Mohácsi Hirlap, 1925 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1925-01-04 / 1. szám

2 gyűjtötte a szükséges pénzt és egyszer­csak — legnagyobb meg­lepetésére a város közönségének — készen állott az emlékmű. Az érdem ismét az övé. Érzik is ezt a reformátusok és ma szeretetüknek minden módon igyekeznek kifejezést adni. Nagy­szabású ünnepségek keretében lesz a jubileum megülve, amely 10 órakor délelőtt istentiszte­lettel kezdődik, majd 11 órakor egyházközségi dísz­közgyűléssel folytatódik, amelyen egy gyönyörű ezüst babérkoszo­rút fognak a h­ívek lelkészüknek átnyújtani. Utána a Mohácsi Földművesek Olvasóköre tart közgyűlést, ame­lyen negyedszázados elnöki mű­ködését méltatják. A díszközgyű­lés végeztével a paplakban fogadja Varga Zsigmond az üdvözlőket. Varga Zsigmond mint refor­mátus pap mindig a felekezeti összhangnak volt munkálója, ami most az ünneplésen is kifejezésre jut, mert értesülésünk szerint a többi felekezet is, de különösen a katholikusság szép számmal készül az ünnepélyen való részvételre. Megkezdődött a gyűjtés a fogadalmi templomra. 1000 darab gyüjtőiv megy széjjel a héten. — Csak Dr. Frey aláírásával el­látott gyüjtőiv érvényes. A múlt hét folyamán vissza­kerültek a fogadalmi templom gyűjtőivel a vármegyétől és a jövő héten már szétküldik részben pedig mohácsiaknak adják át az adományok gyűj­tése végett. A gyüjtőivekből ezer darab készült és ezek mind sorszá­mozva és a mohácsi r. k. egyházközség apátplébá­nosa, dr. Frey János ál­tal sajátkezüleg aláírva vannak. A gyüjtőiven azonkívül az egyházközség pecsétje is rá van ütve és fel van rajta tüntet­ve, hogy a belügyminiszter 230659MVIII. 1924. sz. ren­delete alapján bocsáttattak ki. A gyűjtők a hitközség kép­viselőtestületi tagjaiból és buz­gó katholikus hölgyek közül lesznek kiválasztva, akiket az egyházközség szabályszerű iga­zolványnyal fog ellátni, hogy a gyűjtéssel megbizattak. A gyűjtőív másra át nem ruházható és a gyűjtést csak az végezheti, aki azzal meg lett bízva. Az adakozók részére állan­dó rovatot nyitunk, ahol a nagyobb adományokat közölni fogjuk. A keresztény társadalmat ez után is felkérjük, hogy az adakozásban mindenki teher­bíró képessége arányában ve­gyen részt és a gyűjtőket mun­kájukban a legmesszebbmenő­­leg támogassa. MOHÁCSI HÍRLAP Arany ampolna.*) Nékem arany ámpolnám van. Nem is tudom, hol találtam? Bujdosóban, árok szélen, Isten adta jó kedvében. Volt már nékem színes kelyhem, Könnyem is volt, belemertem. Szomorúság hullott rája, Bánatgyöngy volt karimája. Hogyha ittam italából, Gondoltam, nincs titok-fátyol,­­ Mélabú és szomorú szín ! Nem szinezik koszorúim.­­ Örök öröm víg tefutja Azt hittem, hogy velem futja Az örökélet tünde ormát S mint a bajtárs, úgy karol át. Szegény kehely, kicsorduló, Szegény koldus, kínt kolduló, Ember szívnek, mond, mi voltál? Magadnak kín, másnak rongy már. Lásd, kelyhed eltöredezett, Törött mankón gőgös kezed. Szádból szánó sóhaj szakad, Nem szín, nem tűz, nem villanat. Sebborító, eget nyitó, Sose voltál mennyei tó, Harminchárom évig éltél S hamvadoztál földi fénynél. Harminchárom éves lettél S nem várt este esti fedél, Betakaró lágy takaró, Isten szívén ellankadó. S mikor már minden elhagyott, Ifjúságod rögbe fagyott. Jött kedvét csurgatni rád a Gazdag isten amponnája. Most örülj