Mohácsi Hirlap, 1942 (31. évfolyam, 1-39. szám)

1942-01-04 / 1. szám

2 Tolna megyét az Alfölddel két híd is összeköti, míg Baranya megyének egy hídja sincs. Ha a kormány a felszabadult területe­­ken nagyszabású beruházási prog­­rammot hajt és hajtott már eddig végre, úgy Mohácsnak, mint a felszabadult Délvidék egyik leg­fontosabb városának ez a kérelme valóban indokolt, javasolja, hogy a város vonja be mozgalmába Pécs városát, Siklóst és Alsó­­baranya összes községeit, Albrecht királyi herceget, a pécsi püspö­köt, az összes baranyai uradal­makat. A bácskai oldalon a ka­locsai érseket, Baja, Szabadka városát, bácskai községeket és uradalmakat. A város pedig mindazon kiadá­sokat, amelyeket a kompüzem fenntartására fordít, ami évente mintegy 61 ezer pengő, hosszú 50—90 éves kölcsön formájában ajánlja fel a hídépítés céljaira, sza­vaztasson meg hídépítési pót­­adót s ezen argumentumok bir­tokában forduljon a kormány­zathoz s minden bizonnyal a város és egész Baranya és Bácska kérelme sikerre fog vezetni, amely nemcsak a városnak, hanem az egész megyének egészen új éle­tet és lendületet fog adni. A nagy tapssal fogadott hoz­zászólás után Vitéz Szőnyi Alajos polgármester mondott köszönetet a hozzászólásokért, ismételten kifejtette azokat a körülményeket, amelyek szükségessé tették a híd kérdésének a tárgysorozatba való iktatását. — A híd megvalósulásának lehetősége — úgymond — ma közelebb fekszik, mint valaha s mindent i A arr kell ragadnunk, hogy élő valósággá legyen. A közgyűlés egyhangú lelke­sedéssel szavazta meg a javas­latot, azzal, az hogy azt ezentúl állandóan napirenden fogja tar­tani. A közgyűlés ezután államsegély kilátásra való tekintettel két új óvónői állást szervezett, majd áttért a villamos áramdíjak újabb megállapítására. Fehérváry István műszaki tanácsnok ismertette az árellenőrzés országos kormány­­biztosának 119675/1941. A. K. rendeletét, amely a bányák és villamosvállalatok új ármegállapí­tásával foglalkozik 1941. évi november ké­­­ső napjától kez­dődően. Petrovics Károly felszó­lalásában ellenezte az áramdíjak felemelését, mert szerinte a ren­delet nem vonatkozik a városra. A felszólalásra Vitéz Szőnyi Alajos adott választ, mely szerint igaz ugyan, hogy a Baranyai Villamossági r­­t. még nem emelte az áramdíjakat, azonban miután a fenti rendelet erre módot ad, az be fog következni s költség­­vetési szempontok indokolttá teszik, hogy a képviselőtestület­re hogy késedelembe essék és ezáltal a közönség kerüljön visz­­szamenőleg kellemetlen helyzetbe, a javaslatot megszavazza, amely szerint általában 22°/Cos emel­kedést fog jelenteni, vagyis a világítási áram kilowattja 79 f, a kisipari kilowattja 36 f, az ipari kilowattja 30 f, az órák haszná­lati díja 36 fillért tesz majd ki. A képviselőtestület a javaslattól eltérően nem november hó 1-től, hanem 1942. január hó 1. nap­jától kezdődően szavazta meg a felemelt áramdíjakat. A város 1942. évi zsírellátásának biztosí­tása végett a képviselőtestület felhatalmazta a polgármestert 100 000 pengő függőkölcsön fel­vételére, hogy a város zsírellátá­sát szolgáló sertés bérhizlalásra szükséges lépéseket megtehesse. A képviselőtestület egyhangú lelkesedéssel helyettesítette be Hites Ferenc gimnáziumi tanárt az igazgatói állásra, majd dr Szablár Istvánnak a város köz­ellátási teendőinek példás veze­téséért jutalmat szavazott meg. Örömmel vette tudomásul a kép­viselőtestület, hogy a dunai át­kelési üzem szigeti révházának építési ügye a helyszínelési eljá­rással tovább jutott s­­zv. Orosz Jánosné és társaival sikerült a révház megépítéséhez szükséges terület megváltására vonatkozóan is elfogadható egyezséget kötni. A több kisebb fontosságú ügy elfogadása után a közgyűlés véget ért. Szerkesztőváltozás. Harminc