZ Mecseki Ércbá­nyász) és Pethő József (MHSZ MOM). TÁVVEZETÉK-ÉPÍTÉS R C REPÜLŐMODELLEL Az Elektrical World 1972. IV. számában érdekes cikk jelent meg az R C repülő­­modellek ipari alkalmazásá­ról. Az osztrák Kelag cég elvállalt egy 30 km hosszú villamos távvezeték-építést az alpesi vidéken. Több sza­kadék és járhatatlan út állt előttük. Az erdő fáit a nagy lavinaveszély miatt kivágni nem lehetett. Először helikopterre gon­doltak, de az óránkénti 20 000 schillinges bérleti dí­jat sokallták. Próbálkoztak szilárd tüzelőanyagú rakétá­val is (a kötőhuzakt így akarták egyik oszloptól a másikig eljuttatni), de ez is drágának és tűzveszélyesnek bizonyult! Ezek után esett a választás az R/C irányítású repülőmo­­dellre. Az elkészítését H. Prettner húszéves diák, mo­­dellezőbajnok vállalta. A modell 2 m fesztávú, 10 cm 3-es motorja van és 20 km távolságot tud repülni. Az ismert irányítórendszer egy plusz csatornája pa­rancsra engedi el a modell­hez erősített nylonzsinórt. Így oszloptól, oszlopig meg­van a kapcsolat. Az első 0,3 mm-es zsinórral áthúznak egy­­ 3 mm-es zsinórt és ez már elég erős ahhoz, hogy ugyancsak kézi úton egy vé­kony acélhuzalt húzzanak át, mellyel több lépésben most már áthúzható a vastag és nehéz távvezeték. Íme, így nyer polgárjogot a modellezés a gyakorlati életben! OSTÁOR 2 I 4 ! Az MHSZ, neveltje,,, PEST MEGYE „IFJÚ BAJNOKA” A megye körrepülő modellezői október 15-én találkoztak a mátyásföldi repülőtéren közös tréningen. A találkozó gondolata a klubtitkároktól eredt. A versenyzők között volt az igen tehet­séges Mórotz Attila is. Attila körrepülő pályafutása 12 éves ko­rában kezdődött 1970. nyarán, amikor Vácon megrendezett mo­dellező táborban elkészített egy laptörzsű kezdő körrepülő mo­dellt. Már az első repítésnél látszott, hogy van alaptehetsége a kategóriához. Néhány statisztikai adatnak számító bejegyzés a tréning jegy­zőkönyvéből: Mórotz Attila 2 év alatt 10 gépet épített, ebből 7 db 2,5 cm­-es, 3 db 6 cm­­-es. E modellekkel kb. 550 startot vég­zett. A nyolcadik gépe kb. 400 start után kirepülte a teljes FAI- műsort. Igen nagy ügyszeretettel, rendíthetetlen szorgalommal gyakorolt, számtalanszor meggyőződhetünk, hogy naponta tré­ningezik. Igen nagy tisztelője Masznyik Gábornak, aki hasznos útmutatásokkal látta el. Érdemes megemlíteni, hogy e szenvedé­lyes tréningezés mellett a tanulmányi eredménye jó! A modelle­zés nem ment a tanulás rovására. A verseny eredményein meg­látszik a rendkívüli szívósság. Ezt tükrözi a legutóbbi két év­­eredményei is: a nagykőrösi meghívásos versenyen 1970-ben harmadik helyezés, 1971-ben Pest megye bajnoka, 1972-ben az országos bajnokság kilencedik helye, Mecsek Kupán a hatodik hely, Budapest-bajnokság második hely, Dunántúl-bajnokság második hely! A fáradhatatlan munkának tehát van eredménye. Mórotz Attila tevékenységét példának tekinthetjük, melyben a követke­zetesség és fokozatosság elve sikeresen érvényesül. (R. S.) 1 f \ *

Next