s örvendezz szegény, Te lettél a teli edény, Isten gyöngye, az ég vére, Hulldogálj a föld szivére! Kocsis László. ("Mutatvány a költő fenti cím alatt most megjelent verseskötetéből. SZOCIÁLIS KÖTELESSÉG Reflexiók a Szociális Misszó Társulat karácsonyfa-ünnepélyére. I. ♦ A részvétteljes krisztusi szere­tet jegyében dolgozik a Sz. M. T., mikor Annak nyomdokain jár, aki földi tartózkodása alatt sebe­ket gyógyított, életet lehelt, lel­keket enyhített a szeretet mele­gében. A mai időben nekünk is hasonló nagy lélekkel kell jár­nunk az életben, mert sohasem szorultunk annyira vigaszra és lelki erősítésre, mint e keserves években. Ugyan gondból , bá­natból volt máskor is; meg volt minden napnak a maga terhe s minden évnek a maga keresztje; máskor is foszlott szét sok re­mény s elvesztettünk drága lel­keket, kik után sokáig sirt a szi­vünk, de mi ez mind korunk veszteségeivel, aggodalmaival s áldozataival szemben? Azok csak keserű cseppek voltak, mig ezek mély keservek tengereiként sza­kadtak reánk. Azoktól felsóhaj­tott a lelkünk, míg ezek a fájda­lom viharját keltik fel bennünk. Ha magunk elé nézünk, látjuk a gondok és küzdelmek útját, ha pedig magunk körül nézünk szét, akkor egy letarolt, esztelen s kegyetlen világon ütközik vé­gig tekintetünk, hol szívek tépe­­lődnek, hol ellenmondás az élet, hazugság a szép szó s az igazi valóság pedig a nagy nyomo­rúság . . . II. Akik most sem tudnak feléb­redni önzésükből, akiknek szí­vén most sem pattan ketté ke­­vély önzésüknek jégpáncélja, azokat ki kell közösíteni az em­beri társadalomból. Itt most csak­­azoknak van helyük, akik vállal­ják a rájuk eső részt a tovább­építés és újraépítés nagy munká­jából. Már nem szabad s nem lehet ezentúl messziről nézni mások küzdelmes életét, hanem mindenkinek bele kell nyúlni az élet eleven, forró parazsába, s azoknak is, akik eddig nem vet­ték észre a nyomort. Élőhalot­takra nincs ma szüksége a földnek! Itt pedig csak azok élnek, akik bele tudnak kapcsolódni testestől-lelkestől a nagy szociális mun­kába, akik társadalmi kötelessé­geikről nem feledkeznek meg. Nem elég manapság jónak lenni, hanem jót is kell tenni, s a nagy társadalmi szenvedése­ket nem csak résztvevően kell nézni, hanem azokat enyhíteni kell. Mi egy és ugyanazon társada­lomnak vagyunk tagjai, egy osz­tatlan szervezetnek vagyunk ré­szei, melynek közös, egymásba­­fonódó munkájából élünk. Mi egymásért dolgozunk, egymásra szorulunk, egymásnak tartozunk s következőleg egymásért tágabb — mondjuk — szociális értelem­ben felelősek vagyunk. Az élet utjai ugyanis nagyon változato­sak s esélyei kiszámíthatatlanok: vannak a társadalomnak szeren­csés kiválasztottjai s vannak te­­sterhordozói. Vannak boldoguló s vannak hajótörött tagjai, a bűn­nek, a neveletlenségnek áldoza­tai. Mindezek azonban egymás­hoz tartoznak s a gazdag, a bol­dog, az előkelő társadalomnak kötelességei vannak a szegények s elhagyatottak iránt. Mi hisszük azt, hogy az a szó, mi közöm van nékem test­véremhez, vájjon őrzője vagyok-e én», Kain szava, a testvérgyilkos nyilatkozata s szent János vilá­gosan mondja: aki felebarátját nem szereti, az gyilkos. Van te­hát közöm a szegényhez, a nyo­morékhoz, az árvához, az elha­gyatotthoz, az élet hajótöröttjé­hez, de ez a köz, ez a viszony nem a szoros jogból, hanem a szociális