éve, hogy Bán András a Mohácsi Hírlap szolgálatába állott. Harminc esztendő egy ember életében is igen hosszú idő, annál hosszabb idő egy lap életében, ahol a lapszerkesztés különös, felelős, idegesítő és hálásnak egyáltalán nem mond­ható munkakörében felbecsülhe­tetlen az állandó „bedolgozott“ szerkesztőgárda. Bán András, ki 1911. évtől mint a lap belső munkatársa, majd pedig 1924 től kezdve, mint a lap felelős szer­kesztője több, mint fél em­beröltőt töltött el becsületes, nehéz munkában s most, hogy a fapjai egészségi atlastozatra te­kintettel megvált, a Mohácsi Hír­lap a becsülettel végzett hosszú­­hosszú éveken keresztüli szakadat­lan munkájáért nemcsak őszinte köszönetet mond a lap kiadója, szerkesztősége és egyéb munka­társai nevében, hanem ezúton is ismételten kifejezésre juttatni kí­vánja, hogy Bán András min­denkor lelkesedéssel szolgálta a keresztény és nemzeti gondola­tot, — ami e lapnak alapításakor már lefektetett alapja volt — ak­kor is, amikor annak megváltása és hirdetése nehéz és kemény harcot jelentett Kívánjuk, hogy Bán András a harminc esztendő nehéz munkája árán megérdemelt nyugalmat élvezzen, reméljük azonban, hogy végleg nem fog a Mohácsi Hírlaptól elszakadni s időnként hallatni fogja hasábjain­kon hangját. A felelős szerkesztőség nehéz és felelős munkáját városunk szülötte dr. Szkladányi László kir. közjegyző helyettes vette át véglegesen, aki a Mohácsi Hír­lapnak immár több mint tíz esz­tendeje belső munkatársa, ez év augusztusa óta pedig szerkesz­tője, s közéleti ismert szereplése, különösen pedig a cserkész és levente ifjúság nevelése terén végzett munkája garancia arra, hogy a lap irányításában és cél­kitűzéseiben változatlan marad. A Mohácsi Hírlap szeretettel kö­szönti új szerkesztőjét, kíván munkájában sok sikert és meg­értést. Egyben kéri a Mohácsi Hírlap olvasóit, hogy új szer­kesztőjét fogadja szeretettel s munkájában támogassa, hogy e lap továbbra is maradéktalanul szolgálhassa nemcsak e város érdekét, hanem szolgálhassa ki­ A Mohács-bátaszéki vasút. A jól kiépített úthálózat kettős jelentőségét — mely egyrészt az idegenforgalom, másrészt a gaz­dasági fejlettség függvényé — nagyra kell értékelnünk. Az idegenforgalom alapja első­­sorban az üdülést, szórakozást­­pihenést nyújtó lehetőségek, lát­ványosságok, másodsorban a jó propaganda és nem utolsósor­ban a jó közlekedési adottsá­gok. A gazdasági fejlettség alapja elsősorban a jó szervezettség és nemkülönben a megfelelő fel­vevőképességgel bíró közlekedési hálózat. Épen ezért gazdasági életünk fokozatos kiépítését úgy kell végrehajtanunk, hogy az a technika fejlődésével párhuzamo­san haladva, a nemzet gazdasági életének főütőerébe illesztve egészséges alappal és kellő ex­­pandálási lehetőséggel rugalmas keretek között mozoghasson. Ehhez pedig az első és legfon­tosabb követelmény a jó közle­kedési hálózat kiépítése. Nagy­­kapacitású víziómunk van, ami természetes adottság és ennek sokat köszönhetünk, azonban ez nem minden, mivel csak rema­nens jelleggel bír, tekintve, hogy az őszi ködös idő beálltától a jég elvonulásáig úgyszólván alig használható Kétségtelen, hogy a víziúton történő szállítást olcsó­ság tekintetében semmiféle szá­razföldi szállítóeszközzel megkö­zelíteni nem lehet, mégis az előbb említett okok, valamint az a körülmény, hogy Mohácsot egyetlen vasútvonal köti össze Budapesttel — ami 307 kilomé­ter hosszú (!) —, alaposan in­­dokoltá teszi a Mohács—báta­­széki vasútvonal megépítését. Vessünk egy pillantást vasúthá­lózati térképünkre, rögtön látjuk, hogy mindössze egy 20—22 kilométeres szakasz megépítésé­ről van szó, amely szakasz meg­építésével kereken 32 százalékkal rövidítenénk meg a Budapest— mohácsi vasútvonalat. Ez a kö­rülmény kimeríthetetlen