Művészeti Szalon, 1932 (7. évfolyam, 4. szám)

1932-04-01 / 4. szám

Színpad és képírás. Mind a kettő festett v­ilág. Csakhogy az egyik gyor­san lepergő, illanó kép, a másik maradandó. Ezen kí­vül is minden másban különböznek egymástól. Vannak mégis szálaik, amelyek kapcsolatot terem­tenek a kettő közt. Ilyen például az, hogy egyelőre a színpad nem lehet meg ecset és festék nélkül, hiszen a díszletek ezekkel a szerszámokkal készülnek. Sokkal jelentékenyebb az a hatás, amelyet bizonyos korsza­kokban a festészet stílusa kapott ajándékba a színpad­tól, és viszont. Mind a kettőre akad példa bőven. "Voltak olyan színpadi díszletfestőink, akik festő­művészeknek érezték magukat s alkalomadtán önálló kompozíciókkal lepték meg a közöséget. Az erdélyi színészet zsenge korában ily becsvágy fűtötte Wándza Mihályt, a perecseni ezermestert. Ő IBN­ —14 között színigazgató volt Kolozsvárott, Marosvásárhelyt s egyebütt, olykor fel is lépett, de rosszul játszott, szín­darabokat is írt, de ezek gyengéknek bizonyultak; az egyetlen terület, amelyen sikert aratott, a színpadi dísz­letfestés volt Nem ilyenek voltak ifjúkori ábrándjai: festő akart lenni, leckéket vett tehát Kolozsvárott Neuhauser f­erenc rajztanártól, aki viszont maga sem volt valami erős legény s Vándra ebből az okból át­helyezte tanulmányai színhelyét a bécsi akadémiára. De csak két-három évet töltött ott, mert a színpadi emlékek hazajáró lélek módjára csalogatták vissza a hazai színfalak közé. Mindazonáltal nem mondott bú­csút a képírásnak. Sok várost járt ugyan be színész­­csapatával, de tudott magának időt szakítani kisebb­­n­agyobb, sőt jelentékeny nagyságú kompozíciók festé­séü­l is. 1828-ban hirtelen­ül és váratlanul meglepte a pesti közönséget: megnyitotta a műtermét a publikum számára s ott bemutatta csendéleteit, képmásait s eze­ken kívül két na­gyrétű történeti képét. Az egyiken látható volt Mátyás király találkozása Beatrix-szel, a másikon is egy ilyen királyi esküvő volt: Mária el­jegyzése Zsigmond herceggel. Az erdélyi festőnek ez a bemutatója körülbelül az első „atelier-kiállítása“ volt Magyarországon s eblem a tekintetben figyelemreméltó. Kevésbbé figyelemreméltók voltak azonban a bemuta­tott képek, mert Wándza részben nagyon is szerévi felkészültségű festő volt, részben pedig a temérdek díszlet­festés révén túlontúl elnagyolt volt a technikája, színpadias a kompozíciója. Nem zavart sok vizet, nem is sokat szerepelt többé a Múzsák közt. Sok év múlva mint csöndes miskolci polgár halt meg. Egy másik színpadi díszletfestő, Telepy György, két okból került bele a művészetek történetébe. Először erdélyi szereplése révén, ahol — bár színész volt — mégis inkább színpadi díszlet­festéseivel vált ki. Javá­­lem kenegette enyves festékeivel Nagyenyeden a ku­lisszákat (1825), amikor betoppant oda egy suhanc­s égő LOTZ KÁROLY MOSÓNŐK

Next