Modellezés, 1988 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1988. január / 1. szám

2 Szervezett modellezésünk 40 éve (II.) 281 km/h-val Benedek György abszolút sebességi világrekordot állított fel (világrekord a kategóriától független legnagyobb időtar­tam, távolság, magasság és sebesség). 1958-ban már két világbajnok­ságon és több más külföldi versenyen vettünk részt. A nemzetközi rekordlista 30 rekordja közül hazánk 11-et tartott, és ezzel ekkor világelső volt. Megkezdődött az aktív hajómodellező élet és az autó­modellezés is kezdett elterjedni. Júniusban rendezték Dunakeszin a VI. Népi Demokratikus Nemzetközi Modellversenyt. A gumimotoros kategóriát Krizsma Gyula nyerte. A szabadon repülő modellek angliai világbajnokságán a mechanikus­ kategóriában Frigyes Ernő lett a világbajnok, és ebben a csapat világbajnoki címet is megszereztük. A gumisok versenyében csapa­tunk ezüstérmet szerzett. Az ez évben Brüsszelben megrendezett körrepülő világbajnokságon Tóth Imre 216 km/h-val aranyérmes lett és csapatunk is győzött a speed versenyben. A műrepülő kategória csapatversenyét is meg­nyertük. A sebességi VB kitűnő eredményei jórészt a MOKI S—1 típusú motornak voltak köszönhetők. 1959-ben ünnepelte a magyar modellezés 50 éves jubileumát, és ez évben indult el folyóiratunk, a „Modellezés” is. Modellező delegáció utazott a Kínai Népköztársaságba. Május 17-én Debrecenben nem­zetközi zárttéri modellversenyt tartottak. Lesznóban rendezték meg a VII. szocialista versenyt, amelyen az A/2 kategóriát Röser Norbert, nyerte. A X. Körrepülő Európa-bajnokságon nem sikerült megismé­telni az előző évi sikert, de azért elhoztuk a műrepülő csapatverseny első díját. Hazánk első ízben rendezett körrepülő világbajnokságot Buda­örsön 15 ország versenyzőinek a részvételével. A Cranfieldben meg­tartott szabadonrepülő VB-n csapatunk világbajnoki aranyérmet szerzett a mechanikus motoros kategóriában. Az 50 éves jubileumra nagyszabású modellező kiállítás nyílt 1960- ban a Váci utcai kiállítóteremben, ahol sok ezer látogató gyönyör­ködhetett a sok kiállított érdekességben. 1961-ben az angliai Carding­­tonban volt a Zárttéri Modellek I. Világbajnoksága. Ezen a versenyen Öcsödy Zoltán 30 x 41 mp-es új országos rekorddal a középmezőny­ben végzett. A pezsgő modellező életet mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy modellező klubjaink közel 400 bemutatót és kiállítást szerveztek a modellezés népszerűsítésére. Az 1961. évi szabadonrepülő világbajnokságon mechanikus csapa­tunk a modellezés történetében egyedülálló tettet hajtott végre harmadszor is megszerezte a világbajnoki címet. Frigyes Ernő ezüst­érmes lett. Tóth Imre a 11. körrepülő Európa-bajnokságon i­s meg­szerezte Belgiumban az aranyérmet és csapatunk szintén világbajnok lett. 1962-ben a modellező osztály kiadta az általános iskolák felső tagozatai számára az azóta is eredményesen folyó alap- és középfokú modellező szakköri anyagok tematikáját. Az autómodellek XI. Európa-bajnokságán az NSZK-beli Kapfenhardtban a 2,5 cm3-es kategóriában Azor László szerezte meg a bajnoki címet. Újabb nagyszerű eredményt ért el modellező sportunk Kijevben, a Körrepülő Modellek III. Világbajnokságán. Krizsma Gyula 218 km­á­­val lett aranyérmes, és világbajnok lett csapatunk is. Az ősz folya­mán a rádióirányítású hajók nemzetközi versenyén az F5 kategóriá­ban dr. Szilvay Géza végzett az első helyen. A Körrepülő Modellek Európa-bajnokságán csapatunk ismét megszerezte a bajnoki címet. Világraszóló győzelmet aratott mechanikus motoros csapatunk a Wienerneustadtban 1963-ban, ahol sorrendben negyedszer is megsze­rezték a világbajnoki címet, és egyéniben Frigyes Ernő ismét világ­bajnok lett. Ez évben kezdődött a rakétamodellezés, ami később veszélyessége miatt elhalt. 1964-ben hazánk másodszor is körrepülő világbajnokságot rende­zett Budaörsön, ahol a 42 sebességi modellező között Krizsma Gyula ezüstérmes lett, és a magyar csapat szintén ezt a szintet érte el. Ez évben Szombathelyen a csónakázótavon kitűnő hajómodellező versenypálya épült, és a rádióirányítású repülőmodellezés is fejlődni kezdett. A Szabadonrepülő Modellek 1965. évi Világbajnoksága a finnor­szági Kauhavában volt, ahol 27 ország 176 versenyzője között csak egy 5. és 6. helyezést tudtunk szerezni. A Körrepülő Modellek Európa­­bajnokságán viszont Belgiumban Tóth Imre első helyezett, és a má­sodik — a később fiatalon elhunyt — Sebestyén Miklós lett. Elhoztuk innen a csapat-világbajnoki címet is. Hajómodellezőink is szépen szerepeltek az EB-n, ahol Szabó József, Horváth József és Kelet János győztek. 1966- ban volt Debrecenben a Zárt téri Modellek Világbajnoksága a Tudományegyetem aulájában, 8 ország 22 versenyzőjének a rész­vételével. Csapatunkból Öcsödy Zoltán érte el új, 27 x 52 mp-es országos rekorddal a legjobb eredményt, de ezzel is csak a 7. lett. Első ízben rendezték meg a Rába Kupa gumis versenyt Győrben és a Mecsek Kupát nyílt nemzetközi versenynek jelentették be. A 40 év rövid történetébe sajnos helyhiány miatt nem fér be az országos versenyeken kívül az a sok nemzetközi verseny, melyeken modelle­zőink eredményesen szerepeltek, és így csak az EB-kről és VB-kről tudunk rövid áttekintést nyújtani. 1967- ben Prágában rendezték a szabadonrepülő világbajnokságot, ahol A/2 modelljével Vörös Endre második lett. Az autómodellek Európa-bajnoka Buruts László volt. Poich Loránd

Next