sok jó tulajdonságot hord magában. Hogy csak néhányat említsünk a sok közül, itt vannak például a Budapestről irányított ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági és egyéb szállítmányok, amelyeknek tarifája effektíve 32 százalékkal csökkenne, a szállítási és vesz­­teglési időben pedig hasonló csökkenést lehet elérni. A sze­mélyforgalom bekapcsolásával pedig a menetidő még az előbb említett mértéknél is kedvezőbb lenne. Ezek nem olyan adatok, amelyek mellett — akár a leg­­közömbösebb szemlélő is — gondolkozás nélkül mehet el. A tárgy műszaki oldalát vizs­gálva, pedig a lehető legszeren­csésebb adottságok vannak meg, amennyiben a legrövidebb esz­ményi vonaltól — az egyenes­től — alig kellene eltérni, ha megközelítőleg a Budapest— eszéki közút vonalát követnénk. Ezzel lehetővé tennénk azt, hogy a Budapest—eszéki közút által érintett Mohács—Bátaszék között fekvő községek is bekapcsolód­hassanak a létesítendő vasútvo­nalba. Ezt a vonalat követve aránylag kevés műtárgy létesítése válna szükségessé, azonkívül a földmunka is minimális lenne, amennyiben ezen a vonalon ne­héz szakaszok úgyszólván alig vannak. Megközelítő számítás szerint a pályaépítési költségek al- és felépítménnyel, műtárgyak nélkül kilométerenként körülbe­lül 100—120000 pengőt tenné­nek ki a szükséges földterületek megvásárlásával együtt. Ez lát­szólag igen nagy összeg, ha azonban a MÁV vasútépítő prog­ram­jába illesztve próbáljuk el­képzelni, úgy kolosszális méretei rögtön eltörpülnek. Ezen rövid szemlélődés után tartsunk ki eszménk mellett, mert nem csak közérdekről van szó, hanem minden egyes polgár egyéni érdekéről is, amennyiben az említett vasútvonal megépítése életszínvonalunk nívójának eme­léséhez nagyban hozzájárulna. Ne lélegezzünk fél tüdővel, ami­kor a másik fél is egészséges, csak fel kell oldanunk kötelékeit. Harcoljunk szebb és jobb jövőnk­ért, nyissuk meg a távlatokat, mert ezáltal úgy a magunk, mint utódaink életszínvonalát tesszük gazdagabbá. Pataki János. MOHÁCSI HÍRLAP fűzött célunkat, a keresztény és nemzeti Nagymagyarországot. „Mohácsi Hírlap“ kiadóhivatala és szerkesztősége. * Most, hogy a Mohácsi Hírlap felelős szerkesztői tisztségét hi­vatalosan is átvettem, elsősorban az a szeretet vezetett, mely Mo­hácshoz és annak társadalmához fűz. Mindig különös figyelemmel kísértem Mohács városának életét, problémáit s igyekeztem annak életébe szervesen belekapcso­lódni és munkámat annak szol­gálatába állítani. Kérek minden­kit, támogasson e munkámban. Viseljük szívünkön e város jö­vőjét, fejlődését. Hozzuk felszínre elgondolásainkat s juttassuk el azokat a Mohácsi Hírlapnak, melynek keresztény és nemzeti szelleme immár változatlanul sok évtizedes múltra tekint vissza s újabb, még szilárdabb jövő elé tekinthet. Szeretném ha munkámban a fiatalság is támogatna s az idő­sebbek tapasztalata és a fiatalok lendülete együvé forrva a Mo­hácsi Hirlap hasábjain is szol­gálhassuk minden erőnkkel vá­rosunk kiteljesedő jövőjét, a ke­resztény és nemzeti politikát s rajta keresztül drága hazánkat. Dr. Szkladányi László kir. közjegyző-helyettes, Mohácsi Hirlap felelős szerkesztője. 1942. január 4. Felemelték az olajosmagvak árát. A m. kir. Földmívelésügyi Mi­niszter az olajosmagvak beváltási árát az 1942 termelési évre fel­emelte, hogy minden számítani tudó gazda kapva kapjon ezen növények termesztésén. Az olajos­­magvak ára a következő: A magas beváltási árak miatt már igen sok gazda érdeklődi termesztéseit iránt s így rémé­jük nem lesz szükség a kény­szer termesztés bevezetésére Legnagyobb mértékben a ric­ius ára emelkedett, mivel­­ 1941-ben 1942-ben Ricinusmag . . 63 P 100 P Napraforgómag . 35 P 50 P Szójabab ... 48 P 60 P Repcemag ... 45 P 68 P Lenmag .... 60 P 75 P

Next