érzésből való s csak az érzi s fogja föl, mint szociális kötelességet, akiben ez az érzés eleven, akiben az az élet köz­vetlenségével s hatalmával meg­nyilatkozik. Az élet hajótöröttjei többnyire elhanyagolt, neveletlen s ép azért eldurvult emberek. Megrendült a bizalmuk az igazság, a tisztes­ség s a becsület iránt. Bennök is csírázott a jó, de lefagyott kora hajtásaiban; bennök is lap­pang az Isten képe, de a társa­dalom kegyetlensége s az élet nehézségei kemény réteget borí­tottak rá. Ezt le kell fejtenünk s az elnyomorodott életet s becsü­letérzést föl kell élesztenünk, erre pedig csak a’ szerető, meleg em­ber, a testvér képes. Ez érzéssel párosul a hála ér­zése,­ mellyel Isten iránt visel­tetünk azért, hogy jót tehettünk. Illik, hogy hálásak legyenek gyá­­moltjaink, szegényeink s mind­azok, kikkel szóval, tettel jót tet­tünk. De ez az ő kötelességük s mi legjobban tesszük, ha őket erre ugyan ráneveljük, de annak teljesítésére nem számítunk. De a hálát illetőleg nekünk is van kötelességünk, mindannyiunknak hálásaknak kell lennünk azért, hogy jót tehetünk. S ezt nem mondom frázis gyanánt, hanem meleg, igaz érzést akarok kifejezésre hozni, amikor a hálát sürgetem. Hiszen mi lettünk gaz­dagabbak, mikor adtunk s ne­mesebbek, mikor szerettünk; ben­nünk lett több lélek, mikor lel­ket vertünk a csüggedőkbe s épen a szerencsétlenség utjain találtuk meg lelkünk mélyebb tartalmát. Hiszen mi is szenvedünk, ne­künk is vannak küzdelmeink, szívfájdalmaink, gondjaink s ag­godalmaink s mikor másokat vi­gasztalunk s felegyenesitünk, ak­kor megértjük, hogy az élet mély­ségeibe vezet a szenvedés s meg­próbáltatás s nagyobb testvéri­séget teremt, mint az öröm s jó­lét. De nem csak, hogy mi ma­gunk lettünk mélyebbek, hanem mi gyámolók, pártfogók, neve­lők, segítők egymáshoz is köze­lebb jutunk. Mikor testvériséget gyakoroltunk, mi magunk kö­zött lettünk édesebb testvérek s mikor a társadalom örvényeibe s szakadékaiba álltunk, úgy vet­tük észre, hogy mi magunk is egymáshoz közelebb jöttünk, ki­verődött lelkünkön a krisztusi vonás s úgy látjuk s élvezzük, hogy egymás iránt is több jó­indulattal s szeretettel viseltetünk. III. A krisztusi kereszténység nem könyvtár, melyben sok a könyv s a könyvekben sok az írott és nyomtatott betű, a kereszténység nem hisztér, ünnepélyes felvonu­lásokra, nem aréna, a lélek torna­ünnepélyeire, hanem erőtelep, hol van is erő s honnan erő árad, hogy a világot bölcsességgel, bi­zalommal, békével, szeretettel telítse. Mikor kevés a baj, akkor azt talán csak a nagyon érzékeny­­ lelkek veszik észre; de mikor­­ ennyi s ily nagy bajok vannak, akkor azok már mindnyájunk lel­kébe belemarkolnak és rákény­­szerítenek, hogy erős, bátor szív­vel álljunk bele a mentési mun­kába. Életet menthetünk, a nem­zet pusztuló életét pótolhatjuk, letört életek helyett töredező éle­teket menthetünk. Könnyes sze­mek várnak, apátián, anyátlan gyer­mekek pusztulnak. Mindenkinek tennie kell valamit a nyomor eny­hítésére s az irgalmas szeretet gyakorlására ... ... Örömmel tapasztaljuk, hogy a mohácsi társadalom megértette szociális kötelességét s a Misszió Társulat utján ezt tettekkel is igazolta, midőn több, mint har­minc millió korona értékű szere­­tetadományt osztott szét a kará­csonyfa­ ünnepélyén. d­bc 1925. január 4.

Next