Napi Gazdaság, 1997. június (7. évfolyam, 125-149. szám)

1997-06-02 / 125. szám

1997. június 2. VÁLLALKOZÁSI TRENDEK EU-MINTÁRA A beruházásban nő a nagyok részesedése Európai uniós tapasztalatok alapján 2000-re a jelenleg re­gisztrált 1 millió vállalkozás fele fog működni. Ezen be­lül a jelenleg 750 ezer felet­ti mikrovállalkozás száma csökkenni, a mintegy 5 ezer középméretű, valamint az ezer fő feletti nagyvállala­tok száma stagnálni fog - véli Ferenczy Endre, az MTA Jogtudományi Intézetének fő­munkatársa. Az exportértékesítés volumene a középvállalatoknál jobban, a kisvállalkozásoknál kevésbé fog emelkedni, a nemzetközi piaco­kon is versenyképes vállalkozá­sok száma csökkenni fog. Fel­mérések szerint a középméretű társaságok GDP-hez való hoz­zájárulásának növekedési üteme megközelíti a 30 százalékot, míg a mikrovállalkozások elmarad­nak ettől. Ezek alapján a köze­peseket kellene nagyobb állami támogatásban részesíteni, ennek ellentmond azonban, hogy ezek száma Magyarországon valószí­nűleg nem nő tovább, tekintet­tel arra, hogy a magyar és az EU-átlag nagyon hasonló. A beruházásokban a nagyvál­lalkozások részesedése nőtt, an­nak ellenére, hogy az elvonások százalékában mért támogatás a mikrovállalkozásoknál a legma­gasabb - majdnem 30 százalék -, a kisvállalkozásoknál 16, míg a középméretűeknél 18, a nagy­­vállalatoknál viszont nem éri el a 15 százalékot sem. Ebből az következik, hogy a beruházások megvalósulása és a támogatások mértéke fordítottan arányos, ami nem jelent feltétlenül jó gazda­ságpolitikát. Az adózott eredmény a kisvállalkozások körében a nagy­vállalatokénál jobban nőtt. Fontos teendőnk, hogy a kis- és középvállalkozásokat érintő po­litikánk közelítsen az unióbeli­hez - állítja Ferenczy Endre. En­nek lényege, hogy a támogatási rendszer elismeri e szektor érté­keit - munkahelyteremtés, krí­zishelyzetekben ellenálló képes­ség -, és ösztönzi e szektort ar­ra, hogy a folyamatos kihívásokra reagáljon, azaz ne avuljanak el az ismeretei. Mindezen túl tá­mogatja abban, hogy gyenge pont­jain (hitelfelvevő képesség, kül­piaci szereplés) javuljon. Ez nem jelenti azt, hogy a cél a nagy­vállalati kör utánpótlásának meg­teremtése lenne, de azt igen, hogy a növekedés, a gazdaságilag kí­vánatos átalakulás előtti akadá­lyok száma minél kisebb legyen. Strbik László Kötvénykibocsátás kérdőjelekkel (Folytatás az 1. oldalról) A csökkenés az 1995. év végi 12 milliárd dollárhoz képest kü­lönösen számottevő, igaz, akkor a tartalékok túl magas szintjé­hez kapcsolódó többletköltségek szolgáltak több elemzés témájá­ul. A jegybank elnöke korábban jelezte: a tartalékok szintjének megállapításához az OECD-or­­szágok gyakorlatát tartja irány­adónak, ami 6-8 havi import fe­dezetére elegendő mennyiségű konvertibilis deviza tartását je­lenti. Mivel az idei évben a ma­gyarországi import a Pénzügymi­nisztérium prognózisa szerint 19,5-20 milliárd dollár körül ala­kul, ehhez a fenti elv figyelem­bevételével minimálisan 10 mil­liárd dollár tartalék járul. A tar­talékok jelenlegi szintjének nö­velése tehát mondjuk egy egy­­milliárd dolláros kibocsátás után sem nőne indokolatlanul magas szintre - vélik szakértők. Ami az új adóssághoz kapcso­lódó terheket illeti, a kérdéssel kapcsolatban nyilatkozók figyel­mét gyakran elkerüli, hogy va­lódi többletkiadást csupán a hi­tel kamatának kockázati felára jelent. A felvett pénzt ugyanis nem költi el a jegybank, hanem kihelyezheti kamatozó eszközökbe, mondjuk amerikai állampapírokba - mutatnak rá a megkérdezet­tek. A kockázati felár tekinte­tében közismert az elmúlt év lát­ványos javulása, a spread ez idő alatt több mint egy százalékpontot csökkent. A HVG múlt heti cikke sze­rint a jegybank egy tízéves dol­lárkötvényt LIBOR fölött 50 bá­zisponton tudna piacra dobni, ami egymilliárd dolláros kibocsátás ese­tében hozzávetőlegesen évi 5 mil­lió dollár nettó kamatkiadást je­lentene. Ez természetesen nem elhanyagolható összeg, ám az idei évre tervezett több mint egymil­­liárd dollár nettó kamatkiadás­hoz képest nem jelent érdemi nö­vekedést. A tartalékok megfe­lelő szinten tartásához is kap­csolódó nemzetközi bizalom me­gőrzése vélhetően megérné az „árát” - vélik elemzők. A kockázati felár látványos csökkenése azonban az ország ja­vuló megítélése mellett a nem­zetközi pénzpiacokon tapasztal­ható likviditásbőségnek is köszön­hető (NAPI Gazdaság, 1997. má­jus 20., 1-4. oldal). Devizapiaci elemzők általános vélekedése sze­rint az amerikai kamatok további növekedése mellett az év végé­től Japán és Németország is a monetáris szigorítás útjára lép. Ennek következtében ezen or­szágok állampapírjai is egyre von­zóbb hozamokat biztosíthatnak, ami elvonhatja a jelenleg koc­kázatosabb kötvényekbe áram­ló pénzek egy részét. A szűkebb likviditás mellett azután „hely­reállhat” a kockázati felárak és a kockázatok közötti egyensúly, ami más országok mellett a ma­gyar kibocsátások spreadjeinek kisebb növekedését, ezzel a for­rásbevonás valós költségeinek nö­vekedését is eredményezheti. A jegybank alelnöke szerint az év közepére tervezett kibocsá­tás két ok miatt őszre csúszik. A hitelminősítőktől várt kedve­zőbb besorolás valóban csökkent­­heti a kockázati felárat, noha a piac eddig is a minősítők előtt járt. A cseh eseményekkel kap­csolatos aggodalom jogosságát az ajánlatokat ismerő jegybank ítél­heti meg pontosabban, a fenti gondolatmenet azonban éppen ar­ra világít rá, hogy a felárak nö­vekedése egy idő után végleges lehet. K. T. MAGYAR GAZDASAG 3 PM-NYILATKOZAT A NYUGDÍJREFORMRÓL A megalapozott modellszámítások Az új nyugdíjrendszerben senki nem fog rosszabbul jár­ni. Ezt támasztják alá a Pénzügyminisztérium háttérszá­mításai, amelyeken már egy éve dolgoznak. A PM-ben 2050-ig készítették el azokat a modelleket, amelyek be­mutatják, hogyan érintené a lakosság különböző csoportjait a tőkefedezeti pillérként megjelenő kötelező nyugdíjpénztárak tevékenysége. Arról is készültek hatástanul­mányok, hogyan alakul a hagyo­mányos nyugdíjrendszerben ma­radók nyugdíja a jövőben - mond­ta Győrfi István, a nyugdíjreform miniszteri biztosa az MTI mun­katársának. A kormánybiztos cá­folta azokat az ellenzéki állítá­sokat, miszerint a kormány nem végzett megfelelő hatástanulmá­nyokat a nyugdíjreformról szóló törvényjavaslatok beterjesztése előtt. Elmondta: a PM azt ter­vezi, hogy a parlamentben iro­dát nyit a nyugdíjreformmal kap­csolatos törvénycsomag részletes vitájának kezdetekor az érdek­lődő képviselők és más szemé­lyek, például a társadalmi szer­vezetek szakértői számára, hogy a helyszínen tanulmányozhassák a számítások alapján felvázolt élet­pályákat. A változásokkal kap­csolatos háttérinformációkat há­rom kötetben közreadta a PM, így azokat már a társadalmi vi­ta során megismerhették a kü­lönböző szakértői csoportok, il­letve az Érdekegyeztető Tanács munkaadói, munkavállalói olda­lának nyugdíjreformmal foglal­kozó szakértői. A számításokat hamarosan bárki tanulmányoz­hatja az interneten és a minisz­tériumban is. A nyugdíjreformra vonatkozó számításoknál a PM szakértői a kormány 1998-2000 közötti idő­szakra vonatkozó gazdaságpoli­tikai kitekintésének előrejelzé­sét vették alapul. Az erről szóló előterjesztést a közelmúltban hoz­ták nyilvánosságra. Az ebben hasz­nált adatokat vezették tovább 2050-ig. A számítások alapjául egy, a hároméves gazdaságpoli­tikai kitekintésben szereplő tény­­számoknál rosszabb és egy jobb adatsort is felhasználtak. A nyugdíjrendszer bevezetése kétségtelenül költségekkel jár. Hia a törvényjavaslatokat elfogadják, már 1998 nyarán megkezdik mű­ködésüket a kötelező nyugdíjpénz­tárak, a befizetett nyugdíjjáru­lékok egy része a Nyugdíjbizto­sítási Alap helyett e kötelező pénz­tárakhoz kerül, így a Nyugdíj­­biztosítási Alap várható hiánya már az első évben 20 milliárd forint lesz. Ezt már a jövő évi költségvetés összeállításakor be­tervezi a kormányzat, vagyis az indulás évében előre megalapozzák a költségvetési törvényben a nyug­díjrendszer finanszírozását. A hát­tértanulmányok összeállításakor a számításokból kiderült, hogy 2050-ig nem lesz egyetlen olyan év sem, amikor a Nyugdíjbizto­sítási Alap hiánya nagyobb len­ne a folyó évi GDP (bruttó ha­zai termék) 1 százalékánál. Tízről huszonöt dollárra emelkedik a napidíj (Folytatás az 1. oldalról) Az MKFE elérte, hogy a nem­zetközi közúti személy- és áruszál­lításban gépkocsivezetőként és áru­kísérőként résztvevők adó- és tb-mentes napidíja a korábbi 10 dollárról 25 dollárra emelkedik, bár a közgyűlésen többen nehez­ményezték, hogy az MKFE 40 dol­lár helyett 25 dollárban egyezett meg a kormánnyal. Gyurkovics Sándor, a Közleke­dési, Hírközlési és Vízügyi Minisz­térium (KHVM) államtitkára el­mondta, hogy várhatóan a hé­ten tárgyal a kormány a hétvégi kamionkorlátozásról, így a jogsza­bály módosítása még június 15-e előtt megtörténhet. A tervek szerint június 15. és augusztus 31. kö­zött, ha a nemzetközi forgalom­ban részt vevő nehéz tehergép­jármű 8 óra előtt - a hétvégi ka­mionforgalom-korlátozás beveze­téséig - megérkezik a határra, on­nan folytathatja útját a telephe­lyéig. November 4. és március 1. között pedig ezen járművek szá­mára feloldja a kormány a forga­lomkorlátozást. A hazai fuvarpi­ac védelme kapcsán egyesek azt hangoztatták, hogy a Hungarocamion Rt. privatizáci­ójakor ne kerüljön külföldiek ke­zébe. Karmos Gábor, az MKFE fő­titkár-helyettese elmondta, hogy az új autópálya-fejlesztési koncepció éves szinten 26 milliárd forint meg­takarítást jelent a közúti közle­kedésben érdekelteknek, a napi­­díj összegének változása pedig to­vábbi 13,5 milliárd forint nyere­séggel jár a szakmának. Több száz­millió forint megtakarítást jelent a KTA támogatása is. D. J. Kedvezmény a gépkocsivezetőknek A kormány most megjelent ren­delete szerint június 5-től 25 dol­lárt számolhatnak el naponta költ­ségként a nemzetközi forgalom­ban dolgozó gépkocsivezetők és árukísérők. Az szja-törvény mellett egy 1995. decemberi kormányrendelet foglalkozik a külföldi kikülde­téshez kapcsolódó elismert költ­ségek elszámolásáról. A kormány­­rendelet szerint azok a kiküldöt­tek, akik nem költségvetési vagy önkormányzati forrásból tartóz­kodnak külföldön, illetve nem 1992. december 15-ig megkötött szerződés alapján dolgoznak - mi­vel rájuk az szja-törvény vonat­kozik -, külön elbánásban ré­szesülnek. Ha kilencven napnál nem hosszabb időt töltenek kül­földön, akkor naponta 10 dol­lárt számolhatnak el igazolás nél­kül költségként. A 91. nap után - ha családtag is tartózkodik velük -, akkor a 10 dolláron felül még napi 3 dollár kedvezményben ré­szesülnek. A mostani kormányrendelet egy külön szakaszt iktat az 1995-ös rendeletbe, amely a nemzetközi közúti árufuvarozásban és sze­mélyszállításban tevékenykedő gépkocsivezetőkre és árukísérőkre vonatkozik. Ők választhatnak az előbb említett 10 dolláros elszá­molás, illetve aközt, hogy a most engedélyezett napi 25 dollárnak megfelelő költségelszámolást ve­szik-e igénybe. Ha a napi 25 dol­lárt választják, akkor ezt a kül­földi kiküldetés címén kapott be­vételből igazolás nélkül elismert költségként vonhatják le. Ezen az összegen kívül kizá­rólag a gépjármű külföldön tör­ténő üzemeltetéséhez közvetle­nül kapcsolódó - és számlával vagy más bizonylattal igazolt -, költségeket lehet elszámolni. A 25 dolláros elszámolás választá­sa esetén nem elismert költség a szállásdíj és a lakásbérlet díja. Ugyanez a szabály vonatkozik az önálló tevékenységet folyta­tó magánszemélyre is akkor, ha az adott utazással összefüggés­ben mástól külföldi kiküldetés címén bevételt kap. Feltétel azon­ban, hogy az önálló tevékenysé­get folytató magánszemély is gép­kocsivezető vagy magánszemély legyen. N. G. Június végén a kormány előtt a javaslat (Folytatás az 1. oldalról) Az energiaipari társaságok kö­zül nem változik a Magyar Villa­mos Művek Rt. 50 százalék plusz egy szavazatnyi tartós állami tu­lajdonának mértéke, azonban a melléklet szerint az Országos Vil­lamos Távvezeték Rt.-ben és a Paksi Atomerőmű Rt.-ben egy-egy szavazatelsőbbségi részvény ma­radna. Ez annak fényében, hogy a villamostársaság privatizációs kon­cepciója nagyban formálódik a pri­vatizációs szervezetnél, valamint az érintett tárcáknál, megcsillantja annak lehetőségét, hogy leválasztják róla a távvezeték-épí­tőt, illetve az atomerőművet. Az aranyrészvény tervezett bevezetése talán az OTP és a Matáv eseté­ben a legnagyobb horderejű. (Erről részletes cikkünket lásd: NAPI Gaz­daság, május 31., 5-6. oldal.) A törvénymódosítás tervezete javasolja egy privatizációs tanács­adói szervezet gazdasági társaság formájában történő létrehozását. Az indoklás szerint ugyanis a kö­­zép-kelet-európai térség országa­iban jelentős érdeklődés mutat­kozik a már igen előrehaladott állapotban levő magyar privati­zációs folyamat tapasztalatainak átvételére. D. Gy. A PMNKIK RENDKÍVÜLI KÜLDÖTTGYŰLÉSE Ez évben háromszázmilliós költséggel működnek Naprakész és egy helyen fel­lelhető információhoz juthatnak a kis- és középvállalkozások a különféle állami támogatásokról az IKIM internethonlapján jú­nius 1-jétől. Az Ipari Minisztérium felkéri a kamarákat: az információkat közvetítsék tagjaik felé, hogy ezek segítségével minél többen bekap­csolódhassanak a beszállítói prog­ramokba, amelyek egyre nagyobb szerepet kapnak a magyar gaz­daságban - jelentette ki T. Asz­talos Ildikó, az IKIM államtitká­ra Gödöllőn, a Pest Megyei Ke­reskedelmi és Iparkamara (PMKIK) pénteki rendkívüli kül­döttközgyűlésén. A két és fél éve működő köz­testületnek 40 ezer regisztrált tagja van, 18,5 ezer társas vállalkozás és 21,5 ezer egyéni vállalkozó. Problémát jelent, hogy a tagság közel egyharmada nem teljesíti tagdíjfizetési kötelezettségét - emelte ki Peterdy Vince elnök - , aki pedig igen, azoknak 95 szá­zaléka csak alapdíjat fizet. En­nek egyik oka, hogy bár a ka­marai törvény lehetővé tette a kamaráknak az önkormányzatok, az Igazságügyi Minisztérium, és az APEH adatbázisainak hasz­nálatát, az utóbbi elzárkózott ettől. A kamara ezért olyan törvény­módosítást fog javasolni, amely biztosítja, hogy a kamarai tag­díj megállapításához szükséges net­tó árbevételi adatok közlését az adóhatóság semmilyen kibúvó­val ne tudja megtagadni. Az 1995-ben kivetett 163 millió forint tagdíj helyett 87 millió, a múlt évben számlázott 314 millió he­lyett 172 millió forint folyt be. S. L. Napi Profit hétfőtől péntekig 22“, másnap 6”, 7“ órakor 10 . *”1P ­ AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG HÉTFŐI ÜLÉSÉN megtárgyal­ja azokat az indítványokat, ame­lyek a társadalombizosítási tör­vény módosításának különbö­ző rendelkezéseit támadják. Egyebek mellett a bírák meg­tárgyalják azokat az indítványo­kat is, amelyek az osztalékalap után megállapított adó és tb-já­­rulék fizetését kifogásolják.­­ A KÖVETKEZETES PRIVATIZÁCIÓ, A SIKERES SZERKEZETVÁLTÁS mellett nehézségekkel is küzd a ma­gyar gazdaság. A közlekedés és az oktatás jelentős befekte­téseket igényel, a nyugdíjrend­szer pedig összeomolhat, ha a kilátásba helyezett reformokat nem valósítják meg. Folytatni kell az infláció elleni harcot, csök­kenteni kell az államadósságot - vonta le a következtetést az észak-atlanti közgyűlés számára készített országjelentésében Kees Zijlstra, holland parlamenti képviselő.­­ A JORGOS TRAVEL 40 SZÁZALÉKOT MEGHALADÓ FORGALOMNÖVEKEDÉST ter­vez az idén - tájékoztatta az MTI-t Havas Tamás, a hét éve létesített utazási iroda ügyve­zető igazgatója. A görög-ma­gyar tulajdonú társaság 1996-ban 1,7 milliárd forint ár­bevételre tett szert, 62 ezer tu­ristát utaztatott. Az idén 2,4 mil­liárd forint forgalomra számíta­nak, miközben az utasszámuk eléri a 100 ezret.­­ MEGJELENT A PP-PIAC ÉS PROFIT JÚNIUSI SZÁMA. A lap beszámol a területfejlesz­tésre szánt támogatási pénzek elosztásáról, a területfejleszté­si tanácsok programjának elké­szítéséről, de a pályázati felté­telekről is tájékozódhatnak az olvasók. Olajcégek munkamegosztása a magyar piacon (Folytatás az 1. oldalról) A Mobilnak a British Petróleummal (BP) kötött európai partneri megállapodása következ­tében a magyarországi leányvál­lalat a kenőanyag-üzletágban te­vékenykedik, így a kft. ebből a területből Magyarországon - óva­tos becslések szerint - átlago­san 5 százalékos részesedéssel bír, ez azonban termékcsoportonként természetesen változik. A Mobil Corp. egy másik kft. révén 5 üzemanyagtöltő állomással rendelkezik Magyarországon, ame­lyekre - az említett partneri me­gállapodás értelmében - várha­tóan már a közeljövőben a BP felségjeleit festik fel. A tényle­ges közös munka ez év második felétől indulhat be, a két társa­ság közti partneri viszonyt ugyanis a magyar hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk. A két multi a pi­ac mellett a profiton is osztozik, az üzemanyagokból származó ha­szonból a BP 70 százalékkal, a Mobil 30 százalékkal részesül, a kenőanyag-forgalmazás nyereségét pedig 49:51 arányban osztják meg. D. Gy. ­ A TÍZEK Felszámoló, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. mint a MARKIZ-PLUSZ Kft. „FA" Ibrány felszámolója értékesíti az alábbi gépeit: 3 db ZUK tehergépkocsi, 1 db IFA autódaru, 1 db Renault kamion* szerelvény, 1 db betonkeverő. A gépek megtekinthetők a kft. telephelyén: Ibrány, Rozmaring u. 62. Érdeklődni: Deák Lászlónénál: 06-42 200-122-es telefonszámon. Az írásbeli ajánlatokat a TÍZEK Kft. (Nyíregyháza, Váci M. u. 41.) címére 1997. július 15-ig fogadjuk be. 1997. július 30-ig minden árajánlatra írásban válaszolunk